Проблем 1 в БДЖ: ПолитицитеЛипсата на решимост и на визия спъват реформите и ги обричат на неуспех"Вие с какво се занимавате в БДЖ?" Въпросът е към човек в синя жп униформа, който от доста време седи на едно от стъпалата пред стаичката на служителите на гара Мездра. "Много взехте да ме разпитвате", отговаря той и нанася окончателен удар върху разговора: "Не ми е добре." Час и половина по-късно и малко преди пристигането на влака за София той все така седи на стъпалата, а служебната му характеристика остава загадка. Телеписките (жените, които пускат телеграми в железницата) все така ще си играят с две деца в двойна бебешка количка пред стаичката си. А жените, които продават билети, чакат поредната "схема" на свободните места на следващия експресен влак. Тя се предава от гара на гара и докато не "дойде" от Червен бряг двадесет минути преди тръгването на влака, билети не могат да продават.
Безвремието и страхът, които царят на гара Мездра, са характерни за цялата система на БДЖ. Бившата военизирана структура няма да се промени без външна намеса, която трябва да дойде от политиците. Те обаче са не по-малко инертни и повърхностни в плановете си. Държавата трябва да реши колко мащабна железница иска, колко модерна да бъде тя и каква цена е готова да плати за нея. Докато това не стане, БДЖ ще продължава да върви едва-едва, влачено от инерция, не от решимост и цели.
Колкото повече, толкова повечеКолкото повече се отлага решението, толкова по-скъпо става то. Това е видно от съотношението между броя превозени пътници, който постоянно пада, и субсидията, която постоянно расте през годините (виж инфографиката). Дружеството е толкова неефективно (само изкарва едва 30% от приходите си, които за 2011 г. са 282 млн. лв.), че по време на стачката на служителите в края на миналата година ръководството дори беше изчислило, че всеки ден протест на заетите в "Пътнически превози" понижава загубите със 142 хил. лв. Нещо повече - неефективността, с която всички са свикнали, не води до промяна на методите на работа и до въвеждането на нови технологии.
Компанията има проблем както с раздутия си щат, така и с огромния си периметър на действие. Миналата година от целия холдинг (шапката, товарни и пътнически превози) си отидоха 2000 човека. "Ние сме трима, над нас има четирима началници", коментират служители на една от гарите как стоят нещата след съкращенията. Ръководството на компанията имаше идеи за намаляванията на персонала и през тази година. То обаче не получи подкрепа от страна на транспортния министър, който беше посетен от синдикатите и оптимизациите умряха в зародиш. Добре известен факт също е, че около 80% от собствените приходи на компанията идват от около 20% от линиите. Другият пробив миналата година беше елиминирането на 138 от най-неефективните влакове, които покриват под 10% от разходите си с продажбата на билети. Министерството на финансите първоначално искаше да бъдат прегледани и линиите, които се самоиздържат само 15%, но после беше даден заден ход на идеята.
Министърът на транспорта Ивайло Московски не отговори на въпросите на "Капитал" какви са намеренията му оттук насетне. Не отговори и дали наистина има планове "БДЖ - Пътнически превози" да мине под шапката на инфраструктурната компания, която се грижи за линиите и гарите. Ако наистина се върви в тази посока, основният позитив би бил това, че НКЖИ има по-голям опит в работата си с еврофондовете и би могла да кандидатства за средства за подвижен състав през следващия програмен период на оперативна програма "Транспорт". Иначе самото прехвърляне само по себе си няма да промени нито НКЖИ, нито "БДЖ - Пътнически превози". Или както добре обобщава един от машинистите, "дали ще се казваме България или Талибания, ние сме си все същите".
Краят на пътяВариантите всъщност не са много. Единият е пътническите превози да продължат да бъдат все така социална услуга навсякъде из страната. В дългосрочен план това би бил най-скъпият вариант, тъй като възвращаемостта от услугата ще става все по-малка и компанията няма да има достатъчно средства, за да се обновява. Този вариант води до неизбежен крах на БДЖ, придружен с немалко рискови ситуации за живота на хората.
Друг по-успешен вариант би бил тя да съкрати периметъра си на действие, като подобри услугите си по основните направления, където има пътникопоток, а там, където е твърде нерентабилно, да остави бизнеса на частни превозвачи. Експерти от бранша предлагат и по-новаторски решения като това да се създаде алтернативна на БДЖ компания и двете да се конкурират помежду си за клиенти, като това по естествен начин би повишило качеството на услугата и подобрило методите на работа.
Докато се води този дебат за железницата, не бива да се забравя фактът, че докато качеството се влошава, тя може да спре да бъде от значение съвсем. "Делът на жп транспорта е доста малък в сравнение с автобусния, без да се отчита личният автомобил. Ако отчетем и тях, може да се окаже, че 3-4% се возят с железници. Ми те могат да се поемат от всичко. Не че са излишни, но може и без тях. Не е фатално, ако изведнъж железницата спре", коментира проф. Тошо Качаунов - декан на факултет "Транспортен мениджмънт" във ВТУ "Тодор Каблешков". Фалит на БДЖ между другото би позволил възраждането й под нова, по-малка и ефективна форма.
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2012/10/19/1929248_problem_1_v_bdj_politicite/Проблем 2 в БДЖ: ВагонитеЛипсата на планиране на едро логично води и до липса на планиране на дребноХалетата са пълни, навсякъде кипи ремонтна дейност. Вагоноремонтният завод "ВРЗ-99" в Септември понастоящем ремонтира 40 вагона, някои за Полша, някои за Косово, някои за български компании. Нито един за БДЖ.
Експерт от завода казва, че са имали поръчка за 20 рециклирани вагона, 5 от които са взети, други 7 стоят наполовина готови, а други 8 не са започвани. БДЖ отказало поръчката по средата на договора, тъй като нямали пари. Твърди също, че все по-малко идват за ремонт, все повече чакат за ремонт в депата, а ревизиите се разреждат.
За да не изчезват непрекъснато вагони от композициите, трябват пари за планови ремонти - вагоните се поддържат в депата, като на всеки три месеца се преглеждат спирачки и други системи, а на четири години влизат за ремонт. БДЖ поне на хартия има пари за такива ремонти, но очевидно нещо в системата пропада: движещите се вагони стават все по-малко, а заводите твърдят, че все по-малко идват при тях за поправка и/или реновиране.
Черна магия с вагониДва месеца преди края на годината БДЖ е похарчило едва 7 млн. лв. от предвидения си бюджет от 57 млн. лв. за планови ремонти. От държавната компания обвиниха за бавното им усвояване заводите, които се бавят с ремонтите. Те отговориха, че забавяне на вагоните, пуснати за ремонт през 2011 г., има основно в три румънски завода, които са спечелили ремонта на около 80 бройки.
Основна причина за лошото състояние на парка обаче е все същият вечен проблем: липсата на каквото и да било планиране в държавната железопътна компания. Все пак това е фирмата, която през есента на миналата година успя да "загуби" около 1000 от вагоните си. Резултатът от небрежното отношение към подвижния парк е, че към момента не достигат около 70 вагона за нормалното съществуване на "БДЖ - Пътнически превози".
От компанията признават, че разполагат в активите си със 711 вагона, от които оперират обаче с около 340. При локомотивите ситуацията не е по-различна. Компанията разполага с 278 мотриси и локомотиви (и 8 музейни експоната), но по релсите са едва 115. "Те са обърнали гръб на системи като тоалетните, водата, осветлението, няма пердета. Поддържат се само важните за безопасността системи - спирачните например", твърди външен експерт, запознат със състоянието на "подвижния състав".
Заводът в Хан Крум печели през 2011 г. поръчка за ремонта на 12 вагона. От тях 4 така и не пристигат. "Вагоните трябва да дойдат окомплектовани, а повредените части трябва да са в тях. Те обаче идват разграбени, а ние не строим нов вагон", разказват от предприятието. Началник на влак разказва, че проблемът с недостига на части поради забавянето на поръчките за поръчването им често води до взимане на части от тези, които не се използват. За разграбването на парка далеч не са виновни само набезите на крадците по депата.
"Ремонтите в железницата и тяхната честота са нещо строго регламентирано. В момента обаче се стигна до тази ситуация, тъй като от експлоатация излиза повече подвижен състав, отколкото влиза в системата", обяснява председателят на жп синдиката към КНСБ Петър Бунев. Според неговите прогнози състоянието на подвижния парк ще става все по-критично - по-чести и по-сложни ремонти.
Ясно, бързо, подреденоНай-доброто решение би било да започне и подмяна на парка с резервите, които биха останали в компанията, ако тя свие параметрите си и с помощ от страна на европейските фондове. В противен случай компанията ще трябва да продължи да разчита на руските мотриси, произведени в началото на 70-те години, които продължават да се движат из Северозападна България. Но това е невъзможно да се случи бързо и напълно, затова е нужна повече дисциплина и отговорност към настоящата собственост.
Но решенията за общата немарливост са повече от ясни. Планирането на нуждите на подвижния състав трябва да става много по-организирано, а обществените поръчки да се правят бързо, стегнато и честно. "Планирането трябва да се прави с години напред по номера на вагоните и те да са наясно със състоянието на всеки един от тях", коментират от бранша. Нищо типично за която и да било друга транспортна фирма, разбира се.
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2012/10/19/1929251_problem_2_v_bdj_vagonite/