Author Topic: Стар български трамвай МТ 4-54  (Read 2168 times)

Offline Deltichko

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 7
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Българският портал за стара техника
    • Email
През 1954 г.  в София е пусната в пробна експлоатация новата трамвайна мотриса с моделно означение МТ—4—54. Произведена е от Трамвай­ния и тролейбусен завод „6 септември“. Всъщност наименованието МТ4-54 трябва да се чете като ,,мотриса трамвайна четириосна, разработена 1954 г.“

Боядисана в приятен син цвят, новата мотриса има заоблени външни форми, които й придават красив вид. Тя съче­тава грижата за удобството на пътни­ците и обслужващия персонал.

Колесата на тази трамвайна мотриса се разли­чават съществено от колесата на дотогава строените мотриси. Гривните, които се търкалят по релсата, са съединени чрез 16 гумени шайби за главината, коя­то е набита на оста. По този начин се постига плавен и безударен ход. Нама­ляват се ударите по релсите. Така се увеличава тяхната дълготрайност. По­неже при трамвайните мотриси токова­та верига се затваря между мрежата и земята през колелото (релсите служат за проводник), за да се избегне изола­цията, причинена от гумените шайби, гривната и главината са съединени с проводници.

Ето тук можете да видите как е изглеждала мотрисата и да прочетете повече за нея ==> https://www.sandacite.bg/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B2%D0%B0%D0%B9-%D0%BC%D1%82-4-54/

http://www.sandacite.bg - Българският портал за стара техника

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 889
    • View Profile
    • Email
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #1 on: 02.11.2016, 19:39:30 »
Това трябва да е първият прототип на Комсомолецът. На вид е същият.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1605
    • View Profile
    • Email
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #2 on: 02.11.2016, 19:55:17 »
Не. Това е тъй наречената " Мотриса на мира", чието име е посветено на 10-годишнината от 09. 09. 1944г. Прототипът на Т4М-701 " Комсомолец" 701 е изработен 4 години по-късно, през 1958г. Външно наистина си приличат, но като техника 231( 101 ) би могла да се причисли към Републиките, с изключение на особения контролер, може би лошо копие на този на трамваите от ГДР Gotha.
« Last Edit: 02.11.2016, 20:02:15 by София 100 »
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 889
    • View Profile
    • Email
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #3 on: 02.11.2016, 20:45:39 »
А каква е съдбата на този прототип? Ако не е бил пуснат в серийно производство, може би после е преработен на Комсомолец?

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1605
    • View Profile
    • Email
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #4 on: 02.11.2016, 21:04:31 »
А каква е съдбата на този прототип? Ако не е бил пуснат в серийно производство, може би после е преработен на Комсомолец?
Произведена е само тази мотриса,  която е била в експлоатация до около 1970г., след което е бракувана поради пожар, причинен от новият и тип контролер. Явно е имало проблеми с внедряването на по-сложната конструкция, съвсем различна от контролера на Републиките КД и КД-57(монтиран на мотриси №231-240).  Серийното производство на  "Комсомолец" започва чак през 1959г. Любопитен факт е, че и злополучният "Комсомолец" №701 е бил оборудван с контролер КД-57. както и с 4 двигателя x 57 kW  всеки.
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6462
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #5 on: 02.11.2016, 23:01:29 »
А кога 231 става 101? Поради смяна на депата ли е промяната в номерата? И това ли е официалното име на модела (прототип)?

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1605
    • View Profile
    • Email
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #6 on: 02.11.2016, 23:23:29 »
А кога 231 става 101? Поради смяна на депата ли е промяната в номерата? И това ли е официалното име на модела (прототип)?
№231 е преномериран в №101 през 1957г., когато е произведена трамвайна композиция " Република" №231+531. За да не се разваля номерацията на серията взима свободният останал номер 101. Напрактика е могла да бъде с всеки останал номер от 101 до 105, понеже от 106 започват 4-осните мотриси "Atellier Metallurgique de Nivelle".  Предполагам, че целият жизнен цикъл на 231(101) е преминал в родното и Депо Красно село, където е зачислена веднага след производството си.
 А официалното име което съм виждал досега е Т4М-54, но явно първоначалното е било МТ—4—54.
« Last Edit: 02.11.2016, 23:26:03 by София 100 »
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 242
    • View Profile
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #7 on: 03.11.2016, 07:24:51 »
А официалното име което съм виждал досега е Т4М-54, но явно първоначалното е било МТ—4—54.

Недей да вярваш особено на написаното в това списание - НТМ, поне що се отнася за 50-те години. Проследих някои статии (в друга тематика) от началото му до 60-те години и написаното доста се различава от потвърдени от други места факти. Ако Т4М-54 си го срещнал в някакъв друг документ, може да е било по-правилното.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6462
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #8 on: 11.11.2016, 00:48:26 »
А кога 231 става 101? Поради смяна на депата ли е промяната в номерата? И това ли е официалното име на модела (прототип)?
№231 е преномериран в №101 през 1957г., когато е произведена трамвайна композиция " Република" №231+531. За да не се разваля номерацията на серията взима свободният останал номер 101. Напрактика е могла да бъде с всеки останал номер от 101 до 105, понеже от 106 започват 4-осните мотриси "Atellier Metallurgique de Nivelle".  Предполагам, че целият жизнен цикъл на 231(101) е преминал в родното и Депо Красно село, където е зачислена веднага след производството си.
 А официалното име което съм виждал досега е Т4М-54, но явно първоначалното е било МТ—4—54.
Според книгата 60 години градски транспорт през април 1960 година, не е имало мотриса с номер 101 в Красно село, нито пък в другите депа. Аз ли нещо не схващам и греша, или пак има някаква разлика в годините? 
И пак според книгата преди 1954 година е нямало мотриса с номер 231? Най високия номер в Красно село е бил 230 на моторна - Република.
Отделно втората партида произведени Републики през 1959, номерата им не започват ли от 237? :)
« Last Edit: 11.11.2016, 00:53:34 by Petko21 »

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1605
    • View Profile
    • Email
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #9 on: 13.11.2016, 20:39:01 »
А кога 231 става 101? Поради смяна на депата ли е промяната в номерата? И това ли е официалното име на модела (прототип)?
№231 е преномериран в №101 през 1957г., когато е произведена трамвайна композиция " Република" №231+531. За да не се разваля номерацията на серията взима свободният останал номер 101. Напрактика е могла да бъде с всеки останал номер от 101 до 105, понеже от 106 започват 4-осните мотриси "Atellier Metallurgique de Nivelle".  Предполагам, че целият жизнен цикъл на 231(101) е преминал в родното и Депо Красно село, където е зачислена веднага след производството си.
 А официалното име което съм виждал досега е Т4М-54, но явно първоначалното е било МТ—4—54.
Според книгата 60 години градски транспорт през април 1960 година, не е имало мотриса с номер 101 в Красно село, нито пък в другите депа. Аз ли нещо не схващам и греша, или пак има някаква разлика в годините? 
И пак според книгата преди 1954 година е нямало мотриса с номер 231? Най високия номер в Красно село е бил 230 на моторна - Република.
Отделно втората партида произведени Републики през 1959, номерата им не започват ли от 237? :)
Разбира се, че преди 1954г.  е нямало номер по-голям от 230, понеже не е била произведена въпросната " Мотриса на мира ".  При цялото ми уважение към авторите на това четиво смятам, че има грешка и то не малка. Данните, с които разполагам са от Баланса на СП " Градски транспорт " към 31.12.1960г., Извлечение от с/ка 01-Основни средства, в която се съдържа опис на всички транспортни средства на предприятието към горепосочената дата. В раздела за "трамвайните коли"  под №101 е записано:  мотриса з-д " 6-ти септември ", стойност: 650 120, 15 лв.
За сравнение стойността на мотриса №92 е  320 000 лв. а на "ДТО" №39  само 222 800 лв. :)
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6462
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Стар български трамвай МТ 4-54
« Reply #10 on: 13.11.2016, 21:08:47 »
Да грешка има и определено е в изданието. Когато писах коментара, не бях намерил толкова грешки. Но сега грешките и то груби са към 15 на брой... така че, определено твоята информация си е вярна. Случайно да си намирал протоколи или нещо за бракуването на превозни средства? И включително тази мотриса? Защото картината около моделите и годините им на производство се намества и почти е пълна, но почти не знаем кога са бракувани голяма част от мотрисите.