Author Topic: Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)  (Read 11244 times)

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 889
    • View Profile
    • Email
Quote
А я кажи, че ми стана интересно, каква карта имаш от 1956?

От 1957 г. се оказа картата, извинявам се, поправих го в поста.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
Трябва пак да погледна в БИАД - там данните са доста по-компетентно написани и може да им се вярва повече от на сп. "Сердика". Имам спомен, че по това време 10 не ходи натам, ама ще проверя и ще пиша, че има голяма динамика в рамките на 5-10 години.
Ако имаш статията от сп. Сердика (а и не само тази), ще се радвам да я/ги пуснеш. Ако ги нямаш, трябва да си ги търся сам.

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 242
    • View Profile
Статията си мислех че от тук съм я свалил, явно не.

Качих я в dox, ще стои около седмица.

Има и още няколко за транспорта:
http://dox.bg/files/dw?a=fa90a2e088
http://dox.bg/files/dw?a=ea3bce2659
http://dox.bg/files/dw?a=e480211376
http://dox.bg/files/dw?a=fd7846d59b

Списанието се намира лесно в електронен вид, сканирано е вече официално от 1937 до 52. Не съм разглеждал отчетите на общината, може и в тях да пише нещо. За съжаление от 190х до 193х нямам нищо...
« Last Edit: 14.01.2018, 16:58:37 by mitko08888 »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2715
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
1936 Подуяне - Сл.Река.
Почти съм сигурен, че спират трамвая около 2 години преди да пуснат тб. 3. Т.е. 1949 спират трамвая, защото:
1951- Л от гара Подуяне до кв.Левски,


Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
Благодаря много за статиите, наистина са полезни. Архивът на сп. Сердика нещо изчезна от сайта на Столична библиотека, така че който видял-видял.
Митко е прав, Мариан и той. При преброяването през Декември 1935, трамвай 10 е бил с маршрут Булина Ливада - Света Неделя. Ето какво пише за 1936: "През лятото на 1936 започва строежа на новата линия по бул. Орханийско шосе от края на линия 3, през Околовръстната ЖП линия, през новопостроения подлез на ЖП линията за Пловдив, до Слатинска река. Линията е дълга 1,607.22 м. От началото на линията до излизането й на подлеза на самото Орханийско шосе, където пътя е в завой и наклон, линията е двойна, а в остатъка до Слатинска река е единична с два пътя за разминаване. Релсите за цялата линия са стари - изваждани в разни времена от разни участъци на градската мрежа. Същото важи и за стрелките и разменните пътища. Стълбовете за въздушната мрежа са направени в работилницата при Дирекцията от бракувани стари релси. Цялата линия от 1700 м. струва около 1 800 000 лв (стари релси съответно оценени)".
За 1936 не знам, но вече през 1937 трамвай 10 е с маршрут както го описа Митко. Линията е обслужвана от 2 коли, състоящи се от моторен вагон без ремарке, а в пиков момент са пускали допълнително още една кола без ремарке. Интервалът е бил на 11 мин. при 2 коли и на 7 мин. при 3. Средната скорост е доста малка - 8,7 км/ч.
Явно "малката тройка" през цялото време си е била "нормалната десетка" и никога 3 не е продължавал след Подуене на изток. Информацията в справочника ме е заблудила.
Пускам и една карта от 1936. Според нея по ул. Ив. Гешев (бул. Ситняково) от Подуене до ул. Каймакчалан няма влакова линия. На картата от предната година (1935) линия има. В описанието за строежа през 1936 на линията до Слатинска река фигурира и Околовръстната линия.
Ще помоля тази дискусия (частта за кв. Левски) от това мнение надолу да се премести в темата "Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)".
« Last Edit: 14.01.2018, 22:16:18 by Metan »

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 889
    • View Profile
    • Email
Започвам да си мисля, че тази отсечка от старата околовръстна жп-линия е започнала да бъде изваждана от употреба, когато са започнали да строят удължаването на трамвая, тъй като на картата от 1936 г. новата околовръстна вече я има и е обозначена като такава. Така, че може и да не е имало пресичане на трамвая с жп-релси там, а като са прокавали трамвая са извадили релсите, където той е минал. Имаме ли свидетел или снимка от самата кръстоска между трамвай и жп там?

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Странно, че на тази карта, обозначена от 1946: http://www.pbase.com/ngruev/image/75370625/original жп линията по Ситняково стои. Ясно е, че картата не е от 1946, тъй като улиците и правописът са отпреди 1944 и само в ъгъла са добавени преименуванията.
ПП. Сега видях коментара на Мариан към картата, че вероятно е от 1935.

Затова най-вероятно при изграждане на трамвайното трасе по Ботевградско жп кръгът по Ситняково е бил прекъснат, през Слатина е бил изграден и само военните са имали жп достъп от юг до "крепостта" (впоследствие военна територия, столично комендантство и в момента - мол Сердика). Околовръстната жп линия е свързвала много военни обекти - арсенала, погребите, батареи и се чудя, как при бомбардировките не са я направили на салата (както са направили жп възел Надежда).
« Last Edit: 15.01.2018, 09:31:14 by blagun »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
Имаме ли свидетел или снимка от самата кръстоска между трамвай и жп там?
На предната страница Митко е пуснал снимка на такова пресичане там, само че от снимката не става много ясно дали линията на 10 не е по-скоро в строеж, отколкото в редовна експлоатация.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 889
    • View Profile
    • Email
Имаме ли свидетел или снимка от самата кръстоска между трамвай и жп там?
На предната страница Митко е пуснал снимка на такова пресичане там, само че от снимката не става много ясно дали линията на 10 не е по-скоро в строеж, отколкото в редовна експлоатация.

Гледам я тая снимка с голям интерес, но не виждам релсите на 10. Това е колелото на тройката, която се вижда да завърта там (с вагон), виждат се бариерите на старата околовръстна линия. Ако я има линията на 10, може ли някой да отбележи със стрелка къде точно я вижда?

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 242
    • View Profile
Релсите на 10 не се виждат, защото в статията със снимката е от1935 и се говори че е належащо "завършване на моста". Трамваят е пуснат или края на 1935, или началото на 1936. 10-ката е пресичала жп релсите поне 10 години. Някъде около 1936 е завършена "новата" околовръстната линия, но релсите по Гешов си стоят до към края на 40-те, ако не и до началото на 50-те.

ПС: Поправям си годината, като видях написаното от bdz43r - официалното откриване на новата линия е на 20.11.1943, не знам това 1936 от къде го измислих  :(
« Last Edit: 15.01.2018, 20:01:59 by mitko08888 »

Online bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2665
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Строежа на новата линия започва 1939 г. и готовата линия се открива през 1943 г, така че до тогава трамваят е пресичал старата редовно работеща линия. След това връзката от Подуяне до гара Крепостен батальон работи до 1955 г.
« Last Edit: 15.01.2018, 14:46:46 by bdz43r »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
Аз на тази карта от 1936 не й вярвам много. Вижда се как при настоящото депо Банишора от линията на 6-та излизат някакви маневрени коловози, които приличат по-скоро на влакови и отиват в предшественика на Банишора - Горивните цистерни. Иначе по картата 6 наистина пресича ЖП линията с мост, а на едно ниво минава с маневрения коловоз на Триъгълника.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
Малка корекция за линията по Клементина (Стамболийски) - продължението на 10 от Владайската река до Булина Ливада (по-точно до ул. Антон) става не през декември 1927, ами на 21 декември 1930 г. Тук случката е описана. Може би преди тази дата 4-10 и 4-8 и после 10 са били не до Булина ливада, ами до Баталова воденица.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
Да обогатя малко информацията за автобусните линии. На 1 март 1939 се откриват три нови автобусни линии - от Банята до Затвора, от Банята до Сточна гара и от Банята до кв. Царица Йоанна (кв. Изток). На 11 август 1939 се открива автобусна линия Н от трамвайна спирка Арсенала по Драгалевско шосе до Околовръстната ЖП линия. Два пъти на ден делник ходи и до с. Драгалевци.

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 241
    • View Profile
ТМ22 виж откъде минава и на въпроса ще си отговориш ти  :devil:
За 22 знам много добре  ;). Не знаех, че преди това там е имало трамвай.
Нация от лошо гледащи директори

Offline elbi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 910
    • View Profile
    • Email
Релси след обръщалото на тм3 в посока пл. Пирдоп седяха до края на 80_те години в средата на пътното платно, когато се построи пътния възел Подуене. Релсите пред гара Подуене бяха извадени тогава. По Ботевградско беше паваж и явно е пренареждан о релсите са извадени отдавна.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
В книгата "Тридесет години трамваи в София" има карта на трамвайната мрежа към 1 април 1901 г. Сега забелязах, че линията "Гарата-Игнатиевъ" я дават по много интересен маршрут - от Търговска по Александър І, наляво по Алабинска (Гурко), надясно по Левски (Дякон Игнатий) и пак наляво по Графа. Тази интересна чупка не ми беше направила преди впечатление. Излиза, че линията излиза на Графа чак при сегашния пл. Славейков, а не при пл. Гарибалди.


На картата от 1905 г. има линията по този начин, но има и друга, която продължава от Графа до Александър І и оттам по Търговска (както се смяташе, че е маршрута). Интересно дали е грешка това от 1901 г. или наистина първоначално се е минавало оттам.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
Горната карта може и да се окаже вярна. Към 1901 наистина Княжевската линия като е идвала от Св. Неделя по Дондуков, не е пресичала другото основно трасе по Търговска и е правила маневра за смяна на посоката малко преди пресечката на Дондуков с Леге и Търговска (там е имало нещо като малките петте кьошета). Преди 1905 не е имало възможност от Св. Неделя по Дондуков да достигнеш частта му към Раковска и нататък. От долната спирка се вижда 23 по линията Гарата-Игнатиев, който идва по Търговска и продължава към Двореца, а трамвая по Княжевската линия (с ремарке 54) вече е направил маневрата по обръщане и чака да тръгне по Дондуков в посока Св. Неделя и Княжево. Зад 54 няма линии, които да продължават към 23.



Ето изглед от Дондуков по Търговска към Баня Баши. Тук още от самото начало линията е била двойна. Виждат се стрелките за направлението към Дондуков в източна посока.


Ето две снимки на самата маневра на Княжевската линия. На първата снимка 19 идва от Света Неделя по Дондуков.


На втората снимка вече се прави маневрата по обръщане на посоката. Сградата с трапецовидния покрив в дъното вдясно е на ъгъла на Дондуков с Търговска.


Ето гледна точка и оттам. И в тази част линията е двойна.



Колкото до това откъде е минавала линията Гарата-Игнатиев от ул. Граф Игнатиев към Търговска, тук става по-сложно. Със сигурност е минавала по ул. Левски (Дякон Игнатий). Ето снимка от старата поща на Левски и Стефан Караджа. Линията се вижда много добре, посоката й е от Графа към Гарата.


Долната скица не бих я причислил към историческите извори, но може и художникът да е изобразил действителната ситуация. Зад 10 в далечината се вижда друг трамвай, който завива от Александър І към Алабинска (Гурко). Идва (или по-скоро отива) от дясната линия, но пък според посоката на токовземателя би трябвало да идва към снимащия. Това не е от особено значени, интересното е наличието на завиващ трамвай там. Дори и тези действащи лица никога да не са съществували на живо, картината едва ли е била измислена.


Долната снимка според клеймото съм я датирал от 1902 г., но сега като се загледах, може и да е от 1912 г. Вижда се трамвай по линията Гарата-Игнатиев, който продължава по Александър І към Графа. Ако снимката е след 1906 г., добре. Ако е от преди 1902 г., тогава е интересно.


Ето друга снимка от 1912 г. (която наистина е датирана тогава или малко преди този момент). Вижда се двойното трасе по Александър І, няма завой по Алабинска (Гурко), нито директно трасе само по Гурко.


Ето снимка и от 1903. Тук трамвая по линия Гарата-Игнатиев идва по Александър І от Двореца към Графа. На заден план се вижда и друго трасе, което идва от Алабинска (Гурко) и завива към Александър І. Не мога да преценя дали има директно движение по Гурко или не, струва ми се, че има.


Ето още една снимка на трамвай пред пощата.


Не мога да разбера дали се е минавало в посока от Графа към Двореца по Васил Левски (Дякон Игнатий) и Александър І, а в обратна посока от Двореца към Графа по само по Александър І или първоначално наистина се е правила чупката, но скоро след това е построено и другото трасе.





Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
Най-накрая изникна нещо от най-ранния период на историята на софийските трамваи. Тази схема на трамвайната мрежа трябва да е правена между април 1901 г. (когато се пуска линията до Княжево) и 1905 г. (когато Княжевската линия стига до Св. Неделя и продължава по Стамболийски). Схемата не е сглобена по най-перфектния начин, но трасетата се виждат много добре. Различават се местата с единична и тези с двойна линия, виждат се и различните отклонения. Линията "Гарата-Игнатиев" в посока от Двореца към Графа е минавала по Александър І и е излизала при пл. Гарибалди на Графа. В обратна посока от Графа при пл. Славейков е завивала по ул. Левски (Дякон Игнатий), след това наляво по Алабинска (Гурко) и после надясно по Александър І. Има дефект при снаждането на схемата по Мария Луиза под Лъвов мост, по Графа (Самоковска) и при сливането на Търговска с Александър І. Има и дефект и около Орлов Мост, но там трасето не е засегнато. По ул. Левски също леко е отрязана линията, в действителност там няма прекъсване и разминаване на улицата.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 889
    • View Profile
    • Email
Кривата за депо Клокотница кърти!  :)