Author Topic: Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)  (Read 19621 times)

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2242
    • View Profile
След построяването на трамвайното трасе по бул. Христо Ботев и пускането на трамвайна линия 6 да минава оттам през 1947, отново възниква необходимост от директна връзка между Лозенец и пл. Ленин. През 1949 се пуска допълнителна трамвайна линия 7 с маршрут от с. Надежда през Централна гара, бул. Георги Димитров (Мария Луиза) до Лозенец. Линията работи само в сутрешен и вечерен връх. От края на 1953 линията започва да се движи и между 12:00 и 14:00.



През 1953 г. тролейбусния транспорт има следните спирки:

Линия П
Александър Стамболийски
Андрей Жданов
Кирил и Методий
Асен Златаров
Опълченска
Гарата
Клокотница
Лъвов мост
Раковски ІІ
Сливница
Искър
паметника Левски
Ректората
Гурко
Граф Игнатиев
Раковски І
бул. Сталин
Христо Ботев
Руски паметник
(в обратна посока по същия маршрут)

Линия И
Триъгълника
Георги Димитров
Завоя
Каучуков завод
Механ. завод
Елпром
Илиенци
(в обратна посока по същия маршрут)

Линия ХД
Уошбърн
Васил Петлешков
Ильо войвода
Черешово топче
Моста
Бяло море
Левски
Политехниката
Московска
Народен театър
Граф Игнатиев
Раковски
бул. Сталин
Мадара
Пенчо Славейков
Александровска болница
Димитър Нестеров
(в обратна посока от Черешово топче-Филип Тотьо-Уошбърн)

Линия С
4-ти километър
кв. Сталин
Ж.П. прелез
Ветеринарен факултет
Ситняково
Орлов мост
(в обратна посока по същия маршрут)

Линия Л
кв. Левски
Самуилец
Пастирна
Подуене
(в обратна посока по същия маршрут)

Линия Т
Горна баня
Гарата
Ж.П. прелез
Моста
Санаториума
Горнобански път
(в обратна посока по същия маршрут)
« Last Edit: 18.07.2018, 22:03:59 by Metan »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2768
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Мда, спирките в голямата си част не са мръднали. Не че е нещо лошо.

А за тм.7 имах такива подозрения, но тук става интересно, когато удължават 6 до Връбница, а 7 май остава известно време само до старото колело.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2242
    • View Profile
Тази тема незаслужено заспа, а има още какво да се желае по нея. Преди време обсъждахме единичните трамваи в гората през 50-те и дали още от създаването на линията до Семинарията през края на 1933 са вървели или трамвайната линия е разделена при Журналист по-късно. Сега се оказва, че до 1940 технически е нямало възможност да се движи трамвай Журналист-Семинарията, защото кръгът на журналист не е бил пълен (липсвала е тази част, която в днешно време се ползва за паркинг и позволява завиване от началната спирка на Журналист към последната и нагоре към гората). Тази част е изградена през 1940 с цел да се улесни трамвая към Семинарията, така че най-ранната възможна година на пускането на единичен трамвай между Журналист и Семинарията е 1940 г. Имаме и долната снимка на трамвай 1 с ремарке на спирка Борова гора.

Offline TheShadow

  • Писател
  • **
  • Posts: 47
    • View Profile
    • Email
Миналия месец в блога Стара София пуснаха по-качествена версия на същата снимка, заедно със статия за спирка Борова гора.
http://stara-sofia.blogspot.com/2019/02/blog-post.html

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1009
    • View Profile
    • Email
Прочетете надолу коментарите към линка в блога, там има един много интересен разказ по спомените на един човек, возил се в трамвая към Семинарията през 1950-години.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2242
    • View Profile
През 1983 къщичката при спирка Борова гора все още е съществувала, макар и доста занемарена и рушаща се.

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 296
    • View Profile
Снимката със сигурност ли е от 1983? Защото човекът в коментара си под линка казва, че си спомня спирката в перида 1954-1958 като бетонна платформа с метални перила.
« Last Edit: 12.04.2019, 22:15:36 by Стререомонокъл »
Нация от лошо гледащи директори

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2242
    • View Profile
Да, снимката е от 1983. През лятото на същата година една жена пътува по два пъти на ден в участъка между Журналист и Семинарията (тогава Двореца на пионерите) и описва занемареното състояние на двете къщи (тази и на Вишнева) и докато от Вишнева веднъж е виждала да излиза работник със сигнално-оранжев комбинезон, то в долната къща (тази на снимката) не е имало никакви признаци на живот, започнали са да изчезват кепенци, прозорци, врати, да се появяват надписи вътре и други признаци на вандалстване. Статията се казва "Защо рушим приказката" и жената е убедена, че ако изчезнат къщичките, ще изчезне и приказката.

Човекът в коментара май си е мислил повече за вкусното шкембе в "Под липите" или в "Тенекиите" малко по-нагоре и не е обръщал много внимание на самата къща.
« Last Edit: 22.03.2019, 20:54:36 by Metan »

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 296
    • View Profile
За шкембето и студената биричка, има нещо вярно. :D
Нация от лошо гледащи директори

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2768
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Темата наистина "заспа" незаслужено.
В момента имаме пълна трамвайна и тролейбусна история до 1955г. и автобусна до март 1952г.

Следващите години на теория са с една идея по-обозрими, защото са по-скорошни, но от друга страна е по-трудно заради огромния брой промени, които се случват.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2242
    • View Profile
Оказва се, че сме имали и такъв модел трамваи - с открити кабини и закрита пътническа част (като най-старите белгийски)


Този е сниман пред БАН (тогава МВнР) в самото начало на 20 век.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1316
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Оказва се, че сме имали и такъв модел трамваи - с открити кабини и закрита пътническа част (като най-старите белгийски)
Дали концесионерът не е допълвал автопарка с набързо внесени употребявани трамваи от Белгия при необходимост - снимка на номер 16 вече имаме по-назад и там машината е от първия софийски модел, с който почва движението? Това 16 на новокачената снимка може би е номерация от друг град (шрифтът също е различен), където машината е била изведена от употреба...

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12781
    • View Profile
    • Email
Или са преправяни и доработвани. Не е толкова трудно да се изгради кабина от стъкла, ламарина и няколко метални профила ако ще и да нямаш кой знае каква техника. Нищо чудно да са дошли без кабини и поетапно да са започнали да ги преграждат тука. В нашия климат и суров януари месец не виждам как ще работиш нормално без кабина цял ден, или пък юли при над 35 градуса без сянка. Чисто физически в най-студените инверсионни януарски дни когато е -15, -20 не е възможно да издържи човек цял ден да работи без кабина още повече при движение с 30-40 км/час като те духа вятъра право в теб.
« Last Edit: 11.04.2019, 23:40:18 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2242
    • View Profile
Още със започването на редовно движение трамваите са били във вида, в който ги познаваме от 1 до 26. Имаме снимка на 13 при откриването на движението. Горният първоначално и на мен ми се видя като 16, но при по-внимателно вглеждане в предния инвентарен номер повече ми прилича на 46, което също има логика. Снимката е от самото начало на движението, Цар Освободител още не е павиран и движението е само с един коловоз, а и сградата на БАН още не е разширена в посока настоящото австрийско посолство. Има и нещо друго притеснително - до доставката на сименсите от 1924 изброих поне 7 модела трамваи:

най-старите от 1 до 26


Този неясния 27


Откритите от 1902, които вероятно са 31-33


Цепелините, които не е ясно дали са от 34-39


Новия с открити предна и задна платформа, вероятно 46


Имаме 12 броя Шарлероа с неизвестни инвентарни номера (този е 47)


Имаме и този модел с неизвестни инвентарни номера


Вероятно от 51 до 60 са ремаркета


Между 90 и 100 също имаме ремаркета на т.нар. "Анверсоа"


До тук единствено се препокриват номерата на 12-те Шарлероа с тези на ремаркетата (които може да са преномерирани до идването на Шарлероата).

Нещо моделите май стават повече от обявените в литературата, довечера ще се опитам да извадя всякаква информация за внесените трамваи до Първата световна война.


Белгийските трамваи са трицифрени, поне тези, които намирам


46 най-много прилича на този, но е с един прозорец по-дълъг
« Last Edit: 12.04.2019, 10:27:15 by Metan »

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1009
    • View Profile
    • Email
Дали няма някакви архиви в общината или в управлението на Градския транспорт, където да се пазят исторически документи за вноса и за трамваите като цяло? Може в експортните държави да пазят документи за износа към България?

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12781
    • View Profile
    • Email
Ами явно не са имали пари да направят голяма поръчка чисто нови трамваи и са събирали втора употреба такива отвсякъде от където изпадне нещо и всякакви по няколко бройки.

Много симпатични трамвайчета, жалко че не са запазили от най-първите щеше да е голяма атракция сега. Имали са си чар тогава.

Този в Белгия който изглежда много добре реставриран като че ли е на нормално междурелсие а не на тясно. Вижда се че е на външните релси, а на нашите като че ли талигата отдолу изглежда по-тясна. Интересно дали е реставриан само като стационарен музеен екпонат и дали може да се движи на самоход на възраст вече около цели 120-125 години. Най-вероятно е от оригинала е останал само скелета и рамата, а всичко друго е изградено наново.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline aleks101

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 97
  • Фен на трамвайния транспорт!
    • View Profile
За откритите мотриси през 1902, ето тук има снимка на реставриранa такава: