Качвам отново като картинки статията в списание "Сердика" от 1939 г., която е качвана и преди тук, но линковете отдавна са изтекли (Статията е взета от дигиталния архив на Народната библиотека).
Как можем да обобщим написаното:
На първата страница се прави преглед на историята на мрежата и се дават данни за актуалното състояние.
На втората страница се изразява критика към недостатъците на мрежата, например концентрацията на линиите на пл. "Света Неделя" (която, колкото и да ни харесва в спомените и снимките от онова време, явно е предизвиквала неудобства заради все по-голямото натоварване), липсата на линия по бул. "Христо Ботев" (реализирана след 1944 г.), липсата на околовръстна трамвайна линия (реализирана впоследствие като тролейбусна линия). На тази страница се описват и взетите мерки за решаването на тези проблеми.
Третата страница според мен е най-забележителната, тъй като съдържа карта - колкото на настоящите към онзи момент линии, толкова и на бъдещите намерения за преустройство. От текста разбираме, че следните линии (които съществуват днес) са били нарочени за премахване/преместване, тъй като са смятани за неудобни по разни причини, а и защото са предвиждали да пускат тролейбуси и автобуси:
- линията през гората до Семинарията (също смятана днес - с основание - за една от най-красивите части от историята и настоящето на трамвайната мрежа, но в статията е изразена критика, че линията не е пусната по "Св. Наум");
- линията до старото ухо в Лозенец (съществуваща днес, макар и в друг вид, само като релсов път, както е известно);
- линията по "Климентина" ("Стамболийски") в западна посока след "Опълченска";
- линията от НДК (днес) до "Иван Вазов";
- линията по "Клокотница".
Изглежда, че почти нищо от тези намерения не е реализирано - само някои части, които са свързани с трасето на днешния ТМ3.
На четвъртата страница (очертани и в картата на третата) са представени намеренията за бъдещи разширения в следващите 20 години.
От тях са реализирани:
- линията към "Връбница" и "Надежда";
- линията от дн. Триъгълника по дн. "Константин Величков" и към "Овча купел";
- линията по "Христо Ботев";
- линията по дн. бул. "България";
- линията до "Хладилника" (само че по друг маршрут, защото в картата е предвидено да минава най-вероятно по дн. ул. "Козяк");
- линията от "Подуене" през "Редута" до "Слатина";
- линията по дн. "Ботевградско шосе".
Други, които са реализирани като тролейбусни:
- околовръстна линия по "Сливница" и "Опълченска" и оттам отново към "Сточна гара", само че планът е предвиждал това да стане по "Парчевич" и "Раковска";
- линия по дн. "Цариградско шосе";
- линия към "Модерно предградие";
- линия по ул. "Георги Софийски".
Като че ли най-мащабните предвиждания са били развитие в посока с. Кубратово, в посока с. Владая и линия до бъдещ национален стадион, който е следвало да се намира някъде на територията на дн. "Овча купел 1".
Прави впечатление, че за тролейбусите се говори едва ли не в сегашно време, а до пускането им е имало около две години. Изчислено е, че разширението на трамвайната мрежа, заедно с подвижния състав биха стрували за предвиждания период 481 милиона лева.