Author Topic: Въпроси & Отговори  (Read 521079 times)

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2520 on: 12.08.2022, 14:31:19 »
Сещам се да попитам, ако влака е изцяло с Драновски вагони с дискови спирачки по-хубаво ли спира, в сравнение ако е изцяло с ГДР-ски вагони с калодки?
Това е религиозен въпрос малко... Славата им на тия вагони е, че не спират, но според мен причината е, че напоследък влаковете са малки, а вагоните са леки и при обичайната практика да не се ползва спирачката на локомотива (който тежи колкото два 2-3 вагона), усещането е за слаба спирачка. При едни голям влак с 10-15 вагона обаче спират супер. Освен това дисковата спирачка спира мазно и плавно, без да си променя поведението при различните скорости и така още в началото на спирането можеш да усетиш къде точно ще спре влака и дали трябва да задържиш повече или по-малко.
Обратно, калодковата спирачка с чугунени калодки е хаплива на пръв поглед, но спирачният ефект зависи страшно много от скоростта и като се има предвид, че при спадане под 50 км/ч рязко намалява наполовина, защото изключва R режима, спирането става доста непредсказуемо и трудно се усеща в началото. Много често ти се струва, че няма да спреш навреме и задържаш повече, пък спираш по-рано, както и точно обратното.
Няма ли вагони 10 50 с дискови спирачки, или само второкласните имат?
Трябва да има няколко, защото когато "Родопи" пътуваше с такива, бяха всичките дискови, а поне един е бил първокласен. Има и няколко АБ 33 43 с дискови спирачки.

Offline Bulgaria111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2663
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2521 on: 12.08.2022, 23:01:55 »
Откога някои пътнически влакове (не бързи) пропускат някои гари, например ПВ от Пловдив до София. Преди мисля,че не беше така.

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5869
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2522 on: 14.08.2022, 19:08:00 »
Мисля, че има някои гари, които не обслужват села и там се спира само за смяна на персонала.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2523 on: 14.08.2022, 19:22:33 »
Предполагам въпросът касае влак 10110, който от Пловдив спира направо в Стамболийски, но в 4:20 сутринта едва ли някой би пътувал до спирка Кадиево. Не е прецедент и се практикува отдавна и на други места.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2524 on: 15.08.2022, 11:01:45 »
Наскоро се возих на такъв вагон, 43-та серия, прясно ремонтиран в синьо оцветяване, с дискови спирачки. Въпреки че е за крайградско пътуване ми хареса, много хубаво возеше и беше с калъфки на седалките и завеси. За 160 км/час пишеше на него.

А примерно, ако влака е само с един вагон, като тези за Свищов и Троян, тогава само с вагона ли се спира, с машината или и с двете? Тогава по-голяма ли е опасността да се превъртят бандажите?
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2525 on: 15.08.2022, 11:59:31 »
А примерно, ако влака е само с един вагон, като тези за Свищов и Троян, тогава само с вагона ли се спира, с машината или и с двете? Тогава по-голяма ли е опасността да се превъртят бандажите?
С един вагон, ако спираш само с вагона, трябва да започнеш спирането от предишната гара. Това не пречи да има опити разбира се и после вагона е с изтъркани калодки, спукани дискове, гланцирани накладки и т. н. Все едно да се засилиш с колата със 160 км/ч, да изключиш от скорост и да спреш само с ръчната.

През Балкана между Дъбово и Горна Оряховица редовно с 2 вагона, ако се паднат дискови, накладките пушат яко. Калодковите са доста по-държеливи на такива издевателства.

А бандажи превъртат само на локомотивите. Вагоните са с моноблокови колела.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2526 on: 15.08.2022, 12:19:52 »
С два вагона би трябвало реостатната спирачка на серии 44 и 45 да  е доста ефективна по нанадолнище както и рекуперативната на Смартрон. :rolleyes:
« Last Edit: 15.08.2022, 17:38:16 by V.Peichev »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2527 on: 15.08.2022, 12:32:33 »
Аха, значи да разбирам че опасността е ако се спира и с машината да й превъртят бандажите, но ако се спира само с вагоните да прегреят спирачките на вагона. Тогава значи може би трябва да се комбинират трите спирания на усет, спирачки и на вагоните и на машината, както и електрическото спиране ( при дизеловите двигателната спирачка)

Примерно с електрическото спиране може ли да се спира ефективно с влак с 4-6 вагона, при продължително спускане тип Хумата-Червен Бряг, или Славяново -Стражица?

V.Peichev зависи колко е ефективна при продължително спускане, иначе нямаше да спират с вагоните. Пред Балкана е доста продължително спускане. А какво ще кажеш за спускането от Костандово до Варвара по теснолинейката, там спирачките почти не спират да работят. Или от Гривица до Плевен, където скоростта е доста висока а спускането дълго и продължително а после трябва бързо да се спре и има преди края и голяма крива. Подобно е и преди Червен Бряг.
« Last Edit: 15.08.2022, 12:38:33 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2528 on: 15.08.2022, 12:44:13 »
Електрическото спиране не го коментираме изобщо... то при серия 44/45 спокойно удържа самостоятелно 15 вагона и в най-стръмните спускания, но на практика никой не го ползва, не се поддържа адекватно и рядко работи. Дори на Смартроните има хора, които не го ползват, защото нямат такива навици.

За другото си има писано правило - ако влакът тежи по-малко от 4 пъти локомотива, задължително се ползва и неговата спирачка наравно с тази на влака. Това прави всичко по-малко от 8 вагона за серия 44/45/80 и 10 вагона за серия 46. Това обаче не се спазва, защото навикът е голямо нещо. Повечето машинисти дори го считат за дълбоко грешно правило (ако чуят за него) и учат и новите да спират винаги само с вагоните независимо колко голям е влакът.

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2529 on: 15.08.2022, 13:00:08 »
Електрическото спиране не го коментираме изобщо... то при серия 44/45 спокойно удържа самостоятелно 15 вагона и в най-стръмните спускания, но на практика никой не го ползва, не се поддържа адекватно и рядко работи. Дори на Смартроните има хора, които не го ползват, защото нямат такива навици.
...

Електрическото спиране по принцип трябва да основно. Да не говорим че ако се ползва редовно се щадят механичните спирачки.
А навици се създават и с периодични курсове и обучения. Но да не отплесваме че току виж сме излезли от блатото...
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2530 on: 03.09.2022, 23:32:06 »
Електрическото спиране не го коментираме изобщо... то при серия 44/45 спокойно удържа самостоятелно 15 вагона и в най-стръмните спускания, но на практика никой не го ползва, не се поддържа адекватно и рядко работи. Дори на Смартроните има хора, които не го ползват, защото нямат такива навици.
...

Електрическото спиране по принцип трябва да основно. Да не говорим че ако се ползва редовно се щадят механичните спирачки.
А навици се създават и с периодични курсове и обучения. Но да не отплесваме че току виж сме излезли от блатото...
Вече не помня кога, кой и в коя точно тема, но на колегата bdz43r някой му се беше присмял саркастично с думите: "... любимата ти реостатна спирачка". Запечатали са ми се в съзнанието неслучайно - колко ли невеж на тема "електротранспорт" трябва да е бил изказалият се, че да се изцепи по такъв начин. :crazy: :/ Самият той стана за смях в моите очи тогава, но както и да е. Сигурен съм, че bdz43r вече се е бил защитил подобаващо и е нямало нужда друг да се изказва повече по темата. Проблемът е, че, както колегата сам каза веднъж в темата (перефразирам), някои машинисти не щат и да докоснат ръчката на електрическата спирачка, въпреки че е в изправност.

Покрай пороите в карловско от изминалите дни се сетих, че това беше добра възможност да превъртят малко вагони за зимата, без назначаване на специални влакове и минаване през обръщателни триъгълници. Преди време бях питал и bdz43r беше обяснил процедурата в двата й варианта - с нарочен влак и с използване на тези от графика за движение. Някой има ли информация дали действително се прилага обръщане с превоз на пътници, или се пращат празни за превъртане? В конкретния случай, дали след пропътуването по 3636/7 или 3686/7, вагоните са били пратени на 8626/7 или 2626/7, с цел да си останат обърнати, или никой не ги гледа тези неща и карат "по течението"? Апропо, отварям една скоба, че си спомних, че основната причина не е да не пече в купетата през лятото, ами износването на ребордите на колоосите, което действително си е по-важната причина за това обръщане.

Някой диспечер ще каже, че, например, варненските електрички са трудни за обръщане без специално назначение, понеже било много сложно да ги пратят първо на пътнически влак Карнобат - Карлово, после на пътнически до Пловдив, след това до Ямбол и така да се върнат обърнати в Карнобат, а оттам и във Варна. Не знам, със сигурност разбират повече от мен, лаикът. :rolleyes:
« Last Edit: 03.09.2022, 23:41:54 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2531 on: 04.09.2022, 00:06:15 »
Не мисля, че нещо се обръща целенасочено в момента с извънредни или редовни влакове.
Обръщането с нарочен празен влак беше в Пловдив със състава на тогавашния експрес "Пловдив", защото той пътуваше само напред-назад между Пловдив и Враца. Обръщане се получава и при влаковете София - Карлово, когато в едната посока минат през Казичене, а в другата през Илиянци.
На обръщането се отдава значение и в метрото дотолкова, че в Обеля допълнително построиха ухо с тази цел. При трамваите също би трябвало десните реборди да се износват повече, защото всички уши са в лява крива.
« Last Edit: 04.09.2022, 00:15:09 by bdz43r »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2532 on: 07.09.2022, 11:01:50 »
Аз имам въпрос как действат аварийните екипи и с какво идват когато се повреди локомотив? Напоследък пак започнаха да закъсняват влакове заради повреда на локомотив, като гледам че понякога се реаргира доста бързо в рамките на 20-тина минути, понякога повече от час. Интересно ми е аварийните екипи на колко места покрай мрежата са разположени, до колко време горе-долу се реаргира при авария?
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2533 on: 07.09.2022, 11:14:22 »
Ако повредата е отстранена до 30-40 минути, най-вероятно локомотивната бригада си я оправят сами. Едва ли има авариен екип, който да реагира толкова бързо.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2534 on: 07.09.2022, 11:23:54 »
Аварийни екипи?! Нямаме такова животно.

Каквото можеш с подръчни средства да направиш, за да го накараш да тръгне, правиш - шунтираш защити и блокировки, "подклинваш" релета и контактори и др. Ако стане - караш, ако не - чакаш друг локомотив. Има и повреди при които безусловно чакаш локомотив на място или в първата попътна гара. Например при газ в трансформатора нямаш право да включваш локомотива, ако ще да си насред нищото, а при повреда в скоростомерите караш до първата гара и там приключваш.

Аварийна (възстановителна по-точно) служба има за ситуациите, в които влакът изобщо не може да се движи нито сам, нито с чужда помощ - дерайлиране, блокирала колоос, счупено окачване и е заорал в земята и т. н. В повечето случаи е едно камионче, което може да се движи и по релси и е оборудвано с крикове, колички, дървени подложки и всякакви помощни железа. Има няколко такива служби пръснати из страната, но те обикновено не бързат... щом се е стигнало до тях, движението така или иначе е провалено за часове.
« Last Edit: 07.09.2022, 11:25:42 by bdz43r »

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2535 on: 07.09.2022, 11:46:31 »
Quote
Например при газ в трансформатора нямаш право да включваш локомотива.
Това вече често явление ли? Или просто го посочи като пример за голяма повреда.
The Grand Tour

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2536 on: 07.09.2022, 11:56:56 »
Не е често, но и не е събитие.
Почти винаги обаче газът идва от превключвателя на степените. Неговият дисков избирач с 33 позиции е потопен в масло и трябва да превключва без товар. Обаче при нарушаване на програмата на преходните контактори, товарът започва се прекъсва в избирача, запалват се дъги между контактите му и това създава газове, а газовото реле е общо за трансформатора и превключвателя.

Offline Bulgaria111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2663
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2537 on: 07.09.2022, 11:59:18 »
А аз бих искал да попитам защо в някои случаи при повреда на влак се изпращат автобуси, а в други случаи влака се отменя и пътниците чакат следващия?

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2538 on: 07.09.2022, 12:57:26 »
Предполагам, че зависи от количеството пътници, както и от това дали БДЖ имат сключен договор с автобусен превозвач в района.

Offline martin4o

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2236
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2539 on: 07.09.2022, 21:47:35 »
По този въпрос, един пресен пример от вчера с теснолинейката Септември - Добринище и влак "Родопи" (БВ, който в момента е брандиран от Пиринско и предимно се използва с цел атракционни пътувания). Влакът е пълен с хора с двупосочни билети (повечето даже от София), но съставът достига до гара Добринище, прави се маневрата на локомотива, закача се към състава в посока Септември, след което е установена повреда и не успява да потегли. Още на момента уведомяват пътниците, че влакът няма да пътува и заместващ транспорт няма да има. Като единствен вариант за придвижване остава следващият влак "Места", който пътува 3 часа и половина по-късно, а и е ПВ и е доста по-бавен.
Сещате се, че повечето хора от София, които иначе трябваше да правят връзка на гара Септември, се ориентират към автобуси или друга алтернатива за прибиране, тъй като въпросният следващ влак се връща на Септември в 22:53ч. и тогава връзка към София няма. За голяма изненада, след координирани действия на началника на влака и друг персонал, в 23ч. от гара Септември е уреден влак, който да извози пътници до София. 2бр. ЕМВ Дезиро в състав очакваха желаещите с нагласени маршрутни табели. Мисля, че имаше и един щастливец, който да се възползва  :fan:

Бонус към разказа за феновете :P
Вагоните на влак "Места" останаха в Добринище, като бе решено в посока Септември пътуването да се извърши с целия състав на "Родопи" и сдалия багажа 75009, водени от 75005. Интересното е, че съставът се състои от 7 вагона (бистро, панорамен бар за правостоящи и 4 пътнически), а по разписание въпросният влак "Места" обира още един локомотив и един вагон от Гара Велинград. Така след гара Велинград можеше да се види състав от 3 локомотива и 8 вагона, изпълнили маршрута до крайна гара, което, вярвам, е рядкост за теснолинейката. Началникът искаше още от Добринище да закачат и трите вагона дошли с пътническия влак, което вече щеше да е страшна гледка. За съжаление, се отказаха  :D
« Last Edit: 07.09.2022, 21:53:32 by martin4o »