Това е дълга тема, но след почти всички железопътни инциденти, и то само ако са достатъчно сериозни, мерките са краткотрайни и скоро се забравят, затова случаите се повтарят.
В авиацията има една приказка, че въздушният транспорт е най-безопасен благодарение на падналите самолети. В железницата има приказка, че правилниците са писани с кръв, но за съжаление ефектът липсва и това е, защото първо се пишат на парче и набързо без да се държи сметка дали и как ще бъдат спазвани в реалността и второ (в резултат от първото), повсеместното им нарушаване е превърнато в норма и на контролните органи всъщност не им пука, защото далеч по-доходоносно е да си просят някой лев под масата или просто не искат да ръчкат кошера, понеже са си намерили скътана служба без реална отговорност.
На първо място, изпуснати влакове без спирачки изобщо не трябва да има. През 1951 г по товарните влакове все още се е работило с ръчни спирачки и само частично с въздушни, управлявани от локомотива, но в по-ново време всички влакове са с автоматични спирачки. Въпреки това, изпуснати влакове има през няколко години. Последната голяма катастрофа с изпуснат влак беше в Дупница през януари 2016 г. През януари 2017 пък друг изпуснат влак от Вакарел спря чак в полето преди Казичене... тогава беше голям късмет, че път 2 беше току що затворен за ремонт, но все още не беше демонтиран, иначе и този влак щеше да се обърне. Всички тези случаи са плод на безхаберие или слаба квалификация. Например, при случая от 1987 г, още при спускането от Змейово, машинистът е ползвал почти максимална степен на задържане, за да контролира скоростта, което определено трябва да му направи впечатление, но не е имало реакция. Машинистите, които са карали влака след това и са го изпуснали пък са работили неправилно със спирачката и са пропуснали няколко ценни възможности поне да ограничат ускорението по надолнището, въпреки че основната вина е на ревизор-вагоните в Стара Загора, който е пуснал влака със спирачка наполовина на минималната.
При случая от Дупница, самият машинист изключва спирачките на няколко вагона, но поради неразбиране на естеството на проблема, изключва спирачките на вагоните, които всъщност са наред, а не на проблемните, които така или иначе не работят.