Author Topic: Въпроси & Отговори  (Read 521033 times)

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2580 on: 20.04.2023, 17:36:27 »
Това съм го чувал от устата на баща ми (бивш военен), и от стратегическа военна гледна точка изглежда логично забавянето на противника в участъка Зимница - Завой - Ямбол при придвижване с влак.
Малко история: Между 10 и 20 Юли 1913 г в ход е Междусъюзническата война. Българските войски се сражават по другите граници, докато юго -източното направление поради ред причини е оголено. Възползвайки се от ситуацията Турция нарушава постигнатите по -рано споразумения ... Благодарение на съществуващата жележницата тогава, войски от другите фронтове са прехвърлени и то е спряно... Като за последните се оказва изнедаващо предвид времето и разстоянието предвидено при тогавашните други методи на предвижване.
И въпреки че това е само епизод, който вес пак завършва с национална катастрофа за нас... През следващите десетилетия и особено след 9 Септември не без помоща и опита на Съветския съюз се вземат всички контрамерки подобно нещо да не се случи.
Представете си сега че линията в този участък е както трябва – двойна и права. Фронта, тоест отбранате се е пропукала и противникът е завладял участъка, които е ценен и с оглед получаване  логистична подкрепа по нея, – продължава да развива настъплението...
А тя е такава, защото в този случай значително по -лесно може да бъде унищожена или повредена... с което ще бъде спечелено време, противникът ще се забави, поради проблеми със снабдяването и тогава пробитият фронтът може да се затвори - което е въпросната контрамярка
Естествено всичко е в сверата на вероятностите, но все пак има успех, има и частичен, като едно е въздействието му да бъде приложено върху съществуващата единична линия, съвсем друго е върху двойна. Мястото също е от значение, но както е разбираемо то е както едните така и за другите. И отново според тези вероятностите, настъпващите - вече ролите са сменени, ще хвърлят значителни усилия от ограничените си ресурси, за опазването му, докато ударът може да отиде на друго място. 
Такива места по това направление са конкретата спирка Завой, в съчетание от мост, река и горичка. Някъде в района на Раднево - Гълъбово имаше една възвишение и гола поляна, където линията обисва завой, с ограничение и което изглежда ''неестествено'' дори с обяснението че е свлачищен район. По язовир ''Студен кладенец'' до Кърджали е друго място, където също линията неестествено криволичи, вместо да мине направо. Но може би най -набиващото се е отсечката Тулово - Дъбово, която прекъсва всичките останали освен първата връзка... Така в крайна сметка се получава че едно е да има забавяне на собствена територия в мирно време, съвсем друго е на скоро -превзета във военнно. Друг е въпросът, че това ''мирно забавяне'' е компенсирано почти напълно по други начини. Също че едно е погледът поотделно, където всичко изглежда незначително, дори абсурдно, съвсем друго свързано в система. За цялото е отговаряла Организацията за съдействие на отбраната – ОСО.

Друго - което може би е доста по -известно, че на гара Калояновец са се намирали парни локомотиви, които са били военновременен резерв, и до 1986 г са били поддържани в изправно състояние. Имало е още - на Поликрайще, в Радомир после преместени на Кочериново... мисля е било. Но постепенно отпаднали по необходимост доста по -рано през годините. Те са били са в компетентциите на Транспортни войски, които са на подчинение на Министерство на транспорта и съобщенията - тогава.

Също имало е ''Организация - Гражданска защита'' отделно от строените блокове с противобомбени укрития, са самите сградите на тролейбусните ТИС -е, които са проект 1985 г. В тях също е имало подобни помещения. Става вече извън темата, но е важно да се отбележи, че точно тогава започва т.н. ''политика на разведряване'', с която редица неща отпадат, включително и противобомбените укрития по блоковете, но за ТИС -те не се отнася. Което говори за важността на видове транспорта във военно време - поради което го и споменавам.

Отделно указателните табели по мостовете и пътищата особено от II- ро III - то класната пътна мрежа в пограничните райони, която не е съответствала на реалните. Целта е била да изкриви и обърка представата, а оттам и забави, потенциално откъснато нахлуване. Особено актуални са били през 50 -те - 70 г. Не случайно като част по този аспект е и всичко свързано с номенклатурата възприета при моделите на ''Чавдар'' от 70 -те и от 1986 за някои модели, що се отнася до теглото и указателните табели по моствовете в различните периоди.
На мен обаче ми звучи абсурдно този участък все още да не бъде удвояван, представям си колко товарни влака дремят по гарите в участъка между Зимница и Стара Загора покрай затварянето на Зимница - Дъбово, чакакйки разминаване и трупат необосновани закъснения.
А по този повод, още колко само по тази линия има, които също могат да минат за такива. Това риторично! ... Докато явно Зимница – Сливен е повече от приоритет, без значение останалото...
« Last Edit: 20.04.2023, 17:47:41 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 436
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2581 on: 29.04.2023, 22:50:13 »
Чудех се дали да задам въпроса тук или в "Железопътни инциденти", но някой по-запознат може ли да обясни защо случаите на дерайлирали влкаове в САЩ зачестиха толкова?
Нация от лошо гледащи директори

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2582 on: 29.04.2023, 23:47:12 »
Те не са се разреждали. Няколко хиляди годишно са. Просто след последната голяма камара вагони, придружена с огромен пожар, медийното внимание е по-голямо и се отразяват по-подробно.

Почти всичко там, наред с железницата е супер комерсиално и се цели изстискване на максимална печалба, а всичко друго е на заден план. По всяка вероятност са изчислили, че щетите от катастрофите, включително обезщетенията към външни страни, са по-малък разход от реформиране на сектора и увеличаване на безопасността.

Железният им път е почти изцяло по същата технология, по която се е строял в средата на 19-ти век - релсите са заковани със същия модел крампони за дървени траверси (буквално заковани, като с пирони). В същото време, влаковете са дълги по няколко километра и тежат най-често между 7000 и 15 000 тона. Дерайлирал вагон някъде из влака е невъзможно да се усети, докато не се обърне или влакът не се скъса, което прекъсва въздухопровода и целият влак спира автоматично. Обаче когато един вагон препречи трасето, а отзад идват още 10 000 тона, инерцията им е такава, че само спирачката може да ги спре, а тя докато реагира при един 2-километров влак, на който въздухът изтича само от едно място, 20 вагона вече са се натрупали на купчина.
Не, че в Европа не дерайлират също много влакове, но това много рядко води до камара от вагони, защото нашите влакове са много по-леки, по-къси, съответно въздухът им изтича по-бързо и спират по-рано. Освен това е далеч по-вероятно да усетиш запъването от дерайлирал вагон преди да се прекъсне въздухопровода на влак с тегло 1200 тона и 20 вагона, отколкото на такъв с тегло 15 000 тона и 120 вагона.

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2583 on: 01.05.2023, 19:01:41 »
Железният път на места наистина изглежад като музеен, но влаковете возят изключително безшумно и удобно по тези релси. Да, вагоните са на въздушна възглавница, но все пак не се усеща нищо. Иначе по трасетата между Вашингтон, Бостън и Чикаго са в доста завидно състояние.
Иначе имат пресичане на два железни пътя под 90 градуса на едно ниво, и два пъти станах свидетел пътнически влак да изчаква товарен по другото направление да мине. Не ми се мисли както би станало ако машнистът на пътническия проспи червеното.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2584 on: 01.05.2023, 19:58:04 »
Проблемът в САЩ и в Канада е, че железниците са частни. И то не толкова, че са частни, колкото че частникът е собственик и на инфраструктурата, и на подвижния състав/превозите (независимо дали говорим за CN, CP, Union Pacific или който ще да е). Това в ЕС знаете, че е забранено. И то всички описани частни компании се занимават само с товарни превози. Пътническите са дадени на държавните компании Amtrak в САЩ и Via Rail в Канада. Има и много други регионални провинциални/щатски компании за превоз на пътници - GO Transit например. Но всички те използват линиите на големите частници, отдавна отказали се от пътническите превози - CP, CN и т.н. В резултат не само, че им плащат инфраструктурна такса, но и собствените товарни влакове на частниците се движат с предимство пред държавните и провинциални пътнически....
По рейс и по жена не се тича!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2585 on: 01.05.2023, 20:26:27 »
Не е забранено в ЕС. Тук-там има и частни линии, но са малко, защото системата работи по друг начин - повече наподобява пътната инфраструктура. В САЩ и Канада едва ли има много частни автомагистрали.

Неслучайно и в България, в действащите закони и наредби не се говори за НКЖИ, а за управител на железопътната инфраструктура, който поне теоретично може и да е различен от НКЖИ (без да броим клонопритежателите и рудничните железници). В Унгария и Австрия имат GySEV, в Чехия имат AŽD Praha, KŽC Doprava и още няколко, експлоатиращи собствени линии.

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2586 on: 09.07.2023, 22:46:14 »
Quote
Днес, 20:24
Бърз влак №2654 (Варна 16:20 - Враца 22:49) замина от гара Провадия със 185 минути закъснение след оказване на спешна медицинска помощ във влака.
Дано са успели да спасят човека! Иначе виждам казус като за темата. Да предположим, че му е прилошало след спирка Царевци, поради което най-бързото възможно е линейката да чака в гара Провадия. Всъщност, въпросите ми са два:
1. Ако гара Синдел е по-близо, могат ли да решат да върнат влака там, а на 112 да кажат да ги чакат на гара Синдел?
2. Ако е по-нататък след спирка Житница някъде (тоест, гара Провадия е по-близо), след като кажат на 112 да ги чакат в Провадия, машинистите имат ли право да карат влака с превишена скорост, за да съкратят времето до оказването на първа помощ?
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2587 on: 09.07.2023, 22:54:00 »
Оказва се, че деца са замеряли влака с камъни и са счупили стъклото на локомотива 44128. Единия от машинистите е пострадалият.Според човека, качил клипа в Ютуб раните не са били сериозни.Но пък 3 часово закъснение говори за съвсем различна действителност от предадената.

Самият инцидент е станал в самият град Провадия, но не на самата гара.
« Last Edit: 09.07.2023, 23:03:40 by did_ko »
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline Victor_14

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 167
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2588 on: 14.07.2023, 21:27:37 »
Здравейте, знаете ли дали вагоните 20-44 на БВ 2641 Янтра имат работещ климатик. Ако някой е пътувал скоро и може да ми каже

Offline Spas237

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 190
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2589 on: 15.07.2023, 17:27:09 »
Аз не съм пътувал с този влак точно, но би трябвало да работи климатикът. Предполагам ако случайно в някой вагон има проблем, може да се премести в друг, но все пак тези вагони ги произведоха 2021-ва, така че всичко е доста ново и би трябвало да работи.

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2590 on: 20.07.2023, 14:35:11 »
На сателитните снимки виждам ясно старата следа на трасето по първа главна ЖП линия, частта на изток от гара Катуница. Въпросът ми е тя кога е изоставена? Дали още през ХХ век, или по време на реконструкцията на трасето за скорост 160 км/ч? Ако е второто, то би означавало, че е било претрасирано специално заради новите параметри.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2591 on: 20.07.2023, 15:13:19 »
При реконструкцията. Разбира се, че е трасирано наново с новите параметри... на практика е изцяло нова линия.
Преди 150 години няма как да са трасирали линия за 160. Тогава дори не са подозирали, че такива скорости са възможни.

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2592 on: 20.07.2023, 18:47:15 »
При реконструкцията. Разбира се, че е трасирано наново с новите параметри... на практика е изцяло нова линия.
Преди 150 години няма как да са трасирали линия за 160. Тогава дори не са подозирали, че такива скорости са възможни.
Благодаря ти. Въпросът ми беше зададен от гледна на точка на евентуален аналог с втора главна ЖП линия, по която са правени претрасирания през втората половина на XX век, които преди 2010 година са били ремонтирани. Дали е било правено някакво претрасиране и тук по някое време, или направо при този ремонт се е случило всичко? Може би трябваше да поясня в самия въпрос в предното мнение, понеже не става ясно какво точно имам предвид...
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2593 on: 20.07.2023, 19:13:10 »
По 2-ра линия през 70-те и 80-те години е правено това, което беше направено по 1-ва през 2010-2016 г - тотална реконструкция по ново трасе за по-висока скорост.
И двете линии преди това са били по оригиналните трасета от построяването си с незначителни изключения, като изоставения тунел при Карлуково по старото трасе.

Ще изпреваря въпроса - въпросният тунел е с много малък габарит и при електрификацията на старата линия, за да не се разширява, е изоставен и линията е прекарана отстрани без тунел. Това решение е толкова очевидно, че е учудващо, че изобщо е копан тунел.

Online david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 465
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2594 on: 20.07.2023, 20:42:41 »
Наскоро се заговорих с един човек на гара Телиш и ми разправяше, че първи коловоз си седи още от старото трасе, когато линията е била само с 1 път. В момента за първи коловоз се влиза в отклонение, а преди години е продължавал само направо, но при строителството на язовира при яз. Горни Дъбик трасето е изместено. Понеже времето не стигна да го питам други работи ще питам тук.
Тази линия имала ли е електрификация някога или е било много отдавна и са се движили само парни машини и може ни някой лок 04 серия?
И също така след Горни Дъбник имало ли е разлика с днешното трасе?
« Last Edit: 20.07.2023, 20:44:47 by david »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2595 on: 20.07.2023, 21:04:53 »
От Мездра до Варна навсякъде има разлики със старото трасе.
Цели гари и стотици километри линия са отпаднали. На много места вече почти не личи къде е била линията. На Попово например старата гара в града е запазена и има връзка с новата, но старото трасе през нея е много трудно да се проследи.
Старата линия е минавала през средата на с. Медовина, а сега е някъде си настрани.
Имало е гара Згалево между Плевен и Гривица, която днес не съществува. Имало е гара Кесарево, която днес също не съществува, но има спирка на новото трасе.
Между Синдел и Езерово старата линия е минавала от южната страна на канала към Белославското езеро и при Страшимирово го е пресичала с мост. Днес каналът е разширен, от моста няма и помен, но старата гара Белослав е запазена.
Но най-голямата промяна е между Мездра и Горни Дъбник - 90% ново трасе, включително един нов двупътен тунел (и до днес единственият такъв с два пътя) и няколко нови гари.

Електрификацията е започната и завършена по старото трасе. Изключение е само София - Мездра, което е удвоено през 50-те години, но електрифицирано доста по-късно. Там има и най-малко промени в трасето, защото удвояването е от преди амбициите за високи скорости и прави трасета. Новото е само допълнителната следа за втория коловоз, която на места се разминава значително със старата. Изкопан е и изкоп за два пътя на мястото на тунел №5, какъвто днес няма. Новите тунели още отначало са построени с габарит за контактна мрежа, а старите са разширявани. Последен беше разширен 8-ми тунел по път 2 през 90-те години.

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2596 on: 21.07.2023, 21:40:00 »
Все помня един цитат на известен форумист, който ще цитирам по памет - "в петък вечер пристигнахме на старата гара Карлуково, в неделя следобяд заминахме от новата". Толкова по въпроса как се е строяло преди (с всичките му недъзи) и сега (с недъзите, които тепърва ще отчитаме).
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 921
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2597 on: 17.01.2024, 23:19:53 »
Не намерих подходяща тема, затова слагам тук видеото.

Може да сте чули за случката с влакове Newag в полски оператор, които мистериозно спрели да работят. Накратко историята е следната: влаковете трябва да минат през обслужване след 1000000км, гаранцията е изтекла и те ги пращат за обслужване в друг сервиз, избран с конкурс. Оказва се, че след като са приключили с обслужването, влаковете не тръгват. Всички системи са наред, но като подадат тяга не се случва нищо. Понеже са заподозрели проблеми от производителя, собствениците се свързват с хакери, които успели да ги подкарат. Установили са, че Newag са сложили няколко капана, един от които е влакът да се заключва ако повече от 10 дни не вдига над 60km/h, т.е. не е бил в движение поради потенциална повреда. Съответно при престой за обслужване минават тези 10 дни и влакът не тръгва. Понеже това е правело проблеми, производителят го е променил на 21 дни, но са добавили geofencing, т.е. на определени места това не важи. И тези места се оказват заводите на конкуренцията.
Всичко това не е документирано, Newag се опитват да обвинят другия завод в некадърност, но случаят се разчува, оказва се, че други оператори имат същите проблеми. Във видеото тримата хакери, които са подкарали влаковете обясняват цялата история:

Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18069
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2598 on: 18.01.2024, 06:16:40 »
Коментирахме го в темата за Полша, но се дават нови технически подробности във видеото.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2599 on: 18.01.2024, 09:13:33 »
И такива шменти - капели ли са почнали да правят маститите производители? Ако е така - Господ да ни е на помощ!
По рейс и по жена не се тича!