UMSofia, не приемай лично написаното. Не съм имал намерение да те обиждам, ако си го възприел по този начин - извинявай. Възприеми написаното като коментар на твоето мнение, без каквито и да е лични съображения
Ако се върнем на БДЖ. Следя сектора от много време. Не държа никой да се съобразява с мнението ми, но смея да твърдя, че може да се счита за меродавно, т.к. написаното имам как да го потвърдя/защитя със съответни документи. И така, състоянието на БДЖ-ПП превози зависи от много фактори, свеждащи се до три основни:
- договора, между компанията и държавата (в лицето на МТИТС), сключен през 2009 г. и влязъл в сила в края на същата година. Договорът е за 15 години, т.е. до 2025 г. В него има изключително много клаузи, които ограничават самостоятелността на компанията (напр. по-лесно е да се отмени влак, отколкото да се назначи, тарифната политика е зависима от МТИТС и т.н.). Както спомена Виктор има и клауза за нов подвижен състав, за който е трябвало в периода 2009-2013 г. да бъдат преведени на компанията 1.2 млрд. лева. За подвижен състав по този договор са преведени само 62 млн.лв за новите спални вагони. Останалото в БДЖ-ПП не е получавано. Тези средства изключват онези, свързани с компенсации, които реално се превеждат, но не се ползват по предназначение.
- мениджмънт, който на високо и средно равнище е абсолютно неадекватен. Това са хора като управител, заместник управители, директори (например Експлоатация) и т.н., чиито професионализъм съм имал възможност да оценя като служител на контролния орган в железопътния транспорт; като възложител на пътувания с ретро влакове; като участник в международни проекти с участие на БДЖ; като участник в подготовката на стратегията за развитие на БДЖ и др.
- персонал на по-ниски длъжности, който, възползвайки се от некадърността на началниците си го е ударил толкова през просото, че накрая за всяко нещо да бъдат виновни машинистите. А компанията не са само машинисти...
Някъде да написах по-горе за структурата? Не, тя си е ок, с изключение на някои организационни моменти, които нито една държавна структура в България не е въвела, но е приета в глобалните корпорации (например, един отдел снабдяване за цялата компания; въвеждане на ERP система за планиране и следене на ресурсите; един отдел човешки ресурси за цялата компания; наемане на консултанти-юристи, които да са отговорни за правните въпроси и дела на компанията, и когато не се справят да бъдат сменяни) и т.н. Но, изпълнението на тези мерки изобщо не зависи от това дали холдингът ще има 2, 5, 100 компании или ще е само БДЖ.
Поради факта, че подобни коментари съм писал и преди, но за общинските фирми в транспорта на София, но явно не съм бил разбиран - затова написах, че трябва да се чете литература, а не много да се шари по клавиатурата. Аз съм отделил много време за подготовка за да пиша (не става въпрос за форума само), разбирам, че форумът е място за общи приказки, но уви, в държавата вече всичко е общи приказки. Затова се и дразня, когато някой (пореден) пише неща, без да е направил задълбочено проучване. Но явно това си е мой, проблем, тези които четат много днешни дни не ги е*ат за нищо.
В допълнение, горд съм, че за краткия период, в който работих в ИАЖА успях с упоритост да издействам първата онлайн услуга в БДЖ, а именно качването в интернет на информацията за пристигащите и заминаващи влакове и закъсненията им в интернет (Електронните табла). Това стана без нито една стотинка платена от данъкоплатците, с много нерви, заплахи и ... Но резултатът е устойчив - успя да се затвърди и вече 7 години работи!