Author Topic: Въпроси & Отговори  (Read 274638 times)

Offline Spas237

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 94
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2120 on: 12.01.2021, 14:34:00 »
Септември - Свиленград са 200, има и разнк участъци от Пловдив - Бургас, които също са готови, уж.
Турците строят с предприсъединителни фондове на ЕС от Свиленград до Истанбул, за 200 км/ч. Все някога сърбите ще си оправят участъка от Калотина до Ниш, а Белград - Будапеща догодина най - вероятно ще е готов, също за 200 км/ч. Политиката на ЕС за "зелен преход" тепърва ще форсира ускоряването на тези процеси и бдж пак ще е неподготвено. Очаквам в близко бъдеще между София и Истанбул да е по-бързо пътуването с влак, отколкото с автобус.
Линията Белград до Будапеща се очаква да бъде готова 2024/2025 година като в Унгария скоростта ще е 160 км/ч, а не 200. Тази от София до Белград евентуално по същото време може да бъде реконструирана като за участъка Ниш - Белград май още нищо не е фиксирано като поръчка, срок и изпълнител. Преди Ниш уж трябва скоро да го почнат, май ще бъде за 120 км/ч, което си е доста бързо в сравнение със сегашните 30-40 км/ч...
Иначе ЕТСS между Пловдив и Бургас се финансира по ОПТТИ, която е до края на 2023 година, така че преди да я завършат едва ли ще им 160 км/ч там...
Знам, че когато турците завършат линията до Истанбул ще може да се пътува за 3ч между Пловдив и Истанбул ако изключим граничните проверки, които са доста дълги, но дали е възможно да пуснат техни влакове до Пловдив или София? :rolleyes:
 

Offline Spas237

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 94
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2121 on: 12.01.2021, 14:42:53 »
Между другото в Гърция си карат със 160 без ETCS. Очаква се скоро да я завършат и да вдигнат скоростта на 200км/ч между Солун и Атина. :)
Според мен за да има хубави международни влакове трябва линиите да са добри, но и при самото преминаване на границата да не е нужна смяната на локомотив. В момента единствената електрифицирана международна линия е тази до Турция... да се надяваме, че когато сърбите и румънците си оправят линиите към България след няколко години ще има потенциал за по добри връзки.

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2749
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2122 on: 12.01.2021, 14:43:27 »
Отделно от въпроса за ETCS, за да оперира даден локомотив в друга страна, той трябва да е сертифициран в съответната страна. Ако български превозвач желае със свои локомотиви да кара влакове в Сърбия например и там няма такива локомотиви, те трябва тепърва да се сертифицират за Сърбия.



Да, това за сертифицирането е така. Но ETCS не е ли част от сертификациите? И след като Smartron е сертифициран само за Германия, Румъния и България, а БДЖ предлага по принцип международни връзки за Гърция, Сърбия и Румъния ще им трябва друг модел за тях.

Знам, че когато турците завършат линията до Истанбул ще може да се пътува за 3ч между Пловдив и Истанбул ако изключим граничните проверки, които са доста дълги, но дали е възможно да пуснат техни влакове до Пловдив или София? :rolleyes:

Ако ние от наша страна им сертифицираме локомотивите, за да влизат у нас защо не, може и турския влак да стига до София. Само че за нашето БДЖ ще е по-добре ако нашия влак стига до Цариград, вместо обратното.
« Last Edit: 12.01.2021, 14:47:43 by fafan »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5874
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2123 on: 12.01.2021, 14:53:05 »
ETCS може спокойно да се добави по-късно и е много по-евтино в сравнение с разликата в цената между Смартрон и Вектрон. :rolleyes:

Offline mitkov2

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2124 on: 12.01.2021, 15:01:07 »
По Дунав мост - 2 също мисля, че има контактна мрежа. Румънците пускат тяхно дизелово Дезиро, защото след моста линията е зле и до Крайова няма ток.
Иначе и до преди март 2020 си вървяха ежедневно смесени състави от български и турски вагони от София до Истанбул. Турските са доста луксозни, веднъж от любопитство влезнах там. Пътниците се разхождат по хотелски чехли, има мокет, климатизирани са. В кучетата има мивка с огледало и пр.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3531
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2125 on: 12.01.2021, 15:34:26 »
Между другото в Гърция си карат със 160 без ETCS. Очаква се скоро да я завършат и да вдигнат скоростта на 200км/ч между Солун и Атина. :)
Да, извинявам се, пропуснах тази железница на световно ниво... техните нови линии имат ETCS, който не работи. Те са всъщност и единствените им линии с осигурителна техника... която също не работи. Почти всички сигнали или не светят, или светят постоянно червено. Още преди повече от 10 години караха със 160±50 км/ч не само без ETCS, а и изобщо без действаща осигурителна техника, като аз лично съм пътувал със 190 км/ч (при максимална скорост на вагоните 160) и видях минаване на червено със 170 км/ч с нареждане по радиото на "честна дума". Само месец по-късно един влак стана на камара в подобна ситуация.

Неслучайно Гръцките железници водят класацията по смъртност в ЕС.

Но ETCS не е ли част от сертификациите? И след като Smartron е сертифициран само за Германия, Румъния и България, а БДЖ предлага по принцип международни връзки за Гърция, Сърбия и Румъния ще им трябва друг модел за тях.
ETCS не е част от сертификацията за България, нито за съседните страни.
А БДЖ няма амбиция да кара международни влакове със свои локомотиви извън България. Но май говорим на различни езици... Смартрона има PZB, което е задължително за изброените държави и може да работи в тях след сертификация. Може да работи и във всяка друга държава, в която е сертифициран. Не може да работи само там, където задължително трябва да има ETCS. В момента такова условие знам само за Швейцария.
Няма проблем Турската железница по своя инициатива да сертифицира своите мотрисни влакове в България и да ги пусне до Пловдив или София. Може да се договори с БДЖ-ПП като влакове на БДЖ, като само трябва да се обучат машинисти да ги карат, може и да си вземе пътнически лиценз в България, да си наеме собствени машинисти и да си ги кара.
« Last Edit: 12.01.2021, 15:53:32 by bdz43r »

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4617
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2126 on: 12.01.2021, 16:14:34 »
Само да допълня, че за разлика от "покупките" на БДЖ, при инфраструктурата има много строги правила, на които трябва да отговарят линиите, които се модернизират с европейски средства. Техническите спецификации за коридорите (що се касае до осигурителна техника) са отдавна известни и мърдане няма да има - километрите с ERTMS/ETCS ще растат. Фриволностите на БДЖ обаче, както откъм локомотиви и мотрисни влакове, така и откъм нетягови единици (вагони), ще са тези, които ще излизат през носа на данъкоплатците. Защо? Защото дори 1 км жп линия да има неоперативно съвместим с европейските стандарти, БДЖ ще има възможност да използва тази вратичка и да си купи куц подвижен състав. Впрочем, това се вижда с ремонта на вагоните, които дори не са правени по стандартите на UIC (нещо, което не направи и грам впечатление на "железничарите" от "пътническия железопътен съвет"). С други думи - как да стигнем до заветния ETCS и скорости от 160 км/ч, когато БДЖ не може да поръча дори ремонт на вагони със затворени тоалетни или отговарящи на нормите на шум и пожарна безопасност, които са известни от над десетилетие (преди подписването на злощастния договор за ремонт на сините факли).

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2749
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2127 on: 12.01.2021, 16:29:06 »
А БДЖ няма амбиция да кара международни влакове със свои локомотиви извън България. Но май говорим на различни езици... Смартрона има PZB, което е задължително за изброените държави и може да работи в тях след сертификация. Може да работи и във всяка друга държава, в която е сертифициран. Не може да работи само там, където задължително трябва да има ETCS. В момента такова условие знам само за Швейцария.
Няма проблем Турската железница по своя инициатива да сертифицира своите мотрисни влакове в България и да ги пусне до Пловдив или София. Може да се договори с БДЖ-ПП като влакове на БДЖ, като само трябва да се обучат машинисти да ги карат, може и да си вземе пътнически лиценз в България, да си наеме собствени машинисти и да си ги кара.

Въпросът беше във връзка с опитите все пак ETCS да измести националните осигурителни техники. Предполагам, че ЕС бута националните органи на отделните държави да форсират това ETCS да стане един ден повсеместна система за цяла Европа, един път това да стане по-бързо е ако е част от сертификацията на подвижния състав. Че БДЖ няма амбиции знаем, но след Covid-19 международните връзки пак една по една ще тръгнат и с какво ще возят тогава ще трябва да помислят от по-рано.

И все пак едно не се каза до тук - колко ще струва дооборудването на 10-те локомотива? Никъде не видях конкретни цифри.
« Last Edit: 12.01.2021, 16:32:01 by fafan »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3531
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2128 on: 12.01.2021, 17:21:05 »
Локомотивите са 15.
Сумата вероятно ще се промени доста до тогава, но ще е 6-цифрена на локомотив.

А ЕС бута ETCS като задължава страните да оборудват с него новите си трасета, финансирани от ЕС. Извън това задължение, което и нашата страна спазва (с нежелание), ЕС няма как да задължи страните да отказват сертификация на локомотиви без ETCS. Това е така не само у нас, а в цяла Европа, защото системата е доста по-скъпа от местните такива, а не може да се задължат всички нови локомотиви да имат такава система без това да се направи и за всички стари, за които ETCS обикновено е по-скъп от самия локомотив. Така задължението за наличие на тази система навсякъде е само частично - само над определена скорост или само по определени трасета, които имат алтернатива.
Швейцария, която единствена от големите железници задължава всички да имат ETCS, го прави по собствена инициатива и то само, защото единствена изцяло замени своите традиционни системи по почти всички линии.

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2749
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2129 on: 12.01.2021, 18:12:53 »
А каква осигурителна техника има новия стар 44 205?




Offline fgm

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 377
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2130 on: 12.01.2021, 18:26:19 »
2 бр. машиниста - старши и помощник  :D

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4617
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2131 on: 12.01.2021, 22:00:54 »
Локомотивите са 15.
Сумата вероятно ще се промени доста до тогава, но ще е 6-цифрена на локомотив.


Сумата е наистина 6-цифрена, но има европейски програми, по които може да се финансира. БДЖ не участва в нито един европейски проект от няколко години насам - нито за иновации, нито за конкурентноспособност, нито за подобрение на условията на труд, нито за закупуване на подвижен състав. Едно време имаше Еврофима, където националните железници имаха дял и беше като взаимо-спомагателна каса, сега делът на БДЖ в тази организация е по-малък от този на босненските железници, или на сръбските.
« Last Edit: 12.01.2021, 22:04:20 by maniak »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13806
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2132 on: 12.01.2021, 22:47:46 »
Едно време си спомням, че по линията София-Пловдив-Бургас имаше някаква система Алтранс-БДЖ или нещо от тоя сорт се казваше на Алкател, това преди 20-тина години. Даже на гарата в Пловдив има/имаше информационна табелка за тази система едно време.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3531
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2133 on: 12.01.2021, 23:16:55 »
Алтракс-БДЖ е търговското наименование на ETCS версия 1.2.0, производство на Алкател за нуждите на БДЖ. Отдавна не функционира.

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2749
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2134 on: 14.01.2021, 14:37:49 »
Сумата е наистина 6-цифрена, но има европейски програми, по които може да се финансира.

350000 € на локомотив. Вярна ли е сумата?

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4617
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2135 on: 14.01.2021, 16:31:33 »
Сумата е наистина 6-цифрена, но има европейски програми, по които може да се финансира.

350000 € на локомотив. Вярна ли е сумата?

Прототип (т.е., например, първи за страната): 450 хил. евро
Серийно (всеки след прототипа): 350 хил. евро

Това е при ERTMS бордово оборудване, базова линия 3

Знам поне една програма на ЕС, която осигуряваше 30% за внедряване. Знам една, която ще бъде съвсем скоро налична, осигуряваща много по-добро финансиране.

Offline mita6ki

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 294
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2136 on: 14.01.2021, 18:33:57 »
Колко е жалко, че вече е 2021, а тия неща се говорят от началото на века едва ли не и доста усилено от към 2010та. Жалко е, че инфраструктурата изглежда бавно, но сланво се  подобрява, но организацията и подвижния състав се бавят значително и после докато се оправят те "новите" отсечки ще се амортизират предполагам.
А ако помечтаем... Ако всичи се постараеха сериозно можеше сега или до няколко гоини да имаме влакове с 200, членство в ЕС на съсеите ни, шенген и какво ли не. На теория щеше да е много хубаво да се стига за 3-4ч до Солун, Скопие и Бургас, 4-5 до  Истанбул и 5 и нещо до Варна, Букурещ, Тимшоара и Белград
:D :D :D Ако ние и съседите ни бяхме вече развити страни това е напълно реалистично. Но нашите деца мога и да се радват на подобно развитие и глобализация, ако не стане някоя криза или война :D

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 325
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2137 on: 15.01.2021, 09:48:23 »
Не мога да си представя какъв е този Сименс, който продава Вектрони за 5 млн евро. И ще ви продаде Смартрон за 2.5, за да може "по програма" вие сами да си го ъпгрейднете? Това е повече от ъпсурдно и да се помисли дори, да не казвам и друга дума.

Много от устройствата на ERTMS съществуват в Смартрона. И си работят. Това са всички органи за управлени (ръчки) за скорост, спирачка и т.н. Това са всички изпълнителни елементи - клапани за въздух, управление на тягата и всичко останало. Всички дисплеи за управление на пулта също са налични. Даже и радиото. Датчици - одометрия и всичко останало. Има си и компютър - поддържане на скорост, тяга, спирачка и всичко останало. Липсва само BTM антената (за четене на бализите). И разбира се - най-важното - EVC - компютъра, който изпълнява спецификациите за ERTMS. Кой ще ви позволи, и въобще по какъв начин си мислите че може в сегашния софтуер на Сименс някой друг да добави още един компютър, и та пак на Сименс, и то за без пари?
Естествено че това може да го направи Сименс, и от един Смартрон да направи пълноценен Вектрон - двете са едно и също, но се продават по различен начин на различна цена. Но да се обсъжда как БДЖ ПП щяло с някякви програми да си го направи без пари, означава че този, който си го мисли, иска само да вдига шум и въобще няма представа за какво става въпрос.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1656
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2138 on: 15.01.2021, 10:02:35 »
Смартрон не може да стане Вектрон. bdz43r спомена за управлението на двигателите, което не опира само до софтуер.
The Grand Tour

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 325
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2139 on: 15.01.2021, 10:46:31 »
Смартрон не може да стане Вектрон. bdz43r спомена за управлението на двигателите, което не опира само до софтуер.
Смартрон и Вектрон са търговски наименования на един и същи продукт. Този продукт може да се сглоби с различни компоненти. D02 е с тълговското име Смартрон. Всичко останало е Вектрон.