Author Topic: Въпроси & Отговори  (Read 521048 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2380 on: 24.05.2022, 23:02:56 »
Не би трябвало, с оглед на това, че разликите между двете класи при новопроизведен подвижен състав са много малки, а за крайградските - искат се за да може да се привлекат и друг тип по-платежоспособни пътници, както и да може да се предложи възможно най-голямо покритие за първа класа в цялата страна. Например - ако платежеспособен клиент иска да пътува от София до Асеновград - да може да му се предложи цялостно първокласно пътуване, независимо, че от Пловдив до Асеновград ще пътува с крайградски мотрисен влак.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2381 on: 25.05.2022, 10:53:40 »
От тази гледна точка да, но един вагонен състав има процентуално повече първокласни места.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2382 on: 25.05.2022, 12:24:04 »
Да, защото вагонните състави сега са с по 4-5 вагона и не може да се пусне половин първокласен вагон. Неизбежно е първокласните места да са относително повече... и въпреки, че половината пътуващи там са железничари (от които повечето нямат право да пътуват там), пак са полупразни, дори ако говорим за вагон серия 31-43, който само половината е първа класа.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2383 on: 25.05.2022, 12:46:46 »
Именно, защото влаковете са къси и с малко вагони един първокласен вагон вдига съотношението първа към втора класа от раз на 1:4 или 1:5, обаче ако погледнеш какво е съотношението в едно немско ICE например - 28% са първокласни места към 72% втора класа тези 12% които са заложили изглеждат малко.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2384 on: 25.05.2022, 13:04:04 »
Да, ама в Германия ICE е транспортът на баровците и има повече хора, които биха се качили на влак и биха доплатили за първа класа, отколкото у нас, където с влак пътува простолюдието, което е по-малко склонно да плаща повече от минимума. Това няма изгледи да се промени в обозримо бъдеще.

Който вече е възпитан от малък да се вози с кола, трудно ще се качи на влак, освен ако горивата поскъпнат 10 пъти, а влакът остане на същата цена.

Offline Bulgaria111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2663
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2385 on: 25.05.2022, 13:27:08 »
Който вече е възпитан от малък да се вози с кола, трудно ще се качи на влак, освен ако горивата поскъпнат 10 пъти, а влакът остане на същата цена.
То за някои дестинации няма и много влакове и/или разписанията им са неудобни за пътниците и хората искат, не искат, пътуват с кола или автобус/микробус.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2386 on: 25.05.2022, 13:56:06 »
То за някои дестинации няма и много влакове и/или разписанията им са неудобни за пътниците и хората искат, не искат, пътуват с кола или автобус/микробус.
Това е порочен кръг. Хората свикнаха да пътуват с коли и вече няма критична маса, която да има нужда от обществен транспорт, съответно и няма такъв. Няма и как тази тенденция да се обърне в обозримо бъдеще, защото за да се качат хората на обществения транспорт, той трябва да е налице, да е удобен и да има сигурност, че ще е така и утре, и догодина... което пък минава през това, да има изобилие от автобуси и влакове до навсякъде, които дълго време да пътуват празни, което пък е нерентабилно в краткосрочен план.

Резултатът е, че който може да си позволи кола и гориво или няколко коли, се вози до село, вила, махала, може да живее в къща на 20 км от София, а който може да си позволи само обществен транспорт, зарязва вилата и къщата на село, ако там няма такъв или ги продава на тези от първия случай.
« Last Edit: 25.05.2022, 14:01:06 by bdz43r »

Offline mitkov2

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 711
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2387 on: 26.05.2022, 00:18:19 »
То за някои дестинации няма и много влакове и/или разписанията им са неудобни за пътниците и хората искат, не искат, пътуват с кола или автобус/микробус.
Това е порочен кръг. Хората свикнаха да пътуват с коли и вече няма критична маса, която да има нужда от обществен транспорт, съответно и няма такъв. Няма и как тази тенденция да се обърне в обозримо бъдеще, защото за да се качат хората на обществения транспорт, той трябва да е налице, да е удобен и да има сигурност, че ще е така и утре, и догодина... което пък минава през това, да има изобилие от автобуси и влакове до навсякъде, които дълго време да пътуват празни, което пък е нерентабилно в краткосрочен план.

Резултатът е, че който може да си позволи кола и гориво или няколко коли, се вози до село, вила, махала, може да живее в къща на 20 км от София, а който може да си позволи само обществен транспорт, зарязва вилата и къщата на село, ако там няма такъв или ги продава на тези от първия случай.
Твърде повърхностен анализ, в който НЕ отчиташ поведенческите и ценностни различия в младите поколения, родени след 1997г. (примерен вододел). Не казвам, че всички изведнъж ще се юрнем в БДЖ, но моите наблюдения са, че ако качеството на услугата се повиши, много хора са склонни да пътуват с влак. Не им пречи да го правят в чужбина, но искат и тук да е ако не приятно, то поне да не е неприятно преживяването. А и в 21. век всичко е въпрос на PR, повярвай ми. Някои го наричат пропаганда, разликата е тънка.

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2388 on: 26.05.2022, 03:21:53 »
Анализът не е повърхностен - ако щеш с такси и за сметка на БДЖ ги карай до най-близката гара по местоживеене - ефектът отново би бил почти същият. Ивкони или някоя друга фирма преди години опитаха точно този вариант - бус на фирмата да взима клиентите от вкъщи до автогарата, е припомни си колко дълго просъществува тази иначе не лоша практика на фирмата :laugh:

За ценностната система на поколенията след 1997-ма може да говорим много, но от много години който стане на 18 се записва на шофьорски курс и става любител-шофьор. След което най-често му купуват кола и престава да ползва обществен транспорт редовно, а по-скоро го прави инцидентно. Това е така и така ще си бъде, от това нашата нация няма да се откаже, сигурен съм.

Подценявате и фактът, че на много места в чужбина е пренаселено за сметка на България, която се обезлюдява стремително (най-вече провинцията), а населението така или иначе вече е фокусирано около 4-5 по-големи града. Това ще генерира повече трафик и нужда да се инвестират средства в пътна инфраструктура, ще се мрънка за цени на горива и т.н.
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2389 on: 26.05.2022, 19:52:26 »
Какво се случва между Ямбол и Зимница, че днес между двете гари, извозването се осъществяваше с автобуси?
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2390 on: 26.05.2022, 20:06:47 »
Смяна на стрелка в Зимница.

Offline eco_power

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 361
  • URBAN ECOLOGY
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2391 on: 27.05.2022, 05:14:44 »
Да, защото вагонните състави сега са с по 4-5 вагона и не може да се пусне половин първокласен вагон. Неизбежно е първокласните места да са относително повече... и въпреки, че половината пътуващи там са железничари (от които повечето нямат право да пътуват там), пак са полупразни, дори ако говорим за вагон серия 31-43, който само половината е първа класа.
Пътувам редовно по 3-та и ми прави впечатление, че плавно, но сигурно броят на пътуващите се повишава, а първа класа въобще не е празна, както беше по-рано. Основно това се дължи на желанието на хората да пътуват по-спокойно и по-малко в купетата. Обикновено бързите по 3-та са с 2 второкласни и 1 първи клас и често има правостоящи (не само в петък). Когато се прежалят да пуснат 3 второкласни - всичко се намества идеално.

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2392 on: 27.05.2022, 18:23:29 »
Според вас, ако теснолинейката Червен бряг- Оряхово се възстанови чисто хипотетично (ясно е, че това няма как да стане), би ли имала достатъчно пътникопоток?

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2393 on: 27.05.2022, 18:29:54 »
Не.
Няма ги хората вече. Накупили са си коли, изселили са се, измрели са... това е линия, закрита преди 20 години. Няма как за 1-2 години да се върне предишното ѝ значение.
Освен това има готово земно платно за нормална линия Враца - Оряхово. Ако се строи нещо по това направление, трябва да е тя.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2394 on: 27.05.2022, 18:40:19 »
При достатъчно ниски цени на билетите с намаление вероятно ще има пътникопоток от пенсионери и други хора с ограничени финансови възможности и много свободно време - времепътуването между Червен бряг и Оряхово е прекалено голямо за да привлече платежоспособни пътници, за разлика от Кюстендил - Гюешево по маршрута няма села без друг транспорт. Разходите за възстановяване на теснолинейката са твърде сериозни и пътникопотокът няма как да ги оправдае. Районът е равнинен и може би нормална жп линия с по-високи скорости и времепътуване между крайните гари близко до това на автобусите не повече от два часа изглежда по-смислено решение - може да се привлекат платежоспособни пътници, линията да е сравнително рентабилна и разходите да са оправдани особено ако се привлекат и товари. Все пак нормална линия Враца - Оряхово изглежда най-доброто решение в района още повече, че има готово земно платно. :rolleyes:

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2395 on: 27.05.2022, 20:05:11 »
Това е порочен кръг. Хората свикнаха да пътуват с коли и вече няма критична маса, която да има нужда от обществен транспорт, съответно и няма такъв. Няма и как тази тенденция да се обърне в обозримо бъдеще, защото за да се качат хората на обществения транспорт, той трябва да е налице, да е удобен и да има сигурност, че ще е така и утре, и догодина... което пък минава през това, да има изобилие от автобуси и влакове до навсякъде, които дълго време да пътуват празни, което пък е нерентабилно в краткосрочен план.
Сериозно ли вярваш, че ако има невероятно удобен и в същото време супер евтин обществен транспорт, много хора ще се преориентират към него?

Има и други важни фактори, които пропускаш като например народопсихология/манталитет и беззаконие. Има много хора, които биха предпочели двайсет годишната си бричка пред (хипотетично) супер модерен, климатизиран влак с Wi-Fi, контакти за зареждане на мобилни устройства, ресторант и други удобства, пътуващ за 3 часа до Бургас за 20 лева в посока. Защо? Защото бричката им дава усещане за надмощие, за това, че те са нещо повече от "простолюдието". Освен това в хипер консуматорските времена, в които живеем, трудно ще откажеш някой от индивидуалното към общото. Това е манталитетът. А беззаконието - в много случаи въпросната двайсет годишна бричка не би трябвало да се движи по българските пътища, защото не отговаря на настоящите технически изисквания. Корупцията в пунктовете за ГТП е извън всякакъв контрол.

Нео-либералният подход (хората сами да пожелаят нещо) няма да помогне, особено за манталитет като българския. Трябва консервативен, твърд подход с ограничения и санкции. Само тогава може да има пренос на хора от личен транспорт към обществен.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2396 on: 28.05.2022, 03:59:11 »
Сериозно ли вярваш, че ако има невероятно удобен и в същото време супер евтин обществен транспорт, много хора ще се преориентират към него?
Много хора не значи всички хора. Дори в Швейцария е пълно с хора, движещи се с лични автомобили.
Така че, да - смятам, че съществуването на удобен обществен транспорт в един период от няколко години ще привлече поне 1/4 до 1/3 от пътуващите с коли, което е предостатъчно за драстично облекчаване на автомобилния трафик. Това обаче изисква система за обществен транспорт с капацитет няколко пъти по-голям от сегашния, който в този период на промяна в настроенията ще пътува празен. По-конкретно, това означава да има влак или автобус до всяко село на всеки час или всеки два часа, а по основни направления и по-често.

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 385
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2397 on: 28.05.2022, 09:47:38 »
Червен бряг - Оряхово е 50 км по шосе. И беше 4 часа с влак, в най-добрите му времена. Няма никакъв смисъл за разсъждения относно тази теснолинейка. Времето и отмина заедно с 15-годишните опашки за москвичи.

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2398 on: 28.05.2022, 22:43:49 »
Червен бряг - Оряхово е 50 км по шосе. И беше 4 часа с влак, в най-добрите му времена. Няма никакъв смисъл за разсъждения относно тази теснолинейка. Времето и отмина заедно с 15-годишните опашки за москвичи.
Даречем, че последен шанс е бил линията да се превърне в туристическа чрез изваждане на релсите в участъка Мизия - Оряхово и поставянето им по новоизградено трасе до Козлодуй, където туристите да ходят да гледат кораба "Радецки" и АЕЦ "Козлодуй". :P :D Би се получило 3 в 1 - третото е самото клатушкане по теснолинейка, както е сега единствената ни останала теснолинейка в Родопите. Макар че там ми се струва малко спорно дали самата теснолинейка, или гледките около нея привличат повече туристите. Надявам се да е заради двете поравно.
« Last Edit: 28.05.2022, 22:48:08 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2399 on: 28.05.2022, 22:54:26 »
Когато пътувам извънградско, аз също бих предпочел колата пред влака, колкото и модерен да е, освен ако не е с минимум 45-60 мин. по-бърз от колата. Защо? Защото колата дава възможност да пътувам когато си искам и не съм обвързан с конкретно разписание- няма интервал извънградско под 30 мин., като в по-голямата част от случаите минимумът е един час. Ако интервалът е 30 мин., ако има задръствания по пътищата,бих се навил да пътувам с влак, но иначе не. В градския транспорт този проблем не съществува, защото той по принцип е редовен, но извън града така стоят нещата. И много хора мислят като мен. ;)
По-конкретно, това означава да има влак или автобус до всяко село на всеки час или всеки два часа, а по основни направления и по-често.
Не знам как в села, които дори преди 1989 година са имали само 4-5 автобуса на ден, би имало в днешно време пътникопоток за автобус на всеки два часа.
« Last Edit: 29.05.2022, 16:49:06 by Chezare »