Author Topic: Карти и билети за пътуване в ГТ / Таксуване  (Read 160678 times)

Offline Трамвай 17

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 283
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
За тази тикет система се говори още от далечната 2001г.

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1707
    • View Profile
    • Email
Това не е новината, новината е че най-накрая ще могат да се купуват дневни карти по достъпен начин. През последните години повсеместно ги изтеглиха от повечето пунктове за продажба, в момента ги има почти само на пунктовете на ЦГМ. И разбира се модерен начин за продажба на билетите за нощните автобуси - кондукторите определено не бяха най-сполучливата идея, особено след като не ги снабдяват с необходимия брой билети преди смяна.

Остава да видим разбира се техническата страна на въпроса.

P.S. Ето и повече информация за техниката:

Quote
Първите 1000 карти за пътуване през телефона – безплатни
Фандъкова: Проектът ще обхване всички превозни документи


Напълно безплатни ще бъдат първите 1000 карти от новата услуга за закупуване на превозни документи чрез мобилен телефон. Това обясни кметът на София Йорданка след демонстрация на новото мобилно приложение за закупуване на дневни и нощни карти за всички линии на градския транспорт.
Идеята на новото приложение е, че мобилният телефон на практика се превръща в карта за градски транспрот. По думите на кмета целта е по-лесно обслужване на гражданите и те да бъдат стимулирани да ползват превозни документи.

Купуваме еднодневна карта за градския транспорт през телефона
Фандъкова уточни, че дневната карта е 4 лв. и нощната от 2 лв. "Разбира се, след като се проследи този пилотен проект, ще има възможност за разширение за всички превозни документи", допълни кметът на столицата.

Амбицията ни е поетапно да разширяваме тази услуга, допълни директорът на ЦГМ Христиан Петров и каза, че, общината не плаща абсолютно нищо за тази услуга.

По думите му процесът на обработка на плащането и закупуването трае около 45 секунди. "Имаме контрольори от ЦГМ, които сканират кода на вашия телефон и се вижда дали кодът е активен, или не“, допълни Петров.

ОТ ЦГМ обясниха, че новата услуга стартира от днес и всеки пътник, който иска да си закупи карта за всички линии за 1 ден или да пътува с нощните линии до 04:45 ч, е необходимо да се регистрира чрез имейл на sofia.mpass.bg.

Как работи системата:

1. Регистрирате се на sofia.mpass.bg.

2. Влизате в системата и виждате 2 опции за закупуване на избраната от Вас карта
– чрез дебитна/кредитна карта. В случая няма значение коя е банката издател, както и не дължите никакви допълнителни такси. Заплащате единствено и само 4 лева за дневна карта или 2 лева за нощна (може да закупите и двете).
- чрез мобилен оператор (в момента това е А1, но в срок от няколко седмици услугата ще се предлага и от останалите мобилни оператори). Отново заплащате само цената на избраната карта, а СМС-ът Ви се таксува по абонаментния план с оператора.

3. Получавате защитен QR код, който е Вашата "карта". Необходимо е да го сканирате на входа на метрото, за да влезете на перона. За пътуване в наземния транспорт е необходимо да го покажете при проверка на контрольора или на кондуктора, който проверява валидността на картата.

Можете да закупите картата непосредствено преди да влезете в метрото. Необходими са 45 секунди за валидиране. Не можете да се чекирате отново със същата карта в рамките на следващите 5 мин., след като сте влезли.

Контрольорите виждат в реално време, кога сте закупили картата. При въвеждане на код за потвърждаване на телефонен номер, при 3 грешни въвеждания изпратеният код е невалиден и е необходимо изпращане на нов код за потвърждение.

https://www.dnes.bg/sofia/2018/07/12/pyrvite-1000-karti-za-pytuvane-prez-telefona-bezplatni.381989




Звучи доста добре, решили са да заложат на QR код, а не на NFC, което е доста добре, ще има доста повече потенциално ползващи услугата. Също положително е че работи през браузера на телефона и така е без значение каква операционна система имаш.
« Last Edit: 12.07.2018, 13:05:13 by fafan »

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
И най-хубавото е, че един човек като си изтегли qr кода може да прати снимката на всичките си приятели да я ползват...

Изпратено от моят D5803 с помощта на Tapatalk

Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1707
    • View Profile
    • Email
Не, не е възможно защото проверяващия вижда предишни контроли на всеки QR код.

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
И какво като ги види?
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4965
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Не знам конкретния какво представлява, но може да съдържа в себе си timestamp, макар да се съмнявам, като така ако е генериран преди повече от 1 мин. например да е невалиден. За целта е необходимо и да има приложение, а не сайт. Разбира се е възможен и варианта в който с билета да е асоцииран конкретен човек и контролите да искат документ за самоличност ако решат, който е доста по-прост.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7581
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
При покупката не се изискват имена. Няма как да се свърже човек с конкретна карта. Освен това дневните и нощните карти са неперсонализирани.


Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4518
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Аз вече втори ден си купувам такава карта. Доста е удобно. Контрольори ме провериха веднъж, като им показах телефона - ме гледаха опулено и казаха, че нямат устройства да проверят валидността. Изобщо не погледнаха ден, час и прочие.. :help:
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1707
    • View Profile
    • Email
Не знам конкретния какво представлява, но може да съдържа в себе си timestamp, макар да се съмнявам, като така ако е генериран преди повече от 1 мин. например да е невалиден. За целта е необходимо и да има приложение, а не сайт. Разбира се е възможен и варианта в който с билета да е асоцииран конкретен човек и контролите да искат документ за самоличност ако решат, който е доста по-прост.

Има timestamp защото на турникетите в метрото се блокират за 5 минути след преминаване. По същия начин може да се блокира ако е проверен през друг терминал преди известен период от време, например ако някой хитрец е изпратил копие на билета на приятелчето си и в този момент го контролират на другия край на града.

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Значи ако вляза в метрото и докато чакам влака на детето му се допишка (съвсем реален слуай), излезем да препикае някое дърво и трябва да чакаме пет минути преди да влезем? Или ако искам да отида от Люлин 1 до лидл на другия край на Люлин (пак реален случай) и хипотетично ме проверят контроли и в автобуса и в трамвая ще изляза нарушител?

Както Драгон каза, ако беше приложение или имаше обвързване с нещо по-конкретно и леснопроследимо - става. Ама не го направиха - пак някой е отчитал дейност, полезно е, лесно е, но като почнат да му използват идиотските пропуски пак ще излезе "неуспешен експеримент" и ще стане едно вайкане как няма да ни стигнат 80 милиона и две години за непробиваема система.
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1707
    • View Profile
    • Email
Не разбирам защо мислиш, че ако беше приложение щеше да се непробиваемо и леснопроследимо? Има централна база данни с всички издадени за деня QR кодове със статус кога са издадени и в колко часа къде точно са проверявани, това е достатъчно да се хванат всички умници, които си мислят че могат да пътуват без пари, стига да се раздадат на контрольорите валидатори с интернет връзка и да ги обучат да ги ползват (това май е слабата страна на системата досега, но може да се навакса).
И в момента не можеш да влезеш повторно след като си се валидирал с NFC карта така че препикаването на дърво трябва да трае повече от 5 минути, само че разликата е че сегашните карти от години са манипулируеми и това се знае. Новата система е подобрение при всички случаи.
« Last Edit: 17.07.2018, 11:12:59 by fafan »

Offline hitar_potter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1852
    • View Profile
Би могло да се направи така, ще QR кодът да се променя през определено време. По-удобно ще е да е с приложение, защото е необходимо да имаш връзка с интернет по време на проверка. Ако кодът не е един и същ през целия ден, ще стане доста по-трудно да се мами системата.

Offline coast96

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 485
    • View Profile
Някой знае ли дали след като картата е нередовна и мине през устройството на контрольора дали автоматично се блокира или контрольора е проявил добра воля и не я е блокирал , защото 10 минути след проверката я заредих и не ми казаха нищо за глоби, нито, че е блокирана

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1707
    • View Profile
    • Email
Защо е била нередовна?

Offline wiNt

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 755
  • !<9060>!
    • View Profile
Абсурд е автоматично да се блокира - нередовна излиза и карта за друга линия, с която маршрутите съвпадат, нищо че е разрешено. Мисля, че след като се състави глоба/акт чак тогава има някаква процедура по блокиране, но даже тогава не вярвам да става от автоматите на контролите.

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7581
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Става. Съпругата ми беше забравила да си поднови картата и при проверка контрольорът само и е блокирал картата. Плати 20 лв (тогава) повече при зареждането и всичко се оправи.

Offline mgt

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 251
    • View Profile

Консорциумът "Си Ен Ес- София тикетинг систем" е класиран на първо място и е избран за изпълнител на обществената поръчка за изграждане на електронната системата за обществения транспорт в София, съобщиха от центъра за градска мобилност. Консорциумът, който обединява компаниите "Компютърнет сървисиз" ООД и "Асис електроник ве билишим системлери", "Аноним Ширкети" и "Тикси" АД, е готов да изпълни задачата за 73.248 млн. лева.


Съгласно условията на обществената поръчка консорциумът трябва да изгради новата тикет система в рамките на 24 месеца, като се предвижда въвеждане в експлоатация на повече от 15 хиляди устройства в над 1350 превозни средства от 4 типа транспорт, монтаж на оборудване в 11 депа, 52 метростанции и над 80 търговски обекта. Част от договора е интеграция на новата система към вече съществуващите и обучението на 3000 служители на ЦГМ и транспортните оператори.

Повече тук:
https://m.dnevnik.bg/bulgaria/2018/07/20/3285185_elekstronnata_sistemata_za_taksuvane_v_transporta_na

А това са спечелилите
http://www.tixi.bg
https://www.asiselektronik.com.tr/en/homepage

Offline tm0

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3185
    • View Profile
Вижте защо ще бъдат похарчени толкова милиони и пак ще продължи гратиса - за да си цъкате с телефони (те от своя страна се сменят на половин година):
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2018/07/27/3287756_e-gati_sofiia/
Ако в София бъде направен референдум с въпроса "Искате ли да дадем 100 млн. лв., за да не дупчим билетите, а да ги валидираме", отговорите няма да се харесат на екипа на Йорданка Фандъкова. Затова и такъв референдум няма да има. 100 млн. лв. обаче ще има.
   Преди седмица Центърът за градска мобилност (ЦГМ) възложи на българско-турския консорциум "Си Ен Си София тикетинг систем" да изработи електронното таксуване в градския транспорт в столицата. Обединението спечели състезанието с цена от 73.24 млн. лева без ДДС за изграждането на въпросната система и още 5.85% от приходите от продадените карти и билети през нея, но не повече от 10 млн. лв. без ДДС. Или общо почти 100 млн. лв. с ДДС при прогнозна стойност на поръчката от 105 млн. лева.
Най-просто казано, хората ще усетят ефектите от тази система по три начина: билетът вероятно ще стане 2 лв., в рейсовете и трамваите ще има автомати за карти и билети, които ще приемат и банкови карти и ще връщат ресто, а София най-накрая ще има уеб портал за купуване и презареждане на превозни документи. Всичко това, както и сами може да се досетите, не струва 100 млн. лв. Затова в поръчката има и HD камери във всички превозни средства, макар ползата от наличните и сега такива (в новите трамваи например) да не е съвсем ясна. Това, което няма, е гъвкаво и модерно таксуване - за изминато разстояние или за време, комбинирани билети и други схеми, които е нормално милионен град като София да притежава.

В обществената поръчка за електронната билетна система и видонаблюдението бяха подадени 10 оферти, но до крайното класиране бяха допуснати 6. Техническото предложението на "Си Ен Си София тикетинг систем" е оценено най-високо, а предложената е цена е най-ниска.
А може ли безплатно?
От година и половина в някои станции на софийското метро и по автобусните линии 84, 184 и 384 работи система за електронни билети на стартъп компанията TICKEY. За нея Центърът за градска мобилност не е плащал нищо, а печалбата за иноваторите идва от отстъпка в цената на продадените билети. Изпълнителният директор на TICKEY Димитър Димитров заяви пред "Капитал", че е предлагал абсолютно безплатно да внедри своята система във всички форми на градския транспорт – метро, автобуси, тролейбуси и трамваи, срещу отстъпка от 10%. "Цената на софтуера, инфраструктурата, комуникациите и инсталацията ще са за наша сметка", твърди той и казва, че иска TICKEY да продава всички превозни документи, тъй като в момента са ограничени само до "карти за еднократно пътуване".

"При пускането на нощните линии през април тази година поискахме да започнем да продаваме карти за тях, само че получихме мълчалив отказ", споделя още Димитров. Междувременно в края на май ЦГМ организира поръчка за уеб портал за продажба на нощни и дневни карти с бюджет 70 хил. лв. и през юни подписа договор с консорциум "Тиксеу", в който влизат регистрираното на 10 май 2018 г. едноименно дружество и "Арбикс" ООД. Договорът с обединението, което е поискало да получава 12.3% от приходите от продажби, все още не е публикуван в профила на купувача на ЦГМ, но от средата на юли въпросният сайт за онлайн продажба на дневни и нощни карти за пътуване вече работи - sofia.mpass.bg

Любопитното в случая е, че домейнът е регистриран от "Тикси" АД - фирмата, която е водещ партньор в спечелилото големия търг за тикет системата обединение "Си Ен Си София тикетинг систем". Това е странно, тъй като формално "Тиксеу" и "Тикси" нямат нищо общо - първата е собственост на Антон Велчев, а втората на Николай Недялков и фонда за рискови инвестиции "Ню Юръп венчър екуити Ел Пи" (правоприемник на Neveq).


Цената дори не е най-големият проблем

в случая. По принцип подобни системи струват скъпо - Лондон плати над един милиард паунда за електронна система за таксуване. Въпросът е, когато град като София прави такава инвестиция, да се опита да максимализира ефекта от нея, защото той не разполага с бюджета на Лондон, нито ще може да си позволи да пилее допълнителни пари по-късно.
С други думи, очакванията би трябвало да са да се повиши събираемостта, да се минимизират злоупотребите и най-вече да се подобри и насърчи използването на обществения превоз. Точно това обаче засега липсва в софийския вариант. Изпълнителят няма да предлага сам начина на таксуване след въвеждането на електронната система - дали да се плаща на разстояние или на време, дали с един билет ще могат да се ползват няколко превозни средства, дали картите ще важат и за други услуги и т.н. Това ще се реши от общинския съвет - неизвестно кога. Така обаче изначално се залага проблем - плаща се за система, която не е ясно каква функция ще трябва да изпълнява.

А София има

Печален опит

с такива решения. За модернизирането на системата за таксуване в обществения транспорт се говори още от 2005 г., откогато са и първите обещания за по-справедлив модел на тарифиране. През 2008 г. беше обещано, че до няколко месеца ще се въведат различни варианти за отчитане на пътуването - за време или за разстояние - и бяха закупени и монтирани прословутите оранжеви валидатори. Устройствата и до днес са паметник на безсмислието - за маркиране на абонаментните карти, което почти никой вече не прави.
Три години по-късно, преди местните избори през 2011 г., темата отново стана актуална и тогавашният ресорен заместник-кмет Любомир Христов дори обяви, че от пролетта на 2012-а в София ще се пътува само с е-билет. Тогава за това беше сметнато, че са необходими едва около 7 млн. евро и те дори бяха осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. Нищо електронно не се появи обаче, освен че бяха купени още валидатори.
В началото на 2016 г. ръководителят на ЦГМ по онова време Симеон Арнаудов представи поредната идея за електронизация на превозните документи, като този път прогнозните разходи бяха около 20 млн. лева. Преди да се обяви процедура за избор на изпълнител, Арнаудов, както и зам.-кметът Христов напуснаха заеманите длъжности заради скандал с обновяването на спирките. Последва изцяло нова концепция за тикет системата, с която проектът поскъпна до настоящите 105.6 млн. лв. с ДДС. Тогава бе обяснено, че новото предложение е по-ефективно и в дългосрочен план излизало по-евтино.

От документацията по поръчката засега стават ясни няколко неща. Първо,

Хартиените билети остават

макар и не в сегашната форма. По-скоро ще са като тези от метрото или като издаваните сега от автоматите в автобусите и тролеите. Те ще се купуват пак от автомати в превозните средства или на спирките и ще са с обозначени дата и час, номер на линия и т.н. Ще имат и QR код или подобен (виж подробности в карето). Второ, всички досега закупени валидатори и устройства за контрольори ще трябва да се сменят - отново. И трето -

Най-скъпото са камерите

Основната причина за многократно завишената цена на поръчката спрямо предишната такава е именно системата за видеонаблюдение. За нея ще отидат поне две трети от 100-те милиона, като се предвижда във всяко превозно средства да има камери, или общо 4300 обектива с HD резолюция. Те ще са свързани с централно диспечерско управление и ще могат при необходимост да предават сигнал в реално време. Иначе записите им ще се съхраняват за срок от 15 дни на специални сървъри.

Изобщо не е ясна причината за тази огромна инвестиция. Един от изтъкваните мотиви е, че ще спомогне за ограничаването на гратисчиите. Това е нефункционално - камерите сами по себе си не спират нищо (и сега има такива в метрото и в трамваите по линия №7). Докато в метрото все пак има турникети, които ограничават нередовните пътници, в рейсовете и тролеите няма как хората без билет да бъдат спрени на самите спирки. Вместо да инвестира толкова пари в камери, много по-смислено е София да приеме единствения работещ в други големи градове вариант - качване от предната врата и таксуване от шофьора. Вечният аргумент на общинарите е, че това ще е сложно. Фактът, че работи в места като Москва, Лондон и Брюксел, показва колко смешен е този аргумент. И че е по-лесно да похарчиш десетки милиони обществени пари за поредното безсмислие.


      Още по интересно е откъде идва финансирането и защо вместо камери в превозните средства, интернет трафик и периодична поддръжка, средствата не се дават на контрольор. Шофьорите не трябва да се занимават с продажба на билети, карти или както там се наричат.
████████████████████████ Епилог

Offline ooleg

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2201
    • View Profile
Една интересна статия за елетронните дневни и нощтни карти:
https://www.mediapool.bg/kak-patuvaneto-s-gradskiya-transport-v-sofiya-izleze-pochti-bez-pari-news282229.html

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове