Author Topic: Карти и билети за пътуване в ГТ / Таксуване  (Read 161148 times)

Offline New_Passenger

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 300
    • View Profile
Обявават ли някъде предварително датите?

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 250
    • View Profile
До момента се е случило веднъж и беше в неделя. Доста хора не бяха разбрали. Тази зима едва ли ще има повече такива дни.
Като наближат избори и решат, че оттова ще вадя дивиденти със сигурност ще има голямо тръбене предварително.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1549
    • View Profile
Това не видях да е пуснато някъде
Най-рано електронен билет в София ще има през 2019 г.
http://www.segabg.com/article.php?id=898331

Offline Emperor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3010
  • Mercedes O305 1969-∞
    • View Profile
А неее.. ето го от 2011г.

От 2013 г. София маха перфораторите, ще се пътува електронно
https://www.24chasa.bg/Article/1103704
ГИОРТ - Група Идиоти Отговорна за Разрушаванто на Транспорта

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4518
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
И така, докато ЦГМ мъдрят как да изперат едни 88 млн. лева Uber се превръща в интегратор за услугите на обществения транспорт. С други думи, ние започваме отново да "строим" това, което като модел на запад умира. Впрочем, смъртта на таксуването по начина, по който планират да го реализират в София, е предизвестена от преди няколко години, когато именно чрез компании като Uber целият свят започна да говори за mobility as a service... Успех на всички, които ще се снимат с надгробен камък за 88 млн лв.


Quote
It's not just cars anymore. Uber adds public transport to app with new Masabi partnership.

Линк

Uber paved the way for a new paradigm in urban mobility, and we’re tremendously excited to power seamless connectivity..."

 After eight years and more than five billion journeys across 600 cities, Uber have announced a partnership that will ally their offering closer to public transport. They will be engaging in a new strategic partnership with Masabi, the UK company best known for their mobile ticketing and Software-as-a-Service (SaaS) based fare collection for public transit. This tie-up, announced this week, will see Uber add public transit mobile ticketing into the Uber app. Once an agreement is reached with a transit agency, Uber users will have the option to book and display Masabi customers’ transit tickets in the app, allowing for seamless transfers from ride-sharing to public transit services for convenient multi-modal journeys. Masabi, already provides mobile payment options for public transit systems in New York, Boston, Los Angeles, and other cities around the world.

The two companies will also be working together to offer the integration to new cities around the globe. It’s been a busy week for Uber, who have also announced the extension of Uber Bike (booking of pedal-assist electric bike directly from the Uber app) pilot from San Francisco into Washington DC and the launch of Uber Rent (a car rental programme, also done through the Uber app).

No stranger to controversy, Uber’s rise has not been irresistible, but it is certainly becoming an ubiquitous aspect for many in global cities. And these developments will only add to the all encompassing offering they will be looking to deliver. If they have their way, in a few years, cities transport options, both public and private could be dominated by the San Francisco based company.

    Dara Khosrowshahi, CEO of Uber ( @dkhos )  writing this week around these announcements: “Having a greater variety of transportation modes at your fingertips helps make it increasingly easy to live without a car. That’s why we want to provide alternatives to personal car ownership by bringing together multiple modes of transportation right in our app.”

Uber’s new ticketing option will be powered by Masabi’s Justride SDK, the first and only mobile ticketing SDK for public transit. The SDK allows 3rd party applications to request fare types, make payments, and deliver visual and barcode mobile tickets to a passenger through a secure ticket wallet.

The Justride SDK integration combines secure ticketing functionality with existing apps. This gives users greater and more convenient access to tickets for public transit services. For transit agencies, deploying via SDK means mobile ticketing is instantly available to an already established user base providing a seamless and convenient experience to transfer to or ride on transit services.

    “At Masabi our mission has always been to make it quicker and easier to get around cities using a range of transit options and in Uber, we’ve found a perfect partner to help us further that mission,” said Brian Zanghi, CEO of Masabi ( @bkzanghi  ). “Uber paved the way for a new paradigm in urban mobility, and we’re tremendously excited to power seamless connectivity between Uber’s options and public transit, reducing the number of cars on the road and enabling more on-demand transportation.”

“Having a greater variety of transportation modes at your fingertips helps make it increasingly easy to live without a car. That’s why we want to provide alternatives to personal car ownership by bringing together multiple modes of transportation right in our app,” said Jahan Khanna, Head of Product, Mobility at Uber. “We’re excited to partner with Masabi to incorporate transit as an option in the Uber app.”

This will be a development watched very closely by the transport industry, with Uber offering both an opportunity and a threat to current business models. But what this deal does do is offer a further example of how  integrated multi-stage door-to-door trips , known to some as “Mobility-as-a-Service” (“MaaS”) can actually be delivered. We’ll be sure to keep you updated on the latest developments as this partnership is deployed in the real world.
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.

Offline atanas_sofia

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 177
    • View Profile
Защо направиха простотията да не важат абонаментните карти за нощните линии ?

Offline Dimitar155

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Здравейте. От известно време ми се въртят разни неща в главата за автобусния транспорт в София. Надявам се съм го сложил в правилния раздел.

Таксуване:

Билети: Закупуват се от автомати на спирките. Има написан идентификационен номер. В база данни се записва, както и цената му, линията, часът и датата. Важи до последната спирка на линията. Таксува се за всяка спирка или на километър. При влизане се сканира на устройство, което отчита от коя спирка си се качил или кой километър на линията. При слизане се маркира на друга машина, която отчита къде си слязъл. Билета се пъха в автомата, и получаваш рестото(пътя, за който си платил, но не си минал). Рестото може да се вземе от всяка спирка. Ако не върнеш билета в автомат, се начислява такса 10 стотинки. Целта на последното, е билетите да бъдат рециклирани.

Карти: заплаща се според избран план. За пенсионери, ученици, хора с увреждания, предплатени и т.н. Получаваш сметка по ел. поща. Ако не я платиш, картата ти е замразена(тоест не можеш да я ползваш), докато не платиш.


Чрез автоматите на спирката може да провериш сметката за картата или баланса, освен закупуване на билети. Чрез тази система може да се следи в коя автобус колко човека има и приходите какви са.

Срещу измами: Ако маркираш картата/билета на устройството за слизане на същата спирка(преди да тръгне автобуса) няма да получиш ресто. Сякаш си пътувал До последната спирка. Камери следят всички врати за слизане. Ако някой си маркира картата/билета, но не слезе, се прилага горепосочената санкция. Контрольорите се преместват в отдела, който следи тези камери и налагат санкцията ръчно.
Ако случайно или не сбъркаш превозното средство(и си с билет) или картата ти е замразена, машината ще те предупреди и ще избибка достатъчно силно, за да разберат всички. Просто така, да не се окаже че няма свидетели.

Системата позволява таксуване според натовареност на линията и индивидуално за всяка линия. Освен това подволява нагласянена графиците според натовареността и спецификата без броене на хора ръчно.

Автобусни линии:
Номерация*НаименованиеОписание
И1ИзвънградскаЗа селата до най-близката метростанция/спирка на основна
Р1РайоннаВътрешноквартална - такава, която минава през всички микро райони на Младост(примерно)
К1КръговаМеждуквартална, която не се свързва директно с центъра. Свързва се с районните и основните
О1ОсновнаСвързва районните, извънградските и кръговите
Т1ТуристическаМинава през по-големите забележителности на София
*(номерата са примерни)
Там където линиите се припокриват с друг вид транспорт, ще бъде измислено нещо.

Очевадно е че няма как да стане от днес за утре. Просто като идеен проект или нещо такова. Приемам всякаква градивна критика и предложения. Извинявам се за допуснати пунктуационни, граматически или други грешки.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4549
    • View Profile
Автоматите е по-добре да са в превозните средства за да не страдат от вандализъм и опити за грабежи. Маркиране на билета при слизане би довело до сериозни задръжки на превозните средства и не е удачно решение - далеч по-добре е да се маркира само при първо качване и да важи примерно 15, 30, 60 или 90 минути с неограничени прекачвания. Също предложеният модел не стимулира прекачванията и съответно пречи за изграждане на ефективна транспортна система с гръбнак метро и скоростни трамваи. :rolleyes:

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Таксуване:
Една система за таксуване трябва да бъде достатъчно опростена. Вашето предложение за контакт с автомат на качване и слизане от возилото предполага, че примерно на Орлов мост трябва да има няколко стотици автомата, за да поемат всички качващи се и слизащи, без да се образуват опашки.
Общо взето тарифирането на разстояние е изключително сложно и неочевидно. Човек трябва да разполага с компютър, за да пресметне, колко ще му струва пътуването примерно от блок 321 в Младост до блок 611 във Връбница. Затова се практикуват или почасови билети, или зониране. От дълги години на територията на Столична община (от Пасарел до Мрамор) зониране няма, така че евентуалното му въвеждане би довело до сериозни протести. Единствен смислен вариант са почасовите документи за пътуване, позволяващи неколкократни прекачвания в рамките на определено време. Такава система е изключително проста и може да работи и с хартиени носители (както в много градове по света). Иначе сериозна реформа е създаване на такива абонаментни карти, че мнозинството пътници да пътуват с карти за различни срокове, а единични почасови билети да купуват само гостите на града и инцидентно пътуващите.

Offline Dimitar155

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Автоматите е по-добре да са в превозните средства за да не страдат от вандализъм и опити за грабежи. Маркиране на билета при слизане би довело до сериозни задръжки на превозните средства и не е удачно решение - далеч по-добре е да се маркира само при първо качване и да важи примерно 15, 30, 60 или 90 минути с неограничени прекачвания. Също предложеният модел не стимулира прекачванията и съответно пречи за изграждане на ефективна транспортна система с гръбнак метро и скоростни трамваи. :rolleyes:
Забавянето би било по-голямо, ако си купуваш билет вътре. Всеки трябва да изчака другия. Само не разбрах как не се стимулира прекачването? Тези с карта си пътуват с нея. Другите, които не ползват градския редовно, си взимат билет. Освен това се предполага, че автоматите имат вградени защити, като омастиляване на парите при опит за кражба(както при банкоматите).
Може би нещо подобно на тази машина. Не изглежда доста скъпа и би могла да свърши работата, с малки модификации.

На вратите за слизане, ще има по две устройства на всяка врата(от всяка страна). Освен това хората няма(надявам се) да сложат билета си на дъното в някоя раница. Просто си го приготвят преди да стигнат спирката.
От друга страна какво става ако попаднеш в задръстване, билета ти изтече и дойде контрола? Освен това е напълно възможно един човек, като слиза да си даде билета на друг(ако целим максимален приход).

Таксуване:
Една система за таксуване трябва да бъде достатъчно опростена. Вашето предложение за контакт с автомат на качване и слизане от возилото предполага, че примерно на Орлов мост трябва да има няколко стотици автомата, за да поемат всички качващи се и слизащи, без да се образуват опашки.
Общо взето тарифирането на разстояние е изключително сложно и неочевидно. Човек трябва да разполага с компютър, за да пресметне, колко ще му струва пътуването примерно от блок 321 в Младост до блок 611 във Връбница. Затова се практикуват или почасови билети, или зониране. От дълги години на територията на Столична община (от Пасарел до Мрамор) зониране няма, така че евентуалното му въвеждане би довело до сериозни протести. Единствен смислен вариант са почасовите документи за пътуване, позволяващи неколкократни прекачвания в рамките на определено време. Такава система е изключително проста и може да работи и с хартиени носители (както в много градове по света). Иначе сериозна реформа е създаване на такива абонаментни карти, че мнозинството пътници да пътуват с карти за различни срокове, а единични почасови билети да купуват само гостите на града и инцидентно пътуващите.
Тарифирането на разтояние много по-лесно отколкото изглежда. Просто си пише на табелите(напечатаните, не електронните) следващата спирка е след 200 метра. По-следващата е след 450 метра. И си смяташ 0,450км * 1лв на км = 0,45лв. Нищо не пречи и на разработване на приложение(за смартфон), което да го пресмята.
Системата позволява и зониране. Относно цената: примерно един къс автобус ползва 30 литра на 100 км. Маршрута му е 12 километра(в двете посоки). Това прави по 3,6 литра дизел на пълен курс(закръглям на 4 за спирането, чакането и светофари) или 8,50лв. Ако линият има 20 спирки в посока, а билета е 0,20лв на км, трябва да се качват поне по двама човека на спирка(или 40 човека, повечето за една спирка и няколко за няколко спирки), за да бъде на нула или на печалба.

Цялостната идея е да има по ефективно разпределение на превозните средства и персонал.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4549
    • View Profile
При автомат вътре не би имало сериозно забавяне - за валидиране на предварително закупени билети и карти може да има устройства до всяка врата и един автомат при първата. Повечето пътници са с предварително закупени документи. Валидирането при слизане води до сериозно забавяне - автобусът е спрял на спирката и трябва да изчака докато се валидират документите на слизащите, качващите се могат да го направят и малко след потеглянето. Също билетът няма да важи в друго превозно средство, съответно не се стимулира прекачването - по-изгодно е да се виси в задръствания в същото превозно средство вместо нов билет в метро или скоростен трамвай. Предаването на билет при таксуване по време е ограничено и не води до сериозни загуби на приходи - в много случаи пътникът ще ползва билета в две или може би три превозни средства и няма да има много останали минути. :rolleyes: За борба със задръстванията са нужни бус ленти и обособени скоростни трамваи, при задръстване и таксуване по време човек винаги може да слезе, да се прехвърли и евентуално да повърви малко и така да използва оставащите минути на билета.  Предложеното таксуване на разстояние стимулира висенето в задръствания - вариантът с прекачване и евентуално малко ходене за избягване на задръстването става неизгоден.  :rolleyes:

Offline Dimitar155

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
При автомат вътре не би имало сериозно забавяне - за валидиране на предварително закупени билети и карти може да има устройства до всяка врата и един автомат при първата. Повечето пътници са с предварително закупени документи. Валидирането при слизане води до сериозно забавяне - автобусът е спрял на спирката и трябва да изчака докато се валидират документите на слизащите, качващите се могат да го направят и малко след потеглянето. Също билетът няма да важи в друго превозно средство, съответно не се стимулира прекачването - по-изгодно е да се виси в задръствания в същото превозно средство вместо нов билет в метро или скоростен трамвай. Предаването на билет при таксуване по време е ограничено и не води до сериозни загуби на приходи - в много случаи пътникът ще ползва билета в две или може би три превозни средства и няма да има много останали минути. :rolleyes: За борба със задръстванията са нужни бус ленти и обособени скоростни трамваи, при задръстване и таксуване по време човек винаги може да слезе, да се прехвърли и евентуално да повърви малко и така да използва оставащите минути на билета.  Предложеното таксуване на разстояние стимулира висенето в задръствания - вариантът с прекачване и евентуално малко ходене за избягване на задръстването става неизгоден.  :rolleyes:
Май не съм се изразил правилно. Хората се качват само от първата(и евентуално втората при съчленените) и слизат през останалите.
За бус лентите съм съгласен, както и за автомата вътре. Да речем, че валидирането може да стане и преди стигане на спирката на която слежеш. Как ще разберем, че си маркирал билета за слизане, но не си слязъл? Може да имаш примерно 8 минутен период, след слизане за взимане на рестото. Предложението ми е за смесена система. За брой спирки(без да броим разтоянието), за разстояние и за време(от сега). Човек сам си избира кое е най-изгодно за него.
Друга идея е билетите да бъдат електронни, тоест да се показват на смартфона и да се сканира на устройството.
В крайна сметка прекачването ще бъде между няколко линии, не повече от 3-4.

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1799
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Тоя архаизъм с перфораторите е достатъчно издъвкан, но все пак и аз да спомена- ужасно и комично...

За София най-оптимално според мен е въвеждането на две тарифни зони. Премахване на перфораторите и сегашните машини в метрото. Поставяне на мултифункционални машини по метростанциите, гарите, търговските центрове, обществените здания (общини, пощи, РПУ-та, болници), определени спирки, които да могат да издават/презареждат всички видове билети и пътувания. На определени места (Централна гара, кооп. пазар в Люлин например) да има информационни пунктове, които също да издават и презареждат карти и билети.
Видовете пътувания- еднократно с неограничен брой пътувания за n-минути от маркирането, дневнен билет (04:00 до последния редовен транспорт, без Н-линии), 24часов билет (24 часа ЦГМ спрямо зоните), месечна, тримесечна, 6 месечна и годишна. Също така могат да се въведат туристически карти с включени музеи и атракциони, евентуално и някой сити-тур автобус/трамвай, ако съумеят да пуснат от ЦГМ.
Маркиращи апарати в превозните средства за еднократните билети, които да поставят дата и час.
Таксуване при шофьора- само ако нямаш карта/билет с възможност да се купи/зареди всякакъв вид билет до 1 месец валидност.
Всеки вече редовен пътник се качва от задните врати.
За трамваите може да се поставят автомати за таксуване в превозните средства.
Зони А и Б.
Зона А- цяла София вътрешно спрямо Околовръстното шосе
Зона Б- отвъд околовръстното шосе

Една зона:
Еднократен билет 1,50 1 час  валидност
Дневен билет 4 лева
24 часов билет 6 лева
Месечна карта до 50 лв, учащи/пенсионери до 20 лв.
Месечна карта поименна + паркинг до 60 лв.
... три, 6 и 12 месеца


И двете зони
Еднократен билет- до 2 лв. 2 часа валидност
дневен билет 6 лева
24 часов 8 лева
Месечна карта до 60 лв, учащи и пенсионери ако има възможност същите цени като за една зона
Месечна поименна+паркинг до 70 лв.
...

Глобите трябва да са адекватни и събираеми.
« Last Edit: 01.05.2018, 13:52:22 by dj_the_bus »

Offline bonbon

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1577
    • View Profile
Не знаех, че за А 84 се продават електронни билети. Дано да въведат за всички линии купуването на билети през телефон.

Offline tm0

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3192
    • View Profile
Направили са нещо много правилно, в полза на хората, ползващи карта за една линия на градския транспорт. Става въпрос за ремонта на Граф Игнатиев. Картите ще важат за общите участъци на заместващите трамвайни и автобусна линия 10тм. Реално до изтичането на валидността на вече предплатената карта пътуването е осигурено с превозно средство. Дори и да се налага смяна на трамвай/ автобус, то са осигурени достатъчен брой коли.
████████████████████████ Епилог

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12080
    • View Profile
    • Email
Автоматите е по-добре да са в превозните средства за да не страдат от вандализъм и опити за грабежи.

Е айде сега-ще страдат от вандализъм, толкова колкото страдат и банкоматите. Демек почти не.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9591
  • Can't argue with stupid - time wasting
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Автоматите на спирките трябва да има, но те ще бъдат по-скоро допълнителна опция, тъй като поставяне на автомати на всички спирки би било извънредно неизгодно. Автоматите трябва да се проектират, след това да се размножат в огромен брой, да се инсталират, някои спирки нямат почти никакво натоварване и автоматите там няма да си върнат инвестицията, а поддръжката им ще изисква огромни средства и човешки ресурси, но в центъра и по натоварените спирки в кварталите на всяка цена трябва да има автомати, а автоматите във возилата трябва да заменят продажбата на билети от водача и водачите да получават процент от печалбата от билети, за да са доволни всички. И не на последно място откровено боклукчивите автомати в електротранспорта в момента, които се развалят непрекъснато, не връщат ресто и не приемат банкноти трябва да бъдат изхвърлени.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2665
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Е айде сега-ще страдат от вандализъм, толкова колкото страдат и банкоматите. Демек почти не.
Банкоматите са особен случай. Пълни са с много пари и са частна собственост, съответно има сериозен частен интерес от опазването им. Защитени са много добре, намират се на централни места, потребителят има достъп само до терминала и се наблюдават с камери.
При автомат за билети на спирката нищо от това няма да е така. Съвсем лесно ще е дори да се открадне целият автомат.

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1709
    • View Profile
    • Email
При автомат за билети на спирката нищо от това няма да е така. Съвсем лесно ще е дори да се открадне целият автомат.

Ако автоматът работи само с дебитни карти и няма в него пари няма никакъв мотив да го крадат.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2665
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Не може да е само с карти, не всеки има карта.
Мотив за крадене може и да няма, но за вандализъм винаги се намира.