Author Topic: Карти и билети за пътуване в ГТ / Таксуване  (Read 484757 times)

Offline madbatt

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 454
  • antiMASKer
    • View Profile
    • Email
То ясно, че всяка последна измислица е всъщност предпоследна, но ако ползваш дебитна/кредитна карта на банка, получаваш хартиен бон, независимо дали е минало плащането или е било отхвърлено. Ако е свършила ролката и някой не я е сменил  :rolleyes:
 Не касова бележка за стоката или услугата!
 Не абонаментна карта, в случая с ГТ!
СМС и други подобни, за извършено плащане/транзакция или опит за такива, са по желание и според договора с банката.
« Last Edit: 19.06.2021, 10:40:10 by madbatt »
Dream on @Радоц%ет, ама не си в час

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Всъщност въпросът с отчитане на транспортни разходи е много релевантен. Особено след като премахнат хартиените билети, които се дупчат (предполагам, че това ще е следващата стъпка).

Няколко години съм работил на граждански договор, при който трябваше да обикалям и да правя анкети с хора от най-различни квартали или дори населени места около София. Работодателят ми възстановяваше транспортните разходи срещу предоставени документи. Счетоводителката на компанията ни беше обяснила, че според счетоводните норми за транспортни разходи се приемат само документи за едократно пътуване. Не може касови бележки за абонаментни карти, например.

Как ще се отчитат тези хора, които са на граждански договор с документи, които отговарят на счетоводните норми в България?  :neznam:

vasko - оригиналът! :)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Хайде да спре накрая дебилното словоблудство по счетоводни и данъчни теми! Намерете си счетоводен форум да ви се смеят на акъла!

Offline madbatt

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 454
  • antiMASKer
    • View Profile
    • Email
Виртуален билет - една от далаверите на пандемичната обстановка  :fan: Покупки през нета  :crazy:
Едни, гушат и се смеят, други плащат и плачат :devil:
Dream on @Радоц%ет, ама не си в час

Offline Stoi4o

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 932
    • View Profile
    • Email
Искам и аз да се изкажа по темата с таксуването и всичко свързано с нея без счетоводни и данъчни теми.За огромно съжаление ние сме тотално изостанали от повечето европейски държави в това отношение.Хората от години си плащат всичко с кредитна и дебитна карта или приложение на телефона в градския транспорт.Ще споделя как са нещата в един английски град(Манчестър) понеже имам опит от това че съм живял там и отново живея там.Преди пандемията беше всичко достъпно,а сега да не говорим.Освен че имаш всякакви комбинации автобус+влак+трамвай и всичко е достъпно онлайн да си закупиш или чрез приложение,другите екстри са че на всяка трамвайна спирка има машина за закупуване на карта в посока,за ден,за седмица или месец с пари в брой след като връща ресто или плащане с карта,безконтактно или чрез ПИН код.Освен тези машини разбира се има едни малки апарати по спирките които директно си чекираш карта(закупува се от пунктовете въпросната карта) преди да се качиш в трамвая, която е заредена на въпросните пунктове и там имаш опция и за годишна,а допълнително на тези апарати може да си чекираш и банковата карта,но там както и на картата от пунктовете трябва и на слизане да се чекираш за да ти отчете реално колко време си пътувал.Примерно ако забравиш да си чекираш дебитната карта на слизане и го направиш на другия ден,реално ти взимат за цял ден което се равнява на две пътувания в посока,така де не е чак толкова фатално и да забравиш.При влаковете имаш също машини,както и на повечето гари да си купиш на място от човек,но там повечето хора действат през интернет,купуваш си онлайн и навсякъде минаваш с баркодове и т.н.При автобусите изглежда най-бавно,но там се плаща директно на шофьора на автобуса пак с карта или кеш или минаваш с приложението което си имаш свалено и си закупил отново онлайн.Интересното е че при закупуването и при шофьора вече като че става по-бързо,въпреки едната  врата при автобусите.Знам че има хора във форума които живеят някъде по света,знам че много хора от форума са пътували и тепърва ще пътуват,но мисълта ми е не да кажа на хората които знаят как е,а да кажа че ние сме страна от третия свят на тази тема и на много други също,но вие и това знаете!А на мнението над моето за виртуалния билет искам да кажа че си далече от истината,просто една крачка в правилната посока сме с виртуалния билет,но много далече от истината...

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Искам и аз да се изкажа по темата с таксуването и всичко свързано с нея без счетоводни и данъчни теми.За огромно съжаление ние сме тотално изостанали от повечето европейски държави в това отношение.
Е погледни коментарите по-горе и после се чуди що сме изостанали...
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline bonbon

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1989
    • View Profile
И аз да споделя някои впечатления:

1. Онлайн може да се зарежда само персонализирана карта, но не и преферциална такава.
Пример: студентска карта, която искаме да заредим за 1 месец. Според ЦГМ такъв вид карта е персонализирана и преференциална едновременно.
Служителка на гише обяснява следното: в алгоритъма на системата като първи критерий е зададено вид на карта “персонализирана”, втори критерий “преференция - да, студент”. Съответно при добавяне в количката от секция “Преференциални” на “Студентска карта 1 месец” излиза съобщение “Грешка, нямате регистриран документ за този вид превозен документ”. При добавяне в количката от секция “Персонализирани” и “Един месец всички линии” превозният документ се добавя към картата и може да се завърши плащане.
Служителка от гишето на пункт МС ЕС  каза да пишем имейли в контактната форма за всякакви проблеми, тъй като имало много оплаквания и непрекъснато се карали с тях, че трябва да се зарежда на гише картата.

2. При зареждане на персонализирана карта за повече от 1 месец, напр. 3 месеца, при чекиране на син валидатор отдолу излиза, че картата е валидна до края на текущия месец. След първо число на идващия месец на валидаторите ще покаже 30то число (отново грешна валидност).
Това го пиша, защото в А 204 стана скандал между пътник и контрольор. Добре, че момичето носеше касов бон от зареждането и действително контролите видяха, че е заредена за 3 месеца, а се бяха приготвили да я свалят и глобят.

3. В сайта от няколко дни е добавена съществуващата услуга “Семеен пакет - родител + ученик”, където ученическата карта е 10 лв вместо 20 лв, но при добавяне в кошница излиза грешка отново същата като в т.1 за преференциалните карти.

4. В сайта има добавена опция “История на пътуванията”. Може да се следи кои превозни средства си ползвал в деня и къде е чекирана картата. Чекиранията в метрото не излизат (заради невъведената система там най-вероятно).

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Е погледни коментарите по-горе и после се чуди що сме изостанали...

Напротив, точно обратното - не сме изостанали, нито зомбирани - задават се съвсем резонни въпроси. Да, със сигурност в Англия е много по-уредено и много по-хубаво, но никой не си задава няколко прости въпроса (изхождайки от мнението на Stoi4o):
- всички плащат електронно - супер, ама никой не казва колко струва поддръжката на една сметка с дебитна/кредитна карта към нея на годишна база у нас и съответно в UK и колко хора у нас разчитат на точно тези пари?
- навсякъде има машини - отново супер, но никой не пита кой ги поддържа и колко струва самата поддръжка? Същото важи и за POS-терминалите - хубаво е да ги има, ама не и ти си приемащата плащането страна.

И съвсем настрани, но някой някога обмислял ли е вариант за изцяло безплатен обществен транспорт? Това е една от най-добрите възможности за сваляне на хората от автомобилите и едновременно разчистване на ненужни бюрократични единици на общинска издръжка?
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline Stoi4o

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 932
    • View Profile
    • Email
Е погледни коментарите по-горе и после се чуди що сме изостанали...

Напротив, точно обратното - не сме изостанали, нито зомбирани - задават се съвсем резонни въпроси. Да, със сигурност в Англия е много по-уредено и много по-хубаво, но никой не си задава няколко прости въпроса (изхождайки от мнението на Stoi4o):
- всички плащат електронно - супер, ама никой не казва колко струва поддръжката на една сметка с дебитна/кредитна карта към нея на годишна база у нас и съответно в UK и колко хора у нас разчитат на точно тези пари?
- навсякъде има машини - отново супер, но никой не пита кой ги поддържа и колко струва самата поддръжка? Същото важи и за POS-терминалите - хубаво е да ги има, ама не и ти си приемащата плащането страна.

И съвсем настрани, но някой някога обмислял ли е вариант за изцяло безплатен обществен транспорт? Това е една от най-добрите възможности за сваляне на хората от автомобилите и едновременно разчистване на ненужни бюрократични единици на общинска издръжка?
Интересното е че подръжката на сметка с дебитна/кредитна карта е абсолютно безплатно от моята банка,не съм сигурен за останалите,но може би при кредитната карта има такса и то за теглене от банкомат,а не такса поддръжка.Идеята за безплатен обществен транспорт или поне да се вкара няколко линии в центъра ми харесва,но си мисля че това е невъзможно.Те сега са пред фалит,а с безплатен транспорт накъде отиват...

Offline madbatt

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 454
  • antiMASKer
    • View Profile
    • Email
От опита ми с банките съм останал с впечатление, че няма такова нещо, като безплатно.
Иначе си прав, много съм далече от Манчестър, респективно от истината  :P Там нямате ли парк и райд и фри шатъли?
Dream on @Радоц%ет, ама не си в час

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
И аз да споделя някои впечатления:

1. Онлайн може да се зарежда само персонализирана карта, но не и преферциална такава.
Пример: студентска карта, която искаме да заредим за 1 месец. Според ЦГМ такъв вид карта е персонализирана и преференциална едновременно.
Служителка на гише обяснява следното: в алгоритъма на системата като първи критерий е зададено вид на карта “персонализирана”, втори критерий “преференция - да, студент”. Съответно при добавяне в количката от секция “Преференциални” на “Студентска карта 1 месец” излиза съобщение “Грешка, нямате регистриран документ за този вид превозен документ”.

Това звучи много логично, нали преференцията трябва да се докаже. Следователно карти по преференциални тарифи се зареждат само от служител на гише.

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Интересното е че подръжката на сметка с дебитна/кредитна карта е абсолютно безплатно от моята банка,не съм сигурен за останалите,но може би при кредитната карта има такса и то за теглене от банкомат,а не такса поддръжка.Идеята за безплатен обществен транспорт или поне да се вкара няколко линии в центъра ми харесва,но си мисля че това е невъзможно.Те сега са пред фалит,а с безплатен транспорт накъде отиват...

Българските банки събират всичко и от всеки. И когато тези събирания се натрупат на годишна база, резултатите стават интересни. Поради тази причина много хора все още разплащат в кеш - така е по-сигурно и почти без загуби. Предполагам, че тук веднага някой ще скочи и ще каже, че това не е точно така, но в т.нар. западни държави хората просто нямат право на избор - нещата са решени на наднационално ниво, работиш дигитално и си мълчиш. Под благовидния предлог, че е модерно и уж по-сигурно, на практика се налага тотален държавен контрол върху финансовите операции между всичките физически и юридически лица на съответната територия...

Дали безплатният транспорт ще доведе до фалит общинската фирма е по-скоро въпрос на гледна точка и правилен първоначален финансов разчет. Ако идеята е да се ползват колкото се може по-малко автомобили, въздухът да е по-чист и трафикът да се разреди срещу Х лева годишно от страна на общината, мисля че е напълно приемливо. Освен това ще се разтовари много голям ресурс от хора, занимаващи се с контрол и продажба на превозни документи. Идеята за пробни линии в центъра е много добра.
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Все пак за безплатен транспорт ще е нужно увеличение на субсидията с 30-40% за да се покрият приходите от превозни документи при същото ниво на транспортната услуга. По-добре е да има изгодни абонаментни карти и адекватни разписания за същите пари вместо да се дава допълнителна субсидия без подобрения.  :rolleyes:

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile


В платената зона на МС Бели Дунав, зад касата.  :hm: :hm: :hm:  :neznam: :neznam: :neznam: :hm: :hm: :hm:
vasko - оригиналът! :)

Offline Stoi4o

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 932
    • View Profile
    • Email
От опита ми с банките съм останал с впечатление, че няма такова нещо, като безплатно.
Иначе си прав, много съм далече от Манчестър, респективно от истината  :P Там нямате ли парк и райд и фри шатъли?

Има си всичко,даже мисля че са три линии в центъра които са фри.Но да  спрем че вече не сме точно по темата.
Sixkiller и на мен ми звучи много приятно за пробни линии или поне една в центъра. ;)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Продължават да се появяват валидатори на ЦГМ в платените зони на метростанциите. :neznam:

МС Централна ж.п. гара:





:hm: :hm: :hm:
vasko - оригиналът! :)

Offline bagercho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3646
    • View Profile
Имат останали излишни валидатори и ги слагат за украса.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Може би са за контрольорите?
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
За нищо не са, но така е заложено по договор от Столична община. Фирмата просто си изпълнява договора, иначе ще има неустойки.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
За нищо не са, но така е заложено по договор от Столична община. Фирмата просто си изпълнява договора, иначе ще има неустойки.
т.е. прахосване на публични средства??? :help: :help: :help:
vasko - оригиналът! :)