Author Topic: Карти и билети за пътуване в ГТ / Таксуване  (Read 484760 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
То тъпото е, че и системата да е нова - пак ще остават, ама той не разбира. Така е в момента и с останалите транспортни оператори - приходите от продадени превозни документи от автотранспорта и електротранспорта остават в дружествата и се приспадат от дължимите средства за транспортна задача. Въпросът е, и при метрото като стане така, да има яснота и отчетност за продажбите на дружеството на превозни документи, постоянен автоматичен контрол, събиране на данни и да му се следят разходите.
След това ще трябва да се преборим да се даде достъп до камерите, за да се следи в реално време освен колко влизат, но и колко излизат през турникетите, а също така - и данни в реално време за движение на влаковете, за да има обвръзки и синхрони, а също така и за точно следене на пробега, изпълнени курсове, разписание и т.н. В момента Метрополитен е задължен да дава данни в реално време за движение на влаковете, но не го прави, а Фандъкова и СОС вдигат ръце.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Все пак Стоян Братоев е сериозен учен, професор по тунелно строителство.  :)

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Да си дойдем на думата:

Омбудсманът Диана Ковачева възрази срещу по-високата цена на градския транспорт

Quote from: БНР
Диана  Ковачева възразява срещу предвидената различна цена за купуване на един и същи билет - за еднократно пътуване без право на прекачване, в зависимост от това дали е купен от водач на превозно средство, каса или автомат на територията на метростанция  на стойност 2 лв. или от каса, извън територията на метростанция на цена 1.60 лв.

Подчертава, че това не е съобразено с недостатъчните на брой пунктове за закупуване на билети и по-скоро се явява санкция за тези, които не са успели да си купят билет по електронен път.

Омбудсманът е и срещу заложеното изискване пътникът да валидира билет за еднократно пътуване без прекачване в рамките на 60 минути от издаването му.

Не е съгласна и с  отпадането на досега съществуващи превозни документи - месечната карта за една линия наземен транспорт и метро и електронната карта за десет еднократни пътувания.

Ковачева възразява също срещу  отпадането и на месечната карта за метро, за която според нея не се предлага подходяща алтернатива.

Тя пита защо е отпаднала и възможността за пътуване с еднодневната карта за всички линии , с която се пътува безплатно при силно замърсен въздух.

Според омбудсмана предвиденото таксуване на пътниците според пропътувано време - 30 и 60 мин. също е спорно, предвид обхвата на транспортната мрежа, честите задръствания, особено в пиковите часове и неспазването на разписанията.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Само дето от омбудсмана малко зависи какви тарифи ще въведе СОС в крайна сметка.   :(

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Омбудсманът е на практика дубльор на архиерея на арменската епархия с голям бюджет. В момента епархията временно се управлява от архиепископ Датев Акобян в Букурещ до провеждане на нови епархийски избори, което няма да е скоро заради конфликта между Епархийски съвет и духовенството заради Божията благодат (църковните имоти).  :)

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
И въпреки всичко не е лошо да се даде гласност на някои замислени глупости.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Да си дойдем на думата:

Омбудсманът Диана Ковачева възрази срещу по-високата цена на градския транспорт

Quote from: БНР
Според омбудсмана предвиденото таксуване на пътниците според пропътувано време - 30 и 60 мин. също е спорно, предвид обхвата на транспортната мрежа, честите задръствания, особено в пиковите часове и неспазването на разписанията.

Подкрепям абсолютно - по-правилният подход би бил въвеждане на нов тип превозни документи без замяна на старите такива, намаляване до колкото е възможно на цените им, а в най-добрият случай видовете и типовете издавани документи трябва да бъдат максимално изчистени и опростени по начин, че всеки гражданин да се ориентира най-добре кой тип документ е практичен за него на база ползваемост на съответната услуга. При разработването на ценовите политики е добре да се изхожда от факта, че общественият транспорт е социална услуга. И колкото по-опростено и евтино е използването му, толкова повече потенциални потребители в бъдеще би привлякъл той  :)
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline bonbon

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1989
    • View Profile
Така е. Ако няма информационна кампания, ефектът ще е отлив на пътници.
Честно казано май хората ще изпаднат в чуденка какъв билет да си купят. “Сега ще ме карат да влизам в размисли дали ще ми стигнат 30 мин или не.” - четох като коментари под предложенията в социалните мрежи.
“Градският транспорт затормозява ежедневието ми” - това също го четох като коментар.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
"Демократична България": Подставено лице управлява продажбата на билети и карти в София

Quote
Гръцки гражданин с адрес на пребиваване в град Петрич е собственик на фирмата, която управлява новата електронна система за продажба на билети за градски транспорт в София. За нея Столичната община подписа договор за 97 млн.лева с консорциум, в който 99.98% се държи от "Компютърнет Сървисиз" ООД (КНС) на Орфанидис Димитриос. Този грък има всички характеристики на подставено лице, заявиха общинските съветници от "Демократична България" Симеон Ставрев и Иво Божков днес на пресконференция.
...


https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2022/07/20/4371656_demokratichna_bulgariia_podstaveno_lice_upravliava/

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
София прие окончателно новите карти и билети в градския транспорт
От 1 септември ЦГМ ще продава редица нови абонаментни документи, а от 1 януари 2023 г. - електронни билети за време



Quote
Столичният общински съвет утвърди окончателно новите тарифи на Центъра за градска мобилност, с което въведе редица нови превозни документи в градския транспорт на София, премахна част от същуствуващите и по този начин промени цените на част от картите и билетите. Промените бяха приети с гласовете на управляващата коалиция- групите на ГЕРБ-СДС и ВМРО-„Атака“, както и на Борис Бонев от „Спаси София“ и на отделни общински съветници от „Демократична България“. Други техни колеги и представителите на БСП се обявиха за „въздържал се“.

Както „Сега“ вече писа, основната промяна при билетите е, че от 1 януари догодина те ще важат за време и ще се продават основно на дигитален носител. Хартиеният билет ще се предлага в редки случаи, преди всичко от водачите в наземния обществен превоз. Целта е пътниците да започнат да пътуват с електронни билети, които да купуват чрез зареждане на каса на ЦГМ и в метрото, чрез мобилно приложение или да плащат с банкова карта или смартфон в превозните средства. С новите е-билети ще може да се комбинира пътуване с автобус, трамвай, тролейбус и метро. По-краткосрочният ще струва колкото и сегашния хартиен талон- 1,60 лв., и ще е с валидност 30 минути. С този билет пътникът ще може да се вози и на друго превозно средство и след изтичането на половин час, ако регистрацията в него е направена преди 30-ата минута. Другият билет за време ще е валиден 60 минути и ще струва 2,20 лв. С него също ще може да се пътува повече от веднъж, ако регистрацията е до 60-ата минута.

В крайна сметка СОС реши хартиените билети, продавани в метрото, да останат с досегашната си цена от 1,6 лв. Първоначалният вариант предвиждаше те да поскъпнат до 2 лв. По време на общественото обсъждане на промените в наредбата обаче се получиха множество възражения, в резултат на което авторите им се отказаха от идеята си. В същото време обаче същият хартиен билет, продаван от водачите в наземния транспорт, след Нова година ще струва 2 лв. Той няма да дава възможност за прекачване.

Обновените видове абонаментни карти ще бъдат въведени още от 1 септември т.г. Тогава трябва да започне да се предлага новата годишна младежка карта за всички линии с цена от 250 лв. От нея ще могат да се възползват всички софиянци на възраст до 26 г., независимо от това дали учат или работят. Месечно същата карта ще струва 25 лв. Отново от есента учениците и студентите ще могат да купуват наведнъж и годишна абонаментна карта, каквато възможност в момента не съществува. Нейната цена ще е 200 лв. Предстои и пускането на карта „Родител“ – месечна карта с цена от 10 лв., с която родители на деца до 2 г. ще могат да ползват цялата мрежа на обществения превоз.

Предвижда се и появата на 24-часова, 72-часова и седмична карта от понеделник до неделя. Цените ще бъдат съответно 6, 15 и 20 лв. Новост ще е и правото за ползване на буферен паркинг с превозен документ от наземен транспорт, а не само с такъв за метрото. В същото време се запазва и дневната карта от 4 лв.

Месечната карта за цялата градска мрежа ще продължи да струва 50 лв. Пенсионерите ще плащат по 25 лв. за месечна карта при 26 лв. в момента. За хората над 68 години месечният абонамент поскъпва от 8 на 10 лв.

Въпреки протестите на част от софиянци, СОС премахна окончателно картата за една линия на наземния градски транспорт. Те ще спрат да се използват след 1 януари догодина. В момента персонализираната струва 23 лв, а анонимната – 28 лв. След обявяването на проекта за нова тарифна политика в общината се получаха искания въпросната карта да бъде запазена. Предложения в такава посока направиха БСП и „Демократична България“. От ГЕРБ обаче възразиха, че с нововъведената възможност годишната карта за всички линии да се купува разсрочено на три вноски (150, 120 и 100 лв.) цената й от 365 лв. става съотносима с тази на едномесечната, ако се пресметне на годишна база.

С въвеждането на новата тарифна политика ЦГМ ще спре да продава и едномесечната карта за метро. 

Политическите групи в София премахнаха окончателно и талоните за 10 пътувания в наземния градски транспорт и аналогичните пластики за метрото, които сега струват 12 лв. Така на практика властта в София вдигна цените за хората, които ползват обществения превоз по-рядко. Данните на ЦГМ са, че през 2019 и 2020 г. с талони и с карти за десет пътувания са се придвижвали около 10% от пасажерите в града.

https://segabg.com/hot/category-bulgaria/sofiya-prie-okonchatelno-novite-karti-i-bileti-gradskiya-transport

Offline snaker

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1099
    • View Profile
    • DIEL TOURS
Абсолютно нечестно спрямо хората, които по-рядко ползват обществен транспорт, сред които спадам и аз. С това поскъпване реално бих се замислил дали за 2-3 пъти седмично возене си заслужава да взимам карта за месец, тъй като не пътувам целогодишно и годишна пък съвсем няма да ми е от полза или просто тези 2-3 возения досега вече ще се осъществяват с колата ми, в която няма да нося маска, няма да сядам на гнусни седалки и да се съобразявам дали на шофьора тоя път няма да му скимне да тръгне 3-4 минути преди времето му от начална спирка(визирам автобусите по 85 и 285) и няма да се пържа лятото в прашния и немития от последния му основен ремонт оранжев МАН заедно с некъпани субекти (да не ставам по-груб). И така ви гарантирам мислят болшинството хора, които в момента ползват нередовно ГТ с талони за 10 пътувания или 1 линия или метро за месец.

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1491
    • View Profile
Quote

Месечната карта за цялата градска мрежа ще продължи да струва 50 лв. Пенсионерите ще плащат по 25 лв. за месечна карта при 26 лв. в момента. За хората над 68 години месечният абонамент поскъпва от 8 на 10 лв.

Въпреки протестите на част от софиянци, СОС премахна окончателно картата за една линия на наземния градски транспорт. Те ще спрат да се използват след 1 януари догодина. В момента персонализираната струва 23 лв, а анонимната – 28 лв. След обявяването на проекта за нова тарифна политика в общината се получаха искания въпросната карта да бъде запазена. Предложения в такава посока направиха БСП и „Демократична България“. От ГЕРБ обаче възразиха, че с нововъведената възможност годишната карта за всички линии да се купува разсрочено на три вноски (150, 120 и 100 лв.) цената й от 365 лв. става съотносима с тази на едномесечната, ако се пресметне на годишна база.


Аз ли не схващам? На тъпи ли ни правят? Как ще е съотносима цената на годишната карта и на тази за една линия на годишна база? Годишната закупена на вноски излиза 370 лв., докато месечната за една линия (23x12) излиза 276 лв., или 94 лв. разлика. Тоест, може да не ти се налага да пътуваш с повече от една линия, но ще плащаш за карта за всички линии.
Вземат се допълнително и 2 лв. от пенсионери над 68 г., предполагам, че инвалидната за 100% неработоспособност с чужда помощ също става 10 лв., от досегашните 8.
Разбирам, че всеки си гледа от собствения чардак и за общинските съветници е непонятно как 2 лв. може да са проблем за някого, но за пенсионер на минимална пенсия, това означава да се лиши от нещо друго, за да си плати картата за транспорта.



Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Аз ли не схващам? На тъпи ли ни правят? Как ще е съотносима цената на годишната карта и на тази за една линия на годишна база? Годишната закупена на вноски излиза 370 лв., докато месечната за една линия (23x12) излиза 276 лв., или 94 лв. разлика. Тоест, може да не ти се налага да пътуваш с повече от една линия, но ще плащаш за карта за всички линии.


Контролът на тези карти за една или три линии е труден с новата система, има линии които в дадени участъци се движат заедно, после се разделят, после пак се събират. Освен това трябва в наредбата да се дефинира точно какво се има предвид под линия - например тм5 и А260 по Цар Борис III една линия ли е от Красно село до Руски паметник или не е?  :neznam: Програмирането на тези детайли във валидаторите ще е много трудоемка работа, а отчитането на маршрутни промени вече граничи с невъзможното. Ясно че тези карти бяха една добра възможност да се спести някой лев, но след като коренно се сменя философията на таксуването и се преминава от качване в превозно средство като стартиращо отчитането събитие към отчитане на време някои видове превозни документи ще трябва да паднат жертва.
« Last Edit: 23.07.2022, 15:09:24 by fafan »

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Не разбирам защо СОС трябва да гласува какви са цените на превозните документи. Звучи ми естествено за промяна в методиката на таксуване, но не и за цените. Те трябва, според мен, да се определят от оператора, в случая ЦГМ и да могат да се актуализират при необходимост на годишна база.

Независимо от всичко за мен тази промяна е стъпка в правилната посока. Да, ще има проблеми, но системата с времето ще може да бъде донагласена. В бъдеще виждам възможности за актуализация на някои от документите за превоз, но те вече трябва да са изцяло под юристдикцията на ЦГМ, а не всичко да минава през общината.

Винаги ще има недоволни. При всички случаи обаче таксуването по време е далеч по-съвременно от таксуването на база брой пътувания.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1491
    • View Profile
Има едно такова нещо, като социална поносимост на цената на дадена публична услуга. Затова общинските и държавните предприятия не се управляват като частни дружества, а се има предвид дали цените на услугите, които предлагат са поносими за неселението. При инфлация от 17% за юни, да се чудиш как да измъкнеш още пари от хората е малко неприемливо. 

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Не разбирам защо СОС трябва да гласува какви са цените на превозните документи. Звучи ми естествено за промяна в методиката на таксуване, но не и за цените. Те трябва, според мен, да се определят от оператора, в случая ЦГМ и да могат да се актуализират при необходимост на годишна база.

Това е много опасно предложение, което правиш. Ако ЦГМ се отвърже и почне да действа самостоятелно при ценообразуването ще настане вакханалия каквато бездънна яма е ЦГМ, тогава не само бонуси и лимузини ще си гласуват на бул.”Княгиня Мария Луиза” №84, а може и екскурзии до Сейшелите за целия ръководен състав. Такава организация не може да бъде оставена без контрол от СОС.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Не е толкова сложно валидаторът да проверява дали текущата спирка е обща при валидиране на карта за една линия.  :rolleyes:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Не е толкова сложно валидаторът да проверява дали текущата спирка е обща при валидиране на карта за една линия.  :rolleyes:

Точно това е сложното, защото различни видове транспорт по един маршрут в София ползват спирки с различни кодове. Има и примери за един вид транспорт с такива разместени спирки. За да работи такава система трябва валидирането да се засича с GPS и да се отчитат спирки в даден радиус като общи. Такава системи са най-общо два вида - check in /check out, или check in / be out, като втората е разбира се по-удобна за пътниците. Системата сама смята коя тарифа да избере и как да отчете пътуването на база маршрут. Мисля такова нещо при нас няма как да се наложи, защото българинът е по същество недоверчив и няма да остави някакъв компютър да му смята левчетата вместо него. Пример за такава система е например ето това: https://tickin.de/

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Не е фатално отпадането на картите за една линия. Никъде другаде, освен в България, няма такива.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Stoi4o

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 932
    • View Profile
    • Email
Не е фатално отпадането на картите за една линия. Никъде другаде, освен в България, няма такива.
Малко на изуст си говориш.Разбира се че има карти за една линия!