Author Topic: Карти и билети за пътуване в ГТ / Таксуване  (Read 484746 times)

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Плод на ментална импотентност е тая нова система! Вместо да се появят много нови "абонаментни" планове и да се привлекат повече пътници изкуствено се гонят цели групи от тях ! Какво пречи да има карта само за работните дни в месеца, или семейна за двама родители и дете, а защо не и две деца ? Това шубето да не се минеш е много голем страх!

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2335
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Quote
Ще ме изгонят ли автобуса, ако се возя повече от 60 мин.?

Попитахме Центъра за градска мобилност в София

Какво става, когато сме пресрочили времето на пътуването? Как пътниците могат да засичат колко време са прекарали в превозното средство и нужно ли е изобщо? Това е един от въпросите, който вълнува софиянци и гостите на столицата след промяната в начина на таксуване на превозните документи от 1.01.2023 г. 
Quote

https://businessnovinite.bg/bg-biznes/shte-me-izgonjat-li-avtobusa-ako-se-vozja-poveche-ot-60-min.html
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
БСП иска връщане на картата за една линия за софиянци

"Групата на левицата в Столичния общински съвет ще настоява да се върне картата за една линия за градския транспорт.

Общинските съветници от БСП се срещнаха с депутатите от партията, за да обсъдят назрелия проблем с транспорта на софиянци, след новата наредба, която влезе в сила от началото на годината.

Според депутата Георги Свиленски решението на СОС е скандално, защото се повишавала цената на билета, както и отпадала картата на една линия, която била най-масово използваната...."

https://www.dnes.bg/sofia/2023/01/12/bsp-iska-vryshtane-na-kartata-za-edna-liniia-za-sofiianci.556744

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Съмнително е картата за един месец да е най-масово използваната при положение, че дава едва около 2.5% от приходите от превозни документи.  :rolleyes:

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Да допълня - в двата си варианта картата за 1 наземна линия за 2021 г. като брой продадени документи прави 5,2 % отвсички персонализирани карти и 17% от всички неперсонализирани карти.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Явно масово се купуват неперсонализирани и се ползват от няколко души.  :rolleyes:

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
СОС предлага връщане на картата за една линия и да отпадне глобата за невалидиране.

https://news.bg/regions/sos-predlaga-vrashtane-na-kartata-za-edna-liniya.html

Offline KillKill

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
  • o_o
    • View Profile
Ползвах новите билети миналата седмица, билет 30+ никаква работа не върши, ако го направят 45 минути ще има смисъл. Отделно тия валидатори явно нещо не харесват Айфон, тъй като на 4-я път успях да се валидирам и това ми се случи в автобус и после в трамвая пак. Но като цяло е добре не знам що мрънкат, като на всякъде в белият свят е така,само ние тука изостанали с 100 години.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Билет 30+ върши работа за по-кратки вътрешноквартални пътувания, такива между съседни квартали в някои случаи и до центъра с прекачване на метро.  :rolleyes:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Ползвах новите билети миналата седмица, билет 30+ никаква работа не върши, ако го направят 45 минути ще има смисъл.

Точно това бях предложил преди половин година. 45 и 90 минути, така щеше да е справедливо.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
45 е твърде много за вътрешноквартални пътувания и такива към близките квартали, във всички градове с таксуване по време има кратък билет 20-30 минути.  :rolleyes:

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Вие хубаво давате примери с "другите градове", но забравяте, че в общия случай времето тече от първото валидиране във возило до слизането от последното. Тук при нас е от първото валидиране във возило до валидирането в последното возило, в което можеш да останеш до края на деня. Това масово не се разбира от хората, които считат, че след 30-тата (60-тата) минута трябва да си се омел от возилото.
Цялата тази асиметрична история явно се измисли поради мрънкането, че времето се губи в задръствания. Е, сега задръстванията, прекарани в последното возило, не бъркат пътника - поне финансово. Асиметрично е, защото от центъра на София до Плана можеш да стигнеш с 30+ билет, но в обратната посоки ти трябва 60+
« Last Edit: 12.01.2023, 15:05:25 by blagun »

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
По отношение на месечната карта събрах малко данни, защото те ми липсваха в аргументацията на политическите сили.
На първо място проверих за кои линии има издадени най-много карти за една линия.
Това са:
автобуси 204, 76 и 83;
тролейбуси 1,2 и 5;
трамваи - 5,7,27,20 и 22.
Картата за една линия е на цена от 23 лева от 2008 г. Инфлацията от тогава е 50 %, според данните на НСИ. Средната работна заплата за София е скочила прибл. 2,9 пъти (пак от там). От 750 лв за 2008 г. на 2150 лв. за 2021 г.
Видно от гореизложеното тази карта предимно се ползва за дълги диаметрални линии, които дават висока достъпност от квартал през центъра до другия край на София. По данни от чекиранията от тикет системата от миналата година - основно от хора, които пътуват два пъти на ден по един и същи маршрут от понеделник до петък (вероятно за работа), част от тях - и в събота. Тоест - средномесечно се реализират приблизително около 40 пътувания (20 работни дни).

Същевременно, инфлацията е скочила 50 % , а заплатите 2,9 пъти. Тоест - ако не отчетем заплатите на населението, а само инфлацията, то тази карта няма как да струва 23 лева, а трябва да бъде минимум 35 лева. Но заради профила на ползвателите й - то очевидно те са редовно пътуващи и при запазването й, то скрито те ще се субсидират с 15 лева (ако е на месечна база), защото месечната карта е 50 лева. Дали ще ползваш една или няколко линии разлика няма - заплатите са едни и същи на шофьорите, разходите за поддръжка, експлоатационните разходи, амортизациите, застраховките и т.н., особено в този случай, когато се ползват за натоварени градски маршрути с много коли, често движещи се с ниска скорост, защото са в задръстване. Освен това тази карта ти дава право в общи части на маршрутите с други линии - да ползваш и тях, което е допълнително субсидиране на ползващия я - несправедливост спрямо общия случай.
И не на последно място - в двата си варианта картата за 1 наземна линия за 2021 г. като брой продадени документи прави 5,2 % от всички персонализирани карти и 17% от всички неперсонализирани карти (защото общия брой на неперсонализираните е много по-малък от персонализираните). Ако този дял се прехвърли на базата на общия брой превозни документи - става под 3 %... Тоест - говорим за частен случай и малък обхват.

Именно заради това, логичното е тази карта да отпадне, а пътниците да преминат към годишна карта на разсрочено плащане, следвайки правилната политика да се насърчава ползването на обществен транспорт из целия град, а не само за част от пътуванията по една линия. Така месечния им разход ще бъде 30,83 лв (370/12).
С горното се опитвам да покажа, че "бурята" за тази карта е чисто и просто див популизъм на политиците и нищо повече.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Див популизъм е и абсолютизирането на цената на единичното билетче, което кметицата е изтъквала през всичките си мандати.
Популизъм беше и еднаквата сума за пътуване в квартала и от с. Долни Пасарел, започнала още от янчулево време.
Но всяка популистка крачка води до ескалация. Ако цените на всички документи се удвоят, мрънкането ще е по-малко, отколкото при спиране на някои от тях. Ако направят цената до Долни Пасарел примерно 5 лв, веднага ще забучат, че им се вдига 3 пъти цената.
« Last Edit: 12.01.2023, 16:04:20 by blagun »

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Добре де, какво ще стане ако има карта за една линия? Системата ли ще спре да работи? Определено има интерес към този тип документ.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
При годишна карта на разсрочено плащане за цялата мрежа на приблизително същата цена интересът ще намалее - месечната карта за една линия няма как да е под 30 лв.  :rolleyes:

Offline voodoo

  • Писател
  • **
  • Posts: 27
    • View Profile
    • Email
ОК. Нека тогава да се предложи карта за една линия на по-висока цена. Нека обаче има и карта за една/всички линии за един месец. Има хора, които не са целогодишно в София или я посещават само за месец и имат нужда да ползват градски транспорт интензивно за ограничен период от време, а не за цяла година и трябва да има адекватна опция и за тях. Останалите сами ще се ориентират към годишната карта като си направят сметката. Няма обаче да не се чувстват принудени да я купуват, защото нямат избор, а решението ще е тяхно и така всички ще са щастливи.
« Last Edit: 12.01.2023, 19:36:31 by voodoo »

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Много ясно е на всички, че картите за метро и само 1 линия не могат да продължат съществуването си на старата цена, а не чух и някой да го иска това та нека се удовлетвори желанието на хората да се върнат в употреба. Също и еднократно зареждане на 10 билета с някаква отстъпка като например : 10х30+ за 15.50 и 10х60+ за 21 лева.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Връщат картата за една линия в София


"Да се върне картата за една линия в градския транспорт – предложението е на председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев. Премахването на картата предизвика масово недоволство сред пътуващите, а столичани започнаха подписка за връщането на превозния документ, съобщи Bulgaria ON AIR.

Картата за пътуване по една линия в столичния градски транспорт беше премахната на 1 януари, когато влезе в сила новата тарифна политика.

Нейната цена беше 23 лв., а след отпадането ѝ, пътуващите бяха принудени да дават по 50 лв. за месечна карта за всички линии.

"Би трябвало да я върнат. Много хора се възползват от това", смята столичанка.

"Нека да оставим избора на хората. Защо трябва да се премахва, това допълнително утежнява бюджета на всички хора", на мнение е друг жител на София.

Имаше жалби до Столичния общински съвет и омбудсмана. Беше създадена и петиция за връщане на месечната карта за една линия. След бурното недоволство председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев предложи картата да се върне.

"Няма да позволя, новата тарифна политика е успешна. Билетната система работи успешно и няма да позволя едно малко камъче да обърне колата", заяви  Георгиев.

Той посочи, че над 30 000 души са били лишени от възможността да избират как да се движат в градския транспорт и добави, че общински съветници, които са се подписали под новите правила, са променили мнението си през последните дни."

https://www.dnes.bg/sofia/2023/01/12/vryshtat-kartata-za-edna-liniia-v-sofiia.556817


Offline carlson

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 105
    • View Profile
Здравейте:)
Докога важат хартиените талони - до 01 март или до 31 март?