Author Topic: Транспортът в Холандия  (Read 415 times)

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1820
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Транспортът в Холандия
« on: 09.12.2017, 15:58:11 »
Чудно как  още никой не е създал тая тема, а не мисля че ще е скучна.
Започвам със снимки от Айндховен, където се завъртях за около 2-3 часа на 30ти октомври. Нямах време да движа по линиите, но усетих неудобството от това, че билетните автомати на централната гара бяха отделни за железници и ГТ. Единствено ми се стори по-чист от Брюксел град, автобусите бяха нови и спретнати, без драскотини. Интересни ми бяха електробусите ВДЛ.
[img width=150height=150]https://farm5.staticflickr.com/4637/24070110727_687f2466a9_q.jpg[/img] [img width=150height=150]https://farm5.staticflickr.com/4601/24070102667_a36633fb11_q.jpg[/img] [img width=150height=150]https://farm5.staticflickr.com/4593/27157780169_3c0945ce17_q.jpg[/img] [img width=150height=150]https://farm5.staticflickr.com/4543/38219172584_cf68bc1b02_q.jpg[/img]


[img width=150height=150]https://farm5.staticflickr.com/4531/38934845011_5b1c29c32d_m.jpg[/img]
[img width=150height=150]https://farm5.staticflickr.com/4533/38048628235_6a0af5496f_q.jpg[/img]
« Last Edit: 09.12.2017, 16:13:36 by Emperor »

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3870
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Транспортът в Холандия
« Reply #1 on: 23.01.2018, 22:00:20 »
Ще допълня темата с впечатленията си от градския транспорт в град Енсхеде, където съм студент от 3 години. Градът има население от около 150 хиляди души и се намира в източната част на Холандия на границата с Германия. Известен е с ФК Твенте, бирата Grolsch (което на холандски се чете нещо като Хролс) и гумите Вредестaйн.

Градският транспорт се състои от автобуси. Оператор е частната фирма Syntus (собственост на френската Keolis) чрез нейното подразделение Twents, което обслужва по-голямата част от автобусните линии в региона Твенте (където се намира и Енсхеде) като част от „Концесия Твенте 2013-2023“. Предишната концесия от 2005 до 2013 пак е била със същата фирма, но за новата са закупили нови автобуси.

Автопаркът е почти изцяло типизиран със 106 автобуса VDL Citea LLE доставени 2012-2013. Автобусите са с 2 врати, като след втора врата подът е висок. Предната врата е с едно крило и се плъзга като на софийските 27тр, а задната е изнасяща се като при Каросите. Интересно е, че автобусите са поръчани с гуми 19,5 цола, което е по-малко от стандартното и изглежда леко странно. Седалките в салона са от крайградски тип, имат подлакътници, а някои дори и сгъваеми масички. В автобусите има видеонаблюдение чрез 2 камери и информационна система init с LCD дисплей. Информационната система показва следващите няколко спирки и дестинацията с очакван час на пристигане, плюс полезна информация. Откъм информация е чудесна системата, но често се случва оповестяването да блокира и да пропусне да съобщи 1-2 спирки.

Като цяло автобусите ми правят много добро впечатление, единственият недостатък са облицовките в салона, които са от тъмносива пластмаса и създават евтино усещане. Рядко на линия може да се види и по-стар VDL Berkhof Ambassador. В гаража има и 3 съчленени автобуса Berkhof Duvedec, но никога не съм ги виждал на линия. Arriva обслужват крайградските линии 73 и 74 (73 с еднопосочна дължина на маршрута 55 километра и 74 с еднопосочна дължина на маршрута 65 километра) с автобуси Berkhof Ambassador и Citea. Интересно е, че можеш да обиколиш цяла Холандия само с крайградски автобуси.

Изцяло градските линии в Енсхеде са с номера от 1 до 7 и покриват доста равномерно града. Всички градски линии тръгват или минават през централната автостанция, която се намира в непосредствена близост до гарата. Интересното е, че автобусите потеглят едновременно от автостанцията с цел да се улесни прекачването. Също интересно е, че маршрутите правят много заобиколки и отклонения с цел да се покрие по-голяма част от населението. Автобусите се движат от 5:30 до 0:30. Интервалите на движение са еднакви за всички градски линии. 10 минути в пик, 15 минути извън пик и 30 минути след 8 вечерта. В събота са на 10 минути между 10 и 17 часа и на 30 минути в останалото време. В неделя са на 30 минути през целия ден с изключение на първата неделя от месеца, когато е пазарен ден и магазините работят с удължено работно време, а автобусите са на 15 минути. По лятното разписание от понеделник до събота интервалът е 15 минути, а в неделя е 30. Нощни линии няма, въпреки че дори късните курсове са сравнително натоварени.

Освен нормалните автобусни линии има и т.нар. Buurtbus, или в превод „квартални автобуси“. Тези линии обслужват райони с малко население, генериращи пътникопоток по-малък от 10-50 души дневно в посока. Обслужват се от 8-местни бусове Мерцедес Спринтер автоматици, оборудвани във VDL за пътнически превози. Бусовете често се управляват от доброволци и могат да бъдат спирани като маршрутки. Ако има повече от 8 пътници се пуска допълнителен автобус, обикновено Optare Solo. В Енсхеде има 3 такива линии, две на 30-минутен, третата на 60-минутен интервал и не се движат в неделя. Съществуват също и ученически линии, които довозват ученици от отдалечени населени места и са съобразени с училищните програми, но в Енсхеде няма такива линии.

Налице са всички предпоставки за бързо движение на автобусите. Всички основни булеварди имат бус ленти, отделени от останалото движение (най-често чрез повдигане с 30 см от останалите платна). При проектиране на пътната мрежа приоритетът е велосипеди > автобуси > автомобили. Задължително се изграждат двупосочно велоалеи, 1 или 2 бус ленти и каквото остане е за автомобилите. Светофарите дават предимство на автобусите, а разписанията са много стегнати и се кара бързо. Пропускат се спирки ако няма хора за качване или заявки за слизане и като цяло спирките са на големи разстояния. Единственото, което бави автобусите, е качването. To се осъществява само от първа врата, а чекирането на чипкартите и продажбата на билети отнемат време. Никой не продава билети в движение. Заради това автобусите често трупат между 4 и 8 минути закъснение в натоварените часове, но на никой не му прави впечатление, защото в Холандия никой не бърза за никъде. Сутрин и вечер пък при липса на трафик и на пътници се кара с аванси, -6 е най-големият аванс, който съм виждал. Така че разписанията са леко относителни и не може да се разчита 100% на тях.

Единичният билет струва 2 евро и не позволява прекачване. До скоро билетът струваше 3 евро в час пик и 1,5 евро извън пик. Предлагат се и дневни карти на цена от 10 евро, които важат също в съседните провинциите Флеволанд и Гелдерланд. Повечето хора ползват OV Chipkaart, което е единната система за таксуване във всички видове обществен транспорт в Холандия. При нея се чекираш при качване и при слизане и таксуването става на база пропътувано разстояние. Глобата за пътуване без билет е 50 евро за всички видове транспорт в Холандия, а срокът за плащане е 28 дни преди случаят да бъде предаден на властите. Контрол по редовността на пътниците в автобусите досега не съм срещал.

Културата на обслужване е на много добро ниво. Шофьори и пътници винаги се поздравяват при качване и слизане. Тичащи пътници се чакат задължително. Случвало се е автобусът да тръгва и спира 3-4 пъти заради закъснели пътници. Почти всички шофьори говорят английски, но това не е изненада предвид, че над 90% от холандците говорят английски. Интересно е също така, че шофьорската професия е силно еманципирана в Холандия. Жените автобусни шофьори не са рядкост в цялата страна. Автобусите са чисти и поддържани, а вандализмът е нещо непознато не само в автобусите, но и в града като цяло.

Хубави снимки нямам в момента, но ето едно интересно видео от доставката на новите автобуси през 2013-та:


Между 1908 и 1933 в града е функционирала и трамвайна линия, чийто маршрут в най-голяма степен се припокрива с днешната линия 3. Повече за трамваите тук: http://transphoto.ru/city/2125/
« Last Edit: 24.01.2018, 01:03:01 by Sofia »