Author Topic: Чавдар В1420  (Read 79425 times)

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1165
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #200 on: 11.11.2023, 09:41:01 »
Какъв е смисъла да купуваш нещо морално остаряло, за да го пращат непрестанно в АРЗ белким изкара 15 години.

Е не беще ли точно такъв случаят с о305-ците. За Б14-20 наистина е по-добре, че не са купили този модел и че о305 е на светлинни години.
Но когато ударно се внасяха о305/г, актуалните модели Чавдар бяха 130, 140, както и 120 и 141.
Даже след доставката 1996 г. от завода са отстранили редица дефекти по 141-ците, докато са били в гаранция, също и на чисто концептуално ниво. От друга страна са "изпилили" цената, за да спечелят конкурса - което означава компромис с качеството. Имало е намерения 1997 година да бъдат закупени още 120 Чавдара 141, но това така и не се е случило. Между 1996 и 1999 (когато затваря заводът) всички знаем какви автобуси са доставяни, на какви цени и колко са били морално НЕостаряли. 

Online david

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 553
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #201 on: 11.11.2023, 11:34:36 »
Иво, бъди сигурен, че Икарусите се карат много по - леко и хубаво от 14-20 и Даковете. Фактът, че в Плоещ се отърват от Даковете си, като са само на няколко години и купуват Икаруси от 70 и 80те, които се движиха чак до 2020, означава че и те самите са знаели що за боклук за произвели.
А сравнението на о305 и Чавдар е просто смешно... все едно да сравним Дюваг и БГ трамвай, като дори и това не е добър пример, защото БГ трамваите все още се движат, което означава, че са били по - добри от Чавдар.

15751

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15902
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #202 on: 13.11.2023, 00:05:32 »
Според мен просто В14-20 имаха лош късмет. Икарусите на 5-6-7 години в началото на 90-те изглеждаха буквално като пред разпад, помня много добре тези на 111, имаше и такива с големите стъкла жълтите от 85-та демек само на 6-7 години. Помня как веднъж от един изпаднаха някакви части като тръгна от спирка блок 222, и ние като деца ги дадохме на шофьора на следващия рейс. След това минаха ОР и нямаха вече нищо оригинално по тях. Нито двигателя, нито плоскости, под, ламарини, абсолютно нищо. То така и В14-20 щяха да дочакат МАН на тоя принцип.

Вероятно мостовете са били наистина по-трудни и неремонтопритгодни, видяхме една възглавница как се сменя колко труд и време отнема. Средния мост е Раба и е същия като на Икарус, двигателя е Румънски по лиценз на Раба с почти никакви разлики. А, забравих че 90-те редовно се виждаше из София Икарус с паднало едно от колелата на 1-вия или 3-тия мост, а веднъж на един целия преден мост влезе вътре в салона.

Разбира се Икарусите от Унгария и ГДР нямаха нищо общо. Факт, че В14-20 и Икаруса са несравними с О 305-ца или О 405-ца, но факт че двата автобуса са сходни даже В14-20 има по-модерни елементи и дизайн спрямо 280.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Online david

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 553
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #203 on: 13.11.2023, 00:19:02 »
Дали дизайнът на 14-20 е по - красив и модерен е много субективно. Да речем, че е така. Ти сравняваш дизайн от края на 60те с такъв от 80те при 14-20, някак си не е честно. Когато 13-20 и 14-20 се произвеждат, от Икарус вече са представили и са произвеждали първите ицяло нископодови автобуси в света с куп екстри, които и до ден днешен не можем да си позволим.
А относно първата част от мнението ти, ще кажа само едно - гроздето е кисело.

15751

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15902
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #204 on: 13.11.2023, 10:22:37 »
Между Икарусите от ГДР които внасяха частниците през 90-те у нас, както и тези в Унгария и нашите разликата беше от земята до небето. Не се знае ако В14-20 попаднали в ГДР, в Холандия, ФРГ и подобни какви щяха да са. Дали разликата нямаше да е същата? Аз лично никога не съм виждал В14-20 с усукано или скъсано шаси. Доколкото аз разбирам основните ядове са били мостовете. Румънското шаси и двигател са били ОК, проблем са били и течащите покриви около люковете. Всъщност така и не се разбра какви са били реалните проблеми, най-много наистина се говори за мостовете. За шаси и двигател не съм чул лошо.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9602
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #205 on: 13.11.2023, 14:09:55 »
Шасито и двигателят са били далеч от безпроблемни, особено ако последният е румънски. С РАБА е имало по-малко проблеми.  :rolleyes:

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15902
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #206 on: 13.11.2023, 15:37:59 »
Какъв точно проблем е имало шасито на ДАК/В 14-20/ Рокар/ Роман и подобни автобуси/тролеи? Не намирам информация. Пишат все за мостовете и окачването. Двигателя, бил той Унгарския или Румънския също пишат че е бил на добро ниво, но проблемът е в малката мощност за такива тежки машини.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2246
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #207 on: 31.01.2024, 23:42:17 »
Да ви отклоня от тъпите ви размисли са Чавдар, Икарус и О305 и да ви върна на 14-20.
Завършихме ремонта на цялото окачване на задният мост. Всичко е подновено, нови болтове на кормилните накрайници въздушни възглавници спирачни камери. На снимките се виждат частите на кормилните накрайните на 14-20. Те са разглобяеми, за съжаление има разлика в конусите и не са същите като на Икарус. Същата работа я свършихме и на предните кормилни накрайници. Имаме да остраняваме още няколко проблема по спирачки и въздух, ще му върнем печките и отиваме след месец два към боя.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2246
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #208 on: 24.08.2024, 09:41:50 »
Сигурно сте видяли снимките на 11М3, че придобива завършен вид. В никакъв случай не сме забравили и 14-20. Миналият уикенд изработихме предната и задна броня. Сега предстоят допълнително огъване, напасване, обработка, и подготовка за боя. Имаше една снимка с халетето за оборудване на завод Чавдар където един след  друг се оборудваха 11М3 и 14-20. Горе долу така сме го обърнали. Не сме качвали още снимки на страницата защото не бяха добри. Качвам тук информативно.
The Grand Tour

Offline SlaFF

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 352
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #209 on: 06.01.2025, 10:25:51 »
Здравейте, има ли някакви новини около реставрацията на Аквариума?

Online RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11695
    • View Profile
    • Сдружение ГТИ
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #210 on: 06.01.2025, 10:45:24 »
За съжаление в момента няма развитие. Вложихме всичкото време и усилия в реставрацията на Чавдар 11М3. Плановете са през настоящата година, при добро стечение на обстоятелствата повечето дейности по него да приключат.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline ex-IkarusSTR

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #211 on: 18.09.2025, 07:50:50 »
Моля, кажете ми, някой има ли тази схема на скелета на каросерията на автобуса?

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2246
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #212 on: 18.09.2025, 15:22:42 »
За 14-20 я имаме, това до колкото виждам е за 13-20.
The Grand Tour

Offline ex-IkarusSTR

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #213 on: 18.09.2025, 15:27:13 »
Иска ми се да можех да намеря нещо. Поне 13-20 или 14-20. Намирането на такъв би улеснило направата на основа за модела.

Offline ex-IkarusSTR

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #214 on: 24.09.2025, 09:58:27 »
Надявам се, че изображението все пак ще бъде намерено.
« Last Edit: 24.09.2025, 10:00:36 by ex-IkarusSTR »

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2246
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #215 on: 04.10.2025, 22:46:29 »
Схема с размери на 14-20
The Grand Tour