Author Topic: Градски и ж.п. транспорт в Швейцария  (Read 59412 times)

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
По Великден пътувах из Швейцария.
Пътуване с Щадлер от Керцерс до Лозана и от Лозана за Нюшател:



Влакът слиза зрелищно по склона над Лозана над Женевското езеро:

Оказа се, че в Лозана има дори метро и то цели две линии, в толкова малък град.



« Last Edit: 12.04.2023, 22:56:01 by yogimax »
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
Филмче от фуникульора от Монтрьо до връх Роше дьо Найе, с който пътувах през уикенда. Дължината на трасето е 10 км. Открит е през 1892 г.
За 50 минути зъбчатото влакче се изкачва от субтропичния зелен и пълен с палми Монтрьо, до алпийските снегове на високия 2000 м връх Роше дьо Найе.

„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
По-скоро леко метро са и двете линии в Лозана, подобно на една сурия градове във Франция и Италия…

Първата линия от 90-те е почти изцяло надземна, втората линия я ъпгрейднаха през 2000-те от старата зъбчата линия, на която имах удоволствието да пътувам на времето. Тя е автоматична и на гуми, технологията е от Парижкото метро, но с много къси влакове…
« Last Edit: 15.04.2023, 15:02:35 by difian »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Тъкмо имах онлайн среща с едни швейцарци, по повод набавянето на разни платки, датчици и електронни компоненти. Между другото им казах, че им завиждам за най-добрия обществен транспорт в света.
Но единият каза, цитирам: "Нищо подобно, нещата далеч не са толкова розови и красиви, както изглежда отстрани. Налага ни се да имаме коли, да ги поддържаме и да ги използваме не само за пазар, понеже големите магазини са извън градовете, но и за пътуване. Имаме и много голям дял споделени пътувания....Защото билетите за влак са убийствено скъпи дори за нас, швейцарците. Особено когато трябва да пътува цяло семейство. Дори си купуваме онлайн билети за вътрешни пътувания от немски, френски или италиански сайтове. Основната цел на известните зъбчати железници в момента е да издоят колкото се може повече пари от туристите, съответно и ние страдаме от това.."
По рейс и по жена не се тича!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Швейцария е страхотно място, но да отидеш да го видиш (че е възможно да съществува и картичките не са разкрасени), да му се порадваш и да се прибереш. Трудно бих си представил да живея в толкова стерилна среда с толкова много правила, които трябва да се спазват, включително какви цветя да има по первазите.

Но това изолирано мнение е доста тенденциозно. Скъпи са редовните цени и то за нас. По отношение на техните доходи цените са от същия порядък, но организацията на транспорта е несравнима. Отделно имат и карти за редовно пътуващите. Поддържането на кола също не е безплатно и ако не пътуваш често с цялото домочадие, определено общественият транспорт е решението. Навъртял съм хиляди километри с обществен транспорт из Швейцария и средно поне 2/3 от пътниците са местни, което при такова изобилие от транспорт отвсякъде за навсякъде определено не предполага да е правило возенето на коли. Отделно и няма толкова коли... задръстване не помня да съм виждал, нито в голям град (бил съм в Цюрих и Берн и съм пътувал с ГТ в пикови часове), нито по магистрала, нито по планински път, дори да е с по-стратегическо направление. Много хора изобщо нямат коли.

Естествено, ако искаш всяка събота и неделя да ходиш семейно някъде или да си правиш ежедневния пазар от хипермаркет тип Метро, решението е кола, но се съмнявам това да е правилото. Супермаркет с ежедневни стоки има и в повечето най-забутани села.

И пазаруването на билети от чужди сайтове не важи само там. Миналата година като организирахме пътуване до Берлин, билетите за ICE от Виена до Берлин ни излязоха на половин цена от ÖBB в сравнение с DB, а от Берлин до Прага цената на ČD беше 1/3 от тази на DB.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
За пазаруването от чужди сайтове е вярно. Цените на bahn.de са по-ниски от тези на SBB,  освен в последните дни преди пътуването, когато се изравняват. Но в SBB не се очаква, че местен жител ще плати пълната цена. Най-общата отстъпка е SwissPass  - 50% на всичко срещу 170 франка годишен абонамент (т.е. при пътуване за повече от 30 франка месечно се връзва сметката, а 30 франка е отиване и връщане до място на 30 км). Има дневен таван, регионални седмични карти и т.н. При всички случаи с кола е по-евтино, но трябва да се отчете, че и в селата паркирането е платено. Е, за пазаруване в Migros,  Coop и Lidl няма как да е без кола, но така е навсякъде. Да не говорим, че доста от населените места отстоят на по-малко от 100 км от съседни държави, където може да се пазарува по-евтино.
« Last Edit: 10.08.2023, 13:19:38 by blagun »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Имайте предвид, че там данъците върху големите заплати не са 10 процента, а много повече. Същата работа е и при мен - 40 на сто, ако бях с по-висока, още повече щяха да ми удържат. Крайно време е това да се случи и в България, плоският данък е крайно несправедлив и нечестен.
По рейс и по жена не се тича!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
"Я не сакам на мен да ми е добре. Я сакам на Вуте да му е зле."

Извинявам се, не се сдържах.

Изобщо не съм останал с впечатление швейцарците да не могат да си купят билет за влак, защото не им остават пари като си платят данъците. В Цермат, където е забранено за автомобили с ДВГ, местните масово са си накупили висок клас електрически велосипеди, с които се придвижват наоколо. Само за сведение, говорим за цени от порядъка на 12 000 CHF (към 25 000 лв) за велосипед, с който да се ходи до магазина или до гарата. Вярно, че има "швейцарско" правило и процентът данъци нараства с нарастване на доходите, но чистият им доход е в пъти по-висок от този в Централна и Източна Европа за чисто бачкаторски професии. Огромните данъци са за тези с 5-цифрени доходи, на които билетът за влак съвсем пък не им е проблем.

И за 10-те процента в България не е вярно. Толкова е само ДОД. Останалите данъци и осигуровки са още няколко пъти по толкова. Като теглиш чертата, повече от половината, което плаща работодателя отива за държавата. Сивият сектор е отделен въпрос. Там действат страшно много хора.
Тези с 5-цифрените заплати също са друга тема. Те на влак не се возят.

Изобщо, стандартите за средни и ниски доходи и покупателна способност у нас и в Швейцария се разминават в пъти. Там средната класа си купува нова кола през 5 години, а тук си средна класа, ако можеш да си позволиш да купиш старата кола на швейцареца, за да я караш още 10 години.

Все едно да се оплаквам на някой от Уганда, едвам намерил какво да яде днес, че не мога да си позволя нова кола през 5 години.
« Last Edit: 12.08.2023, 22:26:58 by bdz43r »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
А една квартирка в Цермат или особено в Цюрих колко е? То сит на гладен не вярва. И при мен тези, които са дошли преди 20 и повече години са си оплели кошниците, съответно сегашните скъпотии и жилищни кризи не са им проблем. В Швейцария сега единственият начин да не стане "Вуте...." е да се ожениш за някоя швейцарка, както преди много години направи един мой студент - тройкаджия. В същото време на много хора, които наистина се стараят и работят като идиоти, просто не им върви и съдбата им пречи. Не е да кажеш да са някои мързеливи хайлязи. Сивия сектор в България всички вие го толерирате, особено става ли въпрос за ремонти и довършителни работи по къщи, апартаменти, коли и т.н. Също счетоводителките масово правят шменти - капели, които навсякъде в нормалния свят ще им струват години в затвора, и на тях, и на началника им, който ги е накарал да ги правят. Да не почвам за имотните измами, пътното строителство, Кьовеши е погнала ж.п. проектите, и с право...В Швейцария бачкаторите не работят за чичо червен другар, а са си еднолични фирми, плащащи си всички данъци и осигуровки като поп. Аз също имам висок клас колело, направено в Камбоджа сигурно за една десета от това, което платих за него.
И за да не сме съвсем извън темата, да ви представя още една мурзилка, за които не си струва да си давате парите, нарочно не я слагам при книгите. Ей, толкова години не се научиха да не пишат и печатат глупости и боклуци.....
https://www.stadlerrail.shop/en/
Поне три четвърти от книгата са пълнеж тип детска приказка, много малко е смислената информация.
« Last Edit: 13.08.2023, 02:24:27 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
А една квартирка ... в Цюрих колко е?

Около 2000 франка месечно за двустайно 60-70 квадрата.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Всяка държава си има своите предимства и недостатъци. Разбира се и в най-развитите могат да се намерят големи неразбории и простотии. Хубавото на съвременния свободен свят е че човек може да работи и живее където си поиска. За това и някои градове от свободния свят , които не предлагат особено качество постоянно се обезлюдяват и много хора не искат да живеят в тях, други пък се пренаселват, защото предлагат добри условия и качество и цените скачат в небесата там. Потези критерии си личи кои предлагат по атрактивни условия за живот и къде има по-малко неуредици.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Rack_railways_in_Switzerland
Един списък със зъбчатите железници в Швейцария, белким един ден ги посетите всичките, най-дългата е няма и 20 километра....
По рейс и по жена не се тича!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
белким един ден ги посетите всичките, най-дългата е няма и 20 километра....
Още няколко ми остават.
20 км е най-дългият непрекъснат зъбчат участък, но той е част от доста по-дълга мрежа от линии.
В Швейцария има поне три големи регионални ЖП мрежи, включващи десетки зъбчати участъци. Списъкът далеч не е изчерпателен.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Всичките ли са изцяло зъбчати, от началото на линията до края? Частично зъбчатите ясно, че са много повече.
По рейс и по жена не се тича!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Не.
Някои са изцяло зъбчати, като Arth – Rigi - Vitznau, Pilatusbahn, Jungfraubahn и Gornergratbahn.
Други от изброените са части от много по-големи регионални ЖП мрежи. Такива са Visp – Zermatt, част от мрежата на Matterhorn Gotthard Bahn и Luzern – Engelberg, част от Zentralbahn. От същите мрежи са част и липсващите в списъка, преобладаващо зъбчати участъци Meiringen - Giswill (Zentralbahn) и Göschenen - Andermatt - Disentis/Mustér (Matterhorn Gotthard Bahn).

Изброените участъци също не са изцяло зъбчати. Visp – Zermatt, Martigny–Châtelard, Luzern – Engelberg, Rorschach–Heiden имат зъбна рейка само в участъците с голям наклон, иначе са нормални. Причината е, че скоростта в зъбчат участък е много ниска, докато извън него е на общо основание и например влаковете на Zentralbahn се движат със 100 км/ч по равното, въпреки че са с междурелсие 1000 мм, но на зъбите с едва 20-30 км/ч, като зацепването в началото на участъка става с до 10 км/ч.

От друга страна, там където няма беззъби участъци, ходовите колела на влаковете нямат тягово-спирачна функция. При Pilatusbahn, благодарение на уникалната система с рейка със странични зъби, отначало не е имало и реборди на колелата и те не са имали дори направляваща функция. Ребордите са добавени по-късно, за да могат вагоните да се придвижват в депо с външна сила при демонтирани зъбни колела.

В тази връзка, линиите на Matterhorn Gotthard Bahn, Rhätische Bahn, Gornergratbahn и Furka-Bergstrecke са свързани и образуват най-дългата в света свързана ЖП мрежа, включваща зъбчати участъци - над 550 км при междурелсие 1000 мм.
« Last Edit: 14.08.2023, 22:18:50 by bdz43r »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Ако човек трябва да селектира най-важните, понеже винаги ресурсите са ограничени (не казвам, че другите са безинтересни, дори напротив), аз бих се фокусирал върху:
1. Art Rigi - Viztnau - най-стръмната в света със стандартно междурелсие, изцяло зъбчата.
2. Pilatus Bahn - най-стръмната въобще, с наклон 48%.
3. Jungfraubahn - най-високата в Европа, изцяло зъбчата, трифазна, с два малки пантографа един до друг.
4. Gornergrathban - най-дългата трифазна (пак с два малки понтографа) в света, също изцяло зъбчата.
5. Brienz Rothorn Bahn - единствената неелектрифицирана, изцяло с парни локомотиви.
6. Wegneralpbahn - най-дългата изцяло зъбчата в света - 19 километра. Другите и по 10 километра нямат.
« Last Edit: 15.08.2023, 04:22:46 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Quote
4. Gornergrathban - най-дългата трифазна (пак с два малки понтографа) в света, също изцяло зъбчата.
Също така най-високата гара на открито в Европа, на второ място след Jungfraujoch, която обаче е подземна.

Quote
5. Brienz Rothorn Bahn - единствената неелектрифицирана, изцяло с парни локомотиви.
Furka-Bergstrecke също не е електрифицирана или поне вече не е. Това е старото трасе на Matterhorn Gotthard Bahn през планината, заместено от дълъг тунел и изоставено, но след това възстановено с атракционна цел и се обслужва предимно с парна тяга и понякога дизелова. През зимата не работи заради снеговете, не е работило и когато е било редовно трасе. Там също има едно уникално съоръжение - сгъваем мост, който в началото на зимата се прибира и в края ѝ се разпъва наново през едно дере, през което падат големи лавини. А пък на прелезите през главни пътища, каквито има по това трасе, зъбната рейка се прибира, защото нормално стърчи над релсите и след спускане на бариерите се показва нагоре, за да мине влакът.

При целенасочена "зъбчата" екскурзия, няколко дни са достатъчни за всичките изброени, те са все в един район, при това връзката между тях е неизбежно през други зъбчати участъци, които определено си заслужават. Аз обаче бих сложил Pilatusbahn на първо място, заради наклона и уникалната зъбчата система. Art - Rigi - Viztnau, освен че е със стандартно междурелсие и Rigi е най-високата в Европа гара с такова, не е толкова интересна.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Pilatusbahn обаче май зимно време не работи...
По рейс и по жена не се тича!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Furka-Bergstrecke също не е електрифицирана или поне вече не е. Това е старото трасе на Matterhorn Gotthard Bahn през планината, заместено от дълъг тунел и изоставено, но след това възстановено с атракционна цел и се обслужва предимно с парна тяга и понякога дизелова.
Доколкото виждам от картата, "парната" отсечка е заменена от големия тунел изток-запад под Фуркапас, през който товарят колите чак до 31 май.
По-нататък на изток сега има ли обща гара на трасето изток-запад през Фурка (Gletscherexpress) и север-юг през Готард (Panorama strecke)? Изобщо влак стигал ли е от Цермат/Бриг примерно до Люцерн? Шосето по долината на Рона след Фурка минава над шосейния тунел Готард и на север към Цюрих и Люцерн се спускаш по страхотно красиви серпентини към голямото езеро на 4-те кантона. Може би и жп линията изток-запад върви също над "малкия" жп тунел Готард и нямат връзка?
« Last Edit: 16.08.2023, 15:03:19 by blagun »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Matterhorn Gotthard Bahn, които държат направлението Disentis/Mustér - Zermatt и Zentralbahn, които оперират между Interlaken Ost и Lucern нямат връзка помежду си.
От линията на Matterhorn Gotthard Bahn има отклонение от Andermatt до Göschenen, което прави връзка със старото (панорамното) трасе през Gotthard. Общата гара е Göschenen, а гара Andermatt е точно над "малкия" ЖП тунел.