Author Topic: Градски и ж.п. транспорт в Швейцария  (Read 59406 times)

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Да. Значи Goschenen е като гара Септември. Ако от Цюрих искаш да се водиш на Gletscherexpress,  трябва да пътуваш по нормални релси до Göschenen и нататък да хванеш теснолинейно регио до Andermatt. Да, мога и до Visp да отида, но ме интересува повече източната част на Gletscherexpress.

Друг въпрос. Brienz Rothorn Bahn е на парни локомотиви, но не с кюмюр,  а с течно гориво. Стандартни дизелови локомотивчета не са ли с по-високо КПД,  или парни се правят заради атракцията?

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Заради атракцията. Цялата линия е построена с чисто атракционна цел.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Тъй като в немската тема се обожествяваха швейцарските железници, ето малко катран от вчерашния ми опит със SBB. Взимаме си късно на предната вечер билети от Лахен до летището на Цюрих. Влакът е без прекачване - S2. Пристига си навреме, отпред си пише "S2 Flughafen" и всичко до подстъпите на Цюрих е мед и рози. Изведнъж в тунела преди предградието Енге влакът спря и стоя към 10 минути. Веднага след това - съобщение, че ще ходи само до Централна гара. Никакво обяснение за вариантите да се добереш до летището. Слизаме на перона и на табелата на съседния коловоз пише Flughafen и заминаване след 15 минути. Дотук добре - решаваш, че със швейцарска точност ще пристигне този влак, но след 5 минути на табелата излиза - отменен. Бърз спринт до най-близкото фоайе на гарата с голяма табела. Намираш влак за летището, но, уви, докато си загубил 5 минути в очакване на отменения влак, другият замина буквално под носа ни - още беше на перона, но вратите не се отваряха вече...
Та SBB с швейцарската си точност и поднасяне на информация ни струваше 67 франка за такси. Ако това беше в София, Васко сигурно щеше да напише роман с 213 картинки. И така - и по слънцето има петна...
« Last Edit: 06.11.2023, 12:34:45 by blagun »

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Навсякъде се случват подобни ситуации. Само дето в DB са притеснително чести...

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
И по-заплетени случки съм имал в Швейцария, но са извънредно редки... всъщност само една случка, а съм ходил там 8 пъти и съм пропътувал няколко хиляди километра с техните влакове.
При гара с пристигащ и заминаващ влак средно през 10 секунди, едно смущение прави мармалад. Смущенията обаче са изключение.

Да не мислите, че тук не е било така, когато е имало много влакове? Като се скапе нещо, се отменят наред.

Сипваме на DB, защото там това е ежедневие през последните години, а преди не беше.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Обяснимо е при натрупано закъснение да резнат S2, за да си влезе в графика на връщане. Въпросът е в липсата на каквато и да е информация на перона. Една местна дама гледаше и на сайта на SBB, но и там - греда.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
И авиокомпаниите всичките, до една, са голям келеметор в това отношение, не без подкрепата на ИАТА-джиите от Монреал и регулаторните органи на ЕС. В смисъл такъв, че въобще не ги интересува закъснял влак или автобус до летището, че и самолет на друга авиокомпания, с която не са в шер код или билетите са на отделни резервации, или ако е имало голяма опашка на проверката, или си се загубил, докато търсиш гейта. Щом вината не е лично тяхна, виновен е пътникът и никой няма да те качи на следващ самолет със същия билет, дори и да имат места, или да ти презавери билета. Ще те накарат да си купиш нов, и то суперскъп билет, все едно букваш в последния момент. Да не говорим, че ако си на етап отиване и това стане, директно ти анулират и билета за връщане, също ако в него има няколко полета, всичките ти изгарят и няма да ти върнат парите. Газ пикаят при празни седалки в самолета, билетите са "ползвай или плащай". Всичките са такива, и "нормални", и нискобюджетни. Все едно да купиш билет за концерт и да не идеш - връщат пари само ако поради някаква причина концертът не се състои...
Не знам защо досега в Цюрих, най-горямото им летище, не са пуснали както във Виена директни влакове до летището на тактов график, с регистрация за самолета и приемане на багажа още на гарата....
« Last Edit: 06.11.2023, 23:34:49 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Не знам защо досега в Цюрих, най-горямото им летище, не са пуснали както във Виена директни влакове до летището на тактов график, с регистрация за самолета и приемане на багажа още на гарата....

Няма да помогне такова нещо, Цюрих е 0,5 милиона и пътниците до летището не са жители на Цюрих само, такива влакове само ще претоварят гарата в Цюрих и ще изсипят циганията там, вместо на терминалите. Летище от ранга на Цюрих си събира пътниците от околните агломерации, идват много пътници и от Германия, и от Франция даже.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
с регистрация за самолета и приемане на багажа още на гарата....
Сградата на гарата и на аерогарата са разделени само от улицата, по която спират колите за товарене и разтоварване на багажи и пътници. Но вътре в аерогарата започва голямото препускане - Check In 1, 2 или 3, оставяне на багаж, security и passcontrol - общо от входа в аерогарата до гейта ни отне 50 минути здраво препускане, и то - без чакане на опашки. При това - с предварителен online Check In. То не е летище, а огромен мол и сред безбройните магазини се губят указващите табели. Тук заслужават червена точка за организацията - ако пред гишетата на секюритито се съберат по трима души, насочват към алтернативна зала за секюрити на горния етаж. Багаж също се приема на много входящи точки. Опашки няма, но се въртят хиляди крачки. Ако жена ми пътува с внучето нататък или обратно, май ще предпочете по-скромното летище на Базел.

Иначе тактовете на влаковете са от двете страни на летището. Гарата на летището е проточна, а не крайна и влаковете от Санкт Гален, Винтертур, Констанц и Мюнхен пристигат от север, а от Цюрих и останалата част от Швейцария - от юг. За обслужване на града си има и трамвай до летището за тези, които не им се щура из огромната централна гара (също многоетажен мол като берлинската си посестрима).

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Не знам защо досега в Цюрих, най-горямото им летище, не са пуснали както във Виена директни влакове до летището на тактов график
Че то това съществува и в момента.
Относно другото, летище Цюрих е и регионален хъб на автобусите, не всеки, пътуващ за летището се качва на самолет.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Класация за най-добри и най-лоши гари. На първо място е Цюрих.
https://webcafe.bg/gradat/koya-e-nay-dobrata-zhelezopatna-gara-v-evropa.html
Лично за мен гарата в Цюрих си има "трески за дялане".
Не се съмнявам, че е първа по оборот на безбройните магазини на територията ѝ. Но таблата, указателните стрелки и пиктограмите не са решени по най-добрия начин. Не на всеки перон има табло с всички заминаващи влакове и в нашия случай това се оказа решаващо при извънредно съкращаване на влак и пренасочване към друг, който е на незнаен перон. Откъде е изходът на гарата и закъде (такси, улица, трамвайни линии) също не е ясно. Отделно дългото трамбоване между нива, перони и изходи (мислех, че софийската гара е рекордьор по разстояние между 13 коволоз и трамвайната спирка на ТМ6, но не би).
За мен базелската гара, изпълнена в класически стил - две челни гари една срещу друга, е доста по-приветлива от цюрихската, изпълнена в стил "мол".

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Това са и моите наблюдения, базелската гара е много по-добре организирана от Цюрих, и връзките с трамваите отпред са оптимално направени. Тази класация е малко подозрителна, извадена от контекста.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
. Еми естествено като има 1 час закъснение, швейцарците го резнаха.
Аз се опарих от тактовата им система насред гара No 1 на Европа - Цюрих с влак на SBB. Там няма милост, ако ще влакът да е на японския император.
А системата е много проста, ти добре я знаеш, но се правиш на умряла лисица. Ако към часа на тръгване от Базел (плюс няколко минути, които могат да се избият) го няма влакът от Германия или Франция,  тръгва швейцарски влак по маршрута. Закъснелият изчаква следващия такт. Ако обаче престоят му в крайна гара в Швейцария (примерно Хур, Интерлакен) не е достатъчен да тръгне на обратно по разписание,  той разтоварва в Базел (или докъдето може да стигне - Берн, Цюрих) и тръгва на обратно по разписание оттам. Няма никакво значение каква е причината за закъснение - обективна или по вина на оператора. Важно е всеки такт да е обезпечен с влак и закъсненията да не се разрастват лавинообразно.
« Last Edit: 24.12.2023, 13:51:52 by blagun »

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
За разлика от дезастъра Германия, в Швейцария абсолютно всички влакове са навреме. Тук си бял човек, тук пътуваш с удоволствие с влак. На пристигане въпреки малкото минути за прекачване, хванах всички влакове. Ес бана Базел Бад до Базел SBB. Оттам директен за Ландкварт, без да трябва да се прекачвам в Цюрих. От Ландкварт за Давос. В 19:55 слязох на Давос Дорф вместо 17:25. Влизането в хотела ми беше до 20 ч, можеше да остана на улицата заради тъпия Дойче бан.
Онзи ден ходих от Давос до Филизур и обратно, пак навреме. Днес пътувам от Давос за Понтресина през Клостерс. 29.80 франка.
От хотела получих Давос премиум кард. С нея се возиш безплатно на влак между Клостерс и Филизур и на всички градски автобуси в Давос. Билета ми за Понтресина е от Клостерс, дотам съм безплатно.
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4651
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Колко много си личи, че дадени потребители нямат абсолютно никаква друга работа за вършене.....

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
И пак послъгва яко, въпросният билет е 74 франка, пак е с някакъв социален SuperSpar купен кой знае кога за който трябва да се дебне по нощните часове пред компютъра и после ще реве като го оставят на някоя гара.

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
И пак послъгва яко, въпросният билет е 74 франка, пак е с някакъв социален SuperSpar купен кой знае кога за който трябва да се дебне по нощните часове пред компютъра и после ще реве като го оставят на някоя гара.
Я пак? Лъжльо и хейтър! За пореден път лъжеш, и за пореден път се оказва истина това, което пиша. Дай да видим къде има билет за 74 франка между двете гари! Вижда се кога съм го купил 1 ден и нещо преди отпътуването. Пълна цена билет.
Пристигнах точно и навреме. Двете прекачвания на Клостерс и Салианс бяха по 2 минути и двете спокойно и без стрес си ги хващаш. Снимки от гарите в Клостерс и Понтресина.




image uploader
« Last Edit: 27.12.2023, 19:55:58 by yogimax »
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Защо през Колстерс и Салианс, вместо през Филизур и Самидан, откъдето е по-пряко и по-бързо?

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
Защото зависи от коя гара го зададеш. Ако въведеш като начална гара Давос Платц, ти дава маршрута през Филизур и Самедан, който ти каза. Аз обаче въведох Давос Дорф, защото хотелът ми беше близо до нея, а от нея ти изкарва този маршрут през Клостерс и Салиайнс. Наистина е по-дълъг. Този маршрут дава, защото от Дорф трябва да влизаш на Платц и оттам да вземеш за Филизур и се губи време заради чакането и става сигурно по-дълго. Иначе маршрута през Филизур е много по-атрактивен. Между Филизур до излизането в долината на Самедан е едно от туристическите участъци на Швейцария. Аз съм минавал оттам вече два пъти преди години. А през Салиайнс не бях минавал. От Клостерс до Салиайнс е в тунел през цялото време. За 21 минути го взема. После пътуваш по долината на юг през Цуоц, Цернец. Пак е красиво. И слизаш директно в Понтресина, не прекачваш на Самедан. Ето Цернец. Арктична зима си е тук.
« Last Edit: 27.12.2023, 21:19:36 by yogimax »
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Точно както си и мислех, не знам yogimax зле с немския ли е или по принцип е толкова зле ориентиран, после разбира се все другите са му виновни, а той е "жертва". Купил си е билет с Zugbindung, ама кой да чете  :laugh: :help: