В аванс- извинявам се, че ще са няколко мнения, но съм принуден заради възможностите и ограниченията във форума:

От 20ти до 27ми септември се проведе 68мото изложение IAA Nutzvahrzeuge.
Като начало ще предтавя какво е това изложение. Това е най-голямото автоизложение в света, започнало своята история през 1897г. в Берлин. От тогава се провежда веднъж годишно, като 1905, 1906, 1907г. се е провело по два пъти. Всяка четна година се провежда изложение с работни, приложни, бизнес превозни средства в Хановер. За такива превозни средства се считат ванове, бусове, автобуси и камиони. Превозни средства, различни от частен автомобил, служещи за бизнеса (такси, влекач, ремарке, багер, автобус, микробус товарен/пътнически, линейки, пожарни, пътна помощ и прочее). Всяка четна година във Франкфурт изложението се фокусира над леките и частни автомобили. Изложители са всякакви производители, представящи своите продукти, техники, механизми, научноразвойни дейности в сферата на автомобилизма. Това не е изложение само за самите автомобили, но и за техните части, отделните елементи от двигателя, купето.
Също системи и инструменти за поддръжка, горива и прочее. В кръга на шегата- ако от всеки щанд се вземе по един артикул, на изхода спокойно може да имате лего автобус/камион и да си построите поне две превозни средства и ще ви останат резервни части и елементи. Последните години изложението се фокусира над новите технологии в двигателите, алтернативните източници на енергия и системи за сигурност.
Мотото тази година е “Driving tomorrow”. Както споменах, последните години се набляга доста на екологичните двигатели и превозни средства. Тази година бих казал, че е своеобразен бум на електродвигателите. На изложението имаше превозни средства с електродвигател от всякакъв клас. Като започнем от такси на VW CaddyMaxi и стигнем до камионите на MAN, Scania и Mercedes.
Предвид форума, в този пост ще се фокусирам над нещата свързани с автобуси.
Ще започна с производителите на оборудване за автобуси, най-силно изявени в правенето на това за микробуси.
Като например ПроБус, които оборудват микробуси Мерцедес и Ивеко в различни варианти и концепции:



К-Bus Австрия пък са се фокусирали над оборудването на микробуси с електродвигател:

Universal, Латвия също показаха електро минибуси на базата на Спринтер. Един от които имах удоволствието да карам на тест драйв.

Друг интересен момент беше германска компания Zeihl abegg, която се е захванала с преоборудване на дизелови автобуси с електродвигатели. В момента са се фокусирали над двуетажни автобуси от типа City Sigthseeing. На изложението бяха показали МАN SD200 произведен 1974г.
Същите показаха и VDL с електродвигател
Също ZF се показаха с електродвигатели, като презентация на това беше китайски автобус:
Още и VOITH, произвеждащи електродвигатели и оборудване за Solaris Urbino Electric
Continental път показаха самоходното си минибусче, което преди няколко месеца обикаляше центъра на Франкфурт.

Ето и снимки от други знайни и незнайни производители на каросерии и оборудване:
Продължавам нататък вече с производителите на автобуси. Ще започна с азиатските производители. Същите са слабо изявени на това изложение с автобуси.
BYD като голям китайски завод тази година атакува с два модела електробуси- съчленен 18 метра и соло 12м. Марката е малко позната за България, но същите произвеждат доста автобуси за САЩ, също и машини за BRT-коридори.

Друг китайски производител- CRRC. Без да ми се обиждат, но техният експонат мисля, че са го сглобили след дълго колекциониране на части от зрънчо.