Author Topic: Въжени линии по света  (Read 21794 times)

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Въжени линии по света
« on: 01.10.2007, 22:08:48 »
От край време се каня да пусна тема занимаваща се с въжените линии по света. Темата е доста обхватна, но тъй като не са сред най-популярните видове транспорт, информация за въжените линии се намира трудно, а на български - почти не се намира.
Надявам се че не съм единствения фен на лифтовете и няма да си остана самотен пишещ в тази тема.
Като за начало просто ще изброя системите които са най-разпространени по света, а скоро ще се опитам да пусна и големи и сравнително изчерпателни (все пак съм само любител) постове за всяка една от тях по отделно.

Фуниколар - на практика се явява граница между конвенционалните железници и въжените линии - представлява съвсем нормална железница (макар да са възможни варияции), където задвижването се осъществява от теглещи въжета.

Би(Три-)кабел - на практика като принцип е много близък до фуниколар-а с тази разлика, че релсите са изчезнали (или където ги има са отгоре) и са заменени с носещи въжета, естествено разположени над гондолите. На практика това е и най-стария тип чисто въжена линия. Характеризира се с икономичност, големи междустълбия и непретенциозност по отношение на терените в които се прекарва. Почти всички рекорди в областта на въжените линии се свързват с бикабелната система.

Монокабел - носещо и теглещо въже се сливат в едно и готово - имаме си монокабел, носещото въже е подвижно, а гондолите са твърдо свързани към него. При движението си, задвижва и тях. Системата е получила разпространение най вече при пътническите въжени линии с малък до среден капацитет, където има много предимства. Това е и типът с който се сблъскваме най-често, широко разпространен и в родните планини.

Фунител - на практика това е удвоен монокабел - две подвижни носещи въжета и кабинки твърдо свързани с тях. Тези системи се характеризират с голяма сложност както на станциите така и на трасетата, но имат незаменимото предимство на изключителна устойчивост на страничен вятър, отстъпваща единствено на фунифор-а (и на фуниколар-а естествено, но той е на релси)

Фунифор - удвоен бикабел - изключително голяма устойчивост на страничен вятър и големи междустълбия но на цената на много сложно изпълнение, поради което фунифор-а рядко намира приложение (макар да го има тук и там)

Засега ще се огранича с толкова, но ще се постарая скоро да започна да пускам подробни описания на всяка от системите както и любопитни факти за въжените линии.
UPP@UIC

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4968
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Въжени линии по света
« Reply #1 on: 02.10.2007, 11:11:20 »
Хубава информация. Ще е хубаво ако можеш да ни покажеш и по някой пример за съответните лифтове по света.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #2 on: 02.10.2007, 12:08:07 »
Ето някои снимки от строежи на различни типове системи.

Конструкция

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Въжени линии по света
« Reply #3 on: 02.10.2007, 16:51:52 »
Това е "бащата" на всички лифтове - най-високопланинския лифт Фури-Малък Матерхорн над швейцарския курорт Цермат. Горната станция е на 3883 метра, а долната - някъде към 2960.
На двата върха са монтирани 2 мощни стълба и между тях е опънато въжето. Двете кабинки са с големина на минибус и всяка е противотежест на другата.

« Last Edit: 02.10.2007, 16:53:29 by blagun »

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #4 on: 02.10.2007, 22:34:46 »
Спроед Уикипедия, най-високата въжена линия е тази в Мерида (Венецуела) със своите станции разположени съответно на 1,640 метра (долната) и на4,765 метра (горната). Иначе системата е аналогична - двугондолен бикабел (и в двата случая - откровен трикабел с две носещи въжета и едно теглещо), с тази разлика, че венецуелската е разделена на два учатъка, с по две гондоли всеки, като за да продължат, е нужно пътниците да се прекачат. Всяка гондола събира по 36 човека. Иначе това е и един от най-ранните варианти на бикабела, но намиращ широка употреба и днес - почти аналогиен на двувагонните фуниколари, с тази разлика, че релсите са се превърнали в носещи въжета
UPP@UIC

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Въжени линии по света
« Reply #5 on: 05.10.2007, 14:55:48 »
Quote from: Blago84
Спроед Уикипедия, най-високата въжена линия е тази в Мерида (Венецуела) със своите станции разположени съответно на 1,640 метра (долната) и на4,765 метра (горната).
Сори, адаш, пропуснах думата "Европа" - Малък Матерхорн най-високият лифт в Европа.
« Last Edit: 05.10.2007, 14:56:25 by blagun »

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #6 on: 05.10.2007, 20:45:14 »
Ами хайде така и така заговорихме за рекорди, ето и някои от тях:
    * Най-висок подържащ стълб: 113.6 метра (Глетчербан Капрун, Австрия) - двугондолен бикабел
    * Най-ниска въжена линия: Масада, Израел, единсветният лифт разположен изцяло под морското ниво (горна станция 10 метра под морското равнище) - двугондолен бикабел
    * Най-висока въжена линия: Мерида, Венецуела (вече го засегнахме) - двугондолен бикабел
    * Най-дълъга въжена линия: Норсьо, Швеция (96 км товарна въжена линия затворена през 1987. От 1989 година, 13 км от трасето са реконструирани, снабдени с пътнически гондоли и се движат и до днес) - многогондолен бикабел
(Непалското правителство е обмисляло строежа на въжена линия с дължина 101 км, за съжаление проекта е отпаднал, но не е напълно изключено да види бял свят някой ден)
    *Най-голяма гондола: между Les Arcs и La Plagne (не знам как да ги напиша на български, скаран съм с френската транскрипция) две гондоли (бикабел), двуетажни, всяка с вместимост 200 души + кондуктор

по-голямата част от инфото е от уикипедия, но има и от други изтончици
« Last Edit: 05.10.2007, 21:17:50 by Blago84 »
UPP@UIC

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #7 on: 05.10.2007, 21:17:37 »
Любопитна новина:
Докато издирвах данни за най-дългия монокабел в света, се натъкнах на един кандидат рекордьор -  многогондолен бикабел, подготвян за зимните олимпийски игри във Ванкувър (Канада) през 2010 - линията се строи в Уистлър, където ще се проведат голяма част от състезанията, ще е дълга 4,4 км, които ще преодолява само с 4 стълба, най-дълго междустълбие 3,024 км (леле...) и най-голяма височина (по средата на това голямо междустълбие) 415 метра над земята. Лифтът ще влезе в експлоатация през Декември 2008 (Вече обмислям как да си събера пари да отида да го видя)
« Last Edit: 13.02.2011, 11:59:44 by Blago84 »
UPP@UIC

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #8 on: 21.11.2007, 00:24:30 »
От край време се каня да започна представянето на разните типове въжени системи, и реших, че е крайно време да започна. Надолу ще направя кратки представяния на основните типове въжени линии, тяхното устройство, предимства, недостатъци и интересни разновидности. Тъй като едва ли ще се сетя за всичко на един път, инфото ще бъде непълно, като в последствие ще едитвам и допълвам представените материали, за което моля за извинение.
И така започвам със системата която ми е най-присърце, а именно:

БИКАБЕЛ

Няколко думи за бикабела
Това е най-старият тип чисто въжена линия. Трудно е да се проследи дали еволюира от фуниколара или се развива самостоятелно, но в Дрезден има прелюбопитен Фуниколар, при който релсите не са вече на земята... а качени на стълбове и намиращи се над вагона, който се придвижва по тях с помощта на теглещо въже. От тук до класическия бикабел има само една стъпка - релсите се превръщат в носещи въжета. За много десетилетия бикабелът, заедно със своите разновидности е абсолютен властелин в света на въжените линии. Едва през 70-те години на 20-ти век господството му е оспорено от монокабелните лифтове. Бикабелите изживяват златния си период между 20-те и 60-те години на 20 век. Бикабелни трасета пресичат както алпийските склонова, така и саваните на Африка, гондоли се носят над скандинавските езера и непалските джунгли, осигурявайки транспорт до места, където преди това никога не е имало транспортна връзка, освен многодневни пеши преходи. След 60-те, постепенно отминава епохата на свърхдългите бикабелни линии, като те постепенно са заместени от железници. Един по един си отиват рекордьорите на своето време и днес само стари бетонни стъпки и тук там някой ръждясващ стълб напомнят за някога гордите инженерни чудеса. Днес въжените линии се използват основно за пътнически превоз и бикабелът се е приспособил - намира приложение основно в лифтове с много голям капацитет или с много големи гондоли, често работещи в изключително тежки условия. Съвременните бикабелни линии все още държат редица рекорди, но тъй като рекордите не са всичко, често отстъпват в предпочитанията на инвеститорите пред своите по-млади събратя. Но когато трябва да се направи нещо впечатлчващо и изключително - бикабелът обикновено е първият избор.
Устройство:
Бикабелното трасе се състои от стълбове, които подържат носещото въже, което е закрепено неподвижно към тях на специални седла (подобни на тези на висящите мостове) и ролки или плъзгачи , върху които ляга теглещото въже, в интервала между преминаването на две гондоли.
Гондолите от своя страна имат ходова част, състояща се от ролки и челюсти за твърдо скрепване към теглещото въже. Ходовата част осигурява безпроблемно придвижване по носещото въже, а също така и по релси при смянана на въжета или в станция, а теглещото въже, чрез твърдата връзка осигурява придвижването на гондолите по трасето.
Любопитни факти:
Бикабелните лифтове държат почти всички рекорди при въжените линии - от 1930 до 1942 рекордьорите за дължина се менят почти ежегодно, като през 42-ра е поставен абсолютният рекорд 96,8 км (Норсьо, Норвегия), плановете на Непалското правителство да построи 102 км линия остават на хартия, но в последните години отново са на дневен ред. Други рекорди са - най-висока линия (Мерида, Венецуела), най-висок стълб (113,6м, Глетчербан Капрун, Австрия), за олимпиадата във Ванкувър ше бъде поставен нов рекорд - преход на 415 метра над земята.
В България:
По време на златната епоха на бикабелите, нашата родина също се сдобива с внушителна мрежа от много десетки (а мобе би стотици???) километри товарни бикабели. Технтие останки могат да се видят и до днес в районите на Перник, Твърдица и други места с развито минно дело. Интересно е да се отбележат двойното успоредно трасе от гара Твърдица нагоре към планината (колко десетки колометра линии има там мога само да гадая, но помня че на мина Качулка се разминаваха две линии - едната спускаща се от север и друга изкачваща се на юг, станциите ги събориха преди по-малко от десет години), В района на Перник могат да се забележат два изключително високи стълба (единия се вижда от гарата, а другия го открих при търсене в гугъл ърт), както и останки от други линии, под формата на стълбове с харахктерната форма на бикабелните стълбове от онзи период. До днес може би все още функционират линиите на Горубсо, но предвид състоянието на дружеството и тяхното оцеляване е под въпрос. Пътническите бикабели в България засега имат един единствен (и за огромно съжаление неудачен) представител, в лицето на Княжевската въжена линия - лек многогондолен лифт, това е ниша, където бикабелът се оказва неконкурентноспособен и опасен и бързо е изхвърлен от настъпващите монокабели. За в бъдеще, има проект за бикабелна линия в проекта Супер Боровец. Според това което видях, пътуването с тази линия ще е впечатляващо. Както доста други хора и аз съм загрижен за проблемите породени от преексплоатацията на българските планини, но като любител на лифтовете (и особено бикабелните) не мога да скрия че нямам търпение да видя тази линия завършена и да пътувам с нея. От схемата която гледах, не ставаше ясно дали ще е дву или многогондолна, но със сигурност ще е бикабел.
----
« Last Edit: 13.02.2011, 12:00:23 by Blago84 »
UPP@UIC

Offline eeasss

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 83
    • ICQ Messenger - 209
    • View Profile
    • http://
Въжени линии по света
« Reply #9 on: 22.11.2007, 16:42:10 »
евала  много интересна информация, само да вметна че в боровец май ще е гондола като на горната снимка
« Last Edit: 22.11.2007, 16:53:14 by eeasss »

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #10 on: 01.12.2007, 00:33:26 »
МОНОКАБЕЛ

Няколко думи за монокабела:
Това е най-разпространената система въжени линии в днешно време. Използва се при свръх леки и леки въжени линии (различни видове влекове, малки кабинкови лифтове - с вместимост на гондолите до около 12 души както и при къси товарни линии). При директно сравнение със своя предшественик и конкурент - бикабела, монокабелните лифтове имат редица недостатъци, но и важни предимства - основните недостатъци са: по-къси междустълбия, по-къси тягови участъци, необходимостта носещото въже да се сменя само заедно със смяна на тяговия участък, усложнено устройство на стълбовете - необходими са поддържащи ролки. Реално погледнато, предимството е само едно - бързо и лесно осигуряване в случай на внезапен силен вятър. Тъй като сигурността е преди всичко, монокабелът бързо заема нишата на леки въжени линии и практически изхвърля бикабела от употреба в този сектор.
Устройство:
Трасето на монокабелните линии се състои от едно единствено, подвижно носещо въже и от два вида стълбове - носещи и такива, гарантиращи доброто прилягане на въжето към носещите, които от тук нататък ще наричам обтягащи (не съм сигурен че е правилно да ги нарека така, но тъй като нямам информация за въжените линии на български, засега ще се придържам към това название). Носещите стълбове изпълняват същата функция както и при бикабела - те поемат върху себе си тежестта на трасето и преминаващите по него гондоли. Тъй като тук носещото въже не е твърдо свързано към стълбовете и е възможно изпадането му, при силен страничен вятър или друго сътресение, са необходими обтягащите стълбове - при тях въжето преминава не върху, а под системата от ролки. Чрез обтягащите механизми в станциите и обтягащите стълбове, се осигурява винаги плътно прилягане на носещото въже към носещите стълбове и почти напълно се премахва опасността от неговото изпадане и следващите от това последствия. Благодарение на това, при вятър превишваващ допустимите норми, само спирането на движението и допълнителното обтягане на въжето са достатъчни, за да се избегнат инциденти. Също така, монокабелите се характеризират с по-малка височина на трасето, което обикновено следва релефа, чрез голям брой стълбове (за разлика от бикабелното, което се опира на малък брой големи стълбове, в най-високите точки и следва най-прекия път между станциите).
Гондолите на монокабела са сходни по устройство с бикабелните, но има и някои съществени разлики - ходовата част е много по-малка и не толкова усилена както на бикабелните лифтове, защото тя се използва само за придвижване на гондолите по релсите в станциите (при неоткачваеми гондоли, ходова част отсъства изобщо), за сметка на това, челюстният апарат е значително по-голям и също така подсилен, защото той поема изцяло тежестта на гондолата по време на пътуването по кабелното трасе, а също така и сериозните сътресения при преминаване през стълбове.
Интересни факти:
предстои... (ако някой има такива, моля да ги побликува под моето мнение, или да ми ги изпрати на лична, ще ги добавя тук, заедно с ника на автора)
Монокабел в България:
На практика всички действащи в момента пътнически въжени линии в България са монокабели. Горе долу представа за устройството на монокабелен лифт може да се добие в Симеоново - ако не се лъжа при по-новите модели (като този в Банско) спомагателните машини са прилежно скрити и няма как да бъдат разгледани от обикновен посетител. От Боровец имам само бегли спомени, но мисля че и там се виждаха спомагателните машини. Вероятно лифтовете от този тип ще се множат, тъй като поне за този момент в България няма търсене за по-висококапацитетни или екстремни линии, които да налагат използването на друг тип системи.
« Last Edit: 01.12.2007, 00:34:04 by Blago84 »
UPP@UIC

Offline eeasss

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 83
    • ICQ Messenger - 209
    • View Profile
    • http://
Въжени линии по света
« Reply #11 on: 11.01.2008, 17:09:33 »
вижте на какво попаднах http://youtube.com/watch?v=KqsPxstrvzY&feature=related какъв е принципа на този лифт. Колкото и да е странно на мен ми прилича на би кабел на принципа на монокабел, тоест и двете въжета са носещи и дърпащи... Някой има ли информация?

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #12 on: 11.01.2008, 17:24:47 »
Фънител: има го описан в първия пост на Благо: удвоен монокабел.

Offline eeasss

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 83
    • ICQ Messenger - 209
    • View Profile
    • http://
Въжени линии по света
« Reply #13 on: 11.01.2008, 18:18:03 »
Явно не бях направил връзката   Има и една статия за този тип лифтове в уикипедиа. http://en.wikipedia.org/wiki/Funitel Наистина има много интерсен начин на опериране..

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #14 on: 11.01.2008, 22:00:52 »
Фунитела е сложно, скъпо и трудно за подръжка съоръжение. Но за сметка на това се отблагодарява с голям капацитет и невероятна ветроустойчивост - може да работи безаварийно при страничен вятър със скорост до 100 - 120 км/ч (варира в зависимост от изпълненеито). По-нататък ще пусна и подробно описание за него. Между другото най-близкия до нас фунител е при комшиите в Гърция
UPP@UIC

Offline bikerider_

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 250
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #15 on: 19.01.2008, 14:33:12 »
Тук клик и на още няколко места в същия сайт се виждат кабинки от същия модел, от който са тези в Княжево, само че са монокабели. И са все още в движение! Жалко само, че може би половината княжевски кабинки в станцията на Копитото отдавна вече ги няма, понеже са откраднати и нарязани за скрап...
Аз съм "софиянец"...през седмицата със семейството ми задръстваме София с трошките си 3-та злоупотреба, а през уикендите отиваме по родните си места и оставяме София да подиша... - практика на "софиянци"

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #16 on: 19.01.2008, 19:38:13 »
Лифта от който си пуснал видео не функционира от април 2007, поради изграждането на нов. Строен е 52-53та година, и си е класически бикабел (много сходен с Княжевския)  Намира се (или по-скоро намирал се е) в Бад Рагац.  Към датата на  закриването си, е бил най-старият действащ лифт на Швейцария. Ако потърсиш други видеоклипове за Пизол (Pizol) - името на тази линия, ще забележиш че по нейното трасе са се движели два модела кабинки, едните (като тези от Княжево) са от псукането на лифта през 1954 година, а другите, са дизайн от 60-те, които са дошли на Пизолбан през 1987 година, когато лифта от който са взети е бил закрит, а на Пизолбан са имали нужда от още кабинки. Прилагам картинки на двата модела кабинки:


Моделът от 54-година определено се е оказал много издържлив. Доста от тези кабинки са останали до края на експлоатацията на лифта през 2007 година. 53 години експлоатационен живот. Не много превозни средства могат да се похвалят с подобно постижение.
Иначе има монокабели с единтични кабинки, различават се само по ходовата част. Ако не се лъжа, старият Всерфаленбан (Wasserfallenbahn) е бил с подобни.
« Last Edit: 19.01.2008, 19:39:46 by Blago84 »
UPP@UIC

Offline bikerider_

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 250
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #17 on: 19.01.2008, 20:55:53 »
Еми сигурно си прав. Не разполагам с такава подробна информация. Само исках да покажа, че колкото и да си говорим за безопасността на княжевския лифт, има идентични съоръжения по света, които работят и до ден днешен.(съоръжението за което говориш е вече спряно, но вероятно някое от другите в сайто все още е в експлоатация) Понеже на сайта, от който дадох линк, има и доста други съоръжения, използващи същите кабинки. На снимката, която си дал липсват само черните буфери от двете страни на предното и задното стъкла, които имат княжевските кабинки.
ПС:Друга разлика с княжевското съоръжение май е разположението на долното, носещо въже, което при нашия лифт е под кабинката, а при този на снимката - над нея.
ПС1:А ето тук клик ще съм благодарен да обясниш, ако е възможно, как така теглещото въже първоначално е отдолу, като в Княжево, а в последствие минава отгоре?
« Last Edit: 19.01.2008, 21:14:15 by bikerider_ »
Аз съм "софиянец"...през седмицата със семейството ми задръстваме София с трошките си 3-та злоупотреба, а през уикендите отиваме по родните си места и оставяме София да подиша... - практика на "софиянци"

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #18 on: 19.01.2008, 22:22:26 »
Разлики в окачането на носещото въже няма. А въжето винаги е над кабинката. Просто теглещото въже не е обтегнато като носещите въжета, поради което има склонност да провисва в интервала между две кабинки. Точно затова са сложени тези подържащи ролки - за да не провисва прекалено много. В момент на преминаване на кабинка, въжето се вдига над подържащата ролка, до височината която виждаш на снимката, след което, псотепенно започва да се спуска докато пак легне на ролката. /затова служат и тези странни извити железа отстрани - да го насочат, за да легне точно върху ролката.
На долната снимка се вижда много добре как става номера:

Както се вижда от близката страна, кабинката е непосредствено до стълба - въжето не контактува с ролките и е на височината на която е окачено за кабинката, а от към далечната страна, кабинката е далеч от стълба и въжето се е отпуснало върху подържащите ролки.

На тази снимка също се вижда добре, само че тук от далечната страна е вдигнато, а от близката - отпуснато.

При стълбовете от този тип:

Подържащите ролки се разполагат едва на няколко сантиметра под височината на окачането, и когато гонголата е далеч, въжето се отпуска само няколко сантиметра надолу. Затова при тях ролките остават над кабинката в момент на преминаване. Няма начин и на Княжево да няма поне един такъв стълб. При по-старите бикабели, така са изпълнявани само по-важните стълбове - началните и тези където има рязка промяна в наклона или завой. При съвременните бикабели всички стълбове се изпълняват така.
« Last Edit: 19.01.2008, 22:23:33 by Blago84 »
UPP@UIC

Offline bikerider_

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 250
    • View Profile
Въжени линии по света
« Reply #19 on: 20.01.2008, 01:59:29 »
М дааааа, сега си спомних...Благодаря за разяснението! В Княжево е същото, но когато лифтът работеше съм бил на не повече от 7г. и затова не си спомням точния механизъм. Но действително е точно такова!
Аз съм "софиянец"...през седмицата със семейството ми задръстваме София с трошките си 3-та злоупотреба, а през уикендите отиваме по родните си места и оставяме София да подиша... - практика на "софиянци"