Може ли повече информация? Двата града съвместно ли ще ги използват? Кой ще ги оперира?
Кандидатстват с проекти „Екологосъобразна мобилност“ ... Та общините трябва да са от една категория съгласно Националната концепция за пространствено развитие. Ако беше заложено кметовете на общините да са разведени, зорлем щяха да ги женят и развеждат…
Tук е
ЛИНКЪТ за да не се изгуби
Двете общини са единствените допустими от Бургаска област да участват в проект „Екологосъобразна мобилност“, финансирана от Националния план за възстановяване и устойчивост.
За кандидатстването е задължително партньорство между минимум две общини от допустимите 40 кандидати и минимум един оператор на обществения транспорт. Общинската администрация в Айтос следи програмата и общественото му обсъждане в МРРБ, каза зам. кметът Марияна Димова.
„Ще разговаряме с колегите, ако някъде е възможно, трябва да намерим две общини общо да кандидатстваме заедно. Наясно сме с тази програма, четем насоките, четем това, което колегите подават като възражения и предложения. До 19 януари е срокът за това“
По-сложен изглежда казуса с другата допустима община от Бургаско – Карнобат. Кметът Георги Димитров поясни:
„Айтос има собствено предприятие „Автотранспорт“, докато ние нямаме – ние сме на външна услуга. Това е едно от условията, да имаш транспортна фирма или предприятие, което да ти извършва транспорта“
Георги Димитров е категоричен, че проектът е полезен, особено за общини с отдалечени села, където транспортното обслужване е трудно и почти винаги на загуба.
Само от пръв поглед – защо точно тези двете... че и помежду? Нали допреди това говориха че вече приоритет ще са най -западащите и обезлюдяващи райони, обикновен това са преобладаващо отдалечените, където транспортът със своята нерентабилност е голяма тежест. Това към миналата година, понеже материалът е от началото на тази.
... И изведнъж по критерий! В Айтос както става е ясно, превозвачът е общински. В Карнобат - частник, от консорциум обединяващ из цялата област... Първоначално и аз се заблудих, като започнах да смятам как в Айтос ще го правят върху сега съществуващото...
... А то какво било – оттук минава ж.п. линията по която готвят частният влак. И понеже Карнобат е възлова гара, няма как да я отрежат... ще го набутат на Айтос. Понеже там е общински, и където по всяка вероятност този влак няма да спира, за да не губи време, че и без това оттам файда за него няма... А който иска вече, ще може да се възползва от новите придобивки и ще се прекачва от Карнобат... Просто идеалните условия за подбора на кандидатите!
Така ще се спести време минимум от разваляне договорите на частника в Карнобат, а субсидията за айтоската общинска фирма в бъдеще ще започне да я получава някой друг, естествено частник, защото това й бреме вече ще е дошло повече... със същите познати аргументи като при БДЖ и не само.
Разбира се към сегашна дата може и дискусионно да изглежда накъде ще поеме кривата от този допълнителен разход за общинския транспорт в Айтос... но със сигурност няма да е различно от другаде, защото се прави със скрита цел.
Само от съществуващият материал не става напълно ясно, дали отивайки от Айтос в Карнобат, после докато чака следващият, за да се върне, няма да прави курсове до ''отдалечените селски райони'', така както се иска на Кмета, или просто го казва формално?
Малко ретроспекция: ''Айтос - автотранспорт'' е общинско дружество от средата на 90 -те. Пряк наследник на ''ДАП -те'' клоново – или ''Смесено автостопанство - Айтос'', тогава. След обособяването му в общинско, двете градски линии са закрити. Нужно е да добавим, че държавната субсидия - тогава, е заменена с общинска... съответно и размерът. Оттогава крово - ляво се справят. Като част от някаква градска, може да се каже че е линията към Бургас.
М -бус е в Карнобат. По аналогия, на мястото на Смесеното автостопанство, но няколко години по- късно от Айтос, идват тези. Но и те не са случайни, предвид, че отмъкнаха от общинския превозвач и то в Бургас, ей -така, буквално в един хубав ден, всичките му междуселищни линии... Точно когато градът го даваха уж за ''пример в ГТ'' - някак си не хармонира в общото.
Същевременно някъде тогава, от Плевен ''доброволно'' се отказаха т.нар. ''зелени нашественици''. Които без малко, но с цел развитие на конкуренцията, едва не задушиха там Тролейбусният транспорт. Става въпрос за Ивкони. Тогава те, дали ''случайно'' или от компенсация се появиха в Ямбол и Поморие, за да ''лекуват'' от същата болест.
В Поморие се смениха кметовете, от общински, превозвачът беше вече частен. Но единственото място в областа, където М -бус не успява да вземе общинска квота по ''специалността си''.
Отново в този период става инцидент около Карнобат между лек луксозен автомобил с немска регистрация и автобус по линията от София към Бургас, дали не беше и до Южното Черноморие - в случая е несъществено. Но поне както го представиха местните кореспонденти, за една от двете ''уважавани'' медии, не стана много ясна пълната картинка - дали автобусът не давал дълго време предимство или лекият автомобил се движил прекалено бързо, от което автобусът нямал достатъчно пък време да се изнесе... Но за сметка на това пътниците много се изплашили, когато автомобилът преследвал автобуса до Бургас и се заканвал постоянно, къде на водача му, къде на тях... та чак до Автогарата, където слязъл вече да се разправя с другия водач... и само след няколко дена те си стиснали ръцете - както обявиха тържествено в същата медия след това.
А преди това, в разгара на екшъна, все пак някои от пътниците се уплашил и звънял на спешния телефон... но от Карнобат до Автогарата в Бургас, нищо... а как се спира или влиза там за дълго време и без поява на полиция е странно, било то само с оглед на запушване на движението...
Тихомълком се оказа че автобусът бил на Ивкони, а автомобилът на близки до М -бус. Така както мутренските години през 90 -те, когато първите идват на чужда територия, нищо че там -те държат ''централата и връзките''. А вторите - цялата област с междуселищните превози, без Поморие... което явно е било скритият повод.
В общи линии това са фактите, като по всяка вероятност водачът на автобуса няма как да знае кой стой в автомобила, от друга страна за техните екшани по пътя с превишената пределна скорост или дълго изпреварване... с което всичките останали трябва да се съобразяват, понеже те са недосегаеми защото имат покровители. В случая дори и този водач да е бил перфектен, той е само единица от общото.
Въпреки този изблик, нещата вече отдавана са преразпределени, но повод за искри винаги съществуват... Дали от това или поради лесно наредените обстоятелствата при сегашния случай, за да няма недоразумения, може даже две общини с един превозвач да кандидатстват.
Друг пример е злополуката с автобуса на Ентуртранс. Тогава набързо се разправиха с тях, че бяха наистина сериозна заплаха за ''зелените нашественици'', понеже спрямо тях те вече са външни, от Турция“ Но кой им взе квотата... точно двата въпросни превозвача си я разделиха по двете направления. А понеже това беше от квотата на Бургаска област, странно как общинският превозвач се оказа че няма ресурс, или пък бившата Несебърската частна, чийто автобуси зимата бездействат, а беше точно в този сезон...
Така в цялата тази ситуация пак стигаме до най -слабия – айтоският общински, който развивайки го привидно, вече е обречен...
Най -интересното е че всичко това се случва през последните десетина години, когато този форум се развиваше... Колко още примери и време трябват...