Author Topic: Уличното осветление в София  (Read 92385 times)

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #40 on: 10.03.2009, 23:53:20 »
за сметка на това 8ми декември е без осветление от седмици

Offline boyo

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 102
    • View Profile
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #41 on: 11.03.2009, 00:34:30 »
аз пък недоумявам защо на такива тесни улички и тесни тротоари трябва да има пречкащи се стълбове, а осветлението не се закача по сградите или да "виси" над улицата на кабели опънати от двете сгради, както е на графа , ако не се лъжа

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #42 on: 11.03.2009, 01:02:11 »
има много резон в това, висящите лампи са доста незабележими, но пък ефективни

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Уличното осветление в София
« Reply #43 on: 11.03.2009, 01:19:48 »
При нас в квартала (Младост 1) също подмениха част от стълбовете и лампите с нови. Но си пролича известна недомислица, при положение, че през лятото преасфалтираха немалко от кварталните улички, сега, през зимата, ги рязаха и копаха, за да поставят кабели за тези стълбове.... В същото време останаха още улички, които не бяха преасфалтирани и осветени.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #44 on: 11.03.2009, 01:57:51 »
Важното е да се усвоят парите. На съседната улица с работещо осветление сложиха нови лампи от другата страна без да пипат старите и без да ги загасят. Сега улицата има много абсурден вид нощем.

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Уличното осветление в София
« Reply #45 on: 11.03.2009, 09:53:45 »
В Левски има стърчащи стълбове с липсващи тела още от преди 11 години . В момента половината и повече лампи не светят.

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #46 on: 11.03.2009, 09:57:27 »
Хм, оставете ги малките квартални улички.

НА ВХОДА НА СОФИЯ Е ТЪМНО в окото да ти бръкнат пак няма да видиш.
По градската магистрала - първи клас "Цариградско Шосе" от година не работи участък около километър - между Горублянския разклон и Околовръсното. И на никой не му направи впечатление зьа толкова време да го оправи  :angry:

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #47 on: 11.03.2009, 13:09:25 »
при входа на Врана сложиха малко лампи да му е светло на дедо, но наистина това там е безобразие, още повече, че има разчертани пешеходни пътеки през платното, недопустимо е да няма кьорава лампа

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #48 on: 11.03.2009, 13:39:11 »
Искам да отбележа и още два факта:

отрицателен - на кръстовището на Орлов мост от четирите високи стълба за осветление с разположените по 10 лампи в кръг или общо 40 светят само 3 или 4!!! :angry:

и положителен - осветената част от разширеното околовръстно от Симеоново до Бояна е една немалка придобивка и погледнат отгоре градът изглежда много по-добре :)
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #49 on: 11.03.2009, 13:59:01 »
тия четирите стълба на Орлов мост и мене много ме дразнят, самият площад ако може така да се нарече никога не е било толкова слабо осветено, никога ...

Също трябва да се отбележи и осветлението или по-скоро липсата на адекватно такова по бул.Е.Георгиев в отсечката НДК-Графа

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #50 on: 11.03.2009, 16:45:30 »
Хм, оставете ги малките квартални улички.

НА ВХОДА НА СОФИЯ Е ТЪМНО в окото да ти бръкнат пак няма да видиш.
По градската магистрала - първи клас "Цариградско Шосе" от година не работи участък около километър - между Горублянския разклон и Околовръсното. И на никой не му направи впечатление зьа толкова време да го оправи  :angry:
Е как така ще ги оправят? Нали ще умре бизнеса на катаджиите, които построиха вили с тъпите ограничения?

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #51 on: 11.03.2009, 16:49:05 »
Хм, оставете ги малките квартални улички.

НА ВХОДА НА СОФИЯ Е ТЪМНО в окото да ти бръкнат пак няма да видиш.
По градската магистрала - първи клас "Цариградско Шосе" от година не работи участък около километър - между Горублянския разклон и Околовръсното. И на никой не му направи впечатление зьа толкова време да го оправи  :angry:
Е как така ще ги оправят? Нали ще умре бизнеса на катаджиите, които построиха вили с тъпите ограничения?

от което пък следва извода че има и случаи при които Община и държава (КАТ) добре си сътрудничат  ;)
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #52 on: 16.03.2009, 11:27:54 »
И пак ние сме прецаканите от колаборацията... Иначе Бойко да става премиер, или участъкът е държавен пак !?

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1514
    • View Profile
Re: Уличното осветление в София
« Reply #53 on: 16.03.2009, 11:32:24 »
И пак ние сме прецаканите от колаборацията... Иначе Бойко да става премиер, или участъкът е държавен пак !?

по принцип до пресичането с околовръстните пътища е общинско
на ботевградско добре си личи как след детелината изчезват кръпките
Ние знаем, че те лъжат.
Те си знаят, че лъжат.
Те знаят, че ние знаем, че лъжат.
Ние знаем, че те знаят, че ние знаем, че те лъжат.
И все пак те продължават да лъжат.

Offline Unicode

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 590
  • Фен на Софийското метро
    • View Profile
Re: Уличното осветление в София
« Reply #54 on: 04.11.2010, 22:33:32 »
Една новина, публикувана вчера във вестник "24 часа":

Quote
София: 80 000 лампи и мрак в малките улички

Елизабет Радкова, Пиeр Пeтров, Даринка Илиева

Светлините на града са неговата дреха за през нощта. Това, по което чужденците "го посрещат", когато за първи път влизат в столицата на България. От летището за центъра те преминават по осветените “Цариградско шосе” и Орлов мост, но залута ли се таксито им в страничните улички, гостите се озовават в мрак.

Нито Белград, нито Букурещ, нито Скопие или Атина,нито Анкара, изобщо която и да е от съседните столици е толкова мрачна и неприветлива нощем.

София е най-зле осветеният столичен град в Европа. В него греят над 80 000 осветителни тела, които би трябвало успешно да разпръскват мрака. Защо все пак София не прилича на нито една друга европейска столица, обяснява проф. Николай Василев, почетен председател на Националния комитет по осветление и един от най-големите български специалисти в областта на осветителната техника.

Първото, за което човек се сеща, са парите. За обновяването на осветлението са нужни 6-7 млн. лв. За 2009 г. са били отпуснати около 1 млн. За да спестят някой лев, някои от фирмите доставчици поръчвали лампи, произведени в Китай и сглобени у нас, с малки изключения столицата е обзаведена с евтини и често неподходящи осветители, казва проф. Василев. Те не са съобразени с изискването на ЕС и нормите, въведени през 2005 г. като БДС EN13201.

За разлика от тук в Белград уличното осветление е изпълнено предимно с осветители на фирмата Schreder, в Любляна - на Siteco, в Атина почти всичко е на Philips. В големите европейски градове обикновено фирмите, които обслужват и поддържат уличното осветление, си плащат и тока. Това ги стимулира да модернизират, да намират нови начини за икономии.

При нас Столичната община е поела тези разходи, като сметките към енергото са най-голямото перо в бюджета за осветлението.

Осветлението в София се изгражда от Столична община по закон за обществените поръчки и по открити процедури,обясниха от “Улично осветление АД”. Фирмата се занимава само с поддръжката, но признава, че мрежата е амортизирана.

Мизерията не е единственият проблем. Заради хаотичния принцип на осветяване на много места лампите са прекалено ярки, стълбовете им - твърде нагъсто разположени.

Не стига, че това е скъпо и неефективно, но и причинява светлинно замърсяванена атмосферата. То скрива нощното небе от обитателите на градовете, създава трудности за астрономическите обсерватории, представлява опасност за някои екосистеми и води до много други проблеми. Както останалите форми на замърсяване, светлинното нанася щети на околната среда.

Имало и други сериозни последствия от това, че осветлението не е модерно направено. Един твърде ярко осветен булевард също може да се превърне в опасно място за пешеходците и водачи, когато не са спазени изискванията за равномерност.

Прекалено силно сияели лампите на южната дъга на Околовръстния път, бул. "Сахаров", бул. "Пловдивско поле", бул. "И. Гешов", бул. "България", бул. "Цариградско шосе", бул. "Г. М. Димитров", бул. "Васил Левски" (паметника на Васил Левски) и др. Голяма част от тях били осветени неравномерно.

Затова освен липсата на средства причина за лошото осветление на София била, че всичко се прави "на парче", без да има съставен генерален план.

Това не е нов или непознат подход. Още в началото на ХІХ век осветлението на София е било разработено с такъв план. В него се решава какви да бъдат осветителните тела в зависимост от вида и категорията на улиците, какви да са формата и размерите им, на какво разстояние да бъдат едно от друго, за да осветяват оптимално.

Такъв нов план всъщност има от 2007 г.

Проф. Василев препоръчва да бъде актуализиран, тъй като за последните 3 г. техниката на осветлението е дръпнала много напред.

Така би станало възможно в бъдеще в столицата да се въведе така нареченото интелигентно осветление, което може да се контролира и от компютър.

Качествено осветление не е възможно без добре организирана и функционираща експлоатация, заключава проф. Василев. В България обаче, включително и в София, тя е сведена до смяна на изгорелите лампи и текущи и аварийни ремонти на уличното осветление. Не е прието дори да се почистват осветителите, а от това също се губи много от светлината.

През 1901 г. е била с най-модерно осветление на Стария континент

След Освобождението в София на първия общински съвет през 1878 г. се създава специална служба за уличното осветление. През следващата година Марин Дринов я провъзгласява за столица, разказва проф. Василев.

Този факт повишава значимостта на уличното осветление и за него се отделят 52 825 франка, т.е. 1/3 от бюджета за 1879 г., възлизащ на 153 890 франка.

В крайна сметка се създава комисия изцяло от технически компетентни лица - двама български инженери и един архитект, руски професор и двама австрийски инженери. Няма чиновници, няма бизнесмени, няма политици! Комисията съставя Програма (тръжна документация) за провеждане на търг през 1891 г., в който участват 6 западноевропейски фирми. Взема се решение осветлението на столицата да е изцяло на ток. И така София е единственият голям европейски град, осветен изцяло с електричество. По това време лампите на големия град са били 1350 и са поглъщали 651 573 kWh годишно. В началото на ХХ век столицата ни е била най-модерно осветеният град на Стария континент.

Умна система ще ги управлява

Уличното осветление в София може да се управлява дистанционно от следващата година, съобщи за "24 часа" зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

Догодина изтича договорът между Столичната община и фирма "Улично осветление", която отговаря за поддръжката на лампите.

"Искаме новата фирма не само да поддържа уличното осветление, но и да изгради ново в районите, които все още не са осветени.

Освен това в документацията за конкурса ще се изисква подмяна на сегашното осветление с енергоспестяващо", обясни кметът на София Йорданка Фандъкова.

В столицата има над 80 хиляди осветителни тела и около 2000 км кабелна мрежа. За последната 1,5 г. са сменени 8500 лампи. Изградено е осветление в много паркове и градинки.

"За една година имаме над 11 000 сигнала за аварии. 1/3 от тях са за кражби на кабелната мрежа и осветителните тела. Това струва на общината 5,5 млн. лв. годишно", обясни Христов.

По думите му вече е сформиран колектив от научни специалисти от Техническия университет и УАСГ, които ще помогнат на общината да определи новите изисквания за конкурса. Те трябва да са готови до Нова година.

"Очакваме да получим препоръки за техническите изисквания, нов вид осветителни тела, които да намалят потреблението на ел енергия, но пък да светят по-силно.

Обмисля се идеята да се създаде център за поддръжка и управление на уличното осветление. Сега осветителните тела се настройват ръчно. Така ще може осветлението да се регулира според нуждите на съответния район, защото в София има места, където е нужно то да се пуска по-рано", каза Христов.

ЧИСЛА

В столицата има над:
100 000 осветителни тела
80 000 стълба
2000 км кабелна мрежа
1500 разпределителни касети

“Най-сбърканите” осветители са тези тип глобус, които са крайно неефективни и светлинно "замърсяват" небето. Крайно неподходящо е в градини и паркове да се поставят натриеви лампи. От тях зеленината изглежда повяхнала. Друга грешка е “залесяването” на градското пространство със стоманотръбни стълбове - често пъти стълбове и осветители са необосновано близко разположени, което влошава ефективността и естетиката на уличното осветление.

КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?

1. Експресно проучване на сегашното състояние.
2. Съставяне на генерален план, чрез който се координира уличното, художествено-архитектурното и рекламно-информационно осветление. Маркови лампи. Интелигентно улично осветление.
3. Прецизиране на тръжните документи. Консултация с професионалистите.
4. Задължително да се спазват европейските норми, за да се избегне заслепяване и светлинно замърсяване на атмосферата.
5. Да се създаде професионално компетентен екип към общината, който да съгласува и контролира проектите за улично осветление.

Публикувана: Сряда, 3-ти Ноември 2010 г.

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=663337
« Last Edit: 05.11.2010, 19:23:32 by Unicode »

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Уличното осветление в София
« Reply #55 on: 04.11.2010, 22:36:51 »
Аз преди време писах че София нощем вече мяза на София през 1994 година.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline kalo08

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #56 on: 05.11.2010, 08:45:20 »
В жк.Банишора, ул.Вишовград една от уличните лампи е повредена. Свети и после угасва. Някои зане ли къде трябва да се обърна за този проблем.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #57 on: 05.11.2010, 11:52:58 »
Не е повредена, на много места съм го засичал този ефект и е някаква икономия. Не знам обаче как се определя, кога да свети и кога не.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Уличното осветление в София
« Reply #58 on: 05.11.2010, 14:53:34 »
Браво на Столична Община за правилната политика по отношение на осветлението - трябва да се пести енергия и да се спазва режим на светомаскировка, също така е наложително да се осигуряват максимално добри условия за астрономически наблюдения чрез премахване на излишните смущения.  :)

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Уличното осветление в София
« Reply #59 on: 05.11.2010, 17:37:36 »
Не е повредена, на много места съм го засичал този ефект и е някаква икономия. Не знам обаче как се определя, кога да свети и кога не.
Не е икономия (умишлена), крушката или захранващия блок имат проблем. Малко смущение в захранването води до изгасване на газоразрядната лампа, макар че захранването се възстановява мигновенно на крушката и трябват около 10-15 мин. за да изтине, след което светва отново.
« Last Edit: 05.11.2010, 17:40:47 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!