Тези дни съм във Варна и съм приятно впечатлен от развитието на транспорта тук, най-вече от гледна точка на подвижен състав.
Поздравления!
От турските Mercedes O345/G, както и Mercedes O405N/GN/N2/GN2 (и другите подобни разновидности) са останали съвсем малко в експлоатация.
На практика виждам само В 3280 КА на линия 23 и курсовете му като 23/30. Веднъж го видях и на линия 18.
Онзи ден В 1620 КР беше на линия 31.
През останалото време, линиите се обслужват от Соларис Урбино 12/18 и електробусите Golden Dragon и Zhong Tong.
Интересно е да се видят Golden Dragon по линия 14, вероятно заради ремонтите - рядко явление, тъй като по тази линия от години не се движат съчленени возила.
10, 13, 7, 118 (Транстриумфските класики), 12, 41, но и 14 се обслужват основно от Zhong Tong.
39 се обслужва от Солариси, включително и метанови (а някога от Ивеко M23 - само преди 15-тина години
).
17 и 18 също са основно Соларис.
148, 20, 22, 31 продължават да са както преди, основно със съчленени, само че вече има повече Golden Dragon и тук-таме Соларис.
по 409 електробуси няма, а само Ченсфийлд обслужват с относително стари (10+ годишни) Сетри и едно червено Цитаро, екс DB.
Уви, повечето селски линии, отдавани на частни фирми през годините са орязани, със значително по-малко курсове, и то като обединени и обикалящи през няколко села.
24, например, го видях обединен с 25 и се обслужва от микробус В 9253 ВА. И май са 3 курса за целият ден и 2 през празник.
33, доколкото разбрах, се движи няколко пъти в седмицата, а не 2 пъти в деня, всеки ден, както преди години.
Явно и пътникопотока в тези направления доста е спаднал.
В заключение: средната възраст на подвижният състав е спаднала значително, самият подвижен състав е почти унифициран (т.е. концентриран само в 2-3 модела, което е много по-добре и по-удобно за експлоатация). Отделят се много по-малко емисии с двигатели ЕВРО 5-6 и нагоре.
Единствено трябва да се намерят повече шофьори, предвид недостига, да се подобри възнаграждението им и да се работи по устойчиви и ефективни стимули, които да накарат хората да слязат от колите и да използват споделен и по-екологичен транспорт. Може би има работа и по подобряване на разписанията и интервалите на движение.
Това е голяма крачка напред (да не кажа еволюция), като си помисля, че преди 15 години всички линии бяха доминирани от подвижен състав от автобуси на 20+ / 25+ годишна възраст с много шумни, изтормозени, клас ЕВРО 0 двигатели и събирани от различни автоморги амнайста ръка или наследство от социализма: като хванеш Чавдар 11Г5, Ikarus 260/280, Mercedes/Heuliez O305/G, O405/N1/G/много малко GN1/GN2, Vetter, Neoplan, Volvo Berkhof/Den Outsden, Vanhool, DAF, MAN SG/SU240/SL200/NL202/NG272 и върхът бяха пръдните от Израел (с изключение на В 5112 - 5124 КК, които бяха докарани на 8 г. възраст и много по-добри).
Разбира се, няма да коментирам Икарусите на метан.