От своя гледна точка, разбира се, бих превърнал тролейбусния транспорт в гръбнак на цялата система.
За да се случи това с наличния подвижен състав (преди няколко дни, може би по телепатия, съм доловил, че днес някой от вас ще пусне пост с такъв концептуален въпрос в него и отново си поразсъждавах по темата (както бях правил преди няколко години), на прибиране от работа

), ми хрумна следното разпределение. Ще го опиша като за делник, докато за празник винаги може да се доуточни на коя линия и колко по-нарядко да минават.
На тролейбусна линия 88 по разписание й дават 43 минути на курс в едната посока и 45 на курс в другата посока. Аз ще го приема за 45 минути на курс в коя да е от двете посоки. Така за двата курса А-Б-А се получават 90 минути. Добавям по 15 минути почивка на всеки от обръщачите и тотал става 120 минути. 6 коли правят интервал от 20 минути.
На тролейбусна линия 83 преди седмица писах тук как по маршрут до обръщач Почивка му давам отново 45 минути на курс. Впрочем, тогава пропуснах да рефлектирам в тези минути минаването по ул. Янко Мустаков. Затова сега ще му дам 50 минути на курс, макар че и 48 биха били достатъчни (времето за минаване по ул. "Света Елена" е същото като по бул. Константин и Фружин от светофара до обръщач, така че остава само самата ул. Янко Мустаков като добавка, на която 3-4 минути стигат). Двата курса А-Б-А стават 100 минути. 10 (по-точно 12) минути почивка на обръщач за тотал 120 минути. Отново 6 коли правят интервал от 20 минути.
На тролейбусна линия 86 на курсовете им даваха съответно 33 и 37 минути. Не помня само в коя от двете посоки бяха 37-те минути, но би следвало да са на този към Почивка, заради въртенето през едноименния пътен възел и спирка Карин дом. На курса в посока Почивка ще му дам общо 50 минути (за да има 13 минути престой на едноименния обръщач), в посока Аспарухово също 50 минути (за да останат 17 минути престой в едноименния квартал). Това неравномерно разпределение на почивката (и като цяло малко по-голямата й дължина) се налага, заради постигане на нужния синхрон с останалите линии. Това означава тотал 100 минути за А-Б-А с включени почивки на обръщачите. 5 коли правят интервал от 20 минути.
На тролейбусна линия 82 в разписанието са й дали 33 минути на курса към ЖП гара и 36 минути на курса към Владиславово. Затова слагам 7 минути почивка на Гарата и 14 минути във Владиславово. Това прави тотал 90 минути за А-Б-А с включени почивки на обръщачите. 6 коли правят интервал 15 минути.
Сега резюмирано:
82 - 6 коли на интервал 15 минути. 40 минути в посока ЖП гара, от които 7 минути почивка на обръщач. 50 минути в посока Владиславово, от които 14 минути почивка на обръщач.
83 - 6 коли на интервал 20 минути, 60 минути в посока, от които 12 минути почивка на обръщач.
86 - 5 коли на интервал 20 минути. 50 минути в посока Почивка, от които 13 минути почивка на обръщач. 50 минути в посока Аспарухово, от които 17 минути почивка на обръщач.
88 - 6 коли на интервал 20 минути, 60 минути в посока, от които 15 минути почивка на обръщач.
И четирите линии на тактов интервал целодневно.
На първо място поставям синхрона между линии 83 и 88.
От Владиславово:
05:00 - 83, 05:10 - 88, 05:20 - 83, 05:30 - 88, ..., 22:20 - 83, 22:30 - 88, 22:40 - 83, 22:50 - 88.
05:50 - 88 (от Дом Младост, за да застъпи след това по линия 86 - 06:20)
05:15, 05:35, 05:55, 06:15 - 83 (от Дом Младост, за да застъпят след това по линия 86)
След това по двата клона синхрон с линия 86 както следва:
От Почивка:
05:50 - 86, 06:00 - 83, 06:10 - 86, 06:20 - 83, 06:30 - 86, ..., 21:50 - 86, 22:00 - 83 22:10 - 86, 22:20 - 83, 22:30 - 83*, 22:40 - 83, 22:50 - 83*, 23:00 - 83, 23:20 - 83*, 23:40 - 83*.
От Аспарухово:
06:10 - 88, 06:20 - 86, 06:30 - 88, 06:40 - 86, ..., 21:40 - 86, 21:50 - 88, 22:00 - 86, 22:10 - 88, 22:20 - 88*, 22:30 - 88, 22:40 - 88*, 22:50 - 88, 23:00 - 88*, 23:10 - 88, 23:30 - 88*, 23:50 - 88*
* до Дом Младост с последващо прибиране в депо
Линия 82 се вмъква някъде между останалите.
От Владиславово:
05:25, 05:40, 05:55, ..., 21:55, 22:10, 22:25, 22:40, 22:55, 23:10
От ЖП гара:
06:05, 06:20, 06:35, ..., 22:35, 22:50, 23:05, 23:20*, 23:35*, 23:50*
* до Дом Младост с последващо прибиране в депо
При наличие на свободни водачи - възможност за нощно обслужване по линия 83 с 3 коли на тактов интервал 40 минути (тогава, очевидно, колата от Почивка в 23:20 няма да приключва на спирка Дом Младост, а само ще се сменят водачите).
От Владиславово:
23:00, 23:40, 00:20, ..., 03:00, 03:40, 04:20, нататък продължава първа смяна -> 05:00...
От Почивка:
00:00, 00:40, 01:20, ..., 04:00, 04:40, 05:20, нататък продължава първа смяна -> 06:00...
Получават им се по 3 курса в посока Почивка и 3 курса в посока Владиславово.
Би могло и с 2 коли на интервал 1 час, но такъв интервал е твърде голям и ако няма трима свободни водачи, по-добре изобщо да не се обслужва.
При наличие на още двама свободни водачи - нощно обслужване на линия 86 с 2 коли на тактов интервал 50 минути. В този случай, очевидно, колата в 22:30 от Почивка няма да се отправя към депо по линия 83, а ще продължава по линия 86 със смяна на водачите. Същото важи и за колата в 22:20 от Аспарухово, която няма да се прибира към депо по линия 88.
От Почивка:
22:30, 23:20, ..., 03:30, 04:20
От Аспарухово:
22:20, 23:20, 00:10, ..., 04:20, 05:10
Получават им се по 4 курса в посока Аспарухово и 4 курса в посока Почивка.
За пример, 83 в 23:00 от Владиславово пристига на спирка Музея около 23:30, а около 23:35 там пристига втората нощна кола по линия 86 от другата страна на улицата за към Аспарухово.
За да се получи пълен синхрон между двете линии, трябва 83 да бъде също на интервал 50 минути, с по-дълги почивки.
Оттам насетне автобусна линия 148 може да потегля от Почивка 5 минути след 83 за интервал 20 минути... или и 5 минути преди 83 за интервал 10 минути. Тук съм раздвоен кое е по-добре. От една страна, уж ще имаме гръбнак в лицето на тролейбусния транспорт, от друга страна, имаме обслужване на Автогарата, Варна мол, бул. Цар Освободител във Възраждане. Тук вече е по преценка. По мое мнение, следва да бъде насърчено използването на екологичния транспорт с прилагане на първи вариант на интервал 20 минути. Подобно е положението и от Владиславово.
Ако е на 20 минути, тогава слотът "5 минути преди 83" остава свободен за линия 118 така, че тя да не се застъпва с останалите гореизброени. Така от Почивка на всеки 5 минути ще има една измежду 83, 86, 118, 148. Също тактови интервали за линии 118 и 148, не ми се смятат в момента как ще бъдат, съответно, от Бл. 407 и Обръщач Газстанция.
Апропо, за линия 118 е добре да се помисли за закупуване на тролейбуси с кондензатор и система за автоматично вдигане и сваляне на токоприемниците, но и не само за тази линия.
На следващ етап, може да се помисли за контактна мрежа от спирка Явор до обръщача при Дом "Майка и Дете" в кв. Виница. Така линия 31 би могла един ден да обслужва с нормални тролейбуси, а линиите към селата, както и курсовете по линия 29 - с кондензаторни такива. Линии 26, 27, 28 да вдигат и свалят токоприемници на спирка "Разклон Виница".
При това положение, в чисто стратегически аспект, не виждам някаква нужда от какъвто и да било релсов транспорт. По-скоро е необходимо да се планира закупуване на съчленени "обикновени" тролейбуси, както и соло с кондензатор и система "вдигане/сваляне на токоприемници". Може да се помисли и за няколко съчленени кондензаторни със същата система за пиковите коли по линия 118, както и за 118а на Задушница. Останалите линии считам, че могат да си останат както са в момента, да се проведе анализ на пътникопотока и на база резултатите от него да се правят допълнителни промени.
Темата е обширна, има много поле за развитие, въпрос на финансиране и приоритети. Като пример - като трети етап в още по-далечното бъдеще може да се помисли за контактна мрежа по бул. Цар Освободител и бул. Приморски. По този начин, линия 20 също ще може да обслужва с конвенционални тролейбуси, а линия 209 - с кондензаторни.
Някой ще каже, че само мечтая и нищо от това не е реалистично. В отговор, бих обърнал внимание, че всичко започва с конкретна визия/отправна точка, която да бъде следвана. Не е казано, че трябва да стане (всичко) точно по гореописания начин, но поне нещо подобно.
В допълнение, по-евтино би могло да излезе, ако на новозакупените Жонг Тонг и Златен Дракон един ден батерията бъде заменена с кондензатор, а на покрива бъдат монтирани токоприемници със система за вдигане/сваляне, доколкото това е технически възможно. Не съм специалист и не мога да изкажа категорично мнение по точно този въпрос.
А встрани от всичко това, предвид наличието на билети за време, прекалено дългата линия 409 може да се скъси до спирка Почивка. За целта, трябва да бъде добре синхронизирана с линии 9 и 109, което е малко трудно за постигане в посока Златни Пясъци, особено в пиковите часове. Разбира се, за тази цел и двете линии 9 и 109 трябва да бъдат подсилени до интервал 30 минути, в общия участък 15 минути. За летния сезон би могло да се помисли и за интервали 20 минути, 10 в общия участък.