Author Topic: Чавдар 130  (Read 5623 times)

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #20 on: 26.05.2019, 19:31:02 »
Здравей, не е имало никакви санкции, всичко си е било наша смотана работа. През 82-85 MAN купува Steyr-Wien предприятието което произвежда автобусите. Австрийците оказват пълно съдействие. За съжаление основните приоритети пред завода по това време са сделките с Гърция за 13-20 по данни са били около 250 бройки, не само за Атина и още 50 броя за други градове. Сделка с Никарагуа за 200 боря 11Г5 и М3. Отделно М4 се е харчел като топъл хляб. Производството на завода по това време достига между 8-12 автобуса дневно. От държавата по онова време са натискали за гръцки износ заради големи количества гръцки ориенталски тютюн, който се е преработвал в най-новата фабрика на Булгартабак в Благоевград и след това е бил много ценен и скъп за западните и руски пазари от където режима е изкарвал $$$. 
Четрите години за въвеждане на 130 и 140 в производство не са били достатъчни. А и от българските ДАП-пове не са били благосклонни към двигателя LIAZ, турбо мотор повече разход на гориво, автоматична скоростна кутия капризна към поддръжка. От завода са се мъчили да се докопат до мотори Мерцедес, но за тях също е трябвало $$$, което министерство на икономиката не е позволявало.
През 90-те нещастията следват едно след друго. Завода посреща 10-ти ноември с 120 броя 14-20 за София от които столицата взима 30 броя. Имало е поръчка за 30 броя 130-ки за Бургас за съжаление са произведени около 15 броя, които не са платени. Имало е произведени и договорени 130-ки за Азербейджан, Грузия и Русия, но тежката икономическа ситуация в тези страни не водят до голяма печалба от сделките. Виденовата зима проваля сделка за 200 броя 430 за Саудитска Арабия, азиатската икономическа криза проваля договор за 200 130 за Тайланд. Бургас и лично Йоан Костадинов отново не си плащат автобусите с което загробва тотално завода.
В 130 ще видите доста елементи от М4 и Г5 в салона, каквото са могли в тези бедни и нещастни години на прехода това са слагали по машините. Автобусите са били идеални за тези години, няма скъпа електроника, лесни за поддръжка и изключително здрави конструктивно.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #21 on: 26.05.2019, 21:59:20 »
Ето две снимки да ви върнат бургаските спомени за тези автобуси.
The Grand Tour

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 882
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #22 on: 26.05.2019, 22:04:56 »
В Бургас бяха 15+1 броя Чавдар 120,а не 130!
Както и 10+1 Чавдар 141.
Помня дори и цените им. Чавдар 120 - 90 000 $
Чавдар 141-110 000 $
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #23 on: 26.05.2019, 22:10:30 »
Много добре знам колко и какви модели автобуси сте имали. В началото на 90-те сте направили поръчка за 30 броя - 130, която не сте взели защото общината е фалирала по време на управлението на Проданов. Било е политическа игра кмета се е конфронтирал с Виденов той му е спрял парите за да спечели изборите и готово.
The Grand Tour

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 882
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #24 on: 26.05.2019, 22:27:27 »
Значи знаеш, че от летището ( Тим) отидоха в двора на Андела ( Тим), там постояха известно време и после се появиха снимки, че единия е собственост на хотел Ескана ( Тим).Също така един от летищните 130-ки се беше озовал в автоморга във Варна (до второто кръгово на крайезерния път).Предполагам че третият, с инвентарен номер 24,който никога не е излизал извън летището е бракуван, а къде - ти можеш да кажеш съдейки по снимките, които си качил.

www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline Tony

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2825
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Re: Чавдар 130
« Reply #25 on: 27.05.2019, 07:19:04 »
На летището се движиха с транзитни номера няколко години,но не излизаха от летището. В последствие,когато започнаха да извозват служители на летището до Бургас им смениха и регистрационните табели. Служители извозваше и един 11м4 с двигател и заден мост на Волво!Също така имаше и един бял  Неоплан с капаци скриващи гумите му. За жалост не помня номерата на регистрационните им табели.
Неопланът беше до Чавдара в Старо Оряхово.

RIP 8157 (1989-2019)

Offline mitakis

  • Vintage vehicles
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3465
  • 2660
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #26 on: 27.05.2019, 13:56:36 »
Значи знаеш, че от летището ( Тим) отидоха в двора на Андела ( Тим), там постояха известно време и после се появиха снимки, че единия е собственост на хотел Ескана ( Тим).Също така един от летищните 130-ки се беше озовал в автоморга във Варна (до второто кръгово на крайезерния път).Предполагам че третият, с инвентарен номер 24,който никога не е излизал извън летището е бракуван, а къде - ти можеш да кажеш съдейки по снимките, които си качил.
Е, това трябва ли да ни притеснява. От Тим на Тим, скок-подскок в реставраторския team.
Tози с инв.н.24 е се е ползвал за части и отдавна го няма. Бронята му + вторият 130 (рама 014, ДКН B4574PA), след малко тръгват от Варна за София. Очакваме към 21-22ч да пристигне и утре сутринта ще го разтоварваме : ) : )
Доста е мръсен и занемарен, 2009г. му е последната ГО.

П.С. Несъществена подробност е, но все пак около 2000 г сменят номерата на перонните ПС. Тогава мисля, че трите автобуса на Летище Б-с носят съответните № от последните три цифри на шаситата. Имаше снимки, които надявам се да излязат. Освен тава единият от трите в период от година -две просто липсва на това летище. Предположенията, че или е бил някъде на ремонт или е бил зачислен временно другаде.
Със сигурност е ремонтиран, не е в оригиналната ливрея + раздутите фазери не са фабричните плоскости.
« Last Edit: 27.05.2019, 14:00:00 by mitakis »

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4067
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #27 on: 27.05.2019, 14:22:54 »
Значи и двата останали Чавдара ли сте купили?

Offline mitakis

  • Vintage vehicles
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3465
  • 2660
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #28 on: 27.05.2019, 14:40:38 »
Тъй вярно. Камионът ще влезе по А1- СОП- Ботевградско шосе- Вл. Вазов- Резбарска, ако има желаещи да го пресрещат за снимки.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4067
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #29 on: 27.05.2019, 14:52:02 »
За донор на части ли е предвиден вторият Чавдар?

Offline Mammoth

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2803
  • ČKD Tatra T6A2-SF
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #30 on: 27.05.2019, 15:11:55 »
На този трябва да имам снимки от преди 2 години, ако ги намеря ще ги пусна тук. :)
В 2313 ВТ :devil:
Почивайте в мир, 15Tr 02/6, 03/6 и 07/7. Завинаги живи... (2003/2007-2017г.)

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1136
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #31 on: 27.05.2019, 17:45:12 »
 @tauri, разбирам, че е трудно да се говори от международни политики до конкретни автобуси, още повече за период повече от две десетилетия. Все пак за нас ограничения, като форма на санкция са отменени на 22.01.1990, и забележи, че съвпадение или не, пуснатите реално и купени автобуси са произведени през 90 -те.
А как би се отразило в крайна сметка на цената, ако вместо Лиаз - Мадара, са сложили Мерцедес. Водещото за ДАП -те е била цената, а не марката на мотора. Вярно, имало е проблеми, но нали за това има изградена цяла структура – от малки ремонти при тях, до големи в АРЗ -та. А след 90 -та, когато ги предлагат и с Мерцедес, да не би да повлия с нещо?
Казваш ДАП -те не ги искали, Софийският да - там впрочем винаги са искали по -малко Чавдари около тях, та дори В 13 -20 нямат, но далече от истината е било за останалите. Впрочем всичкото това е объркано, ако не знаем как е работила системата на централното планиране.
''Мадара - Шумен'' е Комбинат, ''Чавдар'' е Завод, в йерархията от върха надолу единият произвежда изделията, другият основно ги събира. Не е можело през 80 -те да зарежат тази схема, след като е била в основата на даден отрасъл. Имало е варианти, но далеч не са били такива, както през 90 -те, когато вече е различно даже желаните мотори са факт.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Извън темата: Не си прав за Йоан Костадинов, разглеждаш само фрагмента и го отделяш от общото. Защото когато ги поръчват цените са едни, когато идва време да ги плаща други. Вярно инфлация, Жан Виденов прави опит по -напред да се оттегли, първоначално не му разрешават, Йоан е гласен за Министър на транспорта, който отказва. После Софиянски става премиер и замисля доставка на Мерцедете за София и Варна, защото са от неговата партия, като мотив че имали нужда. Йоан го моли да опрости вземанията за Чавдарите, защото и Бургас има, но той отказва. Търси парите по курса на деня, който е в пъти повече от първоначалното. Йоан казва, че така ще банкрутира града и отказва, което си е парадокс. Докато сагата се проточва, първоначално са платени три от автобусите, а парите така и не достигат до завода. В отговор Софиянски казва че те имат задължения към държавата, но спестява че и тя има към тях.
Ако следваме логиката, да ги беше платил Йоан, че да фалира града и пак до ''Чавдар'' да не стигне нищо – е ''приносът'' в който някой го обвиняват други не!
Чавдарите ''120'' в Бургас са 20, а ''141'' 10, плюс още по 1 от двата модела, но доставени при други обстоятелства!
« Last Edit: 27.05.2019, 19:31:18 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline mitakis

  • Vintage vehicles
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3465
  • 2660
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #32 on: 27.05.2019, 19:45:17 »
За донор на части ли е предвиден вторият Чавдар?
Главно, за да го спасим от оксижените. Донор, оранжерия, пчелин, кемпер, тролейбус, автобус с 'градска' компановка на салона. Сигурен съм, че и тук доста идеи могат да се зародят. Но преди да стане готов аквариума, няма никакъв ресурс за този 130 (условно го наричам 014).

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #33 on: 27.05.2019, 19:58:15 »
Здравей, не е имало никакви санкции, всичко си е било наша смотана работа. През 82-85 MAN купува Steyr-Wien предприятието което произвежда автобусите. Австрийците оказват пълно съдействие. За съжаление основните приоритети пред завода по това време са сделките с Гърция за 13-20 по данни са били около 250 бройки, не само за Атина и още 50 броя за други градове. Сделка с Никарагуа за 200 боря 11Г5 и М3. Отделно М4 се е харчел като топъл хляб. Производството на завода по това време достига между 8-12 автобуса дневно. От държавата по онова време са натискали за гръцки износ заради големи количества гръцки ориенталски тютюн, който се е преработвал в най-новата фабрика на Булгартабак в Благоевград и след това е бил много ценен и скъп за западните и руски пазари от където режима е изкарвал $$$. 
Четрите години за въвеждане на 130 и 140 в производство не са били достатъчни. А и от българските ДАП-пове не са били благосклонни към двигателя LIAZ, турбо мотор повече разход на гориво, автоматична скоростна кутия капризна към поддръжка. От завода са се мъчили да се докопат до мотори Мерцедес, но за тях също е трябвало $$$, което министерство на икономиката не е позволявало.
През 90-те нещастията следват едно след друго. Завода посреща 10-ти ноември с 120 броя 14-20 за София от които столицата взима 30 броя. Имало е поръчка за 30 броя 130-ки за Бургас за съжаление са произведени около 15 броя, които не са платени. Имало е произведени и договорени 130-ки за Азербейджан, Грузия и Русия, но тежката икономическа ситуация в тези страни не водят до голяма печалба от сделките. Виденовата зима проваля сделка за 200 броя 430 за Саудитска Арабия, азиатската икономическа криза проваля договор за 200 130 за Тайланд. Бургас и лично Йоан Костадинов отново не си плащат автобусите с което загробва тотално завода.
В 130 ще видите доста елементи от М4 и Г5 в салона, каквото са могли в тези бедни и нещастни години на прехода това са слагали по машините. Автобусите са били идеални за тези години, няма скъпа електроника, лесни за поддръжка и изключително здрави конструктивно.
Боже мили, ще изнасяме рейсове за Гърция срещу долари, с които от гърците да купуваме тютюн, за да продаваме скъпи цигари с гръцки тютюн, при положение че от целия Благоевградски окръг и от Кърджалийско абсолютно същия тютюн бол....Вместо да помислят как да произвеждат още автобуси по западен стандарт, които биха осигурили много повече долари от цигарите....По същото време унгарците изнасят извън СИВ купища автобуси, локомотиви, мотриси, та там хората не са и чували за Кореком, ами си има западна стока в обикновените магазини, достъпна за обикновените хора...пълен цирк. Направо "желязна" АОНСУ-вска икономическа логика и планиране....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #34 on: 27.05.2019, 20:16:11 »
Не четеш внимателно не да купуваме, пари явно е нямало, а да ги бартеросаме.
The Grand Tour

Offline Ilian

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 658
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Чавдар 130
« Reply #35 on: 28.05.2019, 14:23:46 »
Направо "желязна" АОНСУ-вска икономическа логика и планиране....
Тази логика още ни яде и още много години ще ни пречи. Тогавашните кадри подготвят сегашните меринджеи. Затова по почти всички чужди фирми с български мениджмънт нещата не вървят...

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1136
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #36 on: 28.05.2019, 16:48:58 »
Не, просто сегашните са лишени от някой качества... Който сега не хармонират в обстановката, и са изчистени от учебните програми.
А при положение, че реколтата на тютюна се бере веднъж в годината, не всеки месец, завода да бездейства в останалото време ли...
Извинявам се за отклонението, но стига с битивизмите.
« Last Edit: 29.05.2019, 09:38:09 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #37 on: 28.05.2019, 18:35:11 »
Направо "желязна" АОНСУ-вска икономическа логика и планиране....
Тази логика още ни яде и още много години ще ни пречи. Тогавашните кадри подготвят сегашните меринджеи. Затова по почти всички чужди фирми с български мениджмънт нещата не вървят...
Анджек. Проблемът е, че ако чуждата фирма няма български меринджеи и/или подизпълнители, и то посочени от когото трябва, ще и бъде позволено да направи нещо в България на куково лято.
Друго, което е интересно, че първият прототип, произведен в Австрия, с бялата броня, отделни букви, австрийски прозорци, има също луминисцентни лампи в салона, пластмасови австрийски седалки и магнетофон за система за съобщаване на спирките. Също като 140-цата, която е при Новко. Все неща, орязани в последствие при подготовката за серийно производство.
« Last Edit: 28.05.2019, 18:38:56 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 264
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #38 on: 29.05.2019, 14:46:00 »
Политика!
Целяло се е максимална печалба и колкото е възможно повече части произведени в България. А за да се произведе една нова част в Български завод е било ходене по партийни членове и секретари , затова много от частите са подменяни с каквото е имало налично.
Но мисля че това е обсъждано доста често в темата за Чавдарите.

Опитвам се да спретна един списък.

1. Синия Чавдар 130 който е бил на Шуменско пиво в последствие става кафяв в Ямбол и после чисто бял в Шумен .
2. Син Чавдар 130 на Българската Армия от поделението в Божурище.
3. Оранжев Чавдар 130 собственост на Милко от Русе.
4. Летище Бургас
5.Летище Бургас.
6.Летище Бургас
7. Някъде по Плевен имаше в завод за слънчоглед.
8. Червено белия с надпис Изпитателен движил в Ботевград и Правец.
Някой сеща ли се за други?

Изпратено от моят SM-A505FN с помощта на Tapatalk


Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #39 on: 29.05.2019, 15:57:16 »
Както писах по-горе в ГТ на Русе са били два. БКС Козлодуй 3 броя с три различни двигателя LIAZ, Kamaz и Мерцедес. Захарни заводи Горна Оряховица с двигател LIAZ. И някакъв консервен комбинат в Горна или Лясковец също е имал един. В ГТ Шумен с е имало с три врати.
The Grand Tour