Author Topic: Автобусни ремаркета  (Read 4078 times)

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2654
    • View Profile
Автобусни ремаркета
« on: 16.07.2019, 22:45:52 »
Да вземем да им създадем и на тези една отделна тема, че информацията е доста разпръсната из всевъзможни раздели.

Може да преместите и част от последните мнения от темата "Чавдар: прототипи и история".

За София (говорим за градски транспорт, не за междуградските линии (да не се бъркат със селските линии от градския транспорт)) по спомен, че не ми се търси в момента, някъде към 1960 имаше всичко на всичко 5 произведени ремаркета, след това правят още 5 в трамвайния завод и стават 10.
Още малко информация ми попадна за ремаркетата в СП Градски транспорт София - към края на 1966 е имало всичко на всичко 36 ремаркета и 455 автобуса.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2654
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #1 on: 17.07.2019, 14:15:06 »
Аз знам, че са правили и във ВРЗ в Дряново
Наистина са правили. Ето една брошура на продукцията от 1962



Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1567
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #2 on: 17.07.2019, 14:30:28 »
От какъв зор направихте отделна тема? Ремаркетата са били един модел и толкова. Единственото им предимство е било че може а ги откачаш като няма пътници. Иначе са били опасни, неусигурени явно е имало и инциденти.
The Grand Tour

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2654
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #3 on: 17.07.2019, 14:50:09 »
Имаш ли информация за ремаркетата и можеш ли да подпомогнеш темата? Какво се знае досега - почти нищо, има разхвърляна информация навсякъде. Не се знае откога са започнали да ги използват, докога са се използвали, дори не се знае къде са произвеждани. Били са поне два модела, които са документирани в снимки. Били са част от градския транспорт и са просъществували към 20 години поне, значи определено имат място тук и може да им се отвори отделна тема.

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 270
  • k.panev
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #4 on: 17.07.2019, 21:19:11 »
Ето още един кадър от ВРЗ Дряново .
В описанието на снимката пише :
Автобусни ремаркета след извършен ремонт от вагоно-ремонтен завод Дряново.

Изпратено от моят SM-A505FN с помощта на Tapatalk


Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13437
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #5 on: 18.07.2019, 00:25:35 »
Тези заоблените ремаркета много ми приличат на едни от снимки от Чехословакия, прикачени на Шкода 706 РО ранните версии от 50-те. Изглеждат същите на снимки, само че техните са с единична ръчна врата, а не с двойна въздушна. Вътре май са със седалки на дължина като пейки.

След това, другите вероятно са си наш дизайн, тези по-ръбатите за да се връзват с Чавдар М80 и 11Г5. Една идея по-обемни и големи, не са такива схлупени и седалките са наредени по схема 2 по 2, не така на дължина, като най-отпред има 5-ца гледаща назад, най-отзад също има 5-ца. И в тях май няма никакво отопление  :eek: На снимки се вижда обаче и конфигурации, стар тип обло ремарке прикачено към Чавдар М80, и нов тип квадратно прикачено към М62/М65. На снимка от Русе от 50-те се вижда и 3-ти тип ремарке с един прозорец по-дълго, с дизайн подобен на Ботевградските каросерии от началото на 50-те.

В София едва ли са искарали до 80-те години, вероятно всичките са ги разкарали при доставката на първите партиди Икарус 280, в други градове до началото, средата на 80-те максимум. Това което Икар е видял в София средата на 80-те прикачено на Чавдар 11М3 по всяка вероятност са возили по-голяма група и е дошло отнякъде...Тия ремаркета зимно време изглеждат опасни наистина, за лятото не е такава беда ама зимата при хлъзгав път няма никаква защита. Но пък доста увеличава капацитета, с още 20 седящи и 20 правостоящи места.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 270
  • k.panev
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #6 on: 18.07.2019, 00:49:44 »
Първият вариант според мен е копие на Чешкия вариант . Профилите на конструкцията на тавана е 1 към 1 с тази на Чавдар М65.
Ето снимки на едно ремарке в добро състояние за годините си .

П.П ВРЗ Дряново има хубава музейна зала с макети , снимки ,награди и др.
« Last Edit: 18.07.2019, 00:51:42 by Bus Memories Bulgaria »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14487
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #7 on: 18.07.2019, 08:58:20 »
Както Иво посочи, до средата на 70-те имаше два вида ремаркета - стари заоблени и нови ръбести. Към края на 60-те поне в Русе ремаркетата нямаха хидравлика и сигнализация за отваряне/затваряне на вратата, после им монтираха, даже на старите. Естествено, за отопление изобщо не може да става дума. Започнаха да изчезват с по-сериозното навлизане на Икарус 180. Последните, които дочакаха Икарус 280, бяха по селските линии. Разкачваха ги от влекачите им много рядко, само при някакъв ремонт. След бракуването им много от тях "изкараха втори живот" по парцелчета и селски дворове.

Разбира се, в по-изостанали държави от нас като Швейцария ремаркетата доживяха 21-ви век:
« Last Edit: 18.07.2019, 09:14:23 by blagun »

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5656
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #8 on: 18.07.2019, 10:20:48 »
При по-големи пътникопотоци съчленените автобуси и тролейбуси определено са по-добро решение - по-добра безопасност, не се губи място за прикачни съоръжения, по-малка дължина и обща маса при същата вместимост.  :rolleyes:

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3090
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #9 on: 18.07.2019, 12:34:00 »
След сутрешният пик ремаркето може да се разкачи на крайна спирка и там да стои до следобедния такъв, а не да се таралянка цял ден с превозното средство ! Проблема с експлоатацията на такива към момента според мен е законов !

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2654
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #10 on: 18.07.2019, 18:49:35 »
Ето снимки на едно ремарке в добро състояние за годините си .
Това определено е в доста добро състояние за възрастта си. Зеленото основния цвят ли е или под него има червено?

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1149
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #11 on: 18.07.2019, 21:39:57 »
Става за реставрация.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3358
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #12 on: 19.07.2019, 19:35:30 »
Ето едно от Шумен.....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2654
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #13 on: 19.07.2019, 21:56:43 »
Много интересна система за отваряне на прозорците има. Иначе вътре си е същата допотопна мизерия.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2654
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #14 on: 04.08.2019, 22:12:36 »
На тази снимка от Варна, която пише, че е датирана през 1973, могат да се видят две ремаркета от по-късния модел.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1158
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #15 on: 11.08.2019, 17:54:03 »
Не казвам, че не е било така, което обаче не изключва наличието на ремаркета. Колко са били е отделен въпрос. Имаше една снимка на Чавдар М65 с ремарке до езерото в Панчарево. Появяват се и по архивни кадри в ютуб, по разни клипове на баба ви Лили и други певачи и певачки от 60-те години. Имай предвид, че съчленени Икаруси 180 идват в България относително малко бройки, като далеч не всички са били за София - значителен брой от доставените са били и за другите градове, в това число Дупница, Казанлък, Кюстендил, Димитровград, Ямбол, и т.н., за по-големите като Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Плевен въобще и не споменавам. Същото се отнася и за първите 280 - не са били кой знае колко големи партиди и пак немалка част от тях отиват по провинцията...Така че най-вероятно е вярно и едното, и другото....Между другото имах късмета да видя автобус с ремарке през 1984-та, на театър София - някакъв 11М3, празен, вероятно от провинцията, който теглеше ремарке от по-стария чешит, сиво-бяло с две сини линии, също празно....Това ми беше първото и последното виждане на рейс с ремарке....Досега така и нищо не се разбра къде са правени тези ремаркета - в Чавдар нямат нищо общо, може в "Родина", но със сигурност е имало някакво централизирано производство, понеже са били два вида за цялата страна - по-заоблен и по-ръбест...Мостовете им, съдейки по снимките, са от ЗИС-150/ЗИЛ_164 или от ГАЗ-51.
Автобусните ремаркета, шаситата са правени в ''Завод за ремаркета – Елена'', а надстройката в ''Завод за стоманени профили – Попово''. Говорим за периода към края на 60 -те до към 1973/74 г, или дотогава са произвеждани автобусите от серията ''М''. След това, както знаем, новата гама 11М3/Г5 ремаркета не тегли.
– По назад има мнение, че ремаркета са правени във ''ВРЗ - Дряново'' и ''Завод 6 -ти Септември''   – тези години категорично изключено. Когато Ви говорят подобни, питайте в кой период... Ако е така, може би след 1990 -та, където всичко е различно...

– В София по принцип тези ремаркета са избягвани, защото основните булеварди по онова време са били павирани, а по натоварените линии, където по принцип е било нужни повече вместимост, по един или друг начин маршрутът повече или по малко е преминавал оттам. Така поведението на тези ремаркета на паветата, особено когато е мокро, често при спиране са поднасяли, колкото и бавно да се движи. Поради това, за да се избегнат инциденти, използвани са били крайно рядко.

– От горното следва, че постепенно съчленените Икаруси ''180''... идват да заменят тези ремаркета, първо в София, после в другите големи окръжни градове. Но такива автобуси никога първоначално не са доставяни в градове като Дипница, Казанлък, Димитровград – неокръжни. При тях идват когато ''180'' са пенсионирани от окръжните им центрове и заменят ремаркетата - всичко с тези ремаркета приключва края на 70 -те, в началото на 80 -те е било повече изключение.       
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Вижте каво е представлявало обединението ''Балканкар'' към 1983 -та.
Прави впечатление, че Завод -а в Омуртаг липсва, който предните десетилетия е бил част. Тогава все още е понижен в статут на АРЗ, поради късащите се каросерии. Когато идва перестройката – края на 1985/86 е реабилитиран, но за сметка на това промените в Обединението вече текът. 
« Last Edit: 11.08.2019, 18:00:38 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 287
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #16 on: 11.08.2019, 19:43:46 »

Автобусните ремаркета, шаситата са правени в ''Завод за ремаркета – Елена'', а надстройката в ''Завод за стоманени профили – Попово''. Говорим за периода към края на 60 -те до към 1973/74 г, или дотогава са произвеждани автобусите от серията ''М''. След това, както знаем, новата гама 11М3/Г5 ремаркета не тегли.
– По назад има мнение, че ремаркета са правени във ''ВРЗ - Дряново'' и ''Завод 6 -ти Септември''   – тези години категорично изключено. Когато Ви говорят подобни, питайте в кой период... Ако е така, може би след 1990 -та, където всичко е различно...


Снимката / рекламата с производството на ремаркета в ДВЗ Дряново се твърди че е от 1962. Дори и да не е точна (годината), вагонът на снимката е от същия период.

 Припомням снимката на Метан:
« Last Edit: 11.08.2019, 19:45:35 by mitko08888 »

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2654
    • View Profile
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #17 on: 11.08.2019, 19:44:31 »
– По назад има мнение, че ремаркета са правени във ''ВРЗ - Дряново'' и ''Завод 6 -ти Септември''   – тези години категорично изключено. Когато Ви говорят подобни, питайте в кой период... Ако е така, може би след 1990 -та, където всичко е различно...
Не мога много да разбера какво точно искаш да кажеш - че в периода от края на 60-те до средата на 70-те не са правени ремаркета на споменатите две места или че по принцип преди 1990 не са правени. И в Дряново, както и в София са правени ремаркета през 50-те поне до средата на 60-те. Може да видиш в тази тема брошура на част от продукцията на Дряновския завод от 1962. В трамвайния завод ремаркета се правят още от 50-те. До 1965 са правени няколко партиди ремаркета за градския транспорт в София, след това вероятно не са се произвеждали повече.

След това, както знаем, новата гама 11М3/Г5 ремаркета не тегли.
И тук не съм много съгласен с теб, защото онзи грамаден черен кютюк между двете половини на задната броня си е бил точно за зацепване на ремаркета, друг е въпросът, че почти не са качвани ремаркета на този модел.
« Last Edit: 11.08.2019, 22:44:49 by Metan »

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1158
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #18 on: 12.08.2019, 23:16:20 »
^
Не мога много да разбера какво точно искаш да кажеш - че в периода от края на 60-те до средата на 70-те не са правени ремаркета на споменатите две места или че по принцип преди 1990 не са правени. И в Дряново, както и в София са правени ремаркета през 50-те поне до средата на 60-те. Може да видиш в тази тема брошура на част от продукцията на Дряновския завод от 1962. В трамвайния завод ремаркета се правят още от 50-те. До 1965 са правени няколко партиди ремаркета за градския транспорт в София, след това вероятно не са се произвеждали повече.
Виж колко е важен периода за който говорим! Явно първите ремаркета за Шкодите са правени в София и Дряново - това не го знаех! После през 60 -те години с производството на ''Чавдар'' от гамата ''М'' и построените двата завода в Елена и Попово, се пускат нови ремаркета за тях. Практиката на производство от предните години, по- скоро десетилетието на 50 -те, което стана обект на дискусия, през 60 -те е преустановена – тя се връща отново, но по други причини през 90 -те. А тя общо казано, че страничните дейности на конкретните Заводи в София и Дряново са отделени в новоизградените предприятия.

След това, както знаем, новата гама 11М3/Г5 ремаркета не тегли.
И тук не съм много съгласен с теб, защото онзи грамаден черен кютюк между двете половини на задната броня си е бил точно за зацепване на ремаркета, друг е въпросът, че почти не са качвани ремаркета на този модел.
Независимо от наличието на тегличи, тези автобуси ремаркета за ГТ никога не са дърпали. Оставяни са по целесъобразност – когато се налага да не да ги дръпнат, а да ги бутанат, примерно в някоя клетка, защото друго място за тази цел нямат.     
« Last Edit: 12.08.2019, 23:23:41 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Ilian

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 671
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Автобусни ремаркета
« Reply #19 on: 12.08.2019, 23:29:21 »
За какви ремаркета през 90-те пишете?