Много от спирките от преди 30+ години и имаше редица случаи сами да паднат и то застрашавайки хора…
Напълно съм съгласен, че всяко едно съоръжение трябва да се поддържа и евентуално подменя, когато му свърши експлоатационния живот.
НО фактът, че едно съоръжение е амортизирано и е опасно, не е оправдание да бъде подменено с нещо, което е по-подходящо за художествена галерия, където да бъде изложено като някаква арт инсталация.
Единствената функция на навесите на спирките е да предпазва чакащите от природните елементи - дъжд, сняг, вятър, пек. Ако не върши тази работа, значи няма смисъл да се слага.
Има два модела навеси, които вършат безупречно своята задача:
I.
1.
https://maps.app.goo.gl/r5DbwWw19V3TXZWn8 На записа от 2012 година може да се види запазена част от оригиналната стъклария. Правеха ги с парчета от дебело, закалено, полупрозрачно стъкло, които бяха огънати в краищата, за да може да се закачат едно за друго.
Оригиналният модел имаше един малък недостатък - не пазеше добре от слънце. При леко греене - беше добре. матовите стъкла пазеха. Но при голям пек - вече не ставаше.
А освен това стъклата са податливи на вандализъм. И тъй като живеем във времена, когато не се пази - най-добрия вариант е да има ламарини вместо стъкла. Така се решава и дребния проблем с непълната защита от слънце.
2.
https://maps.app.goo.gl/RGjwSnG6vTu5n6qX8 https://maps.app.goo.gl/aEhFTGe41TUPompf7Примери за същия модел като горния, но с ламарини вместо стъкла. Това е най-сполучливата версия - пази от всичко + устойчиво на вандали.
3.
https://maps.app.goo.gl/X4ng9K293im7peuw9По-дълга версия - отново с ламарини, вместо стъкла
Тук пейките не са оригинални. Оригиналните са пак дървени, но вложени в легло от метал. Много удобни. и много здрави, защото дървото не носи тежестта на седящия. Едно време инженерите са мислели.
4.
https://maps.app.goo.gl/QD1BJTRpTFD29wY37Най-дългата версия - с централна конзола, зад която също има малка пейка. и тук е с ламарини вместо стъкла.
В оригиналния вариант централната конзола също беше със стъкла, за да пази гърба на тези, които сядат на малката пейка. При този пример са пропуснали да сложат ламарина на централната конзола.
Тази най-дълга версия можеше да се види из цяла България. А понякога, когато не са имали налични от нея, слагаха по 2 или по 3 от по-късите версии.
Още един пример за най-дългата версия от София -
https://maps.app.goo.gl/NPU5uvPtTJUBZq18A Тук обаче са развалили навеса, когато са го ремонтирали - намалили са вместимостта за сядане с повече от половината.
II.
1.
https://maps.app.goo.gl/JfrwbHfxQaPrFTHL9 И този навес е развален, когато са го ремонтирали. В оригинал има много по-дълги пейки, захванати за конструкцията на навеса. А имам и спомен, че по времето на комунизма беше и по-дълъг.
2.
https://maps.app.goo.gl/PyoUDh2WyUNnnKmi7Точно срещу навеса от горната точка. Този е още по-осакатен - махнали са му страниците, което намалява значително предпазването от природните елементи.
3.
https://maps.app.goo.gl/9G7v5W1BPYms6UfM7И тук поради някаква причина липсва едната страница. А интересното на този навес е, че го сложиха скоро - в модерните времена. Не е такъв, който да е от времето на комунизма, който да е ремонтиран след това.
4.
https://maps.app.goo.gl/4Q4XZm1FCTqdr8DH8Същото като горното.
5.
https://maps.app.goo.gl/gjN7eGpqYbo9BcJd8Още един от модела - но версия "джудже". Колкото и да е тъжно - толкова стига в днешни времена. За разлика от едни предишни времена, когато навеса в село Желява беше 2-3 пъти по-голям и сутрин едвам събираше всички, които са тръгнали на работа, училище и т.н. Тогава всички живееха екологично и се придвижваха с градски транспорт.
Ясно какъв е моделът. В миналото се срещаше в най-различни дължини от късичките варианти като по-горе (на слабо използвани спирки) до дължина на 1-2 съчленени икаруса (на повечето спирки).