Във връзка с повишаване качеството на предлаганата информация за пътниците, се извършиха тестове на един от автобусите BMC Procity CNG относно възможността за автоматизирана смяна посоката на маршрутните табели и показване на следващата спирка на вътрешното информационно табло.
Да припомним, че още в самото начало след доставката, имаше проблеми относно някои от функциите на системата за информация, произведена от турската фирма Polaris. Започна дискусия, като в един момент, те просто спряха да отговарят. Не изпълняват и задължението си да предоставят лицензни ключове за софтуера, поради което в момента, той е активен само на ЕДИН компютър, като при повреда, оставаме без опция за редакция на базите данни.
В условията на обществената поръчка за доставка на тези автобуси, изрично беше записано, че системата трябва да може да работи в автоматичен режим, както и да показва следващата спирка на вътрешното информационно табло.
Какво се установи при тестовете, проведени днес на автобус инв. № 1407 в АП Земляне:
1) По отношение на системата:
Системата включва контролна единица и общо четири табели - предна, странична, задна и вътрешна.
2) По отношение на вътрешното табло:
Вътрешната табела е с възможности единствено и само за показване на дестинация, като в конфигурационното меню в софтуера за редакция няма други възможности, освен това.
3) По отношение на контролера:
Контролерът може да получава команди от външно устройство, което обаче трябва да е със специфичен протокол, т.е. отново да е произведено от Polaris. Това обаче няма да реши проблема напълно.
Всички табели имат собствени контролери и базата данни за всяка от тях се записва в самата табела. Те работят по стандарт VDV300(IBIS), което дава лесна възможност за свързване на друг тип контролна единица с подходящата функционалност.
В рамките на теста, към табелите с преходен кабел, се свърза контролна единица Bustec BT902, с която се опита управление на външните и вътрешното табла с предварително програмирана в тях база данни. Установи се, че така създадената нова системна конфигурация работи без проблеми и в автоматичен режим, посоката на всички табла ще се промени съгласно посоката, в която се движи превозното средство. Поради описаните недостатъци и несъответствия с техническите условия на обществената поръчка обаче, вътрешното табло ще може да показва единствено актуалната посока, в която се движи превозното средство и допълнителен текст(например специални съобщения).
В резултат на тестовете, чрез евентуална замяна на контролните единици, е възможно проблема да бъде решен от части, за да се предоставя адекватна информация за пътниците. Проблемът с вътрешните табла ще остане активен. Ако обаче, производителят на вътрешното табло направи модификация на фърмуера и на редактиращият софтуер, то с нов контролер, ще е възможно да показваме както линия и дестинация, така и следващата спирка.
В офертата на "Карсан" за нови електрически автобуси е предвидена отново система на "Polaris", която поради описаните по-горе факти пак няма да отговаря на критериите, зададени в обществената поръчка.
Снимки от тестовете: