Author Topic: БАН тества водородна горивна клетка на тролейбус  (Read 47961 times)

Offline Stierlitz

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 991
    • View Profile
БАН са си спечелили проект за тестване на водородни клетки в реални условия. Плащат си както за ремонта на 2614, така и за всички други тестове и разработки. Недоумявам защо се вдига такава врява, все едно са изнесли златния резерв от БНБ.

Ще се опитам да обясня своето негодувание.

Аз съм учен и развивам научна дейност в Германия. В България няма пари за това, което правя и затова съм се изнесъл в чужбина. Не за заплата говоря, а за материална база, наличие на образовани и мотивирани технически кадри и т.н. В периода, в който съм се занимавал с наука в България в колектива в който работих (и продължавам да си сътруднича, въпреки че не съм в БГ вече), нито веднъж не сме участвали в конкурси от фондовете на МОН. Защо? Скандалите с корупция и безсмислено написаните изисквания по конкурсите винаги изяждат голяма част от малкото пари, предвидени за наука. Бюджетът на Фонда за Научни Изследвания (ФНИ) на година е от порядъка на 40-50 млн.лв./година. От тях се крадат сигурно поне 25. Схемите са описани в книга от проф. Емил Хорозов още преди 8 години. Оттогава малко какво се е променило. Тогава протестите започнаха още зимата на 2012-13 година и накрая доведоха до падането на Борисов. Игнатов беше освободен преди това.

Покрай тролея се разчетох за програмата Е+, по която върви финансирането (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjsroiX3LLmAhWwURUIHeBRCG4QFjAAegQIBBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.mon.bg%2Fupload%2F15201%2Fpr_nnp_NiskovaglerodnaEnergia-100518.pdf&usg=AOvVaw0n5zJl1eUemT8lvanpFaRN) . В нея са заложени 7млн.лв. за 3 години за да се стимулира “Значително интензифициране на връзките на науката с образованието, с бизнеса, с държавните органи и с обществото чрез разработване на  научноприложни и иновативни проекти.“ ... в сферата на нисковъглеродната енергия за транспорта и бита. Програмата е насочена към засилването на сътрудничеството между бизнес и наука и дрън дрън дрън общи приказки, малко политика и дрън дрън дрън. От сайта на проекта четем “В Програмата са включени общо 16 партньорски организации - осем института на БАН, седем университета и БАН в качестово на координатор.“ ( https://eplus.bas.bg/en/events-104/show-105(2) ).

Каква е реалността? В България нямаме производител на автомобили, автобуси, тролеи и всякакви превозни средства. Как може да бъде стимулирана кооперацията с бизнес, който не съществува? КАК?

Като следствие на зле написаната и необмислена научна програма излиза създаването на тролейбус, който никой няма да ползва нито за начало на ново производство, нито за превоз на пътници. Според гугъл в момента в континентална Европа има само 3 (три) водородни станции за зареждане на транспортни средства. 3! И трите са в Германия. Явно старият Икарус го готвят за експорт.  :eek:

Хайде сега да ми кажете каква ще бъде ползата за “народното стопанство“ от съществуването на тролей с водородна клетка? И стойността на този тролей отговаря ли на това как той ще бъде използван следващите 5-10-15 години? Извод - тролеят ще бъде материално доказателство за отчитане на дейност.

Ето затова се възмущавам - защото харчат малкото пари за наука за програми, писани от чиновници, гледащи Брюкселските реалности, а не Българските. Неадекватни програми от неадекватни чиновници водят до неадекватни научни разработки и тролеи с горивни клетки, събиращи прах по софийските депа и носещи слава на застаряващи чичковци по международни симпозиуми, за които никой не е чувал.

Да кажем, че държавата е решила да стимулира разработването на горивни клетки, нови типове батерии и системи за енергийна ефективност.... със 7млн.лв. Та това е посмешище! Според този доклад - https://www.energy.gov/sites/prod/files/2016/07/f33/fcto_battelle_mfg_cost_analysis_pp_chp_fc_systems.pdf изготвянето на частите, заедно с труда за 100 kW горивни клетки, при производство на 100 броя струва $70,279.72 за брой. Това е при наличие на цялото необходимо оборудване и готов проект за производство на горивна клетка. Цената нараства с намаляването на произведените бройки, т.е. за една бройка, по готов чертеж, цената може да излезе и над 200клв. А нали това е само началото - тук не е включена цената за разработка на системата - само производството! Да не говорим за монтаж, система за управление, електроника. Говорим само за “желязо“.

Не изключвам варианта от тази програма да излязат интересни проекти, които да са приложими. Просто много дълбоко се съмнявам, предвид че нямаме производство, а кадрите са доста ограничени, като бройка.

За допълнителна реалност - работя за немската метео служба, разполагаща с годишен бюджет от около 350млн.евро, от които 120млн.евро отиват за заплатите на 2300 научни работници, техници и администрация и 35млн. за нови инвестиции (т.е. парите ни за иновация са колкото парите в цяла България, че и отгоре). В Германия не съм чул за научен институт, разработващ и строящ самостоятелно автобуси (или тролейбуси) с горивни клетки.

И да, знам че това съчинение, което ви написах, няма общо с ГТ. Тази моя болка обаче е трудно да бъде споделена.
Напълно подкрепям написаното по-горе, като отгоре на всичко ще си позволя да допълня:
1. "водородната енергетика" е напълно НЕсъстоятелна футуристична идея от 70-те години
2. в България не се разработват водородни клетки или каквито и да било горивни клетки, защото това са много наукоемки и скъпи изследвания извън възможностите на съществуващата научно-техническа система, всичко което се прави е имитация и отчитане на дейност.
3. сглобяването на превозно средство от готови и пазарно достъпни компоненти НЕ е наука.   
« Last Edit: 14.12.2019, 08:21:32 by mitakis »

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Е ти защо си мислиш, че няма да бъде сертифициран със всичко необходимо?

Кой в България може да го сертифицира ? Технотест,Декра.....,Кой! Отделно, че при евентуален инцидент с пътници при такава високорискова технология като работата с водород едва ли някоя застрахователна компания ще плати обезщетения ! Та е далеч по-вероятно да си обикаля като експериментален и да се снемат данни от експлоатацията му.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
  В България единствената организация за изпитване и сертифициране на МПС над 3.5 т и над 8+1 места  е Технотест. Декра може да превеждат сертификати на вече регистрирани МПС-та от страни извън общността и промяна на категория.
Като цяло историята е доста смешна и блести от некомпетентност, хубавото е че още един Икарус ще се върне към живот.
The Grand Tour

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1641
    • View Profile
БАН били готови вече щяло да се кандидатства за проект за 30 http://www.bta.bg/bg/c/IF/id/2500961  :neznam:

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Дс не продават затова Икарусите по този начин, а не на цена за скрап, и БАН да ги изкупи всичките....  :laugh:

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1641
    • View Profile
Ще станат водородни електробуси :D :D
« Last Edit: 21.10.2021, 22:43:44 by georgi64 »

Online RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Първо да направят един, пък после нека мислим за повече.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Dimitar155

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 783
    • View Profile
    • Email
2614. Може да се запознаете с документацията тук - https://app.eop.bg/today/178893
Quote
„Доставка, консултации по монтажа, въвеждане в експлоатация на 1 (един) брой хибридна електрическа система, базирана на горивна клетка и батерия за задвижване на тролейбус „ИКАРУС - 280.92“, обучение за работа с хибридната електрическа система и гаранционно обслужване на системата – в изпълнение на проект на Националната научна програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита (ЕПЛЮС), компонент К2 „Електрически превозни средства и водородна мобилност”, работен пакет РП 2.4. „Демонстрационен тролейбус с хибриден удължител на пробега „батерия/горивна клетка”, финансирана със средства по: Националната научна програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита (ЕПЛЮС), компонент К2 „Електрически превозни средства и водородна мобилност”, работен пакет РП 2.4. „Демонстрационен тролейбус с хибриден удължител на пробега „батерия/горивна клетка”

Изглежда че работата по този тролей продължава.

Quote
...
Днес в София посетих пилотен проект на Столична община съвместно с предприятието “Горивни клетки и водород” (FCH JU) за създаване на хибриден тролейбус с водородна горивна клетка.

Проектът се разработва за първи път от български учени. Тролейбусът ще се придвижва не само чрез захранване от контактната мрежа, но ще извършва и 100-километров пробег на водород. В резултат се очаква консумацията на природен газ да се намали с 30%. Предвижда се закупуването на 30 водородни електрически автобуса и изграждането на съответна инфраструктура за реновирани 30 тролейбуса с водородна горива клетка.

Този проект е пример за това как на местно ниво, комбинирайки елементи миналото и идеи на бъдещето, можем да позиционираме България на иновационната карта на Европа. Благодаря на Българска академия на науките - БАН и Столична община за възможността да науча повече за проекта на място. Могат да разчитат на подкрепата ми.
Източник: Mariya Gabriel


Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
В плаката, който се вижда в средата и долу вдясно са използвали моята снимка на 1501 от 1-ви юли 2012 г.(не можаха ли да покажат някой по-добър Икарус се питам):
1501-4 1.7.2012 by Sofiatransport transport gallery, on Flickr
« Last Edit: 03.06.2022, 14:54:23 by AGENT 006 »

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline bagercho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3646
    • View Profile
Интересното е, че ще бъде с нови врати и стъклопакет, но дали ще му избацат и една модерна предница в стил Икарцедес, или ще остане така?...

Offline 04Boris22

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1741
  • 2055
    • View Profile
    • Email
Страничните ламарини подменени ли са с нови или са си старите, малко позакърпени, минати с ръждепреобразовател/грунд (не съм сигурен как процедират)
« Last Edit: 03.06.2022, 21:24:14 by 04Boris22 »
над 8000 мои снимки във Flickr:
https://www.flickr.com/photos/198506535@N07/

Фен на всички дизелови автобуси!

Offline Pesho1991

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1059
    • View Profile
А интересното е дали ще има нископодов вход, или така напеченото low-entry? Дали ще правят всички икаруси, които бяха заменени от шкодитее миналата година?

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Изцяло подменени са ламарините и профилите, дори конструкцията е усилена.
The Grand Tour

Online RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
А интересното е дали ще има нископодов вход, или така напеченото low-entry?

Не. Опитаха няколко пъти преди 15 години, не се получи.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
При Икарус с предно разположен двигател не е най-добрата идея да се поставя нископодова платформа най-отзад, защото ремаркето е с минимално тегло и опашката подскача вертикално, което е опасно. Същото, което се случва с едноосно ремарке закачено на лека кола.
« Last Edit: 04.06.2022, 20:58:10 by AGENT 006 »

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
А интересното е дали ще има нископодов вход, или така напеченото low-entry? Дали ще правят всички икаруси, които бяха заменени от шкодитее миналата година?

Нисък под на последната врата е лошо решение, защото трудно се вижда от шофьора. Възможно е обаче вградена платформа в стъпалата на някоя от предните врати подобно на Татра T6C5, ще трябват обаче нови врати, които се отварят навън:


Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
По-добре да не опитват такива сложни неща. Помним рампите на T8M-900M как стояха за украшение, на 2711 също, след като си оказа, че излизат, но не се прибират.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
За тестова разработка със сигурност няма да опитат.

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Ако не се сложи някаква рампа не виждам как ще го пратят тогава в редовна експлоатация, през 2022 г. да се пуска високоподов тролей не отговаря на директивите на ЕС за мобилност, а ръчна рампа няма как да се монтира с максимален наклон от 12% както е по правилата на ЕС.

Online RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Тия всички директиви не са приложими, защото това не е ново возило, а ремонтирано старо.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!