Аз писах преди, че щом шофирането стане вече нетърпимо и няма накъде, хората сами ще почнат да искат железопътен транспорт, особено като видят новите вагони, локомотиви, метрото сами ще се убедят в предимствата му. Узряването на нациите става постепенно. В целия развит свят предстои истински ренесанс на ж.п. транспорта, ние като членове на клуба на най-богатите( ЕС ) няма как да останем встрани, макар и при нас нещата да идват със закъснение.
Впредвид трудностите с транспорта на пътници и товари в Родопите, макар и скъпа и сложна една такава инвестиция според мен много ще вдигне района, ще дойдат инвеститори, туризма ще тръне още повече. Дори и 100 млн. заем да тегли държавата, и без това имаме най-малък външен дълг от всички ЕС страни, дори с тези 100 млн. пак ще сме най-добре по този показател. А пък и с тази инфлация и печатането на хартийки защо пък да не си заслужава, ще инвестираме напечатани от ЕЦБ ватърничави пари в реални устойчиви дълготрайни активи. Още по-добре и по-устойчиво е вместо в пътища да се инвестира в ж.п. линии. Както виждате инвестициите в ж.п. линии отпреди 120-130 години ги ползваме и днес, след още толкова пак ще ги позват следващите поколения.
И последно, възможно е и мисля че съществува нормална ж.п. линия на 1600 м. височина, на 1300 имам спомен че имаше дори в ЕС. Правят се т. нар. изкуствени коловозни развития за преодоляване на височината, подобно на тунела 8-ца и 6-ца на няколко етажа и е напълно постижимо. Щом са правили такива работи преди 120 години, едва ли в 21-ви век при всички технологии някоя компания с повече опит няма да може да го построи.