Author Topic: Линия до Смолян  (Read 14713 times)

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Линия до Смолян
« Reply #20 on: 30.12.2021, 10:58:50 »
Идеята за ж.п. линия до Смолян и връзка с гръцката ж.п. мрежа не е лишена от смисъл. Ще улесни много придвижването на товари. Ще е много по-евтина от разширение на съществуващият автомобилен път. Без проблем би се одобрила от ЕС и плана за възстановяване. Дано се получи.
The Grand Tour

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #21 on: 30.12.2021, 14:00:37 »
Идеята за ж.п. линия до Смолян и връзка с гръцката ж.п. мрежа не е лишена от смисъл. Ще улесни много придвижването на товари. Ще е много по-евтина от разширение на съществуващият автомобилен път. Без проблем би се одобрила от ЕС и плана за възстановяване. Дано се получи.
Подкрепям като цяло идеята, но какво ще кажете за една корекция? Да не се наливат пари в прехвърляне на високите Родопи в този район и излизане на Ксанти и Кавала, където няма налично голямо, товарно пристанище. Вместо това, частта от парите за транс-граничната отсечка да бъдат пренасочени към продължаване на участъка Момчилград - Подкова до Комотини и Александрупули, плюс подмяна на железния път от Димитровград до Подкова. Предвид планинския терен и, основно, туристическата цел на линията (ако има някакви товародатели, те биха били основно дърводобив и зеленчуко-производители - основно картофи и тютюн), да се построи като теснорелсова.
Друг вариант би бил с мисъл в перспектива - да се започне на етапи строителство на нормалнорелсова по маршрут Асеновград - Смолян - Рудозем - Кърджали и се свързва при гара Кърджали с Димитровград - Александрупули. Построява се и теснорелсова (гара Смолян ще стане аналогична по функции и предназначение на гара Септември) по маршрут Смолян - Девин - Доспат - Сатовча - Гоце Делчев - Добринище. Така би се получил един жп-ринг с диаметър Пловдив - Смолян. Или поне това да бъде цялостното направление за развитие, от което сега да бъде построен етап 1 между Пловдив и Смолян. Иначе се прави нещо на парче, пък после се налага да се преработват проекти и става едно голямо нищо. :rolleyes:
« Last Edit: 30.12.2021, 14:03:09 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Линия до Смолян
« Reply #22 on: 30.12.2021, 15:18:39 »
Много на широко тръгна. Ще е интересно да разберем с каква обосновка са отхвърлили проучването през 1988. От край време района се нуждаe от бърза връзка с Пловдив и София. Нека не я разглеждаме както конкуренция на линията до Подкова. Разстоянието между Смолян и Кърджали е достатъчно да съществуват двете линии едновременно дори отговаря на желанието на ЕС за мрежa от ж.п. връзки.
The Grand Tour

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #23 on: 30.12.2021, 17:39:15 »
Районът включва един град от 27000 жители и едно градче от 7000. За Пампорово забравете - дотам денивелацията и от двете посоки е сериозна. И за това - 100 км жп линия - няма как да се върже сметката.
По време на двете кратки владения на Беломорска Тракия са се обсъждали 2 трансродопски проекта: Кричим  - долина на Въча  - Девин - гара Бук на Места и връзка с линията Солун - Дедеагач  и Момчилград  - долина на Върбица - Порто Лагос. Родопите адски стръмно се спускат към Бяло море и инженерните решения са сложни. Ако гърците изпълнят линията Орменио  - Дедеагач поне на 160 км/ч, със сигурност връзката на линия 4 с морето ще е по-бърза, ако и километрите да са повече.
« Last Edit: 30.12.2021, 17:51:18 by blagun »

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Линия до Смолян
« Reply #24 on: 30.12.2021, 18:14:58 »
Според мен скоро едва ли ще се случи подобна линия. По-реалистично ми се вижда да свържат Смолян и Кърджали и да вържат линията от Подкова към Гърция, и също така да модернизират 4 линия. 6 линия също плаче за модернизация и връзка с Македония. Русе-Варна също е много бавна. Тъй че има далеч по-приоритетни трасета, които трябва да се модернизират на първо време.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Линия до Смолян
« Reply #25 on: 30.12.2021, 19:49:51 »
На мен нищо от това не ми се вижда реалистично. Ако се влагат някакви пари в железопътна инфраструктура, то това ще е ремонт или претрасиране на вече съществуващи участъци. В Родопите няма никакъв шанс на този етап да се построят нови железопътни линии, най-вероятно и в бъдеще също.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Линия до Смолян
« Reply #26 on: 30.12.2021, 20:50:29 »
Смолян е бил 35 000 жители отделно региона има потенциал. Нека община Смолян и Родопи да работят по темата. Нищо чудно да свършат повече работа от държавата. Една инвестиция от 100 млн. евро няма да се отрази зле на региона.
The Grand Tour

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #27 on: 01.01.2022, 19:28:05 »
При такъв подробен проект си струва разходка до Смолян за разглеждане.
Предполагам направлението е основно по долината на р. Чая, но няма как да се мине без 2-3 дълги тунела. Интересно е и как е трябвало да се преодолее денивелацията между Чепеларе и Смолян и дали са търсени трасета, обслуждащи и Пампорово.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Линия до Смолян
« Reply #28 on: 01.01.2022, 20:49:30 »
Пампорово е курорт със сезонни пътникопотоци и не е оправдано да се изгражда ЖП линия при такъв сложен профил. Дори до Смолян е спорна идея без развитие посока Кавала, Ксанти евентуално Александруполис. :rolleyes:

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #29 on: 01.01.2022, 22:23:42 »
Интересно е и как е трябвало да се преодолее денивелацията между Чепеларе и Смолян и дали са търсени трасета, обслуждащи и Пампорово.
Никак не може да се преодолее надморската височина от 1650 м на Пампорово - с 400 метра над сегашната най-висока гара Аврамово,  и то - на теснолинейка.
От Чепеларе към Смолян - с тунел под Превала и нататък - около трасето на II-86.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #30 on: 01.01.2022, 22:51:22 »
Никак не може да се преодолее надморската височина от 1650 м на Пампорово - с 400 метра над сегашната най-висока гара Аврамово,  и то - на теснолинейка.
От Чепеларе към Смолян - с тунел под Превала и нататък - около трасето на II-86.
1650 м е Студенец. Едва ли някой би си помислил точно там да прави гара.
5-километров кабинков лифт до Соколовци, където би излизал тунелът обаче е съвсем реалистичен вариант.

Ще си отбележа в плановете за лятото да разгледам този проект, когато имам път натам.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #31 on: 02.01.2022, 00:06:15 »
Според Wikipedia н.в. на Пампорово е 1650. Нямам идея  къде е мерена  - на Перелик или на Чевермето,  но това едва ли променя съществено нещата. От Смолян е абсурд да се качи незъбчата железница даже до ресторант Рибката в западния край на града.

Ползването на жп транспорт до ски курортите е скромно даже в супервлакови държави като Швейцария и Австрия.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #32 on: 02.01.2022, 00:27:39 »
Аз писах преди, че щом шофирането стане вече нетърпимо и няма накъде, хората сами ще почнат да искат железопътен транспорт, особено като видят новите вагони, локомотиви, метрото сами ще се убедят в предимствата му. Узряването на нациите става постепенно. В целия развит свят предстои истински ренесанс на ж.п. транспорта, ние като членове на клуба на най-богатите( ЕС ) няма как да останем встрани, макар и при нас нещата да идват със закъснение.

Впредвид трудностите с транспорта на пътници и товари в Родопите, макар и скъпа и сложна една такава инвестиция според мен много ще вдигне района, ще дойдат инвеститори, туризма ще тръне още повече. Дори и 100 млн. заем да тегли държавата, и без това имаме най-малък външен дълг от всички ЕС страни, дори с тези 100 млн. пак ще сме най-добре по този показател. А пък и с тази инфлация и печатането на хартийки защо пък да не си заслужава, ще инвестираме напечатани от ЕЦБ ватърничави пари в реални устойчиви дълготрайни активи. Още по-добре и по-устойчиво е вместо в пътища да се инвестира в ж.п. линии. Както виждате инвестициите в ж.п. линии отпреди 120-130 години ги ползваме и днес, след още толкова пак ще ги позват следващите поколения.

И последно, възможно е и мисля че съществува нормална ж.п. линия на 1600 м. височина, на 1300 имам спомен че имаше дори в ЕС. Правят се т. нар. изкуствени коловозни развития за преодоляване на височината, подобно на тунела 8-ца и 6-ца на няколко етажа и е напълно постижимо. Щом са правили такива работи преди 120 години, едва ли в 21-ви век при всички технологии някоя компания с повече опит няма да може да го построи.
« Last Edit: 02.01.2022, 00:31:43 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #33 on: 02.01.2022, 07:16:25 »
Ползването на жп транспорт до ски курортите е скромно даже в супервлакови държави като Швейцария и Австрия.
Не съм много съгласен. Пробвай да отидеш с кола до Цермат, който е един от най-известните такива курорти. Ще те пуснат само с чисто електрическа, иначе само влак.
До Санкт Мориц можеш с кола, но градчето е толкова плътно застроено, че трудно може да поеме толкова коли, въпреки няколкото големи паркинга. Масово се пътува с влак до там, който сам е туристически обект. И в двата случая говорим за теснолинейки и налична отлична пътна мрежа.

До Пампорово в разгара на зимата е малко приключение и редовен влак, пътуващ поне с 1/3 по-бързо в комбинация с местно довозване ще свали много хора от колите. Не всички, но значителна част. А и влакът ще е до Смолян и ще минава под Превала по права линия, а не по нагърчена като пътя и ще спестява още 15-20 мин.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Линия до Смолян
« Reply #34 on: 02.01.2022, 10:34:39 »
Както bdz43r каза нека видим проекта. 100% не е ставало въпрос за зъбчати железници и изкачване на баири.  За съжаление трябва да се ходи до Смолян където е прибран. Сигурно са планирани малки тунели по долината на реката и голям тунел около Роженски поляни където и автомобилният път прави сериозни обиколки. Ако някои има дневниците на Богдан Филов, той споменава за трасиране на ж.п. трасе до Златоград с отклонения за рудниците в Лъки.
The Grand Tour

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #35 on: 02.01.2022, 12:53:17 »
Като цяло, трябва да се има предвид, че за да се обоснове нова жп линия - правят се комплексни финансово-икономически анализи и анализи разходи-ползи. За да "излезнат" сметките, се търси предимно товарен трафик, защото е ясно, че пътническият вероятно няма да е достатъчен за обосноваване. Същевременно има наредби, които задължават жп линиите да се проектират и строят с определени габарити, наклони и товароносимост, като ограничението е мисля 12,5 промила за наклона.
Освен това - излизането от Асеновград вероятно ще е доста проблематично, както и първоначалното набиране на височина. Трасе за линията липсва в ОУП на Асеновград. Необходими са скъпи отчуждения.
Същевременно - ще е необходим тунел с голяма дължина - 8-10 километра между Чепеларе и Момчиловци и вероятно още един по-къс от Смолян за завой към долината за Момчиловци.
Интересно ще е да се разбере какво са писали комунистите през 80-те години и какви аргументи е имало.
Имам спомен, че съм виждал статии в списанието на ФНТС от 30-те и 40-те години за проектирането на тази линия с уж вече уточнено трасе, което е трябвало да се строи с помощ от германците. Не е зле да се провери и в техния архив.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #36 on: 02.01.2022, 14:41:06 »
Ползването на жп транспорт до ски курортите е скромно даже в супервлакови държави като Швейцария и Австрия.
Не съм много съгласен. Пробвай да отидеш с кола до Цермат, който е един от най-известните такива курорти. Ще те пуснат само с чисто електрическа, иначе само влак.
До Санкт Мориц можеш с кола, но градчето е толкова плътно застроено, че трудно може да поеме толкова коли, въпреки няколкото големи паркинга. Масово се пътува с влак до там, който сам е туристически обект. И в двата случая говорим за теснолинейки и налична отлична пътна мрежа.

До Пампорово в разгара на зимата е малко приключение и редовен влак, пътуващ поне с 1/3 по-бързо в комбинация с местно довозване ще свали много хора от колите. Не всички, но значителна част. А и влакът ще е до Смолян и ще минава под Превала по права линия, а не по нагърчена като пътя и ще спестява още 15-20 мин.

Ако ще се ползва железница до ски курорти в България най-подходящо за това е районът на Банско-Разлог-Добринище като връзка между отделните обекти в подножието на планината и хотелите. За Боровец евентуално също, но щом и до Самоков не е стигнала железница, едва ли ще стигне някога до Боровец. Релефът около Пампорово съм съгласен с blagun е напълно неподходящ за влакови линии, нека първо свържат Чепеларе с Пампорово с лифт както се планираше, това ще е напълно достатъчно на първо време. За да е бърз влака до Смолян трябва да мине транзит през тунели покрай Пампорово и целият поток от туристи пак ще трябва да се извозва с автобуси от Смолян до хотелите.
« Last Edit: 02.01.2022, 14:45:11 by fafan »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #37 on: 02.01.2022, 15:47:56 »
Защо от Смолян да пътуват за Пампорово? Далеч по-удобно е от Чепеларе,  а в екстремни зимни условия изкачването от Смолян до Студенец първо става непроходимо.
Допреди няколко години ходехме всяка година за седмица на ски ваканция в Чепеларе. Градчето има доста по-курортен вид от разпокъсания Смолян. Лелеяният лифт Мечи чал - Пампорово ще го приобщи към големия ски район Пампорово,  както приобщи Стойките.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #38 on: 02.01.2022, 19:03:09 »
Интересно ще е да се разбере какво са писали комунистите през 80-те години и какви аргументи е имало.
Тогава обосновката е била при съвсем различни условия и най-вече разходи за труд. Показателно е, че през 70-те и 80-те години в Рила са прокопани 80 км тунели за водно количество колкото на река Искър при Мездра и то само през пролетта, което по сегашни цени ще струва баснословна сума, която никой не може да обоснове.

Offline mitkov2

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 711
    • View Profile
    • Email
Re: Линия до Смолян
« Reply #39 on: 02.01.2022, 19:35:31 »
Има ли желание нещо да се случи, то може да се случи. Справка: Реконструкцията на зала "Св. София" на бившия партиен дом. Каква е там целесъобразността? Никаква, съсипаха автентичния вид на зала с хубав интериор (преди). 20 млн.лв. на вятъра, полза 0. Да, железница до Смолян може би ще струва не 20, а 520 млн. лв., но говоря принципно. Моето мнение е, че пари винаги могат да се намерят, начините са десетки.
Идея как да се повиши използването на такава железница, ако бъде построена: през зимния период от 1.12 до 15.03 се въвежда допълнителна такса за ползването на пътя Асеновград - Смолян, като само собствениците на имоти в населените места от Средните Родопи да имат безплатен достъп в този период. Така например пристигащите с чартъри на летище "Пловдив" няма да вземат кола под наем, а ще се качат на влака. Жп линията до Асеновград, както знаете, минава на метри от пистата. И без това автомобилния път е доста неприятен за шофьори без опит в планински условия, това ще подобри и пътната безопасност.