Author Topic: Омнибусите на Братя Илчеви и Братя Габровски  (Read 478 times)

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 270
  • k.panev
    • View Profile
Първите български автобуси с марката „Херкулес” са произведени във фабриката на братя Илчеви във Варна и влизат в експлоатация на 27 май 1937 г.
Те стават едни от най-търсените у нас, заради високото си качество и достъпната си цена, спрямо чуждестранните си конкуренти. Производственият капацитет на фабриката е почти четири каросерии месечно, като наред с едносерийните автобусни надстройки, се изработват линейки и дори малки партиди леки автомобили с каросерия тип седан. С един от тях, братът на Димитър Илчев - Атанас участва в Първия автомобилен събор във Варна, проведен от 14 до 16 август 1938 г.
В периода 1937 - 1940 г., продукцията на "Херкулес" без изключение се представя със собствен щанд на Международната мострена изложба във Варна.
"Братя Илчеви” АД поддържа автобусните линии във Варна и района до Втората световна война.
След 9 септември 1944 год. акционерното дружество и фабриката са ликвидирани.

Братя Габровски,са родом от Търговище преместват се в Русе, тъй като тук виждат по- големи възможности за развитие. След  „Братя Габровски – първа българска фабрика за язми и манифактура на едро”, те основават Креватна фабрика „Изкуство”- за железни кревати, детски колички и др., а през 1928 год купуват фалиралата  фабрика за мебели „Карпати”. На тяхна база създават „Бр. Габровски” – акционерно дружество за желязна индустрия и търговия. През 1939 год. стават представители на „Опел” за България. В креватната фабрика „Изкуство” са произведени около 50- 60 луксозни автобусни каросерии на базата на шаси „Опел”. За нуждите на полиция и жандармерия на базата на шаси „Додж” е произведена серия автомобили с удължена база. През 1940 год братя Габровски преместват управлението на фирмата в София. По време на войната, фирмата е принудена да започне производството на балиращи машини за сено и слама за нуждите на армията.  През 1947 год е национализирана.

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 270
  • k.panev
    • View Profile
През 1922г. братята Панайот и Димитър Илчеви основават фирма, която по-късно се превръща в най-крупния доставчик на автомобили.

През 1905г. във Варна е открит клон на Международното транспортно акционерно дружество – Виена – Русе – Варна, а година по-късно са внесени първите автомобили в България - немските „Мерцедес” и „Маурер-Юнион”, и френския „Де Дион Бутон”. Първата кола, обиколила улиците на Варна е американски „Крайслер”, собственост на фирма „Бенц”. Веднага след това вестниците излизат с негативни статии за автомобилите, като ги наричат чудовища, които гърмят, пушат и плашат добитъка. Въпреки първоначалното недоволство, необходимостта и удобството, което предлагат автомобилите е осъзнато и възприето. Желанието на варненци да се приобщят към новото европейско общество е било изключително голямо, за това няма място за негативизъм.
През 1907 година е регистрирано „Безименно акционерно аутомобилно дружество” в град Варна, което закупува два омнибуса, с цел обществен транспорт по улиците на Варна и околията. Но този транспорт съществува само две години, след което дружеството обявява ликвидация.

Братя Илчеви
Едва през третото десетилетие автомобилният транспорт започва да се развива по-мащабно като през 1922г. е основана фирмата „Братя Илчеви”, която по-късно се превръща в най-крупния доставчик на автомобили за България.
Първото шаси „Шевролет” на „Дженерал моторс” – САЩ, е закупено от софийска фирма „Стрела” АД, а в работилницата за файтони на Петър Георгиев, която се е намирала в квартал „Аспарухово” във Варна е поръчана изработката на дървена каросерия. Така се ражда първият български автобус с 12 места. След него е открита и първата междуселищна автобусна линия Варна – Козлуджа (днешно Суворово)

През 1925 година съдбата среща братя Илчеви с генералния представител на „Дженерал моторс” за Европа – Борис Трис. Още в края на на същата година фирмата им, която прераства в акционерно дружество, става генерален представител на „Шевролет” за България. Кантората им се е намирала ул. „Цар Симеон”№6 във Варна.
Малко след това дружеството се обединява с файтонджийската работилница на Петър Георгиев и след редица нововъведения и разширения създава „Херкулес” - първата българска фабрика за каросерии, която се е намирала в днешния център на квартал „Аспарухово”.

От Алекандрия, с кораб „България”, са доставени шасита за два леки автомобили с марката „Шевролет”. А първият клиент на дружеството, заплатил 160 000 лева за автомобил, бил германецът Едуард Наудашер, собственик на циментовия завод „Гранитоид”.
Акционерното дружество „Братя Илчеви” поставя началото и на първите в България редовни курортни рейсове – до Св.Константин, Аладжа манастир, Гюндюз чешме (гориста местност на 7 км южно от Варна, посока Бургас). Транспорта станал достъпен за всички и само срещу 5 лева е било възможно да се обиколи крайбрежието до Узун кум (днешни Златни пясъци), докато цената с файтон била 100-150лв.

Автобусите „Херкулес”
Първите завършени два автобуса във фабриката „Херкулес” са предоставени на варненската Градска омнибусна служба, с централна спирка срешу хотел „Лондон”. Те влизат в експлоатация на 27 май 1937г.

Българските автобуси „Херкулес” стават едни от най-търсените у нас, заради високото си качество и достъпната си цена, спрямо чуждестранните си конкуренти. Производственият капацитет на фабриката е почти четири каросерии месечно, като наред с едросерийните автобусни надстройки, се изработват линейки и дори малки партиди леки автомобили с каросерия тип седан. С един от тях, братът на Димитър Илчев Атанас участва в Първия автомобилен събор във Варна, проведен от 14 до 16 август 1938 г.
В периода 1937 - 1940 г., продукцията на "Херкулес" без изключение се представя със собствен щанд на Международната мострена изложба във Варна.

„Братя Илчеви” АД поддържа автобусните линии във Варна и района до Втората световна война. Но след национализацията през 1947 година акционерното дружество и фабриката преустановяват дейността си.

83 години по късно една каросерия е оцеляла .....