Author Topic: Винетки/Толл/Такси/цени обща тема  (Read 7951 times)

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11378
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Тол такса (нека не се бърка с винетка, тъй като обхватът и целевите групи са различни) за линия 54 евентуално ще се начислява за път I-8 в участъка от СОП до Божурище. Другото е в градска зона с общински пътища.

Протестират, защото плащат софийски данъци, включително и софийски ПЪТЕН данък, а за да стигнат до София трябва да платят винетка. Виж например отсечката от 1км между Нови Искър и Требич и кажи дали за тоя 1км по тия дупки заслужава да плащаш каквото и да е било. А тия пари ако не отидат за пътища не си мисли, че ще отидат за градинки и тротоари, а най-вероятно в нечий джоб.
Да не говорим, че е много некоректно да се сравняват имотите, защото по селата има и имоти за 100 бона, има и за 10 бона. Това, че някой живее в "предградията" не го прави автоматично богат.

Пътен данък няма, има данък за притежание на МПС и срещу него Общината не ти дължи НИЩО повече отколкото на тези, които не го плащат.
« Last Edit: 05.03.2020, 13:18:59 by RADOCVET »
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Значи по отдалечените села в различни краища на България са прецакани отвсякъде. Едно че на тях никой не им опрощава винетките, второ че заплатите са по-ниски от столицата около малките градчета, 3-то че си плащат в пъти по-скъпи билети за пътуване на БДЖ ако пътуват с обществен транспорт отколкото селата около София на ЦГМ, където пътуването от левче на ден е почти безплатно. Дори във малки градове като Велинград, Свищов и подобни не може да се пътува толкова евтино като тук на такива растояния.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5868
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Значи по отдалечените села в различни краища на България са прецакани отвсякъде. Едно че на тях никой не им опрощава винетките, второ че заплатите са по-ниски от столицата около малките градчета, 3-то че си плащат в пъти по-скъпи билети за пътуване на БДЖ ако пътуват с обществен транспорт отколкото селата около София на ЦГМ, където пътуването от левче на ден е почти безплатно. Дори във малки градове като Велинград, Свищов и подобни не може да се пътува толкова евтино като тук на такива растояния.
Това е политика на общините колко ще струва билета. Прецакани към момента са тези, които пътуват на малки разстояния в София, защото от техните пари отиват към тези пътуващи на големите разстояния, но това следва да се промени с новата система. Имай предвид и че в малките населени места данъците са в пъти по-ниски, за това и много от фирмите се регистрират около София и си правят там складовете.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline Pepino1990

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 130
    • View Profile
Понеже работя в пощите, мога да ви кажа, че Божурище се води София област.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
 Божурище е самостоятелна община в Софийска Област.  :help:

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Май е време за отделна тема за винетките и тол-системата.
И в духа на предходните изказвания искам да споделя, че това е чист рекет за празния джоб на средностатистическия българин.
Някои от вас можеби знаят, но от няколко месеца живея в Либерец (северна Чехия). Градът с население малко над 100 000 жители се намира на около стотина километра от Прага. Излишно е да споменавам, че транспортната услуга е на ниво повече от добро. Влаковете в една от посоките (Турнов, където се прави връзка с влаковете посока столицата) от 5:30 сутринта до 21:30 вечерта са на тактов график - на всеки два часа бърз влак и на всеки два пътнически (средно през час има влак). В петък срещу събота и събота срещу неделя има и по-късни влакове, които обезпечават социалния живот най-вече на младежта в околните населени места. Отделно от това сутрин в посока Прага, а вечер в посока Либерец автобусите са през около 30-40 мин. (Фликсбус и Региоджет). През останалото време около час. Пътуване от Либерец до Метростанция Черни мост (линия Б) по-малко от час. Цена на билета - около 7 лв РЖ и около 5 лв. ФБ. За екстрите няма какво да говорим - тоалетна, уи-фи и тнт - средностатистическо качество на услуга а-ла Фликсбус. На всичкото отгоре - винетки има само за магистралите. Т.е. ако имаш личен автомобил можеш да пътуваш без притеснения и извън табелата за населено място, както и да се добереш до столицата без да се качваш на магистрала. Така например пътят между Турнов и Либерец е в магистрален формат, но винетка за него няма...
Пълен контраст е у нас - никакъв обществен транспорт в огромната част от територията и в същото време главорезни за провинциалния жител всякакви видове такси, данъци, винетки... И ако си мислите че тук влаковете или автобусите вървят пълни - нищо подобно. Запоследно във фликсбус-а бяхме 10 човека в 9:30 сутринта посока Прага и по-малко в 20:30 на обратния курс. Но услугата е налице и дава свобода на време и гъвкавост. За жизнения стандарт няма какво да сравняваме - за това всички се досещате.
« Last Edit: 06.03.2020, 23:51:18 by CKD »
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
За да не спамим излишно тази тема краткия отговор е : У нас населението обича да е любено на практика от властта!   ;)

Offline Марин Петров

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 503
    • View Profile
Разбирам, че тука се е преместила дискусията за винетките. та да си кажа и аз мнението.

Напълно съм съгласен  с колегата, който беше написал за 8те лева, които се падат средно на месец, ако си купиш годишна винетка. може да си представим за какви тарикати става дума ако не искат да заделят такава сума на месец. обаче това е най-малкия проблем. замислете се за какви паразити на обществото говорим. след като не желаят да дадат 8 лева на месец - как ли си поддържат колите? с части втора-трета употреба. в незаконния квартален сервиз. на ГТП в кварталния пункт, до който услужливо е паркирана една кола с вързан маркуч към ауспуха ѝ. Каква е целта ще питате? сами се досетете. само ще кажа, че тази кола се запалва по време на почти всеки преглед и маркучът отива навътре в пункта.

Тия същите карат стари, технически неизправни коли които замърсяват природата. няма да се учудя и да си купуват гориво на черно. щом не им се дават 8 лева на месец - какво си говорим. такова им е цялото отношение към държавността, не само по темата за колите. сигурно се опитват да избегнат всякакви данъци, такси и плащания. А после искат да им се дава нещо..... Паразити!!!!!!!!


относно винетките за пътищата на територията на Столична община. смятам, че трябва да се осигури път без винетки от града до всяко населено място на територията на общината. обаче само един път е достатъчен. Например ако някой тарикат от Нови Искър иска да не плаща за винетки да мине през Мировяне, Требич, Илиянци и т.н. Който има желание да си плати може да мине на пряко по прекия път по Околовръстното. Ако ще след това и по тангентата и т.н.

Но аз съм абсолютно ЗА пътища като околовръстното и тангентата да са с винетки за ВСИЧКИ МПС. с изключение на малки отсечки от околовръсното - 1 км. между разклона за Подгумер и Войнеговци и около 500 метра в района на Чепинци. така ще се гарантира безплатния достъп до Подгумер и Локорско.

по същата логика само един от двата пътя до Банкя трябва да остане безплатен. например южния. Северния го ремонтираха неотдавна, в по-добро състояние е, по-пряк е. логично е да е платен. нали това е капитализма?


Според мен е абсурдно обществения транспорт да плаща тол такси. дори и да се движи по платени пътища. трябва да има законови уредени изключения. Но само за държавните и общински превозвачи. Частниците да си плащат таксите.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Според Европейската практика, май няма обща такава всеки сам си решава. В някои държави винетките и таксите са в пъти по-високи от нашите, в други като една Швейцария например годишната винетка е по-евтина от тази у нас при в пъти по-високи доходи, в Чехия пък Ники каза че винетки искат само за магистралите, иначе въобще не се изисква ако караш по останалите пътища. За магистралите са по-скъпи пак от тук.

Може би малко остро се изказах за 8-те лева и що за мизерник трябва да е някой да не може да ги отдели със Софийската си заплата, а да може да дава повече например за билетчета от лотарията. Обаче мои познати от по-малки градове не случайно се питат същото и се дразнят. Питат ме "абе що за мизерници живеят в столицата при вас, ние тука си плащаме и винетки и в пъти по-скъп транспорт( крайградски автобуси, БДЖ) и същевременно за същите професии взимаме по-ниски заплати, и въпреки всичко столичани вдигат врява до небесата и пътуват и за по левче на ден в ГТ и пак не искат да плащат" А викат " я пробвай тука в крайградския автобус да не си платиш или в БДЖ да видиш какво ще стане и как ще те накарат да си платиш като поп", и то за същите растояния  като до Пасарел плащат в пъти по-високи цени.

При нас в България е по-сложно. Едно че имаш огромна рядконаселена територия, второ огромна пътна мрежа над 30 000 километра, от която сума ти километри тежки планински пътища с много скъпа поддръжка, трето че данъците и таксите са много ниски съответно и приходите с които трябва да поддържаш всичко това. Не виждам как с 8 лева на месец за винетка може да се поддържат 30 000 км. пътна мрежа, и да се искат магистрали като няколко километра магистрала само струват милиони. Че то в Сърбия още като минеш Димитровград веднага има тол. кабинки и си плащаш за магистралата, а пътищата са им в пъти по-зле от нашите и са по-скъпи.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
В Сърбия се плаща също само на магистралите, останалите пътища са безплатни. Решението, Иво, е високи прогресивни данъци, които удрят най-вече тези с големите заплати - както е при мен и в Скандинавия. Не може на 600 лева 10 процента и на 6 бона пак толкова....България е малка държава, при която всичко се бута в София. В Унгария има сума ти градчета, чиито имена не можеш да ги прочетеш, но си има хора в тях, имат си работа и са си добре....У нас - Пловдив - зле, Варна -зле, Бургас - зле, за другите да не говорим. Само около Пирдоп и ТЕЦ-овете - Марици бива....
По рейс и по жена не се тича!

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Аз веднъж се изказах за винетките. Това е нещо абсурдно, хаотично и анархично въведено... Като цяло цялата тая тол-глупост е излишна. Хаби се народна пара за излишно електронизиране, за излишни заплати на инспектори, наблюдатели и прочее в БГ Тол. Изобщо кому е нужно... Знам че се изразявам по-просто, но и истината е такава. А в очите на обществото се хвърля пясък и се отчита дейност.
Вместо да се чудят какви ли не глупости, да въведат пътния данък (каквото всъщност се пада винетката) към данък МПС, съответно между 20 и 100 лева. Така не им трябва отделна институция или каквито и да е глупости да следят дали се плащат тези пари. Предвид, че се начислява към всяко МПС- няма неплатили го. А все пак за ГТП се изисква платен данък МПС. Друг приом е- ако те хванат КАТаджии без платен данък, да ти свалят номерата. Същевременно пряко за малкия човек и бизнеса не би бил такъв шок заплащането на тази надценка в данъка. Крайният резултат мисля че би бил по-положителен финансово за държавата и по-удобен за гражданите. Защото дайте да се съгласим, че никой няма да си купи винетка от Кардам до Чернооково, Рогозина и Спасово, дето сигурно за първи път ги чувате, а да се открие къде е пътят трябва археологически разкопки (пък горе долу такива трябват за сведения кога е бил последния пътен полицай по трасето). В същото време заради некомпетентното въвеждане на тая простотия (винетките) се стигна до патовата ситуация- в града не се плаща, но през града минава "селски" път. То не че има ясно и точно разписано в законодателството и нормативната уредба на страната къде кога как и защо се плаща винетка. Та подобни ситуации водят, до неравномерно и неправилно използване на пътните артерии. Натоварват се с транзитен трафик вътрешноквартални улици за заобикаляне на "платения" път. А пък да не чува дявол, по извънредно му и/или невнимание се забрави за тая винетка... трябва да се плати повече от това да претрепеш някого.



Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 385
    • View Profile
...
Вместо да се чудят какви ли не глупости, да въведат пътния данък (каквото всъщност се пада винетката) към данък МПС, съответно между 20 и 100 лева. ...


Винетката е по-справедлива от данъка, защото винетка ще плащат само тези, които ползват пътищата, за които трябва винетка, т.е "пътищата от републиканската пътна мрежа". От къде на къде да плащат всички.
По-справедливата система е на толл таксата - плащаш толкова, колкото си ползвал. Според вида на ПС и според разстоянието, което си пропътувал. Но това е прекалено трудно да се напарви за леките коли, даже е невъзможно за старинния парк унас, затова е въведена само за камиони и автобуси.
ПС: Данък МПС е местен данък, т.е. приходите от него отиват и се използват в общината, в която го плащаш.
« Last Edit: 08.03.2020, 09:32:21 by mitko08888 »

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11378
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Това с данъка не е вариант, защото транзита ще минава безплатно. В такъв случай нямаме никаква изгода от това. Също така има автомобили които или не напускат, или много рядко напускат населено място, те също ще поемат тежест без да получат нищо в замяна.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
В Германия няма винетки. Пътното подържане е споделено между градските управи и провинциалното пътно обслужване. Само камионите подлежат на някакво таксуване като тол система. На същото подлежат и транзинтоно преминаващите автобуси.
А с дадения вариант на средностатистическия собственик на автомобил, което е масовото число в България ще дойде горница от 20-50 лева върху данъка. Това не мисля, че ще утежни толкова много гражданите. Това са по ~13-14 ст. на ден или 4 лева на месец (при 50 лв. горница). За мен цялата тая галимация с винетките е излишна... усложнява излишно движението на гражданите. В същото време се създава цяла една институция с излишни заплатаджии. С варианта който казвам- и това се спестява от народния джоб. Все пак НАП тъй или иначе отговаря с настоящия си състав за данъците.
« Last Edit: 08.03.2020, 16:30:08 by dj_the_bus »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Понеже пътният данък е включен в цената на бензина/нафтата.
По рейс и по жена не се тича!

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1514
    • View Profile
Сега е голяма простотия заради изключването на пътища 2 и 3 клас от тола, плащат личните МПС с винетките, рушат камионите за без пари, а не е като да няма основни коридори по тия пътища - примерно Русе - Капитан Андреево. Изобщо жалка работа.

@IKAR То и ние плащаме акциз и то хич не малък.
« Last Edit: 08.03.2020, 16:43:39 by monte carlo »
Ние знаем, че те лъжат.
Те си знаят, че лъжат.
Те знаят, че ние знаем, че лъжат.
Ние знаем, че те знаят, че ние знаем, че те лъжат.
И все пак те продължават да лъжат.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Акцизът си е акциз, пътният данък е в допълнение към него. За акциза - в България той не може да е по-нисък от най-ниския за ЕС. Единственото изключение е, че не се плаща акциз за нафтата, предназначена за трактори и комбайни.
« Last Edit: 08.03.2020, 17:09:15 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
На мен не ми стана ясна причината за отделянето на тол за возилата над 3.5 тона. Винетка за всички видове МПС и за всички пътища до третокласни включително си беше добро решение.
« Last Edit: 08.03.2020, 19:24:30 by blagun »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Цялата винетна история е глупост. В същото време е идиотско деленето на пътната подръжка по този начин. При прилагане на варианта, за който говорих, подобен на немския, трябва и пътната подръжка да се балансира като скачен съд. Защото има градски улици/булеварди, които са повече за транзитен трафик, като например Аспарухов мост - бул. Девня - ул. Атанас Москов във Варна. За тяхното подържане трябва елементарен процент да внася и АПИ. В същото време има "селски" пътища, които се използват от градски трафик. Пример за това е Търговище, където маршрута ЖП гара/жк Запад - южна промишлена зона е по-удобно да се ползва републикански път I-4 (който дори се явява като околовръстно шосе) вместо да се минава през центъра на града. Там е редно и общината да се включва в пътното подържане.

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 385
    • View Profile
Поддръжката на междуградските пътища и на улиците в града е съвсем различна работа. Затова е отделена и едната се извършва от АПИ, а другата - от общините.
Приходи от данъци, елементарен процент, винетки и др. "на калпак" са много лесни за управляващите, но не са справедливи за тези, които плащат. Приходи от продажбите на гориво съвсемне са приложими у нас - всеки турски камион няма да зареди и капчица у нас, а ще прекосява от край до край. А и няма начин да се разделят справедливо приходите между общините и АПИ.
Най-справедливото е да плащаш толкова и това, което използваш, което няма как да стане освен с въвежданата в момента у нас система, известна като тол. От тук нататък - в една демокрация винаги има натиск от недоволни (превозвачи), големи (посредници), тарикати (които искат да пътуват всеки ден ама да не плащат стотинки за винетки) и т.н., това на теория може да се избегне само с диктатура. Но това е друга тема.