ПТП в Обеля м/у ТМ6 и А26.
На това място автобусите редовно отнемат предимство.
Не съм съгласен специално за автобусите, но всъщност на това място ежедневно има десетки случаи на недоразумения относно предимството. И от време на враме - леки ПТП-та. Освен трамваите, всъщност всички превозни средства, които се движат по ул. "104" са с предимство. Обаче редовно се случва автомобили, които идват откъм ул. "104" да спират за да изчакат движещи се по ул. "Илия Георгов". Има и много шофьори, които се движат по ул. "Илия Георгов" с убеждението, че е с предимство.
Причините за това са измамното усещане, че ул. "Илия Георгов" е главна улица, а пък ул. "104" е малка, квартална такава (дори може би - паркинг); ограничена видимост от близките жилищни блокове и
некачествена хоризонтална и вертикална маркировка. Хоризонталната практически липсва, а пътните знаци са остарели, избелели и напълни загубили своята светлоотразителност. Пътните знаци Б1 са с малки размери и са монтирани върху дебелите стълбове на трамвайната контактна мрежа, за да се спести от отделни метални колове. Това напълно компрометира тяхната функционалност, свързана с формата им. Пътните знаци от тази група целенасочено са проектирани със специфични форми, за да може шофьорите да ги разпознават дори и само по тази характеристика. В случая обаче знаците Б1 и от двете страна на ул. "Илия Георгов" трудно се отличават на фона на дебелите стълбове, на които са монитрани.
Бих казал, че шофьорите по
А26 и
А150 почти не нарушават предимството на движещите се по ул. "104", тъй като те познават маршрута и спецификата на това кръстовище.
Бях много озадъчен като чух за тази катастрофа
. Според мен подобно ПТП на това място е много малко вероятно по следните причини:
- шофьорите на автобусите (
особено съчленените) преминават с много ниска скорост през кръстовището поради разбитата настилка около трамвайните релси и специфичния наклон на трамвайното трасе в завоя.
- ватманите по
ТМ6 се движат с много ниска скорост по ул. "104" в посока обръщалото, поради пердендикулярно паркираните автомобили отдясно и поради силно амортизираното трасе. Бих казал, че точно този кратък участък е един от тези с най-ниска скорост в София.
- ватманите, които редовно работят по
ТМ6 знаят за спецификата на това кръстовище и винаги подхождат с внимание преди да завият към обръщалото. Това се изразява с леко задържане преди кръстовището, оглеждане наляво-надясно и дори профилактично позвъняване със звънеца.
И сега по същество:
Баща ми е пътувал в трамвая. Той ми разказа следното: Трамваят се е движил много бавно (както обикновено, заради паркираните автомобили) и малко преди въпросното кръстовище е спрял. Първата врата била отворена и със съвсем малки тласъци трамваят продължил напред. (обикновено ватманите правят това, когато има паркиран автомобил, който е на самата граница на габарита и обикновено ватманът поглежда многократно през вратата, за да се убеди дали ще може да мине, без да закачи паркирания автомобил) В един момент, след многократните тласъци, трамаваят продължил плавно, но изключително бавно напред (това се прави докато цялата дължина на трамвая не премине покрай проблемно паркирания автомобил) И един момент настъпва ПТП.
Не е имало спирачен път от страна на трамавая. Скоростта е била изключително ниска и практически трамваят е спрял в автобуса. Баща ми не е гледал напред до момента на катастрофата и не е видял как точно автобусът е навлязъл в крастовището.
Моето предположение е следното: поради неприятно паркирания автомобил, ватманът е концентрирал цялото си внимание към него - спира, отваря първата и поглежда дали ще мине, връща се в кабината, помръдва трамвая съвсем малко напред, пак излиза и поглежда, пак помръдва малко напред и т.н. Автобусният шофьор наближава кръстовището в този момент и вижда спрял трамвай, което възприема като възможност да премине през кръстовището. Ватманът е вглъбен в разминаването с паркирания автомобил - след като се убеждава, че ще мине на косъм, продължава да придвижва трамвая напред съвсем бавно, и наблюдава в огледалото за обратно виждане дали и останалата част от мотрисата преминава, без да закачи автомобила. И така изобщо не забелязва автобуса. Не знам кой е виновен при такава хипотеза.