Author Topic: Икономическото възстановяване след пандемията  (Read 2459 times)

Online vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4486
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Доста се изговори по темата за новия корнавирус, за самото заболяване, в съседната тема. Мисля, че е редно да обърнем внимание в отделна тема за икономическите последици и възстановяването след / по време на върлуващата пандемия.


Online RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9250
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Добре, обърни внимание. Най-обичам първия пост от дадена тема да е "ей такава тема си нямаме, ето ви".

Offline emm_1968

  • Trams Doctor
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4991
    • View Profile
Тук, във форума, има повече икономисти от колкото инженери и от тях се очаква професионален анализ на икономическото положение.
Също така има много социолози, политолози и прочее -лози ... и от тях също ще очакваме професионално мнение. Ако има някой психолог, с голям интерес ще очакваме и от него анализ.
Аз като човек изцяло преживял "прехода" с всичките му кризи и оцелял поне физически ще си позволя един непрофесионален коментар ... Някои ще излязат от положението по-богати, други ще се възстановят до положението си от преди "пандемията", на трети бизнеса просто ще оцелее, а повечето ще го духаме. Както обикновено ...
« Last Edit: 01.05.2020, 09:14:13 by emm_1968 »
Символите на нашия град са Витоша, кестените и трамваите.

С такива любители на МГТ врагове не му трябват.

Online vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4486
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Една извадка от НСИ за официално регистрираните безработни до 26.04:



Ако приемем, че на всеки регистриран безработен, има още един безработен, който не се е регистрирал на борсата (да речем защото няма право на помощи) и официалната статистика показва около 300 000 безработни до момента, то едва ли е грешно да се предположи, че реалната цифра е близка до половин милион души.


Offline emm_1968

  • Trams Doctor
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4991
    • View Profile
Според мен това е "моментна" безработица. Много фирми затвориха и ще отворят. Много фирми нарочно изпратиха хората си на борсата. Много хора се завърнаха от чужбина също по тези причини.
Истинското положение ще се разбере когато икономиката отново заработи.
Символите на нашия град са Витоша, кестените и трамваите.

С такива любители на МГТ врагове не му трябват.

Online blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14678
    • View Profile
    • Email
Според мен това е "моментна" безработица. Много фирми затвориха и ще отворят. Много фирми нарочно изпратиха хората си на борсата. Много хора се завърнаха от чужбина също по тези причини.
Истинското положение ще се разбере когато икономиката отново заработи.
Направо ми взе думите от клавишите!
Ще трябва да видим кога и как ще заработят икономиките в Италия, Испания и Германия и колко българи пак ще се завърнат там.

От друга страна е ясно, че туризмът няма да донесе това, което е носил всяка година и ефектът ще е за целия летен сезон, недай Боже за зимния. В това положение най-силният ход на държавата е да засили строителството на държавните обекти, най-вече на Хемус и Европа. Тези, които са били келнери и готвачи, ще трябва да поработят с лопатите. Но така са се възстановили и Щатите, и Германия след депресията от 1929.
« Last Edit: 01.05.2020, 11:24:26 by blagun »

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3126
    • View Profile
социолози
Скромно ще вдигна ръка тук.


Освен икономическата криза всички по-опитни социални анализатори очакват между умерени до сериозни промени в обществото.

Например с интерес ще се наблюдава какво ще се случи с обществата от т.нар. средиземноморски тип, където донякъде попада и България, за които традиционно социалната дистанция е нещо чуждо. Този тип хора са социални, изразяващи емоция, такива, които общуват бурно помежду си с много жестове и физически контакти, такива, които постоянно си търсят повод да се събират с други (дали празник, дали вечерната ракия) и т.н. 

Някои социални експерти изразяват безпокойство дали ситуацията може да увеличи драстично расизма и дори да създаде възможности за нови видове фашизъм.

Трудно може да се предвиди как ще се развие икономическата криза, защото този вид криза се случва за пръв път. Предишните кризи са се случвали заради вкоренените системни проблеми на световната финансова система като фиатните пари и твърде либералните политики към банките. Но сега причината е друга и трудно може да се създаде хипотетичен модел за развитието на кризата.
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3659
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Много хора ще започнат отново работа, но специално на запад им дойде дюшеш, защото е доста трудно да се уволняват хора току така, а сега си намериха идеален повод. След това ще назначат пак част от хората, но със сигурност ще разчистят непотребните им.

А копането на магистрали не е като келнерството. Не казвам, че на келнерите им е лесно, ама другото си е гадничко, че и за по-малко кинти.
« Last Edit: 16.05.2020, 19:16:43 by difian »

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2424
    • View Profile
Само с лопати няма какво да правят по магистралите. Там си има традиционно работещи и по мои наблюдения много рядко наемат нови хора, още повече пък през обяви... иначе една добра статия на капитал от по-миналия месец, показваща какво се случва в строителния сектор (големите инфраструктурни проекти) по време на карантина: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/covid/2020/03/20/4043819_stroitelstvo_pod_karantina/

Аз очаквам постепенно възстановяване, доста хора ще се върнат на работа, но по всяка вероятност заплатите няма да са същите. От тук насетне ще е рев от страна на работодателите, че е криза и че няма пари. Донякъде така ще е и на запад. Но дори и в тези условия, предполагам че голяма част от сънародниците ни отново ще се върнат там и изобщо няма да си правят труда да търсят работа тук, понеже на много места у нас вече хората са оставени без кой знае какви алтернативи (не от към заплащане), а изобщо от към варианти за каквато и да е работа.
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2685
    • View Profile
    • Email
Тези, които са били келнери и готвачи, ще трябва да поработят с лопатите. Но така са се възстановили и Щатите, и Германия след депресията от 1929.
Така е, но трябва да се отчита и разликата в степента на автоматизация и механизация между тогава и сега. Според мен силният ход на държавата е в увеличението на социалните плащания (пенсии, обезщетения за безработица, ниско платеното майчинство и пр.). Защо това е силен ход:
 :arrow: Защото много от хората, които вземат подобни плащания са на или са под прага на бедността, увеличаването на тези плащания ще облекчи тяхното положение и ще намали донякъде общественото напрежение от кризата;
 :arrow: Държавата не може пряко да "налее" едни пари в икономиката, защото така ще наруши принципа на свободната конкуренция и ще търпи неблагоприятни последици от страна на Европейския съюз, но ако увеличи посочените от мен плащания, индиректно ще повлияе положително на икономиката, без да нарушава каквото и да е.

Трудно може да се предвиди как ще се развие икономическата криза, защото този вид криза се случва за пръв път. Предишните кризи са се случвали заради вкоренените системни проблеми на световната финансова система като фиатните пари и твърде либералните политики към банките. Но сега причината е друга и трудно може да се създаде хипотетичен модел за развитието на кризата.

Причините за икономическата криза са финансови и по-конкретно превъртането през капиталовите пазари на кухи активи. Прогнозите за тази криза започват от 2018 г., а от средата на миналата година беше ясно, че ще ни връхлети. Единственото, което направи коронавируса е, че ускори процеса с няколко месеца.
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Online blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14678
    • View Profile
    • Email
Тези, които са били келнери и готвачи, ще трябва да поработят с лопатите. Но така са се възстановили и Щатите, и Германия след депресията от 1929.
Така е, но трябва да се отчита и разликата в степента на автоматизация и механизация между тогава и сега. Според мен силният ход на държавата е в увеличението на социалните плащания (пенсии, обезщетения за безработица, ниско платеното майчинство и пр.). Защо това е силен ход:
 :arrow: Защото много от хората, които вземат подобни плащания са на или са под прага на бедността, увеличаването на тези плащания ще облекчи тяхното положение и ще намали донякъде общественото напрежение от кризата;
 :arrow: Държавата не може пряко да "налее" едни пари в икономиката, защото така ще наруши принципа на свободната конкуренция и ще търпи неблагоприятни последици от страна на Европейския съюз, но ако увеличи посочените от мен плащания, индиректно ще повлияе положително на икономиката, без да нарушава каквото и да е.

... "ниско платеното майчинство" - посочи ми една държава, която за 410 дни плаща 90% от заплатата (реално цялата заплата, защото е необлагаема и неосигуряема от служителите)! Така че преди да веем червения байрак, добре е да сме наясно с фактите.

Увеличаването на пенсиите не може да е задача за няколко месеца, тя е дългосрочна. Като казваме "увеличаване на пенсиите", нека отбележим немалкото хора, особено през 90-те и 2000-те, неосигурявали се или осигурявали се на МРЗ. Каква увеличена пенсия да очакват? Точно те спират и ще спират мащабното увеличение на пенсиите, тъй като имат минимален принос към бюджета на НОИ, а все пак не могат да са с нулеви пенсии. Точно заради такива плащания се извършва грабеж от осигурените на високи ставки, тъй като максималната пенсия не им дава възможност да получават това, което са заработили и осигурявали.

Държавата няма да налее пари в икономиката. Тя ще увеличи задачата на държавната фирма "Автомагистрали" и съответни ОП, а парите ще се плащат за извършена работа. Това никъде по света не е финансово нарушение.

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2691
    • View Profile
Само дето трудно някой ще накара келнерите и барманите да хванат лопатите на магистралата. По-скоро ще си потърсят същата работа, но някъде в чужбина.

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2685
    • View Profile
    • Email
... "ниско платеното майчинство" - посочи ми една държава, която за 410 дни плаща 90% от заплатата (реално цялата заплата, защото е необлагаема и неосигуряема от служителите)! Така че преди да веем червения байрак, добре е да сме наясно с фактите.
Байрак не вея и нямам намерение да вея и с факти нямам нужда да се запознавам. Пределно ясно ми е каква е продължителността на риска, както и че няма друга държава с такава продължителност, при тези условия. Само че майчинството има и една втора година, при която размера на осигурителното обезщетение е фиксирано със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, както добре знаеш, ето това се нарича ниско платено майчинство и за него говоря аз.

Увеличаването на пенсиите не може да е задача за няколко месеца, тя е дългосрочна. Като казваме "увеличаване на пенсиите", нека отбележим немалкото хора, особено през 90-те и 2000-те, неосигурявали се или осигурявали се на МРЗ. Каква увеличена пенсия да очакват? Точно те спират и ще спират мащабното увеличение на пенсиите, тъй като имат минимален принос към бюджета на НОИ, а все пак не могат да са с нулеви пенсии. Точно заради такива плащания се извършва грабеж от осигурените на високи ставки, тъй като максималната пенсия не им дава възможност да получават това, което са заработили и осигурявали.

Благодаря за разяснението, но съм запознат как действат осигурителните фондове. Само ще добавя две неща към горното. Първо, размерът е такъв и заради твърде многото фалшиви експертни решения на ТЕЛК, които водят до вземане на пенсия за инвалидност. И второ, наистина моделът на Бисмарк ощетява едни за сметка на други, но е по-добрият модел. Доказателство за това е и чл. 4б от Кодекса за социално осигуряване, има и други разбира се, но не му е сега времето и мястото.

Държавата няма да налее пари в икономиката. Тя ще увеличи задачата на държавната фирма "Автомагистрали" и съответни ОП, а парите ще се плащат за извършена работа. Това никъде по света не е финансово нарушение.

Никъде не съм казвал че е, казах само, че няма да бъде достатъчно ефективен ход, защото между голямата депресия и днес има 91 години разлика, в които се е развивала техниката. И никъде не съм казвал, че това което предлагам е справедливо, казах че според мен е добър ход. И двете са мое мнение, което по правилата на форума мога да изказвам.
« Last Edit: 02.05.2020, 19:55:12 by btr95 »
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5843
    • View Profile
Има много инвалиди с пенсии с диагноза хроничен или гофриран шлангит от ТЕЛК.  :)

Online blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14678
    • View Profile
    • Email
Само дето трудно някой ще накара келнерите и барманите да хванат лопатите на магистралата. По-скоро ще си потърсят същата работа, но някъде в чужбина.
Образно казано, лопатите. Естествено, няма да чукат камъни като на първите немски аутобани, но и при сегашната механизация има нужда от работници по строежите.
Ще заминат в чужбина, ако тази година отворят ограниченията за чужденци. Франция със сигурност няма да го направи до 24 юли, Испания и Италия също клонят към подобни тенденции. Затова аргументът ми е, че точно тази година засилването на държавното инвестиране е печеливш ход. Догодина няма да е същото. Казвам образно магистрали, но може да са детски градини, детска болница, саниране на сгради и т.н.

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5506
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Икономиката е такава, че трябва да се нагаждаш според ситуацията. Не може да разчиташ, че цял живот ще си караш все по един начин и някой ще се грижи за теб. Един сектор се развива, друг се свива, после става обратното. А там, където балонът е най-голям, се пука най-лесно. Щом няма достатъчно работа по твоята професия или по това, което си свикнал да работиш, правилния ход е да се преквалифицираш и да си намериш друга работа, пък макар и временно. Оправдания като "за толкова пари няма да им работя", "тая работа не е за мен" и "държавата нищо не прави" не важат. Да, не е приятно да те извадят от комфортната зона, но животът е такъв, а ние напоследък доста сме се разглезили.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2424
    • View Profile
Сериозно ли мислите, че западните държави ще останат без работници при сегашната ситуация? При това положение кой ще им сервира, прибира реколтата, обгрижва и т.н. ? Говорим за предполагаем хоризонт от идните няколко месеца. Даже вече започват да се организират чартъри за Англия например, където има остра нужда от сезонни работници - предимно българи и румънци.

Държавата няма да налее пари в икономиката. Тя ще увеличи задачата на държавната фирма "Автомагистрали" и съответни ОП, а парите ще се плащат за извършена работа. Това никъде по света не е финансово нарушение.

Да, но по стара българска практика увеличената задача на "Автомагистрали" няма да доведе до кой знае каква заетост или иначе казано да се усети от много хора - по-вероятно е да плащат повече на досегашните си работници, да работят без почивка, извънредно; или дори да назначат фиктивно хора, отколкото да наемат голям брой нови работници, неспециалисти (или да си го кажем направо - хора, които няма да знаят защо са на обекта). Със сигурност обаче шефовете на фирмите (изпълнител и подизпълнители) ще си разделят едни немалки суми пари. Ето защо този вариант е принципно правилен, но със съмнителна ефективност за нашите условия.

Оправдания като "за толкова пари няма да им работя", "тая работа не е за мен" и "държавата нищо не прави" не важат. Да, не е приятно да те извадят от комфортната зона, но животът е такъв, а ние напоследък доста сме се разглезили.

Донякъде бях съгласен от начало, но поради "за толкова пари няма да им работя" над 2 млн. наши сънародници се махнаха и ще продължават да се махат от държавата - и с пълно право! Цените на храни, горива, комунални услуги и някой други стоки са съпоставими и дори по-високи от тези в редица западни държави, но не и по качество; е как тогава един нормален, работещ и мислещ български гражданин (млад/стар, учил и можещ) да се съгласи да работи за заплата, която да му позволява чисто и просто да си плаща разходите и да оцелява - защото точно такава е най-масовата заплата, давана от българските работодатели.

Не знам кой и къде се е разглезвал, но на мен ми прави впечатление точно обратното - все повече хора трудно успяват да посрещат текущите си разходи, да обслужват дребни кредити и дори да си гледат децата нормално. И тъй като немалко сфери бяха ударени лошо от пандемията, винаги ми е било интересно има ли балон в ИТ сферата у нас и ако има - дали пък не му е дошло времето и на него да се спука след толкова години ръст и фанфари?
« Last Edit: 03.05.2020, 03:08:52 by Sixkiller »
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3488
    • View Profile
    • Email
В Канада, Лъчезаре, точно това стана от няколко години - IT секторът гръмна, понеже има купища индийски имигранти - програмисти, даващи си гъза под наем за 17-18 долара на час, което е смешно - минималната е 15 долара. В САЩ, в Силиконовата долина, в Калифорния, са наистина много добре платени, но за сметка на това наемите и цените на жилищата са убийствени и се вдигат непрекъснато, така че кьел файда. В България проблемът е, че ай-ти-тата са добре, а другите кучета ги яли, понеже спецификата е такава, че няма как и на този бизнес ченгетата от ДС да му турят ръка, а от друга страна повечето работят за чужди фирми. Аз в момента много по-добре се чувствам, водейки цех за декорация в завод за автобуси, вместо да си тровя нервите с ГИС ай-ти, така или иначе повече няма да взема, а и да взема данъчните ще ми ги вземат. Какво е това 10 процента в България от всички....И ще си призная, влагаме много абсолютен боклук части и детайли в автобусите, понеже и утре трябва да се яде. Всички го правят, Мерцедес включително, пък Стефан нека разправя истории от преди години....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5506
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Аз в никакъв случай не казвам, че човек трябва да се примирява с ниско заплащане. Всеки трябва да се старае да се развива, да си търси по-добра работа и по-добро заплащане. Просто не трябва да си стои вкъщи, да не прави нищо, а само да плюе и да чака по-добри времена. Хващаш се на най-доброто налично към момента и се стараеш или там да се развиеш, или да си намериш по-добро. Дори в най-нископлатените сфери има глад за качествени кадри, които повечето шефове се стараят да задържат с по-високи заплати и привилегии. Повечето интелигентни и работливи хора ще излязат бързо от кризата.

Тук ИТ индустрията за сега няма вероятност да стане като с Канда, защото ние сме "индииците" :) От години има недостиг на работна ръка, а не излишък, така че за сега нещата са сравнително стабилни. Ще бъде засегнат и този бизнес, но много леко.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Online vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4486
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Една от слабостите на българската ИТ индустрия е все още немалкият дял на аутсорсинг. Нещо, което беше сила доскоро, сега може да бъде слабост, защото ако фирмите-майки нямат проекти / намалени проекти, то и аутсорсинг-дружествата им също биха имали намален обем работа.