Author Topic: Икономическото възстановяване след пандемията  (Read 2461 times)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14678
    • View Profile
    • Email
И, Веско, не на последно място. ние, южняците - България, Гърция, Италия и т.н. разчитаме най-много на вас в Германия да дръпнете! Нека немците не се правят на ощипани, че не могат. Вече са го правили от 1933-1938 и 1945-1955.

Първо, Мути Меркел да намери 8 милиарда евро за ваксината и да ни я подари.
Второ, немските заводите-майки да възстановят поръчките към дъщерните си предприятия у нас. Доколкото съм чувал, разни Монтюпета и други са се хибернирали от март. Че даже Сименс са изтеглили екипите си от Метролиния 3 и само Сименс България поемат довършителните и тестовите работи от поръчката с метровлакчетата.
« Last Edit: 03.05.2020, 13:14:53 by blagun »

Online vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4486
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Откъде да се дръпне? Заводите на VAG възстановиха работа, но като почти няма нови поръчки, поточните линии не могат да заработят в предишните си капацитети и съответно няма как да има растеж дори в най-смелите мечти на икономистите. Оптимистичната прогноза за свиването на БВП на Германия за 2020г. е 6%, песимистичната е за 10%, че може и дори повече.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3126
    • View Profile
Причините за икономическата криза са финансови и по-конкретно превъртането през капиталовите пазари на кухи активи. Прогнозите за тази криза започват от 2018 г., а от средата на миналата година беше ясно, че ще ни връхлети. Единственото, което направи коронавируса е, че ускори процеса с няколко месеца.
Има две хипотези сред социалните изследователи:
:arrow: Икономическа/финансова криза е била неизбежна в следващите месеци/година, а пандемията само е ускорила този процес;
:arrow: Вероятността за икономическа/финансова криза преди пандемията е била малка, което означава, че настъпващата криза е причинена само от COVID19, което я прави нов вид криза в човешката история.

... "ниско платеното майчинство" - посочи ми една държава, която за 410 дни плаща 90% от заплатата (реално цялата заплата, защото е необлагаема и неосигуряема от служителите)! Така че преди да веем червения байрак, добре е да сме наясно с фактите.
Проблемът тук е по-скоро със стандарта на живот в България и цената за издръжка на новородено дете. Ако направим проучване сред жени в майчинство, голяма част от тях ще кажат, че парите не им достигат за пълноценно отглеждане на детето им. Което говори по-скоро за ниски нива на заплатите (спрямо цените), на чиято база се определя майчинството, а не толкова за това дали самата социална услуга "майчинство" е добра или лоша.

Икономиката е такава, че трябва да се нагаждаш според ситуацията. Не може да разчиташ, че цял живот ще си караш все по един начин и някой ще се грижи за теб. Един сектор се развива, друг се свива, после става обратното. А там, където балонът е най-голям, се пука най-лесно. Щом няма достатъчно работа по твоята професия или по това, което си свикнал да работиш, правилния ход е да се преквалифицираш и да си намериш друга работа, пък макар и временно. Оправдания като "за толкова пари няма да им работя", "тая работа не е за мен" и "държавата нищо не прави" не важат. Да, не е приятно да те извадят от комфортната зона, но животът е такъв, а ние напоследък доста сме се разглезили.
Съгласен съм, но какво да правят хората, на които им остава малко до пенсия? Мнозинството от тях са на такава възраст и с такова общо състояние, че за тях психически и физически би било много трудно да минат през този процес.
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2424
    • View Profile
Аз в никакъв случай не казвам, че човек трябва да се примирява с ниско заплащане. Всеки трябва да се старае да се развива, да си търси по-добра работа и по-добро заплащане. Просто не трябва да си стои вкъщи, да не прави нищо, а само да плюе и да чака по-добри времена. Хващаш се на най-доброто налично към момента и се стараеш или там да се развиеш, или да си намериш по-добро. Дори в най-нископлатените сфери има глад за качествени кадри, които повечето шефове се стараят да задържат с по-високи заплати и привилегии. Повечето интелигентни и работливи хора ще излязат бързо от кризата.

Тук ИТ индустрията за сега няма вероятност да стане като с Канда, защото ние сме "индииците" :) От години има недостиг на работна ръка, а не излишък, така че за сега нещата са сравнително стабилни. Ще бъде засегнат и този бизнес, но много леко.

Теоретично погледнато, това е така, но реалността у нас е съвсем различна. Но пък ако алтернативата е да работиш колкото да не си си вкъщи - ами благодаря, по-добре да си стоим вкъщи. Такъв тип мислене крепи съществуването на немалко измислени фирми и техните пишман собственици, но положителното е, че вече има немалко (и предимно) млади хора, които просто не се навиват да им работят за жълти стотинки. А неща като регулярни увеличения на заплати, 13-та заплата, бонуси и т.н. за много работодатели са абсолютен МИТ и просто не съществуват. Това е и една от причините много фирми напоследък буквално да изнемогват за персонал (даже и квалифициран), но да не променят нищо от тяхна страна и да си купуват абонамент за jobs.

По отношение на ИТ индустрията имам някакво усещане, че в бъдеще ще има проблем не толкова от индийците, колкото от някой нахъсани наши млади "специалисти", които и сега подбиват пазара, вярвайки си че за 6 месеца могат да станат програмисти и да взимат "големи пари" само с посещение на курсове в един определен университет (който всъщност е ООД, а не университет) при това без изобщо да разбират от материята  ;)
« Last Edit: 04.05.2020, 03:34:31 by Sixkiller »
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Offline Pesho1991

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 531
    • View Profile
За предстоящата криза, ако мога да кажа няколко думи и аз. Първо искам да отбележа, че не съм икономист и не се занимавам активно с икономика, освен когато чета икономическите новини. Но имам познати икономисти, държа да отбележа че не са от тези, които са младото поколение завършили преди няколко години и сега основно базиращи мненията си на популизма.
 Относно кризата, ако съм честен в разговори са ми казвали, че тя е неизбежна. Още от средата на миналата година се чакаше тази да започне кризата. Има и обяснение защо е толкова категорична тази прогноза. Това са циклите на Кондратиев (надявам се правилно съм ги запомнил), които са три вида определящи 3 вида кризи. Това са кратък (веднъж на~10 години) средносрочен (веднъж на~ 20 години) и дългосрочен (веднъж на ~50 години)(надявам се да съм разбрал всичко правилно :D). Та сега, до колкото знам, ни предстои средносрочен цикъл, който е неизбежен и беше неизбежен. Това се дължи на свръх производството и презадоволяването на пазара. Може да съдим за идващата криза, също и от статии от миналата година, които ни посочваха забавяне в икономиките на Китай и Германия. Кризата може и да се дължи и с идването на така наречените индустрия 4.0, която ще промени моделите на производство, но там не мога да коментирам, защото трябва да го проуча. Но с две думи, каквото и да се беше случило ние не можехме да избегнем кризата, по-скоро тя щеше да се измести за второто полугодие на 2020г., а не както сега да започна от февруари заради вируса.

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2424
    • View Profile
Какво мислите относно идеята на правителството за създаване на държавни бензиностанции?

https://www.mediapool.bg/darzhavata-obyavi-che-shte-pravi-benzinostantsii-za-evtini-goriva-news307419.html
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Offline mitakaailqka

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 262
    • View Profile
Какво мислите относно идеята на правителството за създаване на държавни бензиностанции?

https://www.mediapool.bg/darzhavata-obyavi-che-shte-pravi-benzinostantsii-za-evtini-goriva-news307419.html

Абсолютно безумие и загуба на парите на хората. Виж БДЖ, БНТ и всичко друго с което се захваща държавата.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14678
    • View Profile
    • Email
БНТ не е чиста компания, тя е медия, която по дефиниция има и обществени функции.
Напъните напоследък за одържавяване - първо ВиК, сега петролния бизнес си оценявам твърдо със знак "минус". За ВиК аргументите са очевидни - разпадащите се перманентно източвани държавни/общински ВиК (Перник е последният, но далеч не единствен пример) срещу частната "Софийска вода". При всички трески за дялане на "Софийска вода", дължащи се не толкова на концесионера, колкото на недогледани клаузи от договора с него, организацията и нивото е несравнимо по-високо.
За бензиностанциите съм още по-скептичен. Държавното наследство на "Петрол" така и не се преодоля от частните му приватизатори. Реално черешката на тортата е продуктопроводът и петролната база в Илиянци. Ако за тях ще се дават грешни държавни милиони, за да оправят нещата на поизточилите го руснаци, нещата никак не са ОК. Мирише ми, че се прави, за да се оправдае държавното безсилие да се сложат здрави данъчни и акцизни юзди на Лукойл-Нефтохим. Единствен опит в това направление направи Симеон Дянков, което реално му струваше министерството.
Пример от чужбина - хърватската INA. При толкова напредък на Хърватия по всички направления, повечето от държавните им бензиностанции са на ниво 80-те години на миналия век.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12548
    • View Profile
Една държавна или общинска фирма почти винаги служи за партийна касичка и място за назначаване на близки до властта хора. Нищо държавно/общинско не е прокопсало в последните години, може би с единственото изключение на "ЕлБи Булгарикум" ЕАД, които се развиват прилично, продуктите им са качествени и имат печалба в последните години.
Най-добрата регулация на цени и качество е свободният пазар, свободната конкуренция. С навлизането на държавни фирми на пазара не виждам с какво биха помогнали за намаляването на цените на бензина, които в момента са достатъчно ниски. Има КЗК и други институции, които да контролират дали има картел между веригите.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13692
    • View Profile
    • Email
БДЖ имат доста клиенти, може би повече от частните автобусни превозвачи по конкурентни дестинации. Особено напоследък, и преди карантината попадах доста често на влакове с правостоящи и празни автобуси по конкурентни дестинации. В събота сутринта пътувах за Мездра и в 4-вагонен ПВ всички места бяха заети и имаше дори по 2-3 прави във вагон до Своге.  Навръщане беше Сименс и вътре беше чисто и дезинфекцирано и работеше климатика. Но отвън целите вагони и мотриси са издраскани, Сименсите със пукнати стъкла, пълен констраст с вътре. От персонала също са любезни и възпитани, често пожелават "приятно пътуване"  понякога дори се заприказват с пътниците и пускат някои забавни лафове и бъзици. Наблюденията са ми по 2-ра линия. Може би са един от примерите в които държавна компания се справя горе-долу добре. Отделно за разлика от частниците имат възможности за излетни билети, прекачвания с един билет и подобни. А примерно с частника с автобус от София до туристически места като Боровец и Мальовица не мога да си взема билет с прекачване, камо ли пък ако единия автобус закъснее другия да чака връзка. Подбоно и по морето. Всеки сам за себе си няма прекачвания, изчакване, връзки. Ето пример как държавния превозвач се справя по-добре.


Също и в автобусните превози. Вижда се частните в ГТ и там където е държавен/общински. Определено където е общински се справят в пъти по-добре, в идентично големи градове.

За това може би вместо към частните превозвачи може да се засили държавната субсидия към БДЖ и да се оправят някои работи за които сега няма пари. Щом сега сколасват, представете си ако им налеят още някой друг милион може да подобрят доста неща.
« Last Edit: 19.05.2020, 12:37:00 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5843
    • View Profile
За решаване на проблемите с инфраструктурата и подвижния състав са нужни сериозни инвестиции - по много направления скоростите са ниски, времепътуванията са твърде големи, бързите влакове спират по паланки заради недостатъчни пътнически и т.н. :rolleyes: Има дълги автобусни линии до курортите без прекачвания.  :rolleyes:

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13692
    • View Profile
    • Email
Но това пак е от липса на достатъчно финанси. Заради липсата им не могат да си позволят добри фирми, като тези които правиха 2-ра линия, не могат да си позволят да пускат повече влакове.

Има дълги линии до Курортите при частниците, но се пътува адски дълго. Например една позната ми се оплака че с директния автобус до св.Влас пътевали цели 8 часа. 2 пъти попадали в големи колони, спирали поне 3-4 пъти, в останалото време не давали дори до тоалетна да се спре или да се купи вода. Това е повече отколкото с влак до Бургас и оттам с автобус, или най-малкото същото време. Друг познат пък ми каза че миналото лято пътувал с автобус до Варна цели 9 часа в сезона, а по разписание го давали колкото влака, 7 часа. Само на Витиня седяли почти 2 часа. И пак без тоалетна, храна и вода.

Пробвай с автобус да поискаш маршрут с прекачване или изчакване на връзка ако закъснее единия да видиш какво ще ти кажат :) В Това отношение БДЖ се справя по-добре. Да не говорим при частниците колко е рехаво движението. Например до курорта Вършец преди имаше връзка няколко пъти на ден с влаковете на Лакатник, а сега има 3 пъти в седмица. Щото е частник вече. По морето горе на север имаше много редовни автобусни линии със съчленени автобуси, като бяха държавните ДАП-ове. Сега , щото е частник е супер рехаво и само с бусчета. Аз не се сещам някъде където да е дошъл частник да е пуснал повече или по-големи автобуси, на мястото където са били държавните ДАП-ове преди.
« Last Edit: 19.05.2020, 12:50:55 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline mitakaailqka

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 262
    • View Profile

Има дълги линии до Курортите при частниците, но се пътува адски дълго. Например една позната ми се оплака че с директния автобус до св.Влас пътевали цели 8 часа. 2 пъти попадали в големи колони, спирали поне 3-4 пъти, в останалото време не давали дори до тоалетна да се спре или да се купи вода.

Е това е пълно безумие и частниците са си виновни за всичко, което им се случва, не виждам за какво протестират.

В следсъветски Литва, Латвия и Естония(които не са особено по-богати от нас) съм пътувал миналото лято с автобус между столиците (Вилнюс-Рига и Рига-Талин) на цена 10 и 15 евро съответно (не е кой знае колко по-скъпо от тук). Автобусите бяха чисто нови, с тоалетни работещи и блестящи от чистота. Имаше безплатна за ползване кафемашина, а шофьора продаваше водички 500мл за по 1 евро (имайте предвид, че ако пътя е над 4 часа осигуряват 1 бутилка безплатно, а нашите бяха съотвтно 2:40 и 3:30 часа). Това означаваше, че автобуса нямаше нужда да спира никъде, и с постоянна скорост 100км/ч стигнахме толкова бързо, колкото щяхме и с кола. Да не говорим за таблетите по седалките с безплатни слушалки и интернет, на които имаше всякакви филми, сериали и музика, които могат да ти се догледат.

Нашите български тарикати предпочитат да добавят нова с-класа в автопарка си, вместо да подобрят услугата, и после реват да им дава държавата пари, жалка картинка.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13692
    • View Profile
    • Email
Така е, достатъчно е да увеличат вагоните на влаковете и да дават пари там където няма влак на превозвачите и където имаотношение към туризма да има редовен превоз. Места като Паничище, Рилски манастир, Мальовица, Боровец и подобни. Нека се дават там пари и на БДЖ. Там където се дублират с влак може би ще изчезнат.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2424
    • View Profile
Обаче си държат на своето и явно наистина е въпрос на време тази идея да стане факт. А ако по някаква причина ги създадат и успеят да удържат трайно ниски цени, примерът ще е показателен и за други сектори - https://www.mediapool.bg/parvite-darzhavni-evtini-benzinostantsii---predi-izborite-news307501.html

За горивата наистина темата е спорна, но не винаги държавната намеса е лоша - поне според мен, критичните инфраструктури трябва да бъдат държавни - най-вече ток, вода и железници. Така или иначе разпределителните мрежи са държавни или изградени от държавните фирми, а приватизаторите не правят почти никакви инвестиции. Това си е печалбарство на гърба на обикновения гражданин, който съвсем нормално няма да е съгласен да пълни джоба на чужди частни фирми.
« Last Edit: 20.05.2020, 03:20:08 by Sixkiller »
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12548
    • View Profile
Така или иначе разпределителните мрежи са държавни или изградени от държавните фирми, а приватизаторите не правят почти никакви инвестиции. Това си е печалбарство на гърба на обикновения гражданин, който съвсем нормално няма да е съгласен да пълни джоба на чужди частни фирми.
Това не е вярно! Всяка година Софийска вода и ЕРП-тата правят инвестиции в мрежата. Тъй като те са ориентирани към печалба, съвсем естествено е да запушат течовете - авариите и кражбите на ток и вода значително намаляха. Докато при държавни ВиК-та няма стимул да намалят загубите, освен това не спират кражбите на вода, защото ще засегнат избирателите от малцинствата.

Но това пак е от липса на достатъчно финанси. Заради липсата им не могат да си позволят добри фирми, като тези които правиха 2-ра линия, не могат да си позволят да пускат повече влакове.
Това изобщо не е вярно! Всички жп линии в последните 10-15 години се ремонтират с пари от ЕС, само че поръчките винаги ги печелят правилните фирми, приближени до властта. Затова е ниско качеството и се бавят ремонтите, защото се краде! Ако бяха допуснали западни фирми да ремонтират жп линиите, резултатът щеше да е доста по-добър.
Според мен БДЖ-ПП никога няма да се оправи, докато е държавно. Това е една пробита каца, в която всяка година се наливат едни 100 млн. лв. субсидии, и въпреки това услугата се влошава и пътниците намаляват. Да, може част от служителите да си обичат работата и да си я вършат съвестно, но като цяло положението е много зле, в сравнение с коя да е железница в чужбина. Дори в Румъния влаковете са по-точни и по-чисти. Единственият плюс на БДЖ-ПП е, че е евтино да пътуваш с влак, затова е предпочитан превоз от циганите, които пътуват вече без страх и в бързите влакове.
Надеждата ми е през 2024г. да дойдат още оператори и да има конкуренция, така може да се повиши качеството на услугата. Лошото е, че НКЖИ са до никъде с ремонтите на трасетата София-Септември, има и други линии в плачевно състояние.
« Last Edit: 19.05.2020, 20:27:41 by ozzy »
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3479
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
И в Чехия влакът е евтин, но няма монопол на държавния превозвач и макар частните превозвачи да имат малка част от превозите, те си получават субсидия.
Но най-същественото е, че държавната поръчка не е за целия превоз, а само за дългите резстояния. Регионалните превози се организират, субсидират и пускат на търг от областните управи, в т. ч. могат да се договарят и две и повече области да си пуснат влакове помежду си отделно от държавната поръчка.
У нас няма шанс да се появи частен превозвач, който да играе за цялата субсидия, освен ако не получи всички активи на БДЖ-ПП, което си е на практика приватизация на монопола, а не нов играч на пазара.

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2424
    • View Profile
Това не е вярно! Всяка година Софийска вода и ЕРП-тата правят инвестиции в мрежата. Тъй като те са ориентирани към печалба, съвсем естествено е да запушат течовете - авариите и кражбите на ток и вода значително намаляха. Докато при държавни ВиК-та няма стимул да намалят загубите, освен това не спират кражбите на вода, защото ще засегнат избирателите от малцинствата.

Да, но самата основна мрежа не е изградена от тях, а от българската държава или още по-лошото - на трудови начала от самите български граждани в някой случаи, т.е. получават се едни активи и започват да работят на готово. Прекият собственик точно на Софийска вода не е ли един от двата частни оператора, изгонени от Париж преди малко повече от 15 години поради системни злоупотреби, липса на инвестиции и неколкократно надуване сметките на абонатите без адекватни причини за това? Другото за ЕРП-тата ще го приема за вярно тогава, когато видя българско държавно енерго да вземе на концесия за жълти стотинки поне 1/3 от абонатите в Чехия, Полша или Германия по начин, че да печели от тях и парите да се връщат обратно в българската държава. Не знам къде и какви инвестиции правят, защото много често е видно, че нищо не правят, но дано не ти се налага у нас да разчиташ на ЕРП да те снабди с ток - конкретно ЧЕЗ може да ги чакаш години, може и изобщо да не ги дочакаш; може и да те накарат да си оборудваш трафопост, който в последствие да им подариш - изобщо, все "пазарни" принципи, защото те не обслужват твоя интерес да имаш ток, а гонят печалба, понеже са търговско дружество. И точно там е проблемът - някой инфраструктури са критични и при тях не е нужно да се очаква 100% печалба, поне не и на гърба на хората.

БДЖ-ПП например, може би наистина никога няма да се оправи докато е държавно, но стане ли частно, резултатът ще е гарантиран и скоростен фалит, унищожение, разпродажба на активи и оставяне на държавата без жп транспорт. Това упражнение с приватизацията вече е правено назад във времето в някой европейски държави и навсякъде моделът се оказва неуспешен, най-вече в Англия. След като такъв тип дейност се оказва губеща за държавата, кое би накарало частник или друга държава да го поеме ?! Конкретен пример - защо гръцките железници бяха продадени миналия месец на италианските държавни железници => статия в transportal.bg след като са губещи и тотално неефективни? Аз поне не съм толкова наивен да вярвам, че италианец или чех ще дойде в България чрез направа на подарък от някого на високо ниво, и същият този чужденец ще мисли за нас, нашето развитие и нашето бъдеще като държава изобщо. Факт е, че има проблеми, но те никога няма да се решат с намеса отвън.
« Last Edit: 20.05.2020, 03:23:10 by Sixkiller »
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3659
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Днес съобщиха интересно нещо за австрийските хотели през лятото. Чуждестранни туристи в общи линии няма, но за сметка на това, навсякъде е запълнено на 100% за юли и август. Очевидно става въпрос за вътрешен туризъм.

При нас леко се съмнявам да запълнят бетономорието.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5843
    • View Profile
Трудно ще е - елитните пианисти и състезателите по балконинг няма да са много.  :rolleyes: Все пак добре, че подготвят база за бъдещо европейско първенство по балконинг с възможност за директно скачане в морето. Крайно време е да се разработи официален регламент за състезания по балконинг включително правила за оценяване на скоковете, да има европейско първенство и в бъдеще балконингът да стане олимпийски спорт.  :)