Насоки за качване на снимки в раздела
Разделът за снимки цели преди всичко публикуването на хубави снимки и видеа, свързани с градскя транспорт в София. Следната тема има за цел да посочи основни правила за снимките, които се публикуват в раздела. Темата ще остане заключена, дискусията може да се продължи в "Книга за похвали и оплаквания".
За да не се задръства форума снимките, които се споделят в раздела, не трябва да са с дължина по-голяма от
1024 пиксела, с изключение на панорамните и нестандартните композиции. Допуска се качване на до
10 снимки в един пост.
Добрите примериНе може всичко да са правила и ограничения. Ще започна с някои от любимите ми примери за снимки в различни ситуации. На първо място телефонната фотография -
Peter Eijkman:С тези примери искам да покажа, че не ви е нужна скъпа техника, за да правите качествени снимки. На горните снимки са спазени основни правила, които ги правят хубави. Тук трамваите заемат достатъчно голяма част от кадъра и се виждат ясно, хоризонтът е изправен и има баланс между празните пространства отгоре и отдолу. Освен това снимките не са правени срещу слънцето и фонът се вижда достатъчно добре наравно с трамваите.
Ето друг пример за нощна телефонна фотография от Torben Simon:
Отново е спазен балансът между празните пространства и частта, заета от автобуса. Обърнете внимание на отражението във водата - в този случай то също се приема за част от основната композиция, а не като фон. И понеже това е нощна снимка трябва да отбележа източниците на светлина. Те се запечатват по-бързо в кадъра, отколкото тъмните обекти. Това означава, че ако застанете на тъмно място и снимате спрял автобус с включени фарове, то те ще ви заслепят и ще получите снимка на две светли петна с тъмно около тях. Колкото и дълга експозиция да направите резултатът няма да е добър. Затова трябва около вас да има друг източник на светлина, който да осветява автобуса, в случая с горната снимка - лампа, която свети върху страничните панели.
Можете да разгледате и миналите издания на конкурса на раздела, снимките в тях са пример за фотографии, които разказват истории и предават атмосфера. Ако имате желание, можете във вашия пост към снимката да споделите с едно или две изречения замисълът и, интересна случка около снимането или трудности при направата и. Това ще помогне и за разбирането на идеята ви, ако имате съмнения дали снимката е позходяща за споделяне.
Ще си позволя да разширя форумния опит с още няколко примера за пейзажна фотография, в която се отличава балансът между превозното средство и околната среда:
Tamás Békés:dominiqus, phototrans.eu:Какво да избягваме при снимане?Форумът е насочен към градския транспорт, ето защо основният обект в снимката трява да е превозното средство. Като център на вниманието, то не трябва да бъде закривано от случайно попаднали в кадъра предмети (стълбове, кошчета, табели), хора, трафик и тн. Цялото снимано превозно средство трябва да се вижда на снимката - не отрязвайте пантографи, прътове и задни вагони/ремаркета на дълги ПС.
Освен това, превозното средство трябва да е подходящо осветено, това означава да не снимате в сянка и да избягвате резкия контраст между осветени и тъмни части. Възможно е снимането изцяло в сянка, когато няма възможност нито превозното средство, нито фонът да са пряко осветени, но отново се внимава да няма прекалено тъмни / изцяло черни части в снимката. Съответно, при снимане на много силна светлина снимката не трябва да се преосветява.
Тези дефекти могат да бъдат оправени с обработка на снимката - има достатъчно приложения както за компютър, така и за телефон.
Други често срещани грешки са наклоняване на хоризонта, "забиване" на превознто средство в някой от краищата на снимката
Нагледно:
За техническите възможности и ограниченияНяма значение дали снимате с телефон или фотоапарат. Това не означава, естествено, че трябва да снимате с нокия 3320. Всеки съвременен смартфон разполага с достатъчно добра камера, за да извади качествена снимка. Едното нещо, което трябва да забравите, е digital zoom - това е гарантиран начин за съсипване на снимки. В мрежата могат да се намерят много материали по въпроса, но накратко - тази технология изрязва дадена част от снимката и я разтегля до целия и размер, тоест получава се страшно пикселизиране.
На следващо място идва снимането при слабо осветление или нощната фотография. Телефонът е много по-ограничен в тези условия заради по-слабите му технически характеристики. Въпреки това има някои приложения, които позволяват ръчен контрол на настройките на камерата. Използвайте ги. При нощната фотография е нужно по-дълго време за заснемане на един кадър и по-бързо се отпечатват светлите части. Ако в кадъра има движещи се обекти, те ще излязат размазани заради бавното снимане. Също трябва да внимавате да не движите камерата, за да не се размаже целия кадър - използвайте статив или друга опора.
При фотоапарат, разбира се, ограниченията са по-малко. Основно преценявайте увеличението, което използвате, за да не се налага отрязване на излишни части от снимката при обработка. Избягвайте снимането с високо ISO, защото снимките излизат зърнисти, и внимавайте фокусът да е на правилното място.