Author Topic: SOR EBN 9.5 electric bus  (Read 1975 times)

Offline pesho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • View Profile
    • Email
SOR EBN 9.5 electric bus
« on: 06.08.2020, 17:52:39 »
Тук ще се коментират електробусите Сор за Русе. Техен брой 20 машини. Бързозарядни с пантографи на покрива. Подписване на договора през септември. За тях ще се доставят 20 бавни зарядни станции в депото и 4 бързи. Бързите ще са разположени както следва: Локално платно КАТ, Обръщало Дружба 3, Обръщало Захар Био и Обръщало БОР(тук може и в депо). Разцетка син и бял цвят.
« Last Edit: 06.08.2020, 18:25:32 by pesho »
За развитието на общински градски транспорт в Русе и изгонването на частните фирми!!!

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2394
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #1 on: 06.08.2020, 18:20:55 »
За какво им е зарядна на Бор, като депото е ей-там отсреща и могат да се завъртат вътре.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14651
    • View Profile
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #2 on: 06.08.2020, 18:29:31 »
Бързите зарядни са с по-голям ампераж, което позволява зареждане в почивката.
А електроавтобусите няма ли да обслужват линии, различни от тролейните? Имам предвид, че зарядните им станции са на тролейни обръщала.

Offline pesho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • View Profile
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #3 on: 06.08.2020, 18:32:56 »
След кореспонденция с управителя ми заяви, че все още няма план по кои линии ще се пуснат. Ако гледаме сегашните линии ще може без проблем А11,12 и 15 да се поемат от електробуси като към тях ще трябват до 5 дизелови втора ръка за резерва. Основно са преценили където има ТИС там да има зарядни станции. Що се отнася со електробусите с едно зареждане ще издържат по 180 км, което по мои сметки за А11 са 14 курса приблизително.
За развитието на общински градски транспорт в Русе и изгонването на частните фирми!!!

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2394
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #4 on: 06.08.2020, 18:38:22 »
Ама то така е много бардашко... не знаят какво ще ги правят и къде ще ги ползват, ама вземат...
А за бавните станции- за какво са им? Трябват им 5 кабела за резерва, ако правят ремонт на станция в гаража или за подържане на напрежение при тест и/или ремонти. Все пак ще зареждат между курсовете и машините най-вероятно ще се прибират с по 90+% заряд. Демек ще издържи на сутринта да излезе, че дори да се случи събитие да се задръсти и да няма време за почивка, ще изкара почти цялата първа смяна на следващия ден.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14651
    • View Profile
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #5 on: 06.08.2020, 18:43:34 »
Що се отнася со електробусите с едно зареждане ще издържат по 180 км, което по мои сметки за А11 са 14 курса приблизително.
Предполагам, че имаш предвид с едно БАВНО зареждане. А с едно бързо зареждане е достатъчно да си направи курса, т.е. не повече от 20 км.

Offline pesho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • View Profile
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #6 on: 06.08.2020, 18:49:41 »
Що се отнася со електробусите с едно зареждане ще издържат по 180 км, което по мои сметки за А11 са 14 курса приблизително.
Предполагам, че имаш предвид с едно БАВНО зареждане. А с едно бързо зареждане е достатъчно да си направи курса, т.е. не повече от 20 км.
Не казвам с бързо ще се заредят към 90 км. Нали това е 50% от общите километри. Това не е Хайгер, който издържа малко.
За развитието на общински градски транспорт в Русе и изгонването на частните фирми!!!

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2394
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #7 on: 06.08.2020, 19:00:31 »
Капацитетът на батерията е еднакъв независимо какво зареждане се ползва. И нека не се бъркат технологиите- това са батерии (грубо и малко некомпетентно казано, но по-разбираемо- батерия на телефон). В сценарии, подобни на Русенския, на други места ползват кабели (бавно зареждане), по начина, описан от мен- когато има профилактика/ремонт на бърза станция и/или за сервизни цели при обслужване на електробуса.
« Last Edit: 06.08.2020, 19:05:04 by dj_the_bus »

Offline bgdimitrov

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #8 on: 06.08.2020, 23:31:07 »
Бавно зареждане (така нареченото балансиране на батериите) през нощта, а през деня допълнително бързо зареждане чрез пантограф за да може да издържат батериите през целия ден.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6377
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #9 on: 06.08.2020, 23:38:53 »
Това тези електробуси с дизеловата печка ли бяха? Как въобще са ги допуснали до класиране като не са нулевоемисионни возила, ако са с дизеловата печка?
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline bgdimitrov

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #10 on: 06.08.2020, 23:43:57 »
Новите електрически SOR-oве не са с дизелова печка. Изцяло електрически са.

Дали ливреята ще изглежда като тази? (това е малкия тестов SOR). Надявам се главния цвят да е син, а не бял, защото иначе няма да се различава от тази на Варна.

« Last Edit: 06.08.2020, 23:47:21 by bgdimitrov »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2394
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #11 on: 07.08.2020, 00:20:18 »
При цялото ми уважение, но изказването за дизелови печки е супер... неадекватно... Дори в Скандинавието са рядкост подобни изпълнения. (Даже не знам дали има нужда да се уточнява, че печката не е част от автобуса, ако не бъде поръчан с такава от купувача).

Цветът е малък проблем. Проблемът е начинът на действие.
1. Първо да се съобрази какви линии ще се карат, с колко машини, какъв капацитет. Ако трябва козметика на линии, да се докарат до общи начални спирки и тн.
2. После да се избере най-угодния за превозвача и общината стандарт за бързо зареждане- най-угодно да се избере вариант сравнително евтин, но споделян от максимално много производители, за гъвкавост и удобство при бъдещи покупки на електробуси.

С 1. 2. трябва да следват две обществени поръчки или една разделена на две. За станции стандарт Х (избран при съображенията писани по-горе). Втора поръчка- за електробуси, изпълняващи условията по 1. и 2. ведно. Всичко се прави съотнесено с наличния бюджет, като евентуално се включат и собствени средства.

В Русе си е пълна анархия в управлението на транспорта. Та шефът няма представа изобщо къде ще ги ползва тия машини, ама нали ще усвоят парите... (Не знам как не го е срам да го напише в писмо пратено от официалния си меил). А бавните станции както им викат... май са взети от некомпетентност или просто да се уплътни усвояването. За чий са им, като тези машини ще се прибират с почти пълна батерия в гаража.
« Last Edit: 07.08.2020, 01:04:25 by dj_the_bus »

Offline pesho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • View Profile
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #12 on: 07.08.2020, 00:36:36 »
Това тези електробуси с дизеловата печка ли бяха? Как въобще са ги допуснали до класиране като не са нулевоемисионни возила, ако са с дизеловата печка?
Бива да се ръсят простотии ама баш толкова ли? Вярно фен си само на тролейбусите, но си част от комисията за новите 15 електробуса на Плевен и знаеш какво и как се избира. Нищо им няма на електриците, но като няма план за тяхното използване става зле.
« Last Edit: 07.08.2020, 00:38:29 by pesho »
За развитието на общински градски транспорт в Русе и изгонването на частните фирми!!!

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6377
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #13 on: 07.08.2020, 10:27:25 »
Оценяването става по представените документи и според тях - електробусите им са с дизелова печка за отопление при температури под 0 градуса. Няма как в Русе да са кандидатствали с друго, защото тогава типовото одобрение не съответства на оферираното превозно средство.
А ти си доста отворен и чисто като съвет, ако искаш го приеми (то си е за теб) - многознайството не учи на ум.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14651
    • View Profile
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #14 on: 07.08.2020, 12:19:27 »
Поначало, за каквото и да е возило - отопление с инверторен климатик не е ли по-ефективно от дизелова или електрическа печка? Да не би СОРовете да нямат климатик - нещо, твърде зле при жегавия през лятото Русе?

Offline bgdimitrov

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #15 on: 07.08.2020, 12:24:58 »
Явно познанията на някои от форумците относно електрически возила са много повърхностни.

Ето самия производител си го е представил.



« Last Edit: 18.08.2020, 23:52:36 by bgdimitrov »

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6377
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #16 on: 07.08.2020, 12:35:18 »
Уважаеми, на мен това ми е ясно, само че техническите им документи показват друго - справка - ЕО сертификатът им за типово одобрение. В него е записана - дизелова печка като никъде не е упоменато, че това е опция. Ако през годините са правили промени, то към типовия сертификат трябва да приложат документ за неговото допълване, с който указват, че от присъстващ агрегат, става опция дизеловата печка (или отпада). Иначе в търговските рекламни брошури всичко може да се напише. Както казах - многознайството не учи на ум.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14651
    • View Profile
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #17 on: 07.08.2020, 12:52:46 »
Значи СОР са се предлагали без и със климатизация. Ясно е, че дизеловата отоплителна печка е за модели без климатизация на цялото купе. Видно от документацията на ОП, технически спецификации позиция 1, точка 17, климатизация на цялото купе се изисква, така че липсата ѝ незабавно щеше да бъде обжалвана от другите участници в търга.
Друг е въпросът, че при студено време пробегът въобще няма да е 180 км.
« Last Edit: 07.08.2020, 13:03:02 by blagun »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2394
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #18 on: 07.08.2020, 15:04:13 »
То дипломи и парашутиране из институциите и тн. не са голяма мяра. Уви това се случва и с млади личности, което затвърждава статуквото в държавата... Човека сега чете едни читанки, ама само читанките, как да върже 2 и 2... После смее да говори за многознайство. А и за тоя сеертификат редовно се дават машини с пълното им възможно окомплектоване. Не мисля, че трябва много акъл да се разбее, че и климатикът и печката са по избор на клиента. (което повечето го знаят де, спрямо постовете).

За по-пестеливо топлене- съгласен съм с Благун. Но по Скандинавието, където на електрическо Волво ползват още нафтови печки за помощ в най-студените дни.

За пробегът- 180 км, при 170 (минимално изискване) киловата- достижими са. Въпреки, че щом имат бърза станция на една от крайните спирки им стига капацитет от 100 км. (в случай че на единия курс няма време, на следващия да си зареди). 180км. е уж реален пробег (след тест с натоварване и работещ климатик).  Нормално- може да варира спрямо шофьора (дали ще форсира излишно, ползва инерция, спирачно зареждане и тн), спрямо момента, натовареност и тн. На тоя принцип, без да се ползва зарядно, а чисто каране, без спиране една машина сигурно ще мине към 150км., друга 200.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6377
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: SOR EBN 9.5 electric bus
« Reply #19 on: 07.08.2020, 15:15:36 »
Определящо в една поръчка  е ЕО типовото одобрение, което доказва посоченото от Участника в техническата спецификация или случайното (или целенасочено) пропускане на споменаване на определени параметри. В ЕО типовото одобрение присъства информация, че има резервоар за независимо отопление и капацитетът му във всички варианти. Никъде не е записано, че този резервоар е опция. Същевременно е записано, че е налична климатична инсталация, която се захранва с определен вид фреон и е упоменат конкретно. От така наличното ЕО типово одобрение, което е издадено от независима акредитирана организация, излиза, че и двете системи са налични  - климатик и дизелова печка.
Няма приложен допълнителен доклад към ЕО типовото одобрение с по-скорошна дата, който да допълва, че вече дизеловата печка е опция или е отпаднала. Това поставя Възложителя под "угрозата" да получи неизцяло нулевоемисионни возила (което противоречи на финансиращия механизъм по ОПОС), което пък може да му доведе санкции за в бъдеще.

ЕО типовото одобрение се създаде като задължителен документ именно защото множество производители на скъпи превозни средства за обществен превоз на пътници в обществените поръчки декларират каквото си искат, доставят каквото си поискат и после е много трудно да им търсиш отговорност. Практически е невъзможно, тъй като тези превозни средства са скъпи, ползват се ежедневно, 365 дни в годината и имат висок обществен интерес да се движат. Не може да спреш примерно 20 електробуса в Русе и да ги държиш на плаца докато съдебните процеси преминат (години).
С цел защита интересите на Възложителя и на истинската честна конкуренция е създаден този сертификат, който задължително всички трябва да го имат, които искат да си продават продукцията на територията на ЕС и той е този, който доказва посоченото в техническото предложение на Участника, но и го допълва, тъй като е издаден от независим акредитиран сертифициращ орган.
храна за мозък - http://www.banitza.net/