Author Topic: Трамваи - обща тема  (Read 247911 times)

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1280 on: 17.10.2020, 06:54:20 »
4106 е първия.Пушекът е от пясъка,миризмата на изгоряло е от листата .Системата против боксуване не работи на почти всички стари ЧКД.За доматите нямам наблюдения.

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1281 on: 17.10.2020, 12:36:35 »
При Т6А5 би трябвало да работи. При всички останали чешки трамваи това не е така.
Вчера, особено следобед, когато започнаха да прехвърчат първите капки дъжд, стана безобразно хлъзгаво. Дори краставиците, със техните изправни системи против буксуване, в един момент се отказаха и започнаха да си буксуват и пързалят на воля.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1282 on: 17.10.2020, 12:41:42 »
Как работи тази система и защо не работи при чешките трамваи? При Т6А2-СФ също ли не работи?
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1283 on: 17.10.2020, 13:05:56 »
Сложните системи следят постоянно оборотите на всички колооси/двигатели, приемат за меродавна най-бавната колоос в тягов режим и най-бързата в спирачен (предполага се, че тя има най-добро сцепление) и ако друга колоос стане по-бърза, съответно по-бавна, отнема от тяговия или спирачния ток на групата с буксуващата колоос докато се възстанови сцеплението. Това обаче изисква специални датчици на всички колооси или двигатели със съответно окабеляване и поддръжка. Такива са винаги системите на съвременните возила с асинхронни двигатели, където датчиците са част от управлението и защитата е софтуерно интегрирана в него.

По-простите системи, които обаче са приложими само при постояннотокови двигатели, сравняват токовете на съседните колооси от една талига (ако двата двигателя са свързани последователно, може да се следи и напрежението им), които трябва да са еднакви и ако се появи разлика, значи колоосите имат различни обороти и отново се намалява тяговия или спирачен ток докато се възстанови равновесието. В този случай е важно двигателите да имат минимални отклонения в параметрите и колоосите да са с еднакъв диаметър, иначе при еднаква скорост, дори без буксуване, може да се получи разлика в токовете над прага на реакция на защитата.

Offline ivaylostoenchev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2310
    • View Profile
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1284 on: 18.10.2020, 14:43:56 »
Някой има ли повече информация за това нещо и каква му е ролята, че чак табела има?

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1285 on: 18.10.2020, 16:16:41 »
Инфрачервена камера, която дава разрешен сигнал на трамвая.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1286 on: 26.01.2021, 23:46:36 »
Преди малко станах свидетел на нещо обезпокоително, което не можех да си обясня.  :neznam:

Пътувах с ТМ6 от ж.к. Връбница към ж.к. Обеля. Трамваят се движеше със сравнително висока и несъобразена скорост през полето (особено в момент на снеговалеж). Някъде към средата на дължината на полето се усети леко придърпване и видях много силна светлина, която идваше откъм пода на трамвая :blink:. Светлината беше искрящо бяла и въпреки че салонът беше добре осветен, се видя, че светлината идваше отвътре и се прокрадна между уплътненията на капаците, които са на пода на трамвая. Беше леко стряскащо, защото изглеждаше, че нещо в трамвая даде "на късо". :neznam: Веднага след това се усети, че двигателите на трамвая вече не работят, ами се движим по инерция. Леко се стреснах да не би да останем без спирачки, защото нали значителна част от спирането се изпълнява от двигателите. :fear:

Наближавайки кривата преди кръстовището между ул. "Обелски път" и ул. "Дико Илиев", ватманката започна да намалява скоростта, но това се случваше по доста необичаен начин :blink:. Започнаха да се усещат придърпвания, които бяха между умерени и силни :help:. Всяко придърпване беше съпроводено от искри (бяла светлина) идваща отвън, отгоре - откъм пантографа на трамвая. След всяко придърпване се чуваше някакъв писукаш звук, наподовящ рестартирането на някаква електроника.

Трамваят спря точно на спирката и вратите се отвориха. Очаквах, че ватманаката ще ни помоли да слезем, защото има авария. Но това не се случи. :neznam: Затвори вратите и изчака сигнал на светофара. Тук вече стана наистина неприятно. :help: Очевидно трамваят нямаше никаква тяга. Потеглянето беше много бавно и мъчително, но причината не беше хлъзгави релси, защото не се чуваше специфичния звук от боксуване. Просто трамваят потегли много бавно и не ускоряваше. Почти веднага след потгеляне започна стряскащата част :eek:. Трамвят започна да се придвижва на тласъци и от колелата излизаше жълтеникава-оранжева светлина, която наподобяваше по-скоро пламък, отколкото късо съденинение. Всяко придърпване беше съпроводено от искри (бяла светлина) идващи отвън, отгоре - откъм пантографа на трамвая. :eek: Представям се каква е била гледката отстрани... :help: Шофьорите на колите, които чакаха на светофара започнаха да присветват с фарове, за да сигнализират на ватманката, че нещо не е наред. Трамваят остана в кръстовището. Ватманаката нави дясната ръчка (доколкото знам, това е нещо като ръчна спирачка) и започна да натиска някакви неща в шкафа, който се намира отдясно на ватманското място. За момент изключи осветлението в салона. Доколкото знам, това е някакъв вид рестартиране на трамвая. В този момент салонът започна да се пълни с пушек :fear: и се появи много неприятна миризма на изгоряло :help:. Чесно казано, не беше чак толкова плашещо, защото пушекът не беше много, но пък миризмата на изгоряло беше много остра и дразнеща. Видимо отвън трамваят пушеше повече - идваше откъм колелата. Други пътници се опитаха да кажат на ватманаката, че трамавят се пълни с пушек, но тя ги отхвърли грубо.

След около 10 секунди трамваят потегли и вече нямаше никакви светлини или придърпвания. Само където се движехме с малко по-ниска скорост от обичайното за същия участък, а пък нямаше коли или други пречки на пътя. Стигнахме на спирката до МС Обеля и всички пътници решихме да слезем (въпреки че някои хора нямаше да слизат на въпросната спирка по принцип - включително и аз бях от тези хора), защото смятахме, че трамваят е опасен. А пък ватманката не иска дори да ни отрази, като например да ни успокои и обясни какво точно се случва. Даже казахме на други хора, които искаха да се качат - да не го правят, защото трамваят видимо беше в аварийно състояние преди по-малко от минута. При слизането отвън се усети много силна миризма на изгоряло, въпреки че духаше и валеше сняг - отвън се усещаше изключително интензивно. :help: А пък откъм колетата все още излизаше слаб пушек.

Трамваят продължи празен и се отдалечи от спирката до МС Обеля със скорост по-ниска от обичайната за това трасе. Видимо нямаше придърпвания или светлинни ефекти. Продължих пеша до вкъщи и 7-8 минути по-късно, преди да се прибера, погледнах към обръщателното колело и там нямаше трамваи. Предположих, че ако трамваят беше сериозно аварирал, щеше да изчаква в колелото да го приберат. Очевидно не беше така и мотрисата беше потеглила за обратен курс. Инвентарният номер беше 708.


Имам няколко въпроса:
- Какво точно се случи? Имаше ли някаква опасност за пътниците - например токов удар, който да ни зашемети вътре (или дори по-лошо :blink: :help:)?

- Очевидно имаше някакво горене. Дори и за кратко нещо горя в този трамвай. Как така ватманката успя да задвижи трамвая нормално само с едно "рестартиране"? Изгорялата част "ей така" ли се оправи? :blink: :blink: :blink:
« Last Edit: 31.01.2021, 14:55:17 by vasko »
vasko - оригиналът! :)

Offline Tatra

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4463
    • ICQ Messenger - 229817817
    • View Profile
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1287 on: 27.01.2021, 00:31:32 »
Причината да четем цялото това излияние е замръзнала мрежа, което се случва всяка зима, Васко...
ТРАМВАЙНО ДЕПО "БАНИШОРА"
Трамвайна мотриса инв. ном.: 936
линия номер: 6

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1288 on: 27.01.2021, 06:01:56 »
Да , и на мен ми беше трудно да го прочета , но ми е простено - прост човек съм.
Ватманката е със стаж 30 + . Ако е имало нещо , да ви е казала . Това е едно обикновено ежедневие в тази професия .
По е лесно обаче да се плюе, да се намират кусури , вместо да се пускат жабли за стари превозни средства и лоши трасета.
« Last Edit: 27.01.2021, 06:08:42 by София 70 »

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1289 on: 27.01.2021, 08:56:19 »
Подобно нещо ми се е случвало в България 1300 по 5-цата. Вероятно слаб ток към ТД, нека по-запознатите го обяснят. Но наистина не е повод за сериозна тревога.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1290 on: 27.01.2021, 09:27:33 »
Обледена контактна мрежа и няма електрически контакт. Колкото успее да си разкърти плъзгача, толкова. Нормално за настоящите метеорологични условия.
Аналогична ситуация се получава, макар и по-рядко и в железниците, които работят с постоянен ток.

Online Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1291 on: 27.01.2021, 10:24:46 »
Явно е нормално. Което за пореден път доказва колко калпави са тези трамваи. Как пък на запад няма такива явления?

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1292 on: 27.01.2021, 10:25:51 »
Има ги и на запад.

Online Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1293 on: 27.01.2021, 10:48:49 »
Говорех за пушека и миризмата на изгоряло, другите неща е ясно, че са нормални.

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1294 on: 27.01.2021, 11:39:11 »
Явно е нормално. Което за пореден път доказва колко калпави са тези трамваи. Как пък на запад няма такива явления?
И там се случва. Но там трамваят просто спира и умира и идват да го теглят. Тук си продължава курса.

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1295 on: 27.01.2021, 12:00:57 »
Искрите отдолу - обледенен релсов път. А пушека отдолу - прегарящи боклуци, налепени по релсовия път, в следствие на искренето. В полето, както знаем, е ветрилник, и лесно се обледенява.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1296 on: 27.01.2021, 12:55:50 »
Явно е нормално. Което за пореден път доказва колко калпави са тези трамваи. Как пък на запад няма такива явления?

Защото на запад имат специализирана техника и контактната мрежа се чисти:



Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1297 on: 27.01.2021, 13:11:12 »
Само че обледеняването става за минути. Което значи, че всеки трамвай трябва да има втори пантограф-чистач.  ;)

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1298 on: 27.01.2021, 13:13:21 »
Мише ,нали знаеш, че теориите са много далеч от практиките.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Трамваи - обща тема
« Reply #1299 on: 27.01.2021, 13:18:06 »
Такова обледяване, което да попречи на движението не става за минути, освен при т. нар. "леден дъжд", когато така или иначе нищо не помага.
Обикновеното заскрежаване, което води само до "звук и светлина" не е проблем.