Author Topic: За обществения транспорт в София и не само  (Read 59635 times)

Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1398
    • View Profile
Колкото и да висиш в задръствания, ако трябва да пътуваш по-дълго и да сменяш няколко превозни средства, с автомобил стигаш по-бързо и по-комфортно (поради простата причина, че наземния транспорт виси в същите задръствания, които с кола можеш да избегнеш с алтернативни маршрути). Ако имаш семейство и трябва да осигуриш карти за всички, дали няма да ти излезе много по-изгодно с кола, отколкото с обществен транспорт? Включи в крайната цена и друг много скъп и ценен ресурс - факторът време.
Много фактори влияят затова мисля да не спорим повече кое е по-евтино и удобно :)
Както е казвано - като цяло трябват кардинални промени и мерки. От една страна цялостна реорганизация, която да приоритизира общественият транспорт и от друга - неговото подобрение за да стане привлекателен. Второто има много мегдан за действие, но за съжаление се движи от безидейни и мързеливи хора, които търсят само финансова изгода за себе си.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
И другото - трябва да вземем схемата за билетите от Прага - 1/2 час без прекачване и 90 минутен с произволен брой прекачвания

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6826
    • View Profile
В момента съм в 98. Дойдоха едновременно с 64, така че няма хора, които биха избрали 64. Трябва ли да е пълен така?

Всъщност правостоящите намаляха доста до околовръстното.
Това значи, че и без въздуховоза 122 хората нямат начин нормално да минат 2 км до околовръстното без да ги изправят на нокти. Това е безумно като услуга за кратко довозване.

Изпратено от моят XT1700 с помощта на Tapatalk
« Last Edit: 29.08.2017, 18:41:15 by ooleg »
Украйна, победа!

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1491
    • View Profile
И другото - трябва да вземем схемата за билетите от Прага - 1/2 час без прекачване и 90 минутен с произволен брой прекачвания

Приложимо ли е в София? Мислех си, че е хубаво да се въведе този почасов билет с неограничен брой прекачвания, ама как да стане докато нямаме изградена тикет система? Опита от предходни години е бил неуспешен, защото хората са си маркирали началния час на пътуването, едва когато видят, че се качва контрольор. Така че на съвестността на хората не може да се разчита. А и колко да струва този билет. Ако е 1.80 или 1.90 и ти трябват два билета за отиване и връщане, себестойността става приблизителна до тази на картата за всички линии за един ден, където може цял ден да се возиш, колкото пъти искаш. Не е ли добре да се върне картата за две линии на наземния транспорт. С нейното премахване принудиха хората да ползват карта за всички линии и им оскъпиха пътуването. Не всички ползват метро и не навсякъде го има. Като някаква временна мярка, докато се въведе тикет системата, която ще позволи много по-гъвкаво и справедливо тарифиране.


Ако имаш семейство и трябва да осигуриш карти за всички, дали няма да ти излезе много по-изгодно с кола, отколкото с обществен транспорт? Включи в крайната цена и друг много скъп и ценен ресурс - факторът време.

Има семейни пакети, в които ако родителя има карта за всички линии по редовна тарифа, картата за детето (ученическа) е 10 лв. За най-ценния ресурс време съм абсолютно съгласен, губи се много време с ГТ поради недомислици, не че е толкова бавно придвижването. Но от финансова гледна точка, няма как да се съглася. Всеки, който има кола знае, че тя излиза по-скъпо и от любовница.

Проблемът не е само с метрото и 98. На Илиенци има много примери как трамваите и селските рейсове се разминават за 1-2 минути и заради това после се чака по 30 и повече минути. И не е само там.

Тук съм абсолютно съгласен. Миналия месец се проведе една среща в районна администрация "Нови Искър" по повод транспортното обслужване, по инициатива на г-жа Райчева. Ще подмина факта, че пускането на автобусите на МТК се използва за политически ПР пред хората, повечето незапознати с подводните камъни при концесията, но като цяло се казаха важни неща на тази среща. Едно от тях беше за синхронизиране на разписанията на автобусните линии, така че да не минават една след друга и другото беше да има синхрон между трамвайния и автобусния транспорт. На Илиянци наистина за една или две минути се изпуска връзка. Пуснаха нови автобуси по 25 и 29, хората ги предпочитат, сега и с базелските трамваи по 12 е още по-комфортно пътуването, но тези разписания отблъскват пътниците. Обещанието беше, че ще се изготвят нови и по-стегнати разписания, за да не се влачат превозните средства.
« Last Edit: 29.08.2017, 20:15:29 by UMSofia »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
А възможно ли е това да се изпуска връзката с извънградските рейсове за 1-2 мин. да се прави умишлено, за да печелят таксиджии например? Или умишлено да се губят пътници за да не трябва общината да плаща повече курсове на превозвачите. Защото наистина иначе човек със здрав разум и с логическо мислене надали би допуснал такова нещо. Айде при градските линии е трудно, но при крайградските няма никаква логика. Или друг пример масово движение заедно на 413 и 305 от Ц.гара, масово на 76 и 305 от Младост, дори вечер доста пъти заедно минават 213, 76 и 305. Няма да се учудя ако има нещо умишлено в това в чужда изгода. Няма човек със здрав разум който би направил такова нещо, да беше някой чоглав да е недогледал ама това е от доста време....
« Last Edit: 29.08.2017, 20:46:54 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Не е умишлено, а е от некадърност. Линии със сходен курс (като време) и на сходен интервал тръгват по едно и също време сутрин от 4:30 ч. и се прибират пак по едно и също време към 0:30. Логично се движат в пакет в общия им участък (специално за 213 и 305). Автобусите са най-редовни между 5:30 и 6:30, когато няма толкова хора. По времето, когато болшинството пътници излизат сутрин за работа (в интервала 7:15-9:00) на автобусите им започват сутрешните почивки и интервалът става по-голям. След 9:15 разпокъсаните и колите до прибиране вече пътуват по гаражите. Около обяд, когато се застъпват двете смени с учениците, автобусите са на големи интервали. Към 15:00-15:30 излизат допълнителните коли. От 15:20 до 17:00 са големите следобедни почивки и интервалът отново е по-голям. Следобедният пик на пътниците започва от 16:30, най-интензивен е между 17:00 и 18:30 и след 19:30 затихва. В същото време по зимните разписания имаше коли, които се прибираха в 18:00.
При трамваите и тролеите нещата са една идея по-добре (доколкото няма разпокъсани коли, а тези до прибиране се прибират между 12:00 и 13:30).
Ако се въведе почасово таксуване трябва задължително да се съкратят времената и да няма ненужно влачене.

Offline klutsohor

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 492
    • View Profile
Не знам дали това е подходящата тема, но ще ви представя тук и моята концепция за развитие на целия електротранспорт в София. Кои да бъдат новите трамвайни и тролейбусни трасета, кои от сегашните да се изместят, кои да се продължат, кои да се заместят и кои да отпаднат- описал съм ги в текстовия файл по-долу, според етапното развитие на метрото. За мен беше важно метрото да фигурира като гръбнак в устройствения план на града, трите вида ел.транспорт да се синхронизират, да имат повече трансферни връзки, да оптимизират дейността си, да са равноотдалечени без да се покриват излишно и с тях да е обхванат възможно по-голям дял от общия. Услугата да стане по-привлекателна и хората да разчитат безапелационно на екологичния градски транспорт, за да оставят автомобилите си и града да се отпуши. Важно беше също да се работи по цялостен транспортен модел, тъй като перспективата е важна и за трасета, които са статични и не подлежат на промяна...
Но третия метродиаметър придоби друг вид, взаимността вече изисква да е друга и ако модератора реши поста ми за отлежал и неуместен, да го прехвърли на друго място или да го изтрие.

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2335
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Не знам дали тук е мястото, но забелязах USB портове в А94. Вече можеш да си зареждаш телефона докато пътуваш.
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Да има в МАН-овете, слагаха ги наскоро оригинално не бяха така.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Не знам дали това е подходящата тема, но ще ви представя тук и моята концепция за развитие на целия електротранспорт в София. Кои да бъдат новите трамвайни и тролейбусни трасета, кои от сегашните да се изместят, кои да се продължат, кои да се заместят и кои да отпаднат- описал съм ги в текстовия файл по-долу, според етапното развитие на метрото. За мен беше важно метрото да фигурира като гръбнак в устройствения план на града, трите вида ел.транспорт да се синхронизират, да имат повече трансферни връзки, да оптимизират дейността си, да са равноотдалечени без да се покриват излишно и с тях да е обхванат възможно по-голям дял от общия. Услугата да стане по-привлекателна и хората да разчитат безапелационно на екологичния градски транспорт, за да оставят автомобилите си и града да се отпуши. Важно беше също да се работи по цялостен транспортен модел, тъй като перспективата е важна и за трасета, които са статични и не подлежат на промяна...
Но третия метродиаметър придоби друг вид, взаимността вече изисква да е друга и ако модератора реши поста ми за отлежал и неуместен, да го прехвърли на друго място или да го изтрие.

Качвам ти схемата на градския електротранспорт от ОУП 2003 г. Нея можеш да сравниш с актуализацията през 2009 и сам да си направиш сметка колко го еня сегашното управление за развитие на градския електротранспорт. :)
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2335
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Да има в МАН-овете, слагаха ги наскоро оригинално не бяха така.

Ако правилно помя, пише Input и Output. Не съм много сигурен, за USB трябва само една шина, какво се има предвид вход/изход?
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Някой чувал ли е повече подробности за това?

https://fakti.bg/bulgaria/279431-kachvat-taini-agenti-v-gradskia-transport

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
Не съм чувал подробности, но предполагам какви ще са последствията. Недостигът на шофьори ще продължи да се увеличава. Вместо да стегнат ръководството, от където произтичат всички проблеми, си измислят още начини да глобяват шофьорите.

Offline velinio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 993
  • |MCMXLVIII|
    • ICQ Messenger - 194251613
    • View Profile
    • Музикалната ми плейлиста
Пропускане на спирки действително има и то целодневно, не само в определен период от деня. За момента се сещам за спирка "Южен парк" на 65 и 83, спирката на Гара пионер, на които в действителност през повечето време няма никой, но когато автобусът е пълен, шофьорът не вижда дали има пътници за слизане и ако някой е забравил да цъкне "СТОП" бутона, остава чак до Семинарията, например... А спирките "по желание" май отдавна са ги махнали. :neznam:

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6826
    • View Profile
Аз пък от редовното си возене с 67 и 98 съм на точно обратното мнение - много често има спирки за пропускане, които не се пропускат. Съответно се хаби време и гориво да се спира на спирка и да се отварят врати, на която никой не слиза и не се качва (за качването няма и как да се качи щото няма жива душа). Не съм поравил голям анализ на разписанията, но смятам, че са неадевкватни. В събота и недля се носят бавно като народна песен по улиците - усещането е, че все едно се возиш в моторна лодка, а не в автобус и смятам, че единствената причина, е че разписанието е разграфено за по-тежък трафик. И за да се спази разписанието при липса на трафик трябва да кара като лодка по река. Съответно когато по някаква причина закъснее хубаво автобуса - например светофара при Парадайз - то се кара качествено, стегнато и стабилно с цел компенсиране на закъснението.
Така, че според мен проблемът е в разписанията. Трябва да бъдат динамични и съобразени със съответния ден и час. Не може да сложих примерно равен интервал на автобус 20 минути на тръгване, ако той минава през Парадайз, защото тази отсечка се минава трудно в час пик. Може би трябва на се изравняват разписанията при/през съответните метростанции , а не при начални и крайни точки . Така няма да се спира в ненатоварено време на безсмислени спирки или обратно да се принуждава шофьора да рискува да пропуска спирки при закъснение.
Украйна, победа!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Ми то за това всички автобуси имат стоп-бутони, и новите МАН-ове, и старите, и зелените Мерцедеси, че дори май и 302-ките имат на капака над вратата стоп-бутон. Длъжен ли е да спира ако не е натиснат бутона? В други държави ако не си натиснал бутона няма да ти спре, от къде ще знае дали си за слизане или не висиш на вратата. Ако не друго ако сте за слизане на такава спирка в нищото които са по желание поне си казвайте че има за слизане.

Не е лошо и в метрото да направят такива стоп-бутони, на някои по-крайсни станции вечер няма никой нито за качване, нито за слизане и само се губи време и се хаби енергия цял влак да спира и тръгва без да има никой.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1491
    • View Profile
Това направо може да се квалифицира в графата "наглост"! Няма пари за нормална поддръжка на превозните средства, пести се дори от отопление, а има 500 хил. лева за подобна глупост. СЕ излезе със финансова загуба към близо 5 млн. лева за 2016, интересно ми е какви ще са данните за 2017, тоест общинските дружества са на загуба, а СО пръска пари за глупости, които незнайно къде ще отидат. Нека да направят служителите на Общината тайни агенти, всички имат безплатни карти. Да започнат да ги ползват и да пътуват на работа с ГТ, така много бързо ще научат всички проблеми на транспорта, а и най-накрая ще може да се закрие паркинга около символа на София - "Св. Александър Невски"! Ето обществената поръчка.

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Ми то за това всички автобуси имат стоп-бутони, и новите МАН-ове, и старите, и зелените Мерцедеси, че дори май и 302-ките имат на капака над вратата стоп-бутон. Длъжен ли е да спира ако не е натиснат бутона? В други държави ако не си натиснал бутона няма да ти спре, от къде ще знае дали си за слизане или не висиш на вратата. Ако не друго ако сте за слизане на такава спирка в нищото които са по желание поне си казвайте че има за слизане.

Иво пак си сложил розовите очила. Стоп бутоните не работят в повечето автобуси, освен това не е регламентирано тяхното използване. Така че шофьор, който не спре на спирка е в нарушение, при това тежко. Така че да, шофьорът е длъжен да спре без оглед какъв бутон е натиснат.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline pepi1997

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4182
  • 9060
    • View Profile
    • Email
Ми то за това всички автобуси имат стоп-бутони, и новите МАН-ове, и старите, и зелените Мерцедеси, че дори май и 302-ките имат на капака над вратата стоп-бутон. Длъжен ли е да спира ако не е натиснат бутона? В други държави ако не си натиснал бутона няма да ти спре, от къде ще знае дали си за слизане или не висиш на вратата. Ако не друго ако сте за слизане на такава спирка в нищото които са по желание поне си казвайте че има за слизане.

Иво пак си сложил розовите очила. Стоп бутоните не работят в повечето автобуси, освен това не е регламентирано тяхното използване. Така че шофьор, който не спре на спирка е в нарушение, при това тежко. Така че да, шофьорът е длъжен да спре без оглед какъв бутон е натиснат.
Е като няма никой за какво да спира?

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Тук вече пътниците трябва да стават прекалено компетентни относно устройството и вида на превозните средства, поради голямото разнообразие на марки и модели, трябва да обръщат голямо внимание на какво ще се возят, за да учат на съответното превозно средство, дали е с бутон за отваряне, дали не е, и ако има - къде се намира, как изглежда, и дали е включено и се ползва в момента или не. А трябва да е удобно и ясно, даже и за бабите, не само за експерти по градския транспорт.