Замислих се, че в отделни теми коментираме отделни аспекти на градската мобилност и някои мнения могат да изглеждат странно извадени от контекста на цялостна концепция (или на фона на сегашната реалност). За това си мисля, че е добра идея тук да коментираме цялостната концепция за градска мобилност в София.
Частни автомобили:Достъпност: Автомобили, които не отговарят на някакви минимални еко изисквания няма да бъдат допускани в София - след Околовръстен път.
Автомобили, които не отговарят на следващо ниво еко изисквания (например, произведени преди 2000 година) няма да бъдат допускани във вътрешността на града - след т.нар. втори градски ринг (вътрешен).
Данък МПС:Първоначалната ставка ще е базова, според обема на двигателя. Например: 1.0 - 15 лева; 1.2 - 35 лева; 1.4 - 60 лева; 1.6 - 100 лева; 1.8 - 180 лева; 2.0 - 300 лева, 4.0 - 800 лева и т.н. Оттам нататък ще се умножава по коефициенти, които ще зависят от:
- Районът, в който живее собственикът. Колкото по към центъра се пада това, толкова по-скъпо. Например - в идеалния център коефициентът ще е 8, докато в ж.к. Младост, например, ще е 2.
- Екологичността на автомобила. Колкото по-ниско ниво на екологичност, толкова по-висок коефициент. Например, автомобил със стандарт Евро 0 - коефициент 10; Евро 6 - без коефициент.
- Броят автомобили, регистрирани на един адрес. Първи автомобил - без коефициент; втори - 2; трети - 4; четвърти - 7; пети - 9 и т.н. Всеки автомобил автоматично се води регистриран на постоянния адрес на собственика му (физическо лице) или адресът на който е регистрирана фирмата (юридическо лице).
Коефициентите по различните точки се събират и след това се умножават по базовата ставка и такава се получава годишния данък МПС. От него са освободени всички МПС на градския транспорт.
Данъчни облекчения:Хората, които притежават електрически автомобили няма да плащат данъци за тях, а също така ще са напълно освободени от данък сгради и такса смет за имота, на който адрес е регистран автомобила. Освен това, всички адиминистративни услуги, които се предоставят от СО ще са напълно безплатни за собственика на такъв автомобил и ще се изпълняват в по-кратки срокове.
Зони за платено маркиране: Синя зона - обхваща територията на сегашните синя и зелена зони. Но, ще има по-малко места, за да има повече пространство за активно движение и обособени трасета на градския транспорт.
- Работно време: Понеделник-Неделя - 07:00-01:00 (за да обхваща и вечерните излизания на заведения, културни събития и т.н.).
- Цена за 1 час - 3 лева.
Зелена зона - обхваща територията, което се огражда от т.нар. трети градски ринг.
- Работно време: Понеделник-Петък - 08:00-20:00.
- Цена за 1 час - 2 лева.
Жълта зона - обхваща териториите, които са в райони на пазари, търговски центрове, молове, и всякакви други обществени места с висока посещаемост и т.н., които не попадат на територията на горните две зони.
- Работно време: Понеделник-Неделя - 08:00-20:00.
- Цена за 1 час - 1 лев.
За хората, които обитават съответните зони ще има винетки за паркиране в съответния подрайон на зоната. Винетка за Синя зона за 1 година - 200 лева за първи автомобил. За всеки следващ автомобил, регистриран на адреса, цената се умножава по поредния номер на автомобила - например за трети автомобил на адреса: 600 лева (200 х 3).
Винетката за Зелена и Жълта зона за първи автомобил на адреса ще е безплатна. За втори автомобил - 100 лева и после се спазва горното правило.
За хората, които притежават електрически автомобили, винетките ще са напълно безплатни и ще важат и
за трите зони без ограничения (а не само за подрайон като при МПС с двигател с вътрешно горене).
Спирането за престой в зоните също ще се брои и трябва да се заплати. Единственото изключение е за слизане и качване на хора в рамките на 60 секунди. Товаро-разтоварни дейности, куриерски доставки и т.н. трябва да се плащат по съответната тарифа за конктретната зона.
Буферни паркинги:Към всички метростанции в крайните квартали се изграждат големи буферни паркинги, които ще са безплатни при ползване на метрото. А и паркирането там ще води до по-ниски цени за ползването на метрото (и градския транспорт като цяло).
Обществен транспорт:Метро:Интервал на движение: в
делник, час-пик - минималният технически допустим интервал за дадения участък;
делник, извън пик - удвоен същия интервал;
празник, целодневно - утроен същия интервал.
Довозващи линииИзгражда се гъста система от довозващи линии във всички райони на София, които имат следните характеристики:
- Всяка линия ще е с 10-12 спирки.
- Спирката, която се пада в средата на маршрута ще е до метростанция.
- Интервал на движение: в делник, час-пик - 4-5 минути; в делник, извън пик - 8-10 минути; в празник, целодневно - 10-12 минути.
Квартали като ж.к. Младост и ж.к. Люлин ще имат по 5-6 такива линии, а по-малките по 1-2 линии. Някои и линиите ще обслужват и съседни малки квартали.
Целта е почти да не остане спирка на градския транспорт, която да няма директна и бърза връзка до най-близката метростанция.
Разбира се, използването на тези линии ще е предвидено в тарифната политика да става изгодно в комбинация с метрото.
Градски транспорт:Запазват се всички съществуващи трамвайни и тролейбусни линии с приоритет да се отркиват и нови. Стремежът е повечето от автобусните трансградски линии да се превърнат в трамвайни или тролейбусни.
На всички запазени трансградски линии
се връщат интервалите от началото на 90-те години.
Обособяват се много запазени трасета и бус-ленти, така че да няма отклонения от графика.
Крайградски линии:Всички крайградски линии се довеждат до най-близката метростанция. Стремежът е повечето, ако не всички, линии да се обслужват от електробуси.
Оптимизират се разписанията, така че да са много по-удобни и привлекателни за хората от близките населени места.
Картите на ЦГМ ще важат и във влаковете на БДЖ на територията на Столична община.
Нощен транспорт:Създава се редовен и удобен нощен транспорт, като в идеята на "Спаси София" (но с някои подобрения, а може и с повече линии).
Маршрутни таксита:Закриват се.
Тарифна политика:Създава се гъвкава, подробна и много изгодна тарифна политика, в която всеки да намери изгодно за него предложение.
Например - еднократен билет - 2 лева; карта за всички линии, един месец: 40 лева; карта за всички линии, една година: 300 лева.
И
много, много други комбинации. Като например, карта с която може да се посещават музеи и други забележителности в София или карта, с която могат да се вземат велосипеди от велостанциите.
Подвижен състав:Основно нови и съвременни превозни средства, а също така и качествено реновиране на част от сегашните, така че да отговорят на най-съвременни стандарти за комфорт и безопасност.
Парите за всичко това? - ще дойдат от мерките за частните автомобили по-горе.
Велотранспорт:Създава се гъста мрежа от
истински,
качествени и
обособени велоалеи в целия град.
Създава се система от велостанции, от които можеш да вземеш велосипед и да го върнеш на друга такава срещу много скромна сума (а с някои карти за градсия транспорт и безплатно).
Целта на цялостната концепция, която предлагам е да се намали драстично употребата на частни МПС с двигатели с вътрешно горене; да се подобри значително качеството на атмосферния въздух в София; сериозно да се облекчи трафика в града (с което да намалеят и произшествията); да се стимулират хората да ползват обществен транпрост, както и велосипеди за придвижване в София.