Author Topic: Високоскоростните влакове  (Read 17853 times)

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3505
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #40 on: 16.03.2009, 13:53:40 »
По Дискавъри даваха филмче за бъдещ трансатлантически влак, който ще се движи с 8000 км/ч. 15 мин за ускоряване, 15 мин за забавяне и 15 минути пътуване  :D
идеята там пак беше с маглев.

Малко фантастично звучи, че дори и нереалистично! При такава скорост триенето и съпротивлението от въздуха е невероятно голямо.
Междудругото подобен технически замисъл (ама сериозен) има за достигане на първа космическа, но на ... ръба на атмосферата, където въздушното съпротивление намалява в пъти, както и силата на земното претегляне. Специален самолет, който  стигащ от Берлин до Ню Йорк за 35 мин.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #41 on: 16.03.2009, 13:59:56 »
По Дискавъри даваха филмче за бъдещ трансатлантически влак, който ще се движи с 8000 км/ч. 15 мин за ускоряване, 15 мин за забавяне и 15 минути пътуване  :D
идеята там пак беше с маглев.

Малко фантастично звучи, че дори и нереалистично! При такава скорост триенето и съпротивлението от въздуха е невероятно голямо.
Междудругото подобен технически замисъл (ама сериозен) има за достигане на първа космическа, но на ... ръба на атмосферата, където въздушното съпротивление намалява в пъти, както и силата на земното претегляне. Специален самолет, който  стигащ от Берлин до Ню Йорк за 35 мин.

Забравих да допълня, че в тръбата въздухът се изтегля - точно заради съпротивлението му :rolleyes:

Offline assen55

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 454
    • View Profile
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #42 on: 16.03.2009, 14:12:01 »
По Дискавъри даваха филмче за бъдещ трансатлантически влак, който ще се движи с 8000 км/ч. 15 мин за ускоряване, 15 мин за забавяне и 15 минути пътуване  :D
идеята там пак беше с маглев.

Само че във вакуумна среда.

Offline Knoxville

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6341
    • View Profile
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #43 on: 16.03.2009, 14:46:36 »
Да, 8000 км/ч. И сестра ми преди 3-4 години ми беше разказвала за някакъв влак от Марсилия до Париж директно, който се движел толкова бързо, че започвал да натиска спирачката 45 километра преди Париж, та да може да спре

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3505
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #44 on: 16.03.2009, 15:17:49 »
Да, 8000 км/ч. И сестра ми преди 3-4 години ми беше разказвала за някакъв влак от Марсилия до Париж директно, който се движел толкова бързо, че започвал да натиска спирачката 45 километра преди Париж, та да може да спре

Е, сега! Нали невярваш че преди 3-4 години TGV-тата са се движили с 8000 км/ч. с 300-400, да но не и с 8000!!! Това е космичекса скорост!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2665
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #45 on: 16.03.2009, 17:24:06 »
И сестра ми преди 3-4 години ми беше разказвала за някакъв влак от Марсилия до Париж директно, който се движел толкова бързо, че започвал да натиска спирачката 45 километра преди Париж, та да може да спре
Така си го обясняват хората. А истината е, че просто там свършва участъкът за висока скорост. Нормалният спирачен път при 300-350 км/ч е около 3-4 км при екстрено спиране

Offline sharkb

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 321
    • View Profile
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #46 on: 17.03.2009, 01:55:13 »
за няколко секунди развива максималната скорост от 500км/ч.
И пътниците се размазват по стените. За няколко минути звучи по-правдоподобно. И скоростта е 450 км/ч, 500 е достигана само на изпитания и демонстрации.

Реалните данни за Шанхай са 350 km/h за 2 min, което дава ускорение 0.81 m/s2. След това увеличава до 431 km/h, а дължината на трасето е 30.5 km без нито една междинна спирка (т.е. доста далеч от метро). Общо пътуването е 7 min и 20 s със средна скорост 250 km/h.

Честно казано малко безсмислено ми се струва. При средна скорост 100 km/h разстоянието се изминава за 18 min 18 s, т.е. икономията е само 11 минути. Струва ли си милиардите? Maglev влаковете минават на 15 минути. Ако се пуснат обикновени примерно на 4 минути ще бъде все едно дали си изпуснал предишния Maglev на 15 минути или веднага си хванал обикновения влак на 4 минути.
« Last Edit: 17.03.2009, 02:08:47 by sharkb »

Offline sharkb

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 321
    • View Profile
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #47 on: 17.03.2009, 02:07:13 »
И сестра ми преди 3-4 години ми беше разказвала за някакъв влак от Марсилия до Париж директно, който се движел толкова бързо, че започвал да натиска спирачката 45 километра преди Париж, та да може да спре
Така си го обясняват хората. А истината е, че просто там свършва участъкът за висока скорост. Нормалният спирачен път при 300-350 км/ч е около 3-4 км при екстрено спиране

Ще им изскочат очите на пътниците ;) Спирането от 300 km/h за 3 km е с ускорение 11.7 m/s2. От 350 km/h за 4 km е дори 18.3 m/s2. Така че 45 km си е съвсем реалистично: 0.89 m/s2 от 320 km/h.

Offline Ilian

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 608
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #48 on: 17.03.2009, 09:59:06 »
Може да е реалистично, ама причината е тази, която bdz43r написа.

sharkb, според мен жълтите са построили Maglev линията за престиж, а не от нужда.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2665
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #49 on: 17.03.2009, 12:55:53 »
Ще им изскочат очите на пътниците ;) Спирането от 300 km/h за 3 km е с ускорение 11.7 m/s2. От 350 km/h за 4 km е дори 18.3 m/s2. Така че 45 km си е съвсем реалистично: 0.89 m/s2 от 320 km/h.
Ъъъъ, да не смяташ в км/ч? При 300 км/ч и 3 км, укорението е 1,15 m/s2.
Пък и влизаш в противоречие - спиране от 320 км/ч за 45 км с 0,89 m/s2, пък китайците с 0,81 m/s2 вдигат 430 км/ч и спират за 30км.
« Last Edit: 17.03.2009, 13:34:03 by bdz43r »

Offline sharkb

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 321
    • View Profile
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #50 on: 19.03.2009, 02:40:47 »
sharkb, според мен жълтите са построили Maglev линията за престиж, а не от нужда.

Абсолютно съм убеден в това. Не случайно такова трасе има само в комунистическа страна. Въпросът е ако се подходи прагматично (а не идеологически) дали има смисъл. Май не.

Offline sharkb

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 321
    • View Profile
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #51 on: 19.03.2009, 02:58:30 »
Ще им изскочат очите на пътниците ;) Спирането от 300 km/h за 3 km е с ускорение 11.7 m/s2. От 350 km/h за 4 km е дори 18.3 m/s2. Така че 45 km си е съвсем реалистично: 0.89 m/s2 от 320 km/h.
Ъъъъ, да не смяташ в км/ч? При 300 км/ч и 3 км, укорението е 1,15 m/s2.
Пък и влизаш в противоречие - спиране от 320 км/ч за 45 км с 0,89 m/s2, пък китайците с 0,81 m/s2 вдигат 430 км/ч и спират за 30км.

Ъъъъ, не точно, но верно съм го оплескал. Правилната стойност за спирането от 300 km/h за 3 km е ускорение 1.15 m/s2. От 350 km/h за 4 km е 1.18 m/s2. Тези стойности предполагам също са големички, така че не 3-4 km, но примерно 8-9 km е реалистично. Останалите 36 km явно наистина са заради инфраструктурата.

Тези сметки ги правя чисто теоретично. На практика едва ли ускорението е равномерно. В случая с Шанхай взех реалните данни, които показват точно това - неравномерно ускорение. Числото 0.81 m/s2 съм го изчислил (правилно) като средно при 350 km/h за 2 min.

Намерих и нещо любопитно. Цената на Maglev в Aichi, Япония е 100 милиона долара на километър. Значи Шанхайският Maglev струва ... 3.05 милиарда долара. Това е само за трасето. Да си построим и ние един, а?
« Last Edit: 24.04.2016, 17:28:30 by sharkb »

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #52 on: 19.03.2009, 12:54:29 »
Защо да няма смисъл? Пести се ужасно много време така. Шанхайската линия с кола в задръстванията им е час и половина ако не греша, с това влакче беше 7 минути...
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3505
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #53 on: 19.03.2009, 21:56:34 »
Ъъъъ, не точно, но верно съм го оплескал. Правилната стойност за спирането от 300 km/h за 3 km е ускорение 2.3 m/s2. От 350 km/h за 4 km е 2.4 m/s2. Тези стойности предполагам също са големички, така че не 3-4 km, но примерно 8-9 km е реалистично. Останалите 36 km явно наистина са заради инфраструктурата.

Нормите за проектиране на пътища посочват че ускорение със стойност 1,5 m/s2 е пределно да не се усеща от пътниците като неприятно. Като става въпрос за оразмеряването на дължината на закъснитела лента при излизане от магистрала (закъснително ускорение).

Склонен съм да вярвам че при железниците стойността е по-малка
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12071
    • View Profile
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #54 on: 19.03.2009, 22:06:14 »
Защо да няма смисъл? Пести се ужасно много време така. Шанхайската линия с кола в задръстванията им е час и половина ако не греша, с това влакче беше 7 минути...
Според мен няма никакъв смисъл, защото може просто да се построи обикновено железопътно трасе, по което също влаковете да се движат с 300км/час. Така ще се използва стандартен железопътен подвижен състав, може да се използва и за движение на товарни влакове...въобще е много по-практично.И от естетическа гледна точка е много по-красиво стандартното ж.п.трасе.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #55 on: 19.03.2009, 23:50:02 »
И от естетическа гледна точка е много по-красиво стандартното ж.п.трасе.

Ааа, за това всичко си е до лични предпочитания - на мен модерното, по-'сай-фай' дизайна ми харесват къде-къде повече...
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline sharkb

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 321
    • View Profile
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #56 on: 20.03.2009, 00:07:13 »
И от естетическа гледна точка е много по-красиво стандартното ж.п.трасе.

И аз така мисля.

Ааа, за това всичко си е до лични предпочитания - на мен модерното, по-'сай-фай' дизайна ми харесват къде-къде повече...

По принцип модерното е по-добре. Но цената на технологията е такава, че няма практически смисъл. 30 km трасе всъщност е много късо. А това е най-дългото трасе на света. Защо не построят 300 km? А 3000 km? Ако технологията достигне ниво при което може да се построи 3000 km трасе, или поне 300 km ще има смисъл. А дотогава класическите железници са за предпочитане. TGV също е бързо. Дори държи рекорда за средна скорот на редовен пътнически влак. Тестовият рекорд е 574.8 km/h. И това е най-обикновена железница (е, не съвсем обикновена де). Рекордът на Maglev е 581 km/h. Не е много по-бързо, нали?

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2665
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #57 on: 20.03.2009, 03:55:30 »
Според мен няма никакъв смисъл, защото може просто да се построи обикновено железопътно трасе, по което също влаковете да се движат с 300км/час.
Ти знаеш ли колко е сериозна поддръжката на конвенционално трасе за 300 км/ч в сравнение с магнитното монолитно трасе без износващи се елементи?

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #58 on: 20.03.2009, 12:38:34 »
Ти знаеш ли колко е сериозна поддръжката на конвенционално трасе за 300 км/ч в сравнение с магнитното монолитно трасе без износващи се елементи?
Така или иначе МагЛев-технологията не се наложи масово и преобладаващата част от скоростните трасета продължават да са конвенционални.

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Re: Високоскоростните влакове
« Reply #59 on: 20.03.2009, 14:19:12 »

Нормите за проектиране на пътища посочват че ускорение със стойност 1,5 m/s2 е пределно да не се усеща от пътниците като неприятно. ...

Склонен съм да вярвам че при железниците стойността е по-малка
Има разлика в каква посока е ускорението. Т.е. ускорение се понася по-лесно от "забавяне", каквото има при спирането. Но наистина предполагам, че при влаковете позволените стойности са доста малки. Мисля, че от транспорта авиацията държи рекорда по най-високо ускорение (не е чудно де). А иначе нормално до около 5g се понася без проблеми.

Не знам защо смятате, че "нормалните" високоскоростни трасета са толкова ефтини. БДЖ сигурно е прав и за подръжката, но началните инвестиции за изграждане на трасето също са огромни.