Author Topic: Маршрутни промени и актуални маршрути през годините  (Read 133885 times)

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1316
    • View Profile
Има четири фактора, които водят до подозрението, че някъде към 1992г. 108 не съществува:
1. Строи се моста при Бакърена фабрика.
2. На една от картите от този период линия 108 не фигурира.
3. При преброяването през 1992г., линия 108 не участва в преброяването, въпреки че няма пропуснати други градски линии.
4. Осмицата вместо до Орландовци е до СТЗ, евентуално с цел да покрие липсващата връзка, загубена от закриването на 108.

Някой с конкретни спомени по темата?
108 е съществувал 1992 и 1993 защото с него пътувах от Свобода до Люлин 5 , където учих от 1 до 8 клас. Моста на Бакърената се строеше с костенурски темпове, чак есента на 1993 откриха едното платно и известно време докато направят новите връзки 83 и 108 обикаляха по стария маршрут тогава на 81 зад ОМЗ, после направиха първо 81 напряко през Връх Манчо, после 2000г  с новото метро пуснаха 82 и известно време 108 беше със страхотния странен маршрут Връх Манчо, Кукуш, Орион, Луи Пастьор, Царица Йоанна, една част и сега е останала с обикалянето през Кукуш, предполагам заради закритите 112 и промяната на 81, а и заради стоковата бора несъществуваща на Връх Манчо. Тм 20 беше пуснат до Младешки Театър и тм 10 преди да го пренасочат до Хладилника въртеше до Надлез Надежда и Орландовци, тм 1 и 2 ги закриха, имаше за кратко тм 8 Хладилника - Журналист, преди това за да компенсират липсата на тм 1 и 16 до СТЗ и да не се дублира с 10 до Орландовци, са пратили за около 2 месеца тм 8 до СТЗ 1993. После тм 1 става до Обеля, тм 2 до Дървеница, а тм 10 до Хладилника, 3 до Орландовци, 4 закрит, открива се 21 и 22, старата 21 става 8.
« Last Edit: 24.01.2024, 22:10:11 by AROS »

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
В конкретния случай става въпрос за тази карта:

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Да, 108 беше перфектен през Шабан - Луи Пастьор, но го върнаха през Сливница, понеже от Мизерно Предградие загубили връзката със сградата на район Връбница....Тази карта също има пропуски, Марияне, не е само 108 проблемът...Имам я, та ги знам.
« Last Edit: 24.01.2024, 23:51:38 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Online snaker

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1098
    • View Profile
    • DIEL TOURS
Тази карта е доста интересна - виждам линия 50, която за първи път разбирам, че е имало. Друго интересно е линия 125 или 126, не съм сигурен оттатък Севения парк - с какъв точно маршрут е била тя и 50? 

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
125 ходеше от Връбница към Рожен и оттам - по перпендикулярната пресечка след стадион Локомотив до Яйцекооп. В trinmo.org я дават открита през 1981, но аз мисля, че преномерираха 105 на 125 през 1978, за да могат новооткритите линии до Младост-3:105 и 305 да са с близки номера до съществуващите 106 и 306.
« Last Edit: 26.01.2024, 01:06:30 by blagun »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
50 го пуснаха малко след като тръгна трамвая за Обеля, пролетта на 89та. Беше от "СТЗ", сега Хюндай, изцяло по маршрута на 108 до Ломско шосе, след което надясно по него и изцяло по пътя на тръгналия след митингите същата година 150 през Обеля - 2 до село Обеля. Беше на 15 минути в пик, 30 извън пик, събота и неделя през час, с чисто нови Чавдарки от Земляне. Донякъде замести също спрения с пускането на трамвая 25а, който обаче беше по маршрута на 83, след което пак по Ломско. Той вървеше директно по Обелско шосе, без да влиза в комплекса, но през 87а го прекараха и него вътре, да помага на 126. 50 след промените го съсипаха порядъчно, оставиха го един рейс през час, докато го спрат на голямата балтия на първи май 93та.
125 тръгваше от "Яйцекооп"-а - задната част на складовете в Илиянци, след което се събираше с 83 и 108. Но на Рожен завиваше налаво към Толстой, след което през надлез Надежда излизаше на Хан Кубрат и минаваше по него (както 150 много по-късно почна да обикаля заради на Софиянски простотиите), влизаше в "локалното" на Хан Кубрат и Бородински бой, след което надясно по Бели Дунав и наляво по трамвая в Надежда - 5, до последната спирка - един огромен паркинг точно срещу старото колело на 15ката в Надежда - 5. И той беше с нови землянски Чавдарки, със същите интервали като 50, след 90та го съсипаха само с един рейс през час и на същата дата го спряха.
126 тръгна от станция Връбница към Обеля - 2, по Ломско, след заселването на комплекса от първи май 86та. В началото нямахме рейс, ползвахме само селските, включитилно тези за Костинброд, пътунахме с тях и след това. Бяха два много стари Икаруса, от първите, с металните дръжки, чешката модиикация, от Земляне. През следващата, 87а, ги смениха с чисто нови, малко промениха и маршрута в комплекса, за да обхване и най-новите блокове. Спряха го, като пуснаха трамвая. Дори моята учителка от началния курс, която живееше в Свобода, се беше заканила "Ако спрат автобуса, спирам и аз. На мен ми е далече трамвая!" Понеже тя пътуваше с 85 до последната спирка и сетне със 126...
По рейс и по жена не се тича!

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Поне в началото на 1990г. 50 е бил с 2 коли на 20 минути в пик, а 125 с 2 коли на 25 минути. При тези интервали не е изненада, че са ги разкарали през 1993г.
Интересно е, дали 126 се е обслужвал само от 1 кола през цялото време?

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Преди това, 89та, и 50, и 125 бяха на 15 минути в пик, значи са били поне с по три рейса. Извън пик сигурно са били по два, а вечерно време плюс събота и неделя - един. Като почиваха и на двете крайни спирки.126 бяха два рейса целодневно, включително събота и неделя, с почивка само на Връбница. В Обеля маршрутът беше обколен и веднага тръгваха.
По рейс и по жена не се тича!

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Към октомври 1992г. и може би до края на 92-ра, автобус 108 е с маршрут Люлин - Илиянци. Някой има ли идея с какво е свързан този временен маршрут?

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Да се опитам да пораздвижа темата. Според този цитат:

Линията се движеше с начална спирка Кооперативен пазар после по Панчо Владигеров(тогава булевард А, и не стигаше до Сливница), Филиповско Шосе, Сливница и крайна спирка ул Княз Борис I (тоест спирката на люлинските автобуси на пазара), после обратен на Лъвов мост и обратно към Люлин. Имаше само две спирки - начална и крайна. В последствие добавиха спирки Супермаркет Витоша, бул. Христо Ботев.
Линията се обслужваше от Чавдари 14-20 (те са доставени в Република преди 1990) и наистина даваха газ до ламарините - сигурно курсът беше 18 минути.
Жълти мерцедеси О302 може да е имало по някакво изключение, тогава по 310 бяха 23 коли (от общо 25).
. Закриха я през май 1993 при второто голямо закриване на линии в софийския ГТ.
...
Та въпросът ми е, кое според вас е първото голямо закриване на линии?
Моят кандидат е евентуално някакъв момент около 1989-1990-1991. В тези години са закрити автобусни линии 15, 17, 19, 57, 60, 89, 97, 109, 110, 211, 267, 276, 284 и 294, както и трамвайни линии 13 и 17, но май не е напълно ясно кога точно, както и дали е имало голям пакет, както на 1.5.93г.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Трамвайните маршрути в София към февруари 1963г. според спомените на Gábor Sándi:  http://www.tundria.com/trams/BGR/Sofia-1963.php
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2962
    • View Profile
Та въпросът ми е, кое според вас е първото голямо закриване на линии?
Spirka.org беше много полезен сайт в това отношение. До колкото помня, имаше опция да се видят всички промени от дадена дата. Според trinmo.org, ТМ13 е закрит през 1992 година, ТМ16 на 1 май 1993 година, а ТМ17 през 1991 година.

Кой други линии са закрити на 1 май 1993 и закриването по-голямо ли е било спрямо промените от 13 май 2002 година? Всъщност София 65 са ги бракували защото е отпаднала необходимостта от тях или защото са заменени с други мотриси? 
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
В спирката имаше неточности и непълна информация. В общи линии се знае какво е ставало 90-та и 91-ва, ама не много детайлно.
Между другото, на 29.4.1991г. е имало интересни промени и не знам, дали тогава не са закривани много линии. Може това да е датата от горния цитат.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Марияне, със сигурност тези линии не ги спряха наведнъж. 15 не мога да се сетя точно кога го обединиха с осмицата, но мисля, че беше още преди промените, когато цялата мина от Чавдарки на Икаруси. 17 и 117 също не се сещам кога ги събраха, но беше някъде там. За 19 не знам кога го махнаха и респективно отбиха 20 през Негован, но си спомням, че лятото на 91ва ходехме на битака, имаше само 18 и 20. 60 до Рударци и Кладница хвръкна пак някъде пролетта на 91ва, когато увеличиха билетчето на 70 стотинки, но отпадна зонирането към селата - по-скъпите билети останаха само за 61, 261 и 66. Но пак лятото на 91ва 89 все още си имаше, с Чавдарки, между Малашевци и Враждебна. За 276 съм сигурен. Спряха го на първи март 91ва, с вдигането на билетчето, вместо него 213 тръгна към Младост - 4, но още поне една година преди това, през пролетта на 90та, 305 го бяха удължили до гарата. 284 даде фира по-рано, когато самолетът София-Варна стана от 16 лева на 340. 267 пак някъде там. Пролетта на 91ва вече нямаше 109, 110, 294. Дотогава 309 и 310 са били само в пик, 310 не беше и особено бърз. 211 го спряха още когато почнаха големия ремонт - разкопки на Подуене - тогава отрязаха и 104. На 29ти април 91ва спряха трамвай 17, вместо него удължиха шестицата до Обеля. 13 - и него там някъде. Докато 16 го спряха на 1ви октомври 92ра - преди това беше до Лозенец, вместо до Никола Петков - явно са пробвали комбинация 13/16. На 16ката бяха и последните малки Софии от първите, с тенекия, тесните прозорчета и гадните столчета, но с пантограф, от Пенка Михайлова. Те дори надживяха хубавите малки Софии с фазер, от 9тката и 19 - тях ги бракуваха след онова разиграване на Черни Връх, когато приключи с българските трамваи там. Казвал съм и друг път - и през 89та имаше откровено безсмислени и неефективни линии, за да има работа за Чавдарките, не за друго. Просто в София ги бутаха на общо основание, без да има подходящи линии за тях....
« Last Edit: 30.05.2024, 05:58:58 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Благодаря много за детайлите. Пускам няколко коментара по отделните точки:

Марияне, със сигурност тези линии не ги спряха наведнъж. 15 не мога да се сетя точно кога го обединиха с осмицата, но мисля, че беше още преди промените, когато цялата мина от Чавдарки на Икаруси. 17 и 117 също не се сещам кога ги събраха, но беше някъде там.
Да, 15 и 17 ги няма още на картата от 1990г., т.е. вероятно още в края на 1989г. е станала маневрата.

За 19 не знам кога го махнаха и респективно отбиха 20 през Негован, но си спомням, че лятото на 91ва ходехме на битака, имаше само 18 и 20.
Добре, т.е. 19 (+вероятно 97) изчезва или през 1990г. или в началото на 1991г. Не пречи и точно на 29.4.91 да е, но засега няма доказателства.
60 до Рударци и Кладница хвръкна пак някъде пролетта на 91ва, когато увеличиха билетчето на 70 стотинки, но отпадна зонирането към селата - по-скъпите билети останаха само за 61, 261 и 66.
И тук е възможно това да е датата. На експлоатационния план за второто тримесечие на 1991г. има 60 до Рударци, но с молив отгоре е надраскано 57 и Кладница. Въпросната 57 я има само в плана за третото тримесечие и след това и тя изчезва.

Но пак лятото на 91ва 89 все още си имаше, с Чавдарки, между Малашевци и Враждебна.
Добре, т.е. е закрита между лятото на 91ва и 93та.

За 276 съм сигурен. Спряха го на първи март 91ва, с вдигането на билетчето, вместо него 213 тръгна към Младост - 4, но още поне една година преди това, през пролетта на 90та, 305 го бяха удължили до гарата. 284 даде фира по-рано, когато самолетът София-Варна стана от 16 лева на 340.
305 го има до гарата на картата с данни към 31.8.90г., а 284 на нея все още не е закрит, т.е. 305 си пасва за пролетта, а 284 явно през втората половина на 90-та заминава.

267 пак някъде там. Пролетта на 91ва вече нямаше 109, 110, 294. Дотогава 309 и 310 са били само в пик, 310 не беше и особено бърз.
Да, тези липсват на картата. от 90-та.

211 го спряха още когато почнаха големия ремонт - разкопки на Подуене - тогава отрязаха и 104.
И двете линии имат период, в който тръгват от Г.Милев. После и двете изчезват по очевидни причини. Мисля, че първо 211 заминава, но и за двете не знам точно кога.

На 29ти април 91ва спряха трамвай 17, вместо него удължиха шестицата до Обеля. 13 - и него там някъде.
Значи все пак на тази дата и линии са закривани. Други маневри тогава са свързани със "забързване" на линии като 84 и други като спират на по-малко спирки. Поне такива са оплакванията от тогава.

Докато 16 го спряха на 1ви октомври 92ра - преди това беше до Лозенец, вместо до Никола Петков - явно са пробвали комбинация 13/16....
Мда, 16 я има в данните от преброяването през 92-ра и това си пасва идеално.

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
16 в последните си месеци беше с фазерни Софии (65) - може би освободените от 9-ката. Преди това имаше и дълги Софии и чат пат София-100.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Да, за 84 е така - въпреки зелените табели, от лятото на 91ва до това на 94та не спираше между Орлов Мост и Плиска, също на студентските общежития. 94та обаче хем го пратиха в локалното, хем пак започна да си спира навсакъде, без на Ал. Жендов. Вече като мина 97а на берлинските, сложиха спирка и там, също на кръстопътя до сградата на Балкан. Другият "забързан" тогава е 204, който преди това спираше на 6ти септимври и на ДП Д. Благоев - взе да не спира. Тези спирки му бяха останали от 209 - той освен на тях спираше и на студентските общежития, и долу на 5ти километър, и на окръжна - въобще не беше много бърз. А 284 освен, че спираше на Плиска след ремонта на хотела - нали го бяха дали на Балкан за закъснели и отменени полети, още 89та си беше на 20 минути пик и на 40 извън - значи е бил 2-1-2-1 и само един рейс в събота и неделя. В лукановата зима със сигурност го бяха спрели..
294 дали не гръмна, когато преместиха Двореца на децата от Двореца на пионерите в циганската махала на Константин Величков.
« Last Edit: 31.05.2024, 04:43:18 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Комбината 94/294 я разтуриха през пролетта на 1990. Тогава бяхме новодомци в блок 58 и в наша чест изместиха 94 и 280 по Иван Странски, дотогава беше по Иширков. Преди това 294 обикаляше Студентски град покрай зала Христо Ботев,  а бързината му се състоеше в прескачане на спирките 6 септември, Пионер и Плажа. 94 цепеше по Акад. Младенов директно към обръщалото. Тогава живеехме в блок 17 и 94 ни беше по-удобен, бърз и ненатоварен.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Да, значи точно пасва с местенето на Двореца. Като, да кажем, активен посетител на кръжоци там това на К. Величков хич не ми допадна, както и на много други деца като мен, но учителите ни повтаряха: "Няма как, сградата си е тяхна, на Духовната семинария." Даже си спомням 94 с червени табели, но върху двойката беше залепено бяло листче....
« Last Edit: 01.06.2024, 08:19:33 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
16 в последните си месеци беше с фазерни Софии (65) - може би освободените от 9-ката. Преди това имаше и дълги Софии и чат пат София-100.
Аз помня 16 сравнително недълго преди да я спрат и помня че вървяха само София-100. Георги би трябвало да каже с точност но имам чувството че имаше период, в който София-65 не излизаха. По някое време изведнъж се появиха на 3 и 12, след което изчезнаха.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите