Здравейте,
Това че в Софийското Метро аудио съобщенията се пускат на Английски ми звучи доста странно, дори налудничаво. Все пак мнозинството пътуващи са Българи,а не чужденци.
В Лондонското Метро съобщенията се предават единствено на Английски(Англия е все пак).
Машините за продажби на билети които се оперират от голям тъчскрийн екран предлагат опции на чужди езици като Френски, Немски, Китайски, Полски, Арабски, Испански и Турски за чужденците или най-вече туристите.
Аудио съобщенията зависят от самите линии и сигналните системи с които се контролират. Някои линии са почти изцяло автоматизирани, а други все още си работят с конвенционална техника която е въпрос на време да бъде сменена а автоматизирана. Тъй като няма огромна разлика ще се опитам да ги опиша според аудио съобщението и операцията.
1. Тръгване от станция:
- най-често срещаното предупреждение е алармиращ аудио сигнал които звучи като сигнала на колите с парктроник
- друг вариант е шофьора на влака да направи съобщение (прави се по принцип само в най-заетото време , peak time) като каже по радиото Closing Doors или Mind The Doors.
- при някои по нови влакове компютърната система прави автоматично съобщение от сорта на Mind the Doors
2. Осведомяване за следваща станция:
- всеки вагон си има по по няколко дигитални табла които изписват името на следващата станция и дали предлага прехвърляне на други линии, ако да кои ще са те. съобщението изписва следващата станция както и крайната дестинация още докато влака е спрял , по време на пътуване и преди достигането на следващата станция.
- допълнително аудио съобщение изпълнява същата функция като дигиталното, осведомява се коя е следващата станция (your next station is...), името на линията и крайната дестинация (this train as all station Metropolitan line to Aldgate) , както и допълнителнителни съобщения като примерно подсещане на пътуващите да не забравят личните си вещи (please keep your belongings with you at all times).
- закъснения или други подобни се обявяват от шофьора. някои шофьори предоставят много повече информация от други, зависи от самата личност.
3. Пристигане на станция:
- абсолютно същите съобщения като по-горе описаните преди потегляне. Преди да се отворят вратите се изписва на информационното табло коя е следващата станция, прави се радио съобщение за следващата станция и допълнително се прави предупреждение да се внимава с дупката между платформата и влака (Mind the Gap).
Почти всички врати се отварят от шофьора след като влака спре и се затварят пак от него преди потегляне въпреки че на вратите има бутони за опериране от пътниците. Някои линии като Метрополитен примерно предлагат последно поколение влакове, предлагащи топла връзка между вагоните(като тролейбусите в София) и са оборудвани с климатични системи. При тях особеното е че когато влака се застои повече от нормалното и вратите са отворени от шофьора, след определено време автоматично се затварят. Това позволява климатичната инсталация да поддържа температурата във вагоните. Бутоните на вратите тогава светят ярко жълто с което информират пътниците че трябва да бъдат натиснати за да се отворят.