Какво ви е мнението за тази жалба. Малко е дългичка, но се опитах да разгледам проблема от колкото се може повече страни.
Здравейте,
Отдавна исках да ви пиша, тъй като имам засилен интерес към градския транспорт и съм свидетел на много нередности и алогични неща. Причината да не ви пиша до сега по тези проблеми е заради това, че исках да съм колкото може по-убедителен и обоснован. Проблемът е наистина много сериозен и касае транспортното обслужване на десетки хиляди хора ( да не кажа стотици). Моля ви преди да хвърлите поредната жалба в кошчето за боклук и да измислите поредния клиширан отговор от типа „ copy-paste” наистина да се позачетете и да се позамислите върху написаното, защото не съм първия нито последния, който ще пише сигнал по този въпрос.
Жалбата ми е относно редовността на линиите на градския транспорт. Има много примери за немотивирано орязване на коли по основни линии обслужващи голям пътникопоток. Знам за вашето желание да стимулирате повече хората да не пътуват с личните си автомобили и да задръстват движението, а да ползват активно превозните средства на градски транспорт. Но само с призиви и молби не става. Какво вие предложихте в този случай, с какво вие направихте обслужването с градския транспорт по-удобно, по-редовно, по-бързо ? Това искат хората. Да, вярно ще кажете че има метро, което е удобно, редовно и бързо. Но за съжаление метрото не достига до всички софиянци и не трябва да е така. Всеки развит град в „ белите“ държави ( не говоря само за столици) има транспортно обслужване с надземен, подземен транспорт и градска железница. Всичко това е свързано в транспортна схема, така че да няма ощетени граждани. В София всеки говори за схемата за интегриран градски транспорт, но нищо няма на лице. Даже в последните години има много примери на влошаване на транспортното обслужване. По-нататък в сигнала ще ви дам конкретен пример за влошеното транспортно обслужване на най-големия квартал на София- ж.к. Люлин, чрез абсолютно немотивираното разреждане на разписанието на тролейбусни линии 6 и 7.
Случаите с орязването на тролейбусни линии 6 и 7 не са единствените подобни. Може вече да сте получили такива жалби и за други линии. Аз лично съм най-добре запознат с тях и мога да пиша в най-голяма конкретика. Тролеите обслужват голяма част от квартал Люлин и отвеждат пътниците до метростанциите, до бул. „ Сливница“ по цялото протежение и обръщат на „ Сточна Гара“ . Какво се забелязва като човек изследва тези две линии. Години наред се движеха по тях в делничен ден зимно разписание 9 коли сутрешен и следобеден пик и 7 коли в извън пиковите часове. Линията имаше постоянен пътникопоток през всички часове. Обслужваше се предимно от съчленни возила ( Икарус 280Т), като не бяха редки дните когато по линиите се движеха една ( а понякога и две) единични коли ( прототипи на Кобра- Трамкар). До тук всичко вървеше добре, линиите бяха относително редовни, като интервалът в пиков час беше около 8 минути, а в извънпиков 10-12. Празник и предпразник бяха 7 коли . Да, но на някой му се досвидяха толкова много тролейбуси по наряд и реши да прави икономии. Доколко са обосновани това оставям на ваша преценка. Само да вметна, че тролейбусния транспорт е сред най- евтините и екологично чисти видове градски транспорт. Трудно се създава и се прокарва тролейбусната мрежа и станциите за пренос на ток, но при вече изградени поддръжката и експлоатацията е по-лесна. Така, рязането на коли от двете линии започна преди около 2 години, когато колите празник и предпразник станаха от 7 на 5, а интервала към 20 минути. До тук добре, обяснихме си го с това, че наистина в този период има по-малко пътникопоток . Така живяхме до началото на тази година( 01.01.2013), когато някой пак реши да пипне линиите. Но този път пипна доста осезаемо делничните разписания, от 9-7-9 станаха на 9 сутрешен пик, 6 в извънпиковите часове и забележете 6 коли в следобеден пик ( без нито една допълнителна кола). После ще обясня как се промени схващането на това що е сутрешен пик. Може и да не виждате някаква голяма промяна, но да ви попитам вие прибирали ли сте се от работа към 4-5 часа ( когато се прибира голяма част от населението) ? Случвало ли ви се е да чакате с още 50 души в януарския или февруарския студ 15-20 минути тролей, а после да пътувате натъпкани като сардини половин час без да можете да се доберете до така мечтаната седалка. Ако не сте от хората, които редовно чакат и се возят на градския транспорт, тогава ви съветвам да пробвате. Току що разбрах, че баба ми, която е на 83 години и с проблемно здраве днес ( 17.07) е чакала 40 минути заветния тролей ( само защото я болят краката и не могла да дотича и достигне единия тролей, а другия бил за гараж) . Щом тя може, защо да не можете и вие. Забравих да спомена, че точно от датата от която рязнахте разписанията на тролеите и 309 ( който също е по направление Люлин – Сточна Гара) се размени с 82 и тръгна по бул. Европа, вместо по бул. „Александър Станишев“ , където заедно с тб. 6 обслужваха пътниците от 3 -4 спирки. Бул. „Александър Станишев е гъстонаселен. Той е границата между Люлин-1 и Люлин-2 и по цялото протежение има блокове, има важни връзки със 111. На този булевард се намира и една от двете поликлиники в ж.к. Люлин. С преместването на линия 309 не означава ли засилване на транспортната задача по тб. 6. По принцип да, но с тия интервали на движение . Със сигурност само от живеещите близко до булеварда има немалък брой ощетени хора ( каквато е и моята баба).
До тук пак може да се преглътне. Но дойде лято и с него и новите летни разписания. От тях по нашите любими линии пак се реже смело. Делник от 9-6-6 става на 8-4-4 ( и пак няма никаква кола бонус в следобеден пик) . Това вече е прекалено. Но това не е края. Вчера ( 16.07) към 5 часа следобед по тб.7 ( да припомним , че линията се обслужва от 4 коли в този час и над 20 минути чакане) забелязах по наряд една от единичните кобри, за които споменах в началото ( с инв.номер 2002) . Това вече се нарича ГЕНОЦИД над нещастните пътници извършен от вас и нарядчика допуснал това.
Какво вие разбирате под пиков час, за който толкова говорим ? От дете се интересувам от градския транспорт в София и знам, че това са часовете 6.30-10.00 и 15.30- 19.00. Това са часовете с най-усиления трафик през деня, тъй като в този часови пояс голяма част от работещите / учащите се заминават/ връщат се от работа/училище. И в тези часове градския транспорт се подсилва с допълнителни коли, за да насмогне на по-големия пътникопоток. Тази общоизвестна истина ми беше ясна до известно време, когато разбрах, че за „ Столичен Електротранспорт“ пиковия час сутрин не свършва в 10, а в 13.00 ( тогава горе-долу свършва нормалната първа смяна). Какво е по-специалното на часовия пояс 10.00- 13.00 , че тролеите и трамваите продължават да бъдат подсилени. Разбирам , че сте искали да правите икономии, но те трябва да се правят умно. Какво ви пречи да прибирате пак допълнителните коли в 10, а не в 13.00. А остатъка от работната смяна да го изкарат 16.00-19.00. Тогава нямаше да имам повод изобщо да пиша жалба.
Заради такива абсурдни решения ( да не кажа по-силна дума ) страдаме всички пътници. Аз няма да се откажа да ползвам градски транспорт , тъй като го обичам и имам ирационални подбуди. Но как да убедя моя съсед или моят приятел да не се отказват, като те мислят абсолютно рационално.