Тема 2 - делнични разписания.
Делничните разписания обслужват пътуванията през работните дни. Освен трудови пътувания, те обслужват и стандартните пътувания на гражданите. С изключение на лятото, тези разписания обслужват и учениците и студентите и това също има значение.
Основните часови зони, които се открояват, са следните:
1. рано сутрин
2. сутрешен пик
3. дневна
4. следобеден пик
5. вечер
Зона 1 - има различна продължителност, но най-общо казано, обхваща часовете от първия курс по линията, до около 6:30, когато колите започват регулярно да се движат на минимален интервал, заради сутрешния пик. За разлика от другите зони, тук интервалът не е фиксиран, а често прогресивно се сгъстява, с наближаването на сутрешния пик.
Зона 2 - в сутрешния пик по правило излизат всички коли по линията. Тогава са най-интензивните потоци и те са главно от кварталите към центъра или към индустриалните и бизнес зоните на града.
Сутрешният пик приключва около 9 часа. Реално, няма ясна граница, просто пътникопотокът плавно намалява. Откъм разписания, това се изразява в следното - при автобусния транспорт и метрото, около 1/3 от колите се прибират в гараж/депо, а останалите продължават да обслужват линията, като в този преходен период им е осигурена почивка (около 15 мин.) на крайна спирка. При тролейбусния и трамвайния транспорт, колите се прибират в депо чак към 12-13 часа, но пак около 9 часа се осигурява почивка. За да е възможно това, интервалът между колите се увеличава за известно време.
Зона 3 - от 9 до около 15 часа. При автобусите и метрото имаме движение на около 2/3 от максималния брой коли. При тролейбусите това също е в сила, но чак след 12-13 часа. При последните, колите, които се прибират в депо, по правило са нощните. Причината за това ще напиша по-късно. Към 2013 година, линиите, които не се движат в тази часова зона са съвсем малко.
Зона 4 - между 15 и 19 часа (приблизително). Тази зона обхваща часовете, в които от центъра на града и от бизнес и индустриалните зони се формира пикът на пътуванията към крайните квартали. При повечето линии, броят на колите е същият, както в сутрешния пик, но има доста линии, при които колите са по-малко. Обикновено са 1-2 коли по-малко, но има и линии, при които колите са колкото в предния часови пояс. Става въпрос главно за автобусни линии. При тролеите и трамваите, в преходната зона се осигурява почивка, която може и да е по-кратка от 15 минути. Напоследък има и разписания за автобусни линии, при които има почивка, но не са много.
Зона 5 - след 19-20 часа. Тогава на линия остават само около 1/3 от колите. Осигурява се равномерен интервал, като евентуално последните 1-2 курса може да се на друг интервал, за да се осигури конкретен последен час на преминаване. Редно е да се отбележи, че някои линии не се движат след 20 часа.
Любопитни факти:
1. Линия 384 се движи само в пиковите часове, т.е. в зони 2 и 4.
2. Линии 18, 24, 28, 65, 70, 87, 93, 122, 123, 294, тб.8, тм.23 не се движат вечер (зона 5)
3. Най-много коли се движат по линия 111 в сутрешен пик - 26. Метрото също се обслужва от 26 влака, но 26-ти влак подменя 6-ти в 8:15 и на линия никога няма повече от 25 влака едновременно.
4. Най-редовната линия вечер е тази на метрото - през 8 минути.
5. Най-редовните линии в пиков час са тази на метрото и трамвайна линия 5 - те се движат на интервал 4 минути.
6. Най-редовната линия през деня е отново тм.5 - движи се през 5-6 минути.
7. Най-нередовната линия е 70. По линията се изпълняват точно 5 курса за целия ден.
8. Автобус 7 не се движи между 13 и 16 часа. Интересното е, че късно вечер се движи.