Author Topic: ПОЛИТИКА=?  (Read 968283 times)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1560 on: 04.11.2014, 21:48:26 »
Млади приятелю, чувал ли си за термина "Бели якички"?
Чувал съм, но всъщност, не съм сигурен какво точно означава.

Те мутрите никога не са изчезвали, не си мисли, че и тук, в Германия ги няма. Просто са се трансформирали, или действат по-прикрито. .
И аз точно това си мислех, че са се транформирали в такива, които използват по-съвременни методи на работа. Никога не съм си мислел, че са изчензнали или дори намаляли. Просто си мислех, че са отминали времената на насилствения рекет, на грубата агресия, редовните убийства на някой техен "бос" и т.н. Не знаех, че все още се случват случки, в които ще те засекат с "бавареца" и ще ти извадят пистолет или, в които ходят да заплашват бизнесмените да се "застраховат" или инече...
vasko - оригиналът! :)

Offline emm_1968

  • Trams Doctor
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5262
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1561 on: 04.11.2014, 22:38:16 »
Образованието е двустранен процес ... И най-добрите преподаватели да вземеш когато срещу тях седят студенти, които са записали "висшо" само заради дипломата и на изпитите гонят "Отличен (3)" - високо качество не очаквай. Децата (повечето) си удължават ученическите години с още 4 - 5 за сметка на любящите им родители
В момента около 90 % от младежите са готови да учат каквото и да е, стига да няма математика (имам го един такъв у дома - учи Химия в СУ). Математиката, обаче, е основата на всички технически науки и това е причината, заради която след 10 - 15 години ще се наложи да внасяме инженери от Африка.
Иначе ... политолози, социолози, филолози, юристи ... ще ги ринем с лопата.

Студентите не са виновни - докато дипломата е критерий за всякаква работа, до тогава и нивото ще бъде "отличен 3", а "висшото" повторение на гимназията (ама доста по-добро). Защото всеки вече знае, че за голям брой професии просто ти е нужна диплома - някаква - с която да те допуснат да започнеш. Може да си много добър, може и да не си, но като нямаш диплома - няма как да стане. Реално целта на висшето образование е да произвежда някакви специалисти в съответни области, които да са и добре платени, разбира се. Ама как да стане, при положение, че ученици и студенти израстват в среда, в която да учиш нито е модерно, нито доходно, а парите се въртят най-често от хора без образование? Напоследък се наблюдава и друга тенденция - учениците да отпадат все по-рано от училище и все по-рано започват да губят интерес от него - и с право - просто образователната ни система не струва  :)

За следването в другите държави - трябва да се прави разлика между университети и университети, както там, така и тук. Често там се влиза значително по-лесно, отколкото тук. Друг е въпроса кой може да си го позволи и защо отива там - дали за да учи, или на all inclusive за 4 години (подобно на София или други градове, но в чужбина излиза доста по-скъпо).

Виновни са всички страни в проблема. Всички участници в системата имат вина за влошаването на качеството. В това число и студентите и техните родители ... Мои студенти в специалността "Транспортна техника и технологии" си признаха, че нямат намерение да продължават за магистри в същата специалност, а в по-леките икономически и организационни специалности. А след това изобщо няма да се занимават с транспорт ... един вече работи като уеб-дизайнер, друг ще ръководи шивашкия цех на баща си, трети щеше да работи кмет на родното си село. Тъй, че да не ги занимавам с dV/dt - нямало смисъл ... Та, как да им преподавам динамика на ПЖПС като те не искат да слушат?
Утре същите тези младежи ще ме изместят от работата ми ... защото поназнайват английски ... Е, не знаят основни неща за транспортните машини, но пък могат да се извинят за това на английски.

Дипломата е първото, по което един работодател може да разбере какво е учил кандидата. Когато го назначи започва да разбира какво е научил. За това в САЩ са измислили системата JobTiger - при две свободни места се назначават четири или пет кандидата за шест месеца, в края на периода се оставят на работа само колкото са им необходими и то най-добрите от тях. 
Символите на нашия град са Витоша, кестените и трамваите.

С такива любители на МГТ врагове не му трябват.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1562 on: 04.11.2014, 23:22:19 »
Според мен, основният проблем се крие в нагласите на младите хора относно образованието, а не толкова в представите им за това колко математика или факти се учат или качеството на образование и т.н. Разбира се, и тези неща имат тежест, но нагласите заемат поне 60-70% от проблема!

Ще се опитам да обобщя нагласите на младите хора около мен, които наблюдавам всеки ден:

Днес няма нужда да учиш, да се трудиш, за да постигнеш нещо! "Истината" е в това да си тарикат, да знаеш как да "въртиш"* разни работи! И успехът е приравнен само с финансовото благосъстояние! :/

*Под "въртиш" не се разбира само бизнес (фирма), ами всякакви видове дейности, от които има доходоносност.
Основните идеи за бъдещето са:
  • да правиш някакъв бизнес (и при възможност да не се съобразяваш със законите и да "цакаш" държавата - като, например, не плащаш данъци);
  • да правиш полулегален бизнес (незабранена дейност, но не по регламентирания ред);
  • да правиш незаконен бизнес;
  • да въртиш някакви сделки(различни от тези до тук);
  • и т.н.

Днешните ученици не намират смисъл да учат нито в гимназията и нито в университета, защото нямало смисъл да ти "пържат мозъка" и после това да не ти носи пари. И да си намериш работа по специалността си ще взимаш 500-600 лева, а друго си е на месец да удряш по няколко "бона"/"хилки"... :/

Сега мнозинството ученици ходят на училище, защото са накарани от родителите си. Но това не значи, че ще учат. Просто го посещават и се стремят по всякакъв начин да "цакат" системата. И за това няма никакво уважение към учителите, защото те не се приемат като хора, които могат да ти дадат нещо много ценно за понататъшния ти живот, ами се приемат за хора, които ти пречат да се забавляваш. А забавление се е превърнало в единствена ценност.

А на уневерситет се ходи по две причини. Първата е, защото вече е срамно да нямаш висше образование. А това е така, защото всеки неграмотник, който изпитва затруднения как да напише собственото си име на български, може да вземе диплома за висше образование (чувал съм всякакви примери - хора, които почти не са посещавали лекции се дипломират с много добър успех; хора, които не знаят какво означават основни термини в областа на тяхната специалност, се дипломират с отличен успех). Също така ходенето в университет се подтиква и от родителите, които също ще ги е срам отрочето им да няма "вишо"(буквално така съм го чувал от някои хора).

Втората причина е, че живота в университета се приравнява само до забавлението. Още от сега мои съученици (10 клас) си говорят за това как искат да станат студенти, и че нямат търпение! Но ако си мислите, че са жадни за знания - дълбоко грешите! Нямат търпение да се впуснат при "яките купони", "осмъртването"(напиване), "яките кучки", денонощния разврат и всички останали благини на Студентски град!  :/ :/ :/ :/ :/ Така че, университетът е синоним да четири годишен купон на гърба на родителите.

Всичко това се препотвърждава от отношенията между половете. Тъй като, очевидно, да си тарикат изглежда обещаващо, момичетата се "кефят" на тези момчета, които парадират с такова поведение и нагласи за бъдещето. Което от своя страна кара все повече момчета да придобиват такова поведение и нагласи, за да се харесат. И така една спирала...

И тези, които имат желание да учат, да се развиват личностно и професионално се маргинализират. Дори няма как да се защитят в една дискусия, защото няма как да оборят факта, че с техните нагласи биха взимали една средна заплата на месец, а това е нищо сравнено с "хилките", които ще въртят останалите...  :/ Доводи, че личностното и професионално развитие е важно не важат, защото единствените ценности са купони, "осмъртване" и "е@#не".   :/ Тези неща са днешната норма за забаваление сред младите.
« Last Edit: 04.11.2014, 23:35:16 by vasko »
vasko - оригиналът! :)

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1563 on: 04.11.2014, 23:44:56 »
Един от десет може да цака системата без особени последствия. Но когато девет от десет цакат системата, тя просто престава да работи. А днешните ученици кандидат-тарикати още не са започнали да го правят качествено...
Баш тарикатите, които наистина успяват да заработят на едро все си остават малко, а останалите попадат в общия кюп и откриват по трудния начин, че пари за всички наготово просто няма.

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2962
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1564 on: 05.11.2014, 00:17:42 »
За следването в другите държави - трябва да се прави разлика между университети и университети, както там, така и тук. Често там се влиза значително по-лесно, отколкото тук. Друг е въпроса кой може да си го позволи и защо отива там - дали за да учи, или на all inclusive за 4 години (подобно на София или други градове, но в чужбина излиза доста по-скъпо).
Да се намеся като човек, учил в чужбина (Англия). Наистина се влиза много по-лесно от България, НО се излиза изключително трудно. А не излезеш ли с оценка 2.1 (еквивалент на 5-ца), то можеш да забравиш да си намериш работа с възможност за добро кариерно развитие (graduate job). За да си намеря сегашната работа, където ще ме обучават две години, минах през писмен изпит, презентация и групово упражнение, и шест интервюта на шест различни места. Получих оферти от три места. Всичко това отне близо половин година и от над 2000 кандидати, работа имат около 100-110 на национално ниво (Англия и Уелс).
Докато течеше процесът по подбор, бях в България и подадох документи на няколко места (международни компании - една на бул. "Европа" и една бутилираща). Поканиха ме на интервю в първата, уж ме харесаха и ми дадоха да реша тестове за втори кръг. После никой не ми се обади 3-4 седмици и когато се свързах с тях, ми казаха, че им били спрели парите по европрограмата и нямало да има стаж + работа.
Самото отношение на работодателя и ниво на кандидатите е коренно различно. Освен това в България за момента не виждам възможност за кариерно развитие. Повечето ми познати, които работят в София, гледат да избутат от ден до пладне, както сте споменали, и нямат никакъв стимул да правят повече от минималните изисквания. Такава среда убива амбициите и на малко по-заинтересованите младежи. Последно, по-висшестоящите вместо да учат по-младите, се страхуват от тях да не им разкрият далаверите или да не ги изместят. 
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1565 on: 07.11.2014, 09:03:37 »
http://sofia.dir.bg/news.php?id=17741680
Жалко. На мястото на човек, "горящ и кипящ" в доста проблеми на София, какъвто е проф.Вили Лилков е издигната доста противоречива личност, като Прошко Прошков. Ето малко инфо за този човек: http://www.vladislavnozharov.com/2011/08/%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%8F%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%B2/

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1566 on: 07.11.2014, 09:15:24 »
Вероятно това назначение е част от политическите пазарлъци по съставянето на новото правителство !

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1567 on: 07.11.2014, 12:40:35 »
Прошко си е кадър на ДСБ, беше кандидат-кмет, кмет на Лозенец, едва ли има по-подходящ от него да замести Лилков, който също не е съвсем "чиста света вода ненапита". В този смисъл няма политици с идеално чиста визитка.
Виждаме, как довчерашни "противници" правят коалиция в името на клета майка България, та Прошко ли е най-големият проблем, че се издигнал до зам.председател на СОС?  :laugh:
Почти всички български политици са част от бившата номенклатура, пряко или косвено.
« Last Edit: 07.11.2014, 12:42:37 by ozzy »

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6826
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1568 on: 07.11.2014, 13:32:28 »
Прошко си е кадър на ДСБ, беше кандидат-кмет, кмет на Лозенец, едва ли има по-подходящ от него да замести Лилков, който също не е съвсем "чиста света вода ненапита". В този смисъл няма политици с идеално чиста визитка.
Виждаме, как довчерашни "противници" правят коалиция в името на клета майка България, та Прошко ли е най-големият проблем, че се издигнал до зам.председател на СОС?  :laugh:
Почти всички български политици са част от бившата номенклатура, пряко или косвено.
Прошко Прошков е член на ДБГ на Меглена Кунева, не на ДСБ! Преди година и нещо беше член на ДСБ.
Украйна, победа!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1569 on: 07.11.2014, 13:49:43 »
Прошко си е кадър на ДСБ, беше кандидат-кмет, кмет на Лозенец, едва ли има по-подходящ от него да замести Лилков, който също не е съвсем "чиста света вода ненапита". В този смисъл няма политици с идеално чиста визитка.
Виждаме, как довчерашни "противници" правят коалиция в името на клета майка България, та Прошко ли е най-големият проблем, че се издигнал до зам.председател на СОС?  :laugh:
Да, топла връзка на чичо му Неделчо Прошков, на Дениз Ершов и Иван Костов. "Компетеността" му по време на синекурната работа в "Петрол" е била пословична за колегите му.
Това, както и да е, минало, заминало. Но когато беше кандидат-кмет на София, уж отвори блог с въпроси/отговори. Само дето въпроси имаше, отговори нямаше, а вместо това, как бил в някакво градче в Германия и как целия център (визираше се Евлоги Георгиев) ще стане една пешеходна зона, щото така било в немското село. Не ми се търсят материали от това злополучно кандидатстване. Сайтът на тогава управлявания от него район "Лозенец" беше първоначално с интересна информация (пък и сигурно има принос за промените при изграждането на МС Баучер без да се затваря напълно бул.Черни връх), но после забравиха да го поддържат.
За скок от ДСБ към ДБГ не съм чувал, сега го видях в Гугъла http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%B2 - в случая Иван Костов си е бил съвсем прав да критикува кандидат-кметската му кампания. Да "постигнеш" трето място насред синя София си е "успех". Ако и сега ще го издигат, да пожелаем на г-жа Фандъкова успешен втори мандат.
« Last Edit: 07.11.2014, 14:01:36 by blagun »

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6826
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1570 on: 07.11.2014, 13:59:26 »
Прошко си е кадър на ДСБ, беше кандидат-кмет, кмет на Лозенец, едва ли има по-подходящ от него да замести Лилков, който също не е съвсем "чиста света вода ненапита". В този смисъл няма политици с идеално чиста визитка.
Виждаме, как довчерашни "противници" правят коалиция в името на клета майка България, та Прошко ли е най-големият проблем, че се издигнал до зам.председател на СОС?  :laugh:
Да, топла връзка на чичо му Неделчо Прошков, на Дениз Ершов и Иван Костов. "Компетеността" му по време на синекурната раота в "Петрол" е била пословична за колегите му.
Това, както и да е, минало, заминало. Но когато беше кандидат-кмет на София, уж отвори блог с въпроси/отговори. Само дето въпроси имаше, отговори нямаше, а вместо това, как бил в някакво градче в Германия и как целия център (визираше се Евлоги Георгиев) ще стане една пешеходна зона, щото така било в немското село. Не ми се търсят материали от това злополучно кандидатстване. Сайтът на тогава управлявания от него район "Лозенец" беше първоначално с интересна информация (относно промените при изграждането на метрото), но после забравиха да го поддържат.
За скок от ДСБ към ДБГ не съм чувал, сега го видях в Гугъла http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%B2 - в случая Иван Костов си е бил съвсем прав да критикува кандидат-кметската му кампания.

Тогава напуснаха заедно с Христо Англеичин ДСБ, а СДС напусна Найден Зеленогорски, като и тримата отидоха в ДБГ! По онова време се мислеше, че ДБГ ще влезе самостоятелно в 42-рото НС, а на СДС и ДСБ (по отделно без Синята коалиция) предричаха, че няма да влязат! Съответно 3-мата отидоха в ДБГ! Но за Зеленегорски имаше оправдание - по онова време СДС го напуснаха и Мартин Димитров и другите от ПГ на Синяра коалиция, несъгласни с тогавашния лидер Емил Кабаиванов.

Разбира се всички помнят, че не влезе нито СДС, нито ДСБ, нито ДБГ! Тогава Иван Костов направи грешката,че се яви в коалиция с БДФ,която най-много да донесе 0.2-0.3%, но остана ДСБ без субсидия, понеже прага от 1% важи за самостоятелно явяване...
Украйна, победа!

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1571 on: 10.11.2014, 03:50:34 »
Нищо не се изисква. Може и да си неграмотен, и пак да си министър.

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1572 on: 10.11.2014, 03:52:15 »
Нищо не се изисква. Може и да си неграмотен, и пак да си министър.
Това след Лучано ли?

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1573 on: 10.11.2014, 07:51:41 »
Май точно заради Лучано приеха поправки да можеш да бъдеш министър със средно образование ! Всъщност в това няма нищо лошо, ако човек е запознат със системата, проблемите в нея и знае, има виждане и желание за отстраняването им !

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1574 on: 10.11.2014, 09:46:07 »
Доколкото знам изискването да взимаш каквато и да е ръководна длъжност е да имаш най-малко средно образование. Всичко друго нагоре е пожелателно и не задължително. Разбира се, че трябва да се търсят умения най-вече и опит в отделните сфери, не да се гледат дипломи.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1575 on: 10.11.2014, 11:38:01 »
А подобни умения как се удостоверяват, че ги имаш... Не че някой ти ги търси при политическите назначения.... Иначе се сетих за вица за, как се нарича човек с начално образвание - Началник! ;)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1576 on: 12.11.2014, 09:21:49 »
Ами просто съм се нагледал на тези с "дипломите" колко са "читави" Закриване на пълни излетни автобусни линии, закриване на екологично чистия транспорт в градове с проблеми със замърсяването на околнота среда вместо развиването му, пускане на къси автобуси по линии за съчленени, развалянето на тур.център Алеко и Златните мосове, сега пък и тия идеи с трамваите по Графа... и още куп глупости и тотално нелогични неща, които сигурно дори ученик в 3-ти клас ще се досети че нещо противоречат на нормалната логика и мислене. По-добре някой без диплома но расъл в големия град, с поглед над нещата, който се интересува, с градска култура, отколкото някой с диплома но съвсем хванат от гората без да се е возил на тролей или трамвай  дори и без да познава маршрута и да има наблюдения на поне 1 градска линия.

Иначе за Фандъкова-като цяло съм доволен, няма какво да си кривим душата, града ни напоследък има доста по-модерна и съвременна визия, доставиха се доста нови превозни средства, развива се метрото, нещо което трябваше да стане още преди 30 години, новите градинки и зелени площи много разват окото, също така Лъвов мост, Витошка, Южния парк, излетна линия 66 стана от 4 лева на 1 лев, взеха да се усещат като че ли полека-лека че трябва да се дава предимство на градския транспорт пред личния автомобил. Разбира се има си и някои негативи като големите интервали на движение на доста линии, все още неуравновесено развитие на различните части на София, презастрояване на някои райони и изоставяне на такива на удобни места с много голям потенциал, липса на планиране и строителство на нови общински квартали, липса на бус-ленти по доста основни булеварди, дори по новоремонтирания Малинов. Но като цяло на фона на общия стандарт и средната заплата в София според мен е горе-долу ок за сега. Личи си че жената има желание да направи нещо.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 921
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1577 on: 13.11.2014, 17:44:15 »

града ни напоследък има доста по-модерна и съвременна визия, доставиха се доста нови превозни средства, развива се метрото, нещо което трябваше да стане още преди 30 години

Факт! Но според мен тези неща така или иначе трябваше да се случат, дори се случват от само себе си и точно Фандъкова надали е "виновна" за подобряването на положението в София. Обикновеното мрънкане, че няма пари е напълно несъстоятелно - пари има, идват по европейски програми и се харчат без никакъв замисъл. Многобройни примери виждаме всеки ден, Difi@n вади снимков материал редовно. Аз бих споменал любимия си площад Лъвов мост, който го направиха китка с метрото, само за да го разкопаят две години по-късно...
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1578 on: 13.11.2014, 20:48:59 »
Абе пари идват по европейските програми, но и от общинските власти се иска административна достатъчност да се възползват от тях. Виждаме, как се случва и с возилата - Бургас, Плевен, София, Варна получиха доста, докато Перник, Пловдив мизерстват.
Засега можем да твърдим, че София определено е в положителните примери. Заслугата не може да бъде само на един човек, но все пак кметицата не допусна програмите да се стопират даже при враждебно правителство. София не е чиста като Мюнхен или Брюксел, но не може да се отрече естетизацията и напоследък. Специално мен ме учуди, че г-жа Фандъкова се справи с почистващите фирми, които си позволяваха да тормозят даже бележития и предшественик. Всичко не може да стане прекрасно за един мандат, но според мен все пак тенденцията е положителна.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #1579 on: 15.11.2014, 13:41:22 »
Тъй като съм все още вчерашен (не се обиждам! Вярно е! Има още много да уча за живота!), бих искал да инициирам една интересна (надявам се!) дискусия относно това каква политика е подходяща за по-добри обществени резултати.

Подчертавам, че говоря само за България и за българския манталитет!!!

Според Вас, кой подход е по-продуктивен за обществен напредък? - либералният или консервативният?

Ще дам няколко примера от транспорта (все пак сме транспортен форум), за които донякъде сме стигали до дискусии в другите теми:

За целите на дискусията хипотетично приемаме, че алтернативите в долните примери са напълно реализируеми!

1. Кой подход е по-подходящ за намаляване до минимум на нарушенията от страна на водачите в МГТ:
  • Максимално подобряване на условията на труд на водачите - увеличаване на заплатите; много социални придобивки; по-удобно и гъвкаво работно време; удобни стаи за почивка в депата и по крайните станции; осигурени храна и напитки и т.н. По-общо казано - задоволяване на всички разумни желания на водачите!
                                         ИЛИ
  • Много по-сериозен контрол и крути наказания. Наемане на още служители в "Контрол по транспорта", наемане на т.нар. скрити пътници, които да наблюдават какво правят водачите от гледна точка на пътниците, да си записват и после  :arrow: изненада! Под "сериозен" контрол имам предвид, че при сегашната тенденция на нарушаване на правилата, водачите да остават с 1/3 заплата, а някои дори да дължат пари! :devil:


2. Кой подход е по-подходящ за намаляване до минимум на гратисчиите в МГТ:
  • Максимално подобряване на условията на пътуване и тарифната политика! 100% нов подвижен състав; десетки видове възможности за заплащане на услугата като всеки да може да си намери най-изгодния за него.
                                         ИЛИ
  • Много по-сериозен контрол и крути наказания(глоба на място - 50 лева; акт - 300 лева). Актът да не може да се обжалва, тъй като ще е попълнен пред няколко контрольора + полицай! Наемане на още контрольори. Промяна на метода на проверка. Присъствието на полицаи при проверките. Под 1% шанс да се измъкнеш ако те хванат без превозен документ. Сериозни последствия ако не си платиш акта след това :arrow: отнемане на социални придобивки; строги лихви(1 лев на ден след края на доброволния срок); запориране на заплата и/или имущество.
 

И, тъй като целта на политиката не е само да следи дали се спазват правилата, ами и да мотивира(насочи) гражданите да правят нещо, което по-интелигентни личности са открили, че е правилно за обществото, природата и т.н., ще дам и такъв пример:

3. Кой подход е по-подходящ за отказване на жителите на София от личните им автомобили и насочването им към МГТ, използване на велосипеди, ходене повече пеша и т.н.(един от принципите в ЕС):
  • Максимално подобряване на условията на пътуване и тарифната политика! 100% нов подвижен състав, който се поддържа постоянно (климатиците работят, безупречна чистота); десетки видове възможности за заплащане на услугата като всеки да може да си намери най-изгодния за него; много линии, които правят удобни връзки между различни части на града; много редовен градски транспорт; велосипеди, които могат да се наемат за символични суми от едно място и да се върнат на друго място в града; безупречни велоалеи.
                                         ИЛИ
  • Политика насочена към отказ на софиянци от личните им автомобили. Неколкокротно повишаване на данък МПС. Зониране на данък МПС(в центъра да е най-скъпо!). Удвояване или утрояване на вече увеличените ставки за втори автомобил на един адрес. Неколкокротно повишаване на цените за винетките за паркиране в зоните. Повишаване на цените за паркиране в синя и зелена зона (съответно 4 и 2 лева на час). Увеличаване на обхвата на тези зони (синята поглъща сегашната зелена, а зелената се разширява до външния ринг от булеварди и улици, които служат за граница на забраната за навлизането на големи камиони).
 

Пак подчертавам, че говоря само за България и за българския манталитет!!!

Също напомням, че за целите на дискусията хипотетично приемаме, че алтернативите в горните примери са напълно реализируеми! Въпросът е хипотетично, кой подход би постигнал търсения ефект при средностатичсическия българин(и неговият начин на мислене)?

Надявам се да стане интересна дискусия без лични нападки!  ;) И много ще се радвам ако се включат хора, които имат доста повече опит в живота и са се сблъсквали повече със средностатистическия българин и неговия манталитет!

П.П. Дискусията се отграничава от всякакви политически партии, личности от политиката (сегашни или исторически)! Целта е само принципно разискване на двата подхода (либерален и консервативен)!  ;)
vasko - оригиналът! :)