Author Topic: Оптимизация на трамвайните маршрути  (Read 459076 times)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Ще е странно броенето да започва от 3 на линиите, по-добре е 1 да се запази като номер.
Реално ТМ6 трябваше да стане ТМ1. Но нали сегашните управляващи, когато бяха опозиция, опищяха, че се закривали трамвайни линии. Затова единицата оцеля като безсмислена линия, а ТМ6 "се премести" от басейна Спартак на кв.Иван Вазов, а не се закри.

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 205
    • View Profile
И какво от това, че броенето ще започва от 3? В Цюрих например започва от 2, а в Рейн-Рур трамваите са с трицифрени номера.
Аз си мисля, че имаме нужда от преномериране на линиите на ГТ ама не знам дали има воля това да се случи. Защото преномерирането ще иска и качествено нова транспортна схема

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
И какво от това, че броенето ще започва от 3? В Цюрих например започва от 2, а в Рейн-Рур трамваите са с трицифрени номера.

Линия номер 1 в Цюрих се връща от след 2025 година.
« Last Edit: 13.11.2024, 11:20:14 by fafan »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Между другото поне каза за напасването как напасват разликата в напреженията между жп мрежата и трамвайните трасета.Все пак 25кВ в града по улиците не може да опънеш - опасността е голяма.
Както и при обикновените влакове - могат да работят на няколко напрежения.

По-съществената пречка е в профила на бандажите на колелата, който е съвсем различен при трамвай и влак заради различните радиуси на кривите и някои други разлики в контактуването между колело и релса. Където има такава комбинация, профилът на бандажите е специален, така че да може да работи и по двата вида трасета, както и ЖП линиите отговарят на някои допълнителни изисквания. Накратко, дори сега съществуващите влако-трамваи не могат да пътуват по всяка ЖП линия.

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Линия номер 1 в Цюрих се връща от 2025 година.
Глупости.

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2962
    • View Profile
Докладът е приет на транспортна комисия, така че на печелившите - "честито". За мен това е чертане по картата без влагане на достатъчен анализ. Още с възстановяването на трасето между гарата и Триъгълника след строителството на МД2 стана ясно, че която и линия да ходи до надлез Надежда, то тя няма да е ефективна. Навремето питах защо се възстановява обръщалото и ми беше отговорено, че трябвало да се върне завареното положение (всички знаем, че това не стана по Ломско, Черни връх, в Дървеница и тн) - накратко, при налично обръщало по ул. "Струга", няма смисъл от линия до надлеза, да не говорим за две линии до София-Север.

Дали ще са две линии до гарата или една обединена, няма особена разлика, но се надявам новата линия да е на около 15 минути, за да не се влоши обслужването на Захарна Фабрика. Вероятно щеше да е по-добре ТМ1 да се закрие, ТМ3 да се движи до гарата и ТМ6 да се подсили. В момента ТМ1 е доста нарядко и ми се вижда по-смислено да се търси прекачване между ТМ6 и ТМ27 за желаещите връзка с Халите и Лъвов мост, особено предвид, че билетът важи за поне 30 минути.

По време на заседанието се говореше са подсилване на ТМ5, защото била претоварена. В този ред на мисли е хубаво да се види как се справя ТМ15, защото аз все още имам резерви към нея.
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email


По време на заседанието се говореше са подсилване на ТМ5, защото била претоварена. В този ред на мисли е хубаво да се види как се справя ТМ15, защото аз все още имам резерви към нея.

Вече достатъчно впечатления на водачи по тм15 се писаха, така че може да се каже че не се справя хич. Като повечето "нововъведения" в трамвайните маршрути за последната година беше реализирана некадърно и резултатите и са никакви.
« Last Edit: 13.11.2024, 10:28:30 by fafan »

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1023
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Ако я бяха пуснали с конски каруци, щеше да е още по-непродуктивна. Няма как да поеме пропорционален дял от пътникопотока на 4 и 5 с  най-занемарения и мърляв подвижен състав.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
На почти тройно по-голям при това не кратен интервал ТМ 15 с единични вагони няма как да подпомага ефективно ТМ 5. ТМ 4 подпомага по-ефективно делник между Никола Петков и Македония. :rolleyes:

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3529
  • ČKD
    • View Profile
Има достатъчно пътници от Македония до Бъкстон, но тук като чета се прави анализ по хейта в социалните мрежи който се лее на килограм. Та явно и космическа совалка да се пусне, пак ще има недоволни, така че...
« Last Edit: 13.11.2024, 11:34:49 by Mammoth »

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1023
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Не знам какъв хейт имаш превид. Ако е заради моето мнение за таратайките, ще допълня: по Борис III вече е наложено някакво качество на услугата. Така реализираното "подобрение" меко казано контрастира с него. За интервалите на движение Пейчев също е прав.

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3529
  • ČKD
    • View Profile
Какво качество, трасето по което Песите в някой участъци се клатят като лодка в бурно море? Или кривите изпълнени с ръбове по които трябва да се държиш за да не паднеш. В участъците където Песите се клатят, чешките не го усещат.

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1023
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Сравни интериора на произволна Песа с напр. 3015. Или незрящ пътник, или абсолютен мърльо би ги възприел еднакво.

Offline bahner

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 952
    • View Profile
Прилагам скрийншоти от аналитичната система за илюстрация къде са пътниците. Пояснявам - натоварването се мери спрямо броят седящи места - т.е. 100% пълно превозно средство според системата значи че има толкова пътници, колкото седящи места има в превозното средство, за чешките трамваи това са 20 седалки, т.е. 20 души. Има известни отклонения в меренето, но като цяло дава добра представа къде се движат празни превозни средства и къде се ползват. И отново имайте предвид, че това са средни натоварвания за периода на целия ден. В пиковете разбираемо има повече хора.

За трамвай 15 има средно по 20 души в трамвай, като е най-натоварен по Борис сутрин към центъра и следобед от Баучер към Графа. През уикенда също има добра запълняемост целодневно.

Относно 1+3 и въпроса за това дали няма да се спечелят повече пътници от директна връзка Стамболийски - Петте кьошета, отколкото ще се загубят при премахване на връзката Стамболийски гарата е резонен, но за момента не е на дневен ред. Такава връзка би могло да има в момент, в който тм 8 и 10 се обединят и се пусне линия между Западен парк и Иван Вазов.
Галерия за градски транспорт - https://www.flickr.com/gp/127247218@N05/qB017P

Offline bahner

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 952
    • View Profile
Към горния пост:
Галерия за градски транспорт - https://www.flickr.com/gp/127247218@N05/qB017P

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Ето ви наблюдението на водач, работещ предимно на 10 и 15, демек моето - пътници за 15та линия ИМА. 15та линия се справя завидно добре с този подвижен състав. Единствените проблеми идват тогава, когато 5ците се насметат и се съберат по 3 трамвая накуп, и 15 мине пред тях. На МС Витоша, независимо коя линия мине, остават пътници, чакащи другата. И така е през почти цялото време до Журналист. От Журналист до Македония не може да се каже категорично, поради простата причина, че има още 2 линии в коренно различна посока, за които чакат също пътници. На Македония 5 в делник е 2 минути преди 15. В повечето случаи спират почти заедно на спирката, винаги има по 2-3 пътника, които изчакват 15. През цялото време от Македония до Бъкстон, независимо от количеството пътници, 15 се разтоварва равномерно по спирките. В час пик обикновено ~2/3 от пътниците са правостоящи, въпреки 5цата, минала 1-2 минути преди това.
В обратна посока, от Бъкстон към МС Витоша: 5ца пак е 2 минути преди 15, обикновено се и спазва този интервал, но и да не се спазва - след 5ца остават пътници, които чакат 15. Остават и единици, които чакат 4, естествено. До Македония се заемат всички седящи места, има и правостоящи в повечето случаи. От Македония до МС Витоша, в зависимост от това 10 или 15 е първия в колоната, първия е по-пълен, но за втория винаги остават пътници, които не желаят да се бутат в първия. ЦГМ не са си направили труда да направят синхрон чежду 10 и 15 в новите зимни разписания. При предишните зимни синхрон имаше, 10 беше със 17 коли, 15 с 6. С новите 10 е с 15, 15 е с 6. И въпреки липсата на синхрон, има пътници и за двете линии.
Колкото до некратния синхрон, това просто не е вярно. 4, 5 и 15 са синхронизирани. Повече трамваи по това трасе просто ще го задръстят, отделно и по проект секторите от ККМ са дълги и крайно малки, и напрежението пада. С повече трамваи напрежението ще пада още повече, Песите ще си изключват ГПтата, и ще започнат да се бавят още повече. Чешките трамваи пък стават по-тромави.
Тъй че моето скромно мнение е, че фафан може да си намери друга дъвка за джвакане, щото тази с 15та линия вече е достатъчно преджвакана и почна да се разпада..

Колкото до обединяването на 1 и 3 - колите трябва да останат същия брой, колкото са сега на двете линии, но се спестява от едната линия пробег от Гарата до Надлез Надежда, а от другата от Гарата до гара Север. Съответно и в двете посоки от Гарата новата линия ще е с по-кратки интервали. От страната на Захарна фабрика с годините се е доказало, че съкращаването на интервалите мигновено води до увеличаване на пътниците, и съответно увеличаване на интервалите абсолютно веднага води до отлив на пътници. Включително миналата седмица, когато 8 беше до Захарна фабрика, пътници имаше и за двете линии. Не достатъчно за двойносъчленени трамваи, естествено, но пътници имаше.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Тъй че моето скромно мнение е, че фафан може да си намери друга дъвка за джвакане, щото тази с 15та линия вече е достатъчно преджвакана и почна да се разпада..

Няма проблем, веднага се хващам да джвакам друга тема:

Прилагам скрийншоти от аналитичната система за илюстрация къде са пътниците. Пояснявам - натоварването се мери спрямо броят седящи места - т.е. 100% пълно превозно средство според системата значи че има толкова пътници, колкото седящи места има в превозното средство, за чешките трамваи това са 20 седалки, т.е. 20 души. Има известни отклонения в меренето, но като цяло дава добра представа къде се движат празни превозни средства и къде се ползват. И отново имайте предвид, че това са средни натоварвания за периода на целия ден. В пиковете разбираемо има повече хора.

Как се сравняват различни линии по еднакви маршрути само на базата на седящите места не знам  :help: Който я е измислил тази методология може да включи в сравнението направо и обслужване на линията с  Karsan-и, два имат и те 20 седалки, няма нужда от релсов път за милиони  :help:


Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2962
    • View Profile
Колкото до обединяването на 1 и 3 - колите трябва да останат същия брой, колкото са сега на двете линии, но се спестява от едната линия пробег от Гарата до Надлез Надежда, а от другата от Гарата до гара Север. Съответно и в двете посоки от Гарата новата линия ще е с по-кратки интервали.
Благодаря много за подробното разяснение за ТМ15. Относно пробега, разбирам, че отпадат части от маршрутите, но ако същия брой коли са на линия за същото време (да кажем 8 коли по 16 часа всяка), то те няма ли да изминават приблизително същия пробег колкото и в момента? Ако новата линия е на около 15 минути, може и да се получи нещо, но като цяло съм скептичен към промяната.

ТМ3 си беше прилична линия до началото на строителството на МД2. Имам спомен, че беше с 8-9 коли в час пик и си имаше пътници. Разбира се, тогава нямаше ТМ4, т.е. изобщо не намеквам, че трябват две линии от Орландовци към бул. "Христо Ботев", едната от които на 10 мин.
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Както регулярно забелязвам да бъде споменавано и от други съфорумци - на мен ми се струва най-удачно да се върне положението от 2020-2021 година с линия ТМ4 по бул. Мария Луиза, а линия ТМ3 от Орландовци по бул. Христо Ботев към Захарна фабрика. Веднъж даже се возих със снимане на клипче (в съответната тема) и имаше правостоящи на 05.09.2020 година. Вярно е, в същия ден в ТМ3 имаше и няколко свободни седалки в единичното ЧКД, но все пак, тогавашният маршрут също се е използвал в някаква степен.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
ТМ 4 по Мария Луиза ще претовари Алабин а и ще дублира излишно редовните ТМ 18 и 27.  :rolleyes: