Author Topic: Градски и жп транспорт в Северна Македония  (Read 59269 times)


Offline KillKill

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
  • o_o
    • View Profile
Скоро в Скопие ще има две BRT линии, ако вече не се и движат. https://mia.mk/grad-skop-e-naskoro-e-pochne-so-implementaci-a-na-proektot-brz-avtobuski-prevoz/

Offline KillKill

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
  • o_o
    • View Profile
Този месец е започнала работата по BRT линиите на Скопие, очаквало се (от разваленият ми македонски) да започне експлоатация на 2-те линии, началото на март 2022 година.

Offline roadhelp

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
    • Пътна помощ София
 Едно време е имало уникални трамваИ :( Липсват ми доста..
« Last Edit: 10.09.2021, 21:24:53 by difian »

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Една интересна корупционна сага се е завъртяла около обществените поръчки за прословутите двуетажни автобус за Скопие, направени преди повече от 10 години. След 2007 г. се организират няколко поръчки за нови автобуси, като първоначално се поръчват обикновени соло автобуси и известно количество двуетажни (предполагам това търсене е било в контекста на историзирането на македонското общество, търсенето на някаква "приемственост" и опора в "престижни" артефакти от историята им като отделна нация - наистина през 50-те години в Скопие се движат двуетажни червени автобуси Лейланд). Многократно поръчките се провалят заради конфликтите между местна и централна власт тогава, но с всяка следваща поръчка броят на поръчваните двуетажни се увеличава и през 2010 г. достига вече бройката от 202! Първоначално в поръчките участвали и утвърдени западни производители. В един от търговете участва местната "Санос", която представя визуализация с неин проект за двуетажен автобус с ретро-дизайн, както било по условие. След провала на този търг, при следващата поръчка се явява Ютонг с видимо сходен проект за ретро двуетажен автобус. В последния търг останали само две фирми - въпросната Ютонг и чрез представителството й в България - друга китайска Кинг-Лонг. В крайна сметка комисията дала предимство на Ютонг въпреки че не отговаряла на условията на поръчката - не предoставила банкова гаранция, а също така и не била сертифицирана за стандартите за качество по ISO.
В момента продължава да се води делото по този случай.






« Last Edit: 11.03.2022, 14:50:18 by Balkanton »

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Интересна история, като бях в Скопие преди 5 години от 202 бяха останали към 40-50 броя в движение. Снимката на Лейленд също е много интерсна досега си мислех че са били с ляв волан. Явно са били втора употреба от Великобритания с десен волан. Не казвам нарочно Лондон, защото в Лондон са Routemaster, a този на снимката е Leyland каквито в Лондон може би не е имало.
The Grand Tour

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Една снимка с двуетажен Лейланд в Скопие (според мен), задната врата отляво вече е премахната и отворът е покрит с ламарина. Не мога да разчета надписа върху сградата, но ми се струва, че е на кирилица. От delcampe.


Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
В следващите няколко поста ще прикача стари вестникарски изрезки за транспортът в Скопие е други градове на страната. Материалите са издирени и популяризирани от Златко Ангелески.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
 :arrow:  Материалите са издирени и популяризирани от Златко Ангелески. Приликите с България са големи, като се изключи различният тип превозни средства...
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
 :arrow: Материалите са издирени и популяризирани от Златко Ангелески.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
 :fan: Много интересни статии!
Направи ми впечатление статията "Опасна играчка" (предпоследната от предпоследния пост) от 1967 г. - въпросната каросерия ми прилича на тролейбус Алфа-Ромео, може би моделът 110 от 30-те години. В задната част има и допълнителна надстройка като на тролейбус... Какво ли може да прави той в Македония?

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Има и автобус със същата каросерия, Тони. Има го в книгата за историята на камионите и автобусите Алфа Ромео. Произвеждат се до втората половина на 60те.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Има и автобус със същата каросерия, Тони. Има го в книгата за историята на камионите и автобусите Алфа Ромео. Произвеждат се до втората половина на 60те.
И аз също си помислих, че може да е така, но проверих, че автобусите (например моделът 140) са били с големи охладителни решетки отпред поради предното разположение на двигателя, докато тук няма такава, каросерията е затворена отпред и има декоративно извити лайстни.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Много варианти са, книгата е доста дебела, но не мога да проверя сега - всичко е в България...От друга страна, точно такива тролеи е имало в Белград...
« Last Edit: 18.06.2023, 22:52:20 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Статия за все още нереализирания проект за бързи автономни автобусни линии в Скопие. Проектът бил започнат от предходното управление на града, но не стигнал до повече от идейни схеми и видеа. Концепцията е особено разпространена в Южна Америка, а най-близо до нас такава система има в Истанбул. Може би Б1 и Б2 в Бургас са планирани за такива линии, но до такава степен на автономност не са реализирани. Интересно е, че авторът на статията отхвърля концепцията за трамвай като неподходяща за Скопие, въпреки, че през 80-те години е имало такива планове. Доводите за това звучат малко странно - допълнително затрудняване на и без това натоварения трафик в града чрез отнемане на част от автомобилните платна (нима при евентуално автономното автобусно трасе не би било същото!?)... 

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Когато политиците не обосновават стратегическите си решения на съвета на експерти, или експертите са такива само на дума, се раждат и такива бисери. А в момента популизмът е водещата експертиза повсеместно…

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Влак стрела ще свързва Солун, Скопие и Белград
Почти готова е сръбската част на високоскоростната жп линия

"Гърция се включи в мегапроект, който ще свърже Солун, Скопие, Белград и Будапеща с високоскорстен жп път.

"Гръцкото участие в изграждането на високоскоростна железопътна линия от Гърция през Северна Македония до Унгария е историческа победа за Западните Балкани", заяви сръбският министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Горан Весич, съобщи "Сега".

Жп линията е всъщност европейския коридор 10. Частично тя е готова на сръбска територия - през изминалите дни сръбският министър прие гръцкия си колега Христос Стайкурас, с когото пътуваха до Нови Сад с високоскоростния влак „Сокол“. Тази линия бе открита през 2022 г., влакът развива 200 км. в този участък, композицията има 4 двуетажни вагона и може да превози 270 пътника.

Вече се изгражда железопътната линия от Ниш до Брестовац, а след това предстои изграждането на 135 километра до Прешево и 50 километра от границата до Скопие. Така Скопие ще бъде свързано с Белград и Будапеща.

От вчера и Гърция е включена в този проект. На гръцка територия ще бъде изградена железопътна линия от Солун до Сехово, на гръцката граница с РСМ, с дължина около 70 километра. Така общата дължина на скоростната линия от Будапеща до Атина ще достигне 1512 км. Финансиране на проекта на македонска територия ще се търси от ЕС."

 https://www.dnes.bg/business/2024/02/13/vlak-strela-shte-svyrzva-solun-skopie-i-belgrad.598323


Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Македонският министър на транспорта дава заден за жп линията с България

Няма да позволя да се харчат толкова много пари, независимо, че част от тях са от грант, но другите са заеми, за нещо, което няма да се използва, каза Александър Николоски

Изграждането на жп линията по Коридор 10 е приоритетна за Република Северна Македония, заяви след среща с декана на Строителния факултет в Скопие министърът на транспорта Александър Николоски, който посочи, че ще разговаря с международните донори за това как най-ефикасно да бъдат насочени средствата за изграждане на жп линиите в страната.

В интервю за ТВ Алфа вчера Николоски заяви, че не е против изграждането на жп линията по Коридор 8, който трябва да свърже Северна Македония с България, но според него строителството й е изправено пред много проблеми, предаде БТА.

"Няма да позволя да се харчат толкова много пари, независимо, че част от тях са от грант, но другите са заеми, за нещо, което няма да се използва. Не трябва да инвестираме в железница, по която влаковете няма да могат да се движат с повече от 60 километра в час. Вторият проблем е, че не знаем дали българите ще направят своята част от железницата, там има малко да се направи, но и един километър да липсва, тя не може да се използва. Най-големият проблем е, че границата трябва да бъде преодоляна с тунел, който е проектиран само наполовина", казва Николоски, цитиран от изданието "Денешен".

"За мен най-полезният проект за (Северна) Македония е изграждането на високоскоростна железопътна линия от Скопие до Солун, която да се движи с 200 километра в час за пътници и до 160 километра в час за товарни превози. Това означава, че всички товари, които ще бъдат транспортирани до Централна Европа, трябва да минават през (Северна) Македония, а пътуването от Скопие до Солун трябва да отнеме до 1 час и 15 минути. Тази железопътна линия минава през Ниш, Белград, Нови Сад, Суботица и Будапеща и трябва да бъде основната артерия на Централна Европа. С това (Северна) Македония ще си върне ключовата позиция на Балканите", добави той.

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, с финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС "Финансова рамка за Западни Балкани" и два заема от ЕБВР и ЕИБ. На територията на Северна Македония проектът трябва да бъде изграден според европейските стандарти, за да бъде ж.п. линията съвместима с железопътните линии в Европа.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8 ) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.

Междувременно от "Железопътна инфраструктура" в Северна Македония информират, че дружеството има нов Управителен съвет и нов директор. На мястото на Зоран Трифуновски, назначен по време на предишното правителство на Димитър Ковачевски, е назначен Синиша Ивановски, който е председател на комисията на ВМРО-ДПМНЕ по инфраструктура, градоустройство и транспорт, съобщава "Плюс инфо".
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Градският транспорт в Скопие го е закъсал с китайските двОкатни автобуси и нафтата. Да четат нашите умници като купуват китайски и турски кочини и двОкатници
https://prizma.mk/jsp-kako-entsiklopedija-na-defekti/?fbclid=IwY2xjawFdP_BleHRuA2FlbQIxMAABHRIjfrW-wHqadcKzUKe-xYRbwY2WOxdAlRE8tbpF3vqtBsrp6ZJb5vv5iA_aem_A0R5N0PPXkgwbIzKrOKjjw
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Е нали знаеш как стоят нещата - обявява се обществена поръчка процедура по ЗОП и т.н. плюс комисионните разбира се. Няма как законово по друг начин да се набавят рейсове. Също няма как без да се отдели за нечии джобове.Не може и процедурата да е с предизвестен победител Цитаро - незаконно е. Те дори от години нямат оторизиран доставчик за България, един път не са подали дори оферта. Отделно Григор Ганчев и такива "наши" хора като него трябва не само да се дисквалифицират от търговете, а и да са в пандиза.
То в Германия и Холандия, че и в Канада, се нахакаха с китайци, ние искаме при нас да няма...
По рейс и по жена не се тича!